AutóHiFi szerelés, és minden ami hozzá tartozik

Technikai okfejtések, hasznos tippek, leírások. Önállóan megvalósítható kisebb-nagyobb szervizelések és átalakítások.
Avatar
AndrewGL
Aktív fóruméletet élõ
Aktív fóruméletet élõ
Hozzászólások: 996
Csatlakozott: 2007 szept. 07, 11:38 am

Hozzászólás Szerző: AndrewGL »

Lackó írta: ...
Hát akkor vaterára, és egyéb helyekre fel ! :)
...
Ja, ha kell vmi az ebay/faterka/teszvesz/trademe.co.nz-rõl akkor szólj.

Jó, az utóbbi (sajnos) csak tréfa. Regeltem, kib@sztak, mint auslandert :(
Bár van egy NZ vonalam, de csak akkor válaszol ha kedve tartja :)

Privi megy.
Avatar
Lackó
Fanatikus fórumozó
Fanatikus fórumozó
Hozzászólások: 3459
Csatlakozott: 2008 júl. 17, 05:02 pm
Autód gyártási éve: 2017
Autód típusa (és generációja): Egyéb Toyota
Autód felszereltségi jelölése: Egyéb
Autód karosszéria variánsa: Crossover

Hozzászólás Szerző: Lackó »

Akkor ebay-t is sasolhatom ? Azt mondjuk nem ismerem, de ezek szerint
ideje lesz barátkoznunk. :)
Avatar
Lackó
Fanatikus fórumozó
Fanatikus fórumozó
Hozzászólások: 3459
Csatlakozott: 2008 júl. 17, 05:02 pm
Autód gyártási éve: 2017
Autód típusa (és generációja): Egyéb Toyota
Autód felszereltségi jelölése: Egyéb
Autód karosszéria variánsa: Crossover

Hozzászólás Szerző: Lackó »

Az a régi demofal nagyon kegyetlen.
Avatar
AndrewGL
Aktív fóruméletet élõ
Aktív fóruméletet élõ
Hozzászólások: 996
Csatlakozott: 2007 szept. 07, 11:38 am

Hozzászólás Szerző: AndrewGL »

Lackó írta:Akkor ebay-t is sasolhatom ? Azt mondjuk nem ismerem, de ezek szerint
ideje lesz barátkoznunk. :)
Persze, nézegesd csak, ha kell vmi, szólj. Ebayhez képest a vatera kutyaf@sz@ :)
Csak vigyázz, könnyen olyan dologra lelhetsz, amirõl majd úgy érzed, hogy meg kell szerezned :O

Ebayon vettem:
A silvertopot Amerikából, ECU-t Finnországból, szervószivattyút Kanadából, Hertz cuccokat Olaszországból, Néhány szir-szart Németországból és Ausztriából, stb. Az ebay azért jó, mert ha regelsz bármelyikre (én a .com-ra regeltem, azért az angol megy a legkönyebben), az összes ebay domainre érvényes lesz a regisztrációd. És természetesen nem ugyanaz a kínálat az ebay.de-n és az ebay.it-n. Jártam már mókás ebay oldalakon (a gombok _kb_ ugyanott vannak), az ebay.pl-en egy mámoros pillanatomban vettem egy Carina E GTi-t :) A Buy it now lengyel megfelelõjére nyomtam, mert azt hittem, az a keresés :) Utána kellett kicsit magyarázkodni, de nem volt gáz. Mindegy, sztoriból van elég. Ja és PayPal rulz.
Avatar
Lackó
Fanatikus fórumozó
Fanatikus fórumozó
Hozzászólások: 3459
Csatlakozott: 2008 júl. 17, 05:02 pm
Autód gyártási éve: 2017
Autód típusa (és generációja): Egyéb Toyota
Autód felszereltségi jelölése: Egyéb
Autód karosszéria variánsa: Crossover

Hozzászólás Szerző: Lackó »

Királyság !

Akkor most elindulok Bankot rabolni. :)

pü ment.
Avatar
Lyani
Fanatikus fórumozó
Fanatikus fórumozó
Hozzászólások: 1676
Csatlakozott: 2007 ápr. 22, 01:13 am
Autód gyártási éve: 2012
Autód típusa (és generációja): Auris
Autód felszereltségi jelölése: Sol
Autód karosszéria variánsa: Hatchback (5 ajtós)
Tartózkodási hely: Szigethalom

Hozzászólás Szerző: Lyani »

Lackó írta:Királyság !

Akkor most elindulok Bankot rabolni. :)

pü ment.
Menj ki a Matyiért, kapjátok fel a Pampit, aztán mehetünk. :lol:
Auris MK1 HSD Sol 5 door Hatchback
OFF: 2003 Patrol Y61 LWB ZD30
Avatar
Pacsker
Site Admin
Site Admin
Hozzászólások: 23971
Csatlakozott: 2007 márc. 09, 06:44 pm
Autód gyártási éve: 1988
Autód típusa (és generációja): Corolla E9
Autód felszereltségi jelölése: GTi
Autód karosszéria variánsa: Liftback (5 ajtós)
Tartózkodási hely: Budapest
Kapcsolat:

Hozzászólás Szerző: Pacsker »

Ez nem Internet téma srácok :shock: :shock: :roll: :x
Klubelnök

Merjünk nagyban gondolkodni!
"Before you say you can't do it, try it" / Sakichi Toyoda
"I always say, the way a man treats his car is how he treats himself." / Tarconi


:e9lb: AE92 Liftback GT-i (4AGE, Kouki)
:te71matyi: TE71 GT DOHC Coupe (2TG, Zenki)
Kép KE11 Sedan felújítását várva (2K, Kouki)
:kp60: KP60 Starlet versenyautó építés alatt (4AGE)

Kép
Avatar
Lackó
Fanatikus fórumozó
Fanatikus fórumozó
Hozzászólások: 3459
Csatlakozott: 2008 júl. 17, 05:02 pm
Autód gyártási éve: 2017
Autód típusa (és generációja): Egyéb Toyota
Autód felszereltségi jelölése: Egyéb
Autód karosszéria variánsa: Crossover

Hozzászólás Szerző: Lackó »

Csak vicceltem ám.... :roll:

:twisted:
Avatar
pollipop
Újonc
Újonc
Hozzászólások: 19
Csatlakozott: 2009 márc. 26, 03:40 pm
Tartózkodási hely: Hatvan

Hozzászólás Szerző: pollipop »

Üdvözöletem! :)

Végülis már hétfõn a sejhajom alatt lesz az új autó, aminek el se tudom mondani, hogy mennyire örülök. :)
A sok fejvakarás eredményeképpen viszont lenne egy kérdésem. Egy 6x9 colos ovál helyére milyen módszerrel lehetne úgy beszerkeszteni egy kerek mélyhangszórót, hogy gyakorlatilag semmilyen külsõn nem változtat az ember?
Nekem az jutott az eszembe, hogy mivel nem nagy teljesítményrõl beszélünk (gondolom, egyszerûen sehol se találni olyan adatot a neten, hogy hány W/csatorna a gyári hangcucc), így az ovál hangszóró alakját kivágom egy vékony rétegelt lemezbõl (kb. 10-es anyagból), amit felcsavarozok az eredeti hangszóró helyére (kérdés még, hogy alulról "meg tudom-e támadni". Ha minden igaz, egy 15cm-es lyukba egy 16,5cm-es kerek hangszóró bemegy, így egy ilyet szerzek majd és a megfelelõ lyukmérettel beapplikálom. A közdarabot matt feketére festem és egy 12dB/oktávos szub szûrõvel ellátom. Igaz, a 6x9 colos oválnak nem lesz egészen 15cm a keskenyebbik oldalán a lyuk, így ott még kérdés, hogy mennyi az annyi, azaz valóban elfér-e a 165-ös hangszóró, aminek kb. 145-ös lyuk kell... Vélemény? Szerintetek ez így OK, vagy valahol sántít az elmélet?
Hangszóróból ez a Hertz nagyon tetszik, és a Hi-Energy sorozatból a HV 165L (40Hz-tõl éled), Somogyiból a WRX 16W vagy az XPRO 16W (35Hz-tõl éled a WRX, 45-tõl az XPRO de "ócsó", viszont csak 89dB az érzékenységük Vs. a Hertz 92dB-éhez, ami ugye végképp nem mindegy). Ahogy elnéze, a Hertz esetében 42e az alja (21e/db), a somogyi 6,8e/pár. A Somogyi 6,8e HUF-os árát még könnyen le tudom "nyeletni" a feleségemmel, de a 42e-hez már mókuskodnom kell, de nagyon. Annyit nem ér az a hangcucc... Vagy mégis? De csak szubot fog köhögni és még hangváltó is kell...
Azért lettem Toyota, mert még kicsi vagyok Lexusnak. :)
Avatar
AndrewGL
Aktív fóruméletet élõ
Aktív fóruméletet élõ
Hozzászólások: 996
Csatlakozott: 2007 szept. 07, 11:38 am

Hozzászólás Szerző: AndrewGL »

pollipop írta:Üdvözöletem! :)

Végülis már hétfõn a sejhajom alatt lesz az új autó, aminek el se tudom mondani, hogy mennyire örülök. :)
Gratula :)
pollipop írta: ...egyszerûen sehol se találni olyan adatot a neten, hogy hány W/csatorna a gyári hangcucc)
Szvsz Szabi vagy Lackó - kapcsolatai révén 8) - meg tudja mondani.
pollipop írta: Ha minden igaz, egy 15cm-es lyukba egy 16,5cm-es kerek hangszóró bemegy.
Erre én nem vennék mérget. (persze, a kiemelõkerettel lehet játszani, de az szerinetem nem túl esztétikus) Ha van lehetõséged, el kell vinni - valamilyen anyagból, akár papírból kivágva - a kalaptartóban lévõ lyuk pontos mását, és a szaküzletben belemérni a megvásárolni kívánt hangszórót.
pollipop írta: Hangszóróból ez a Hertz nagyon tetszik, és a Hi-Energy sorozatból a HV 165L (40Hz-tõl éled), Somogyiból a WRX 16W vagy az XPRO 16W (35Hz-tõl éled a WRX, 45-tõl az XPRO de "ócsó", viszont csak 89dB az érzékenységük Vs. a Hertz 92dB-éhez, ami ugye végképp nem mindegy). Ahogy elnéze, a Hertz esetében 42e az alja (21e/db), a somogyi 6,8e/pár.
Az árak kb. elárulják, hol van a két termék egymástól. (Makó<->Jeruzsálem) És nem csak a hatásfokra gondolok.

Azért lenne itt egy kérdés. A HV165/HV165L-t arra tervezték, hogy egy ajtókárpitban legyen, egy HT25-ös csipogóval mellette. Az ajtót, mint hangdobozt használva (tehát egy kis térfogatú, zárt ládát). Ha ebbõl egy párat beteszel a kalaptartóba (tehát >=100 literes dobozba), szerintem az nem úgy fog szólni, ahogy elvárható lenne. Menj el a médijamárktba, ott többnyire szokott kiállítva lenni HV165 (sajnos nem L). Rémesen szól a demófalban (több köbméter hely van mögötte).
Én viszont hallottam már autóban, ajtóban. Ég és föld.
pollipop írta: Annyit nem ér az a hangcucc... Vagy mégis?
Ez itt a nagy kérdés.
Most egy új autód lesz. Valószínûleg (ha sikerül a méretproblémákat elhárítani) olyan rendszert építenél be, ami kompromisszumoktól mentes - új autónál én sem foglalkoznék félmegoldásokkal. Az feleséged meg majd megszokja :D

Csak magamból indulok ki, én sokat vezetek, szinte mindig hallgatok valamit és fontos számomra a minõségi hangzás. Még ha a keretek miatt nem is sikerül elérni - arra törekszem.

Remélem segítettem.

Üdv
Avatar
pollipop
Újonc
Újonc
Hozzászólások: 19
Csatlakozott: 2009 márc. 26, 03:40 pm
Tartózkodási hely: Hatvan

Hozzászólás Szerző: pollipop »

AndrewGL írta: Gratula :)
Kösz. :)
AndrewGL írta: Szvsz Szabi vagy Lackó - kapcsolatai révén 8) - meg tudja mondani.
Akkor ezúton kérném õket, hogy ha tudják ezt az infót, akkor osszák meg velem. :respect:
AndrewGL írta: Erre én nem vennék mérget. (persze, a kiemelõkerettel lehet játszani, de az szerinetem nem túl esztétikus) Ha van lehetõséged, el kell vinni - valamilyen anyagból, akár papírból kivágva - a kalaptartóban lévõ lyuk pontos mását, és a szaküzletben belemérni a megvásárolni kívánt hangszórót.
Sajnos hajnalban nem túl tisztán fogalmaztam... A lényeg az lenne, hogy maradna az ovál rácsozata és alulról rögzíteném a fa betétet. Kiemelés tulajdonképpen nem lenne. Vagy úgy történne, hogy a betétre alulról csavarozom a kerek mélyhangszórót és úgy csavarozom be szintén alulról a betétet, vagy a betét fent van, és csavarozással egy alsó "nyúlványt" tennék rá, amire felülrõl tenném be a hangszórót. A lényeg ugye az lenne, hogy egy 165mm-es hangszórónál a legnagyobb mozgó átmérõ olyan 145mm körül van. Az oválnál viszont a 6 colos / 150mm-es részhez kb. 145mm-es lyuk tartozik, mert csak 2-3 mm a perem - ha jól látom így a netes képekbõl. A Somogyinál például a 165mm-es hangszóróhoz 144mm-es lyukat kell készíteni. A 6x9-es ovál viszont 165x150mm-es lyukba épül bele:
http://www.somogyi.hu/cikkccs/cikkdokum ... _03_02.pdf
Ezért gondolom, hogy ez nem lehet probléma, de elõbb persze mérek - elvégre mér-nök vagyok. :) A lyuk másolást viszont határozottan végrehajtom, köszönöm az ötletet! :respect:
AndrewGL írta: Az árak kb. elárulják, hol van a két termék egymástól. (Makó<->Jeruzsálem) És nem csak a hatásfokra gondolok.

Azért lenne itt egy kérdés. A HV165/HV165L-t arra tervezték, hogy egy ajtókárpitban legyen, egy HT25-ös csipogóval mellette. Az ajtót, mint hangdobozt használva (tehát egy kis térfogatú, zárt ládát). Ha ebbõl egy párat beteszel a kalaptartóba (tehát >=100 literes dobozba), szerintem az nem úgy fog szólni, ahogy elvárható lenne. Menj el a médijamárktba, ott többnyire szokott kiállítva lenni HV165 (sajnos nem L). Rémesen szól a demófalban (több köbméter hely van mögötte).
Én viszont hallottam már autóban, ajtóban. Ég és föld.
No ez az infó sok szempontból is fontos volt, nagyon köszönöm. Nekem szubra kell a hangszóró és 450 liter lesz neki. Ami megint érdekes dolog lesz, hogy ugye nem akarok erõsítõt, így a beépítendõ hangszórónak is viszonylag kis teljesítményûnek kell lennie és tulajdonképpen nagy zárt dobozba valónak. Így le is mondtam errõl a Hertz-rõl. :(

Azt amúgy gondoltam, hogy nagyon messze van a két hangszóró egymástól, viszont a probléma az, hogy a valós igény valahol a kettõ közt van. Ugyanis a fejegység túl rossz a Hertz-hez (szerintem), de lehet, hogy kicsit jobb, mint a Somogyi. Ezért fogok több órát tesztelni a kocsiban a jelenlegi rendszerrel, mert 2 percbõl nem nagyon lehet leszûrni, hogy mi is pontosan a rendszer gyengéje. Mert ha a fejegység a leggyengébb láncszem, akkor rakhatok bele akármilyen hangszórókat...
AndrewGL írta: Ez itt a nagy kérdés.
Most egy új autód lesz. Valószínûleg (ha sikerül a méretproblémákat elhárítani) olyan rendszert építenél be, ami kompromisszumoktól mentes - új autónál én sem foglalkoznék félmegoldásokkal. Az feleséged meg majd megszokja :D

Csak magamból indulok ki, én sokat vezetek, szinte mindig hallgatok valamit és fontos számomra a minõségi hangzás. Még ha a keretek miatt nem is sikerül elérni - arra törekszem.

Remélem segítettem.

Üdv
Tudod ezért indult el bennem ez a kényszer, hogy nehogy má' az eladott 11 éves Corollában a pénztárcámhoz mérten alacson költségvetésbõl megvásárolt Pana fejegység (CQ-C 1301N), egy pár 13cm-es SONY X-Plod és két 20cm-es MNC hangszóróból általam épített (félig hasraütéssel kiszámolt) kb. 45 literes láda ûberelje fényévekkel a zsír új verda hangrendszerét, amiben alapban 6 hangszóró van. De ezt tudjuk, hogy ebben a formában ökörség.

A rendszer messze nem lesz kompromisszum mentes, az a kategória nem itt kezdõdik. De nem is akarok hú de nagy zenét a kocsiba (se hangerõ, se hangminõség szempontjából), mert elvonja a figyelmemet. Tudom, mert nagyon bele tudom élni magam a zenébe. Viszont azt feltétel nélkül el akarom érni, hogy ha mondjuk John Dahlback - Blink c. számát hallgatom, akkor ne katicabogarak kopogjanak a PDA tokján, hanem korrekt szinten eljussanak hozzám az 50-60-70Hz-es hangok is. Én nem megyek olyan sokat, de a zene nálam alap dolog. Szólnia kell és kész. :) A minõség meg a "hallgatható" szint fölött kell legyen. Az itthoni szint harmadát ha eléri, már az jó. ;) :) (NAD C 542 CD lejátszó, NAD C 320BEE erõsítõ, a hangfalakat én gyártottam Somogyi mély-középbõl (20cm-es kevlár) és Akai magasból, de egy Wharfedale Diamond 9.1-9.2 szintet szerintem visz, mert erõsen érezni a különbséget 1-1 CD nyomat közt, azt meg egy gagyin sikerült hangfallal nem lehetne megkülönböztetni).

Ehhez viszont elég lehet a Somogyi is, mert az itthoniban is jól szolgál. Nem tudom... Semmiképp se tudok most sokat költeni rá, mert így is lenullázuk magunkat ezzel a vásárlással. Szóval nem kizárt, hogy az elsõ lépés Somogyi lesz. Ezt majd a teszt megmutatja. Majd belerakom a régi ládát (azt nem adtam oda az autóval) és a két ovál helyett azt zizgetem meg - ez ugye 2x2 kábel megmozgatása mindössze. Kár, hogy 175mm a hasznos átmérõjük azoknak a hangszóróknak, így azokat lehetetlen beoperálni az ovál helyére... Vagy mégse? :)
Azért lettem Toyota, mert még kicsi vagyok Lexusnak. :)
Avatar
Lackó
Fanatikus fórumozó
Fanatikus fórumozó
Hozzászólások: 3459
Csatlakozott: 2008 júl. 17, 05:02 pm
Autód gyártási éve: 2017
Autód típusa (és generációja): Egyéb Toyota
Autód felszereltségi jelölése: Egyéb
Autód karosszéria variánsa: Crossover

Hozzászólás Szerző: Lackó »

Avatar
Lackó
Fanatikus fórumozó
Fanatikus fórumozó
Hozzászólások: 3459
Csatlakozott: 2008 júl. 17, 05:02 pm
Autód gyártási éve: 2017
Autód típusa (és generációja): Egyéb Toyota
Autód felszereltségi jelölése: Egyéb
Autód karosszéria variánsa: Crossover

Hozzászólás Szerző: Lackó »

Egy elfogulatlan leírás a mélyádákról általánosságban. Idézet az Autóhifi-
centrum oldaláról.

"Zárt láda: Megfelelõ méretezés esetén ideális választás jazz és rock zenéhez illetve más zenei stílusokhoz is, ha fontos a tiszta, pontos és precíz mély hang. Ha kevés a hely nagyobb méretû reflex ládához, akkor érdemesebb egy zárt ládát használni, inkább mint egy alulméretezett reflexet, ezáltal kis utas- és csomagterû autók ideális doboza lehet akár rap vagy techno zenéhez is. Hangja lineáris, megfogott és precíz, nem beszél mellé, nem püffög, jó méretezés esetén mélyebbre megy mint a reflex ládák, ha a hangszóró igényeihez képest túl kis méretû a doboz, hangja erõtlen és kopogós lesz.



Reflex láda: Megfelelõ méretezés esetén ideális választás, a mai rádiós zenéhez, techno és rap stílushoz, illetve akkor ha a precizitás helyet a nagy és dögös mélyhangoké a fõszerep. Megfelelõ minõségû mélysugárzóval hangja pontos is lehet. Alulméretezve hangja kopogóssá szárazzá válik, a túlméterezett láda hangja pedig erõtlen és huppogós lesz. Ez a legelterjedtebb és legszélesebb körben használt ládatípus.



Bandpass: Két kamrából áll, hangszóró egyik oldalán egy kisméretû zárt, a másik oldalán pedig egy nagyobb reflex láda. Manapság reneszánszát éli ez a ládatípus, sajnos nem azért mert ez a legjobb választás egy mélysugárzóhoz, hanem azért mert látványos, plexiablak mögött van a mélysugárzó, gyakran még tükrökkel és neonnal is meg van spékelve."

Zárt láda rulez !
Avatar
pollipop
Újonc
Újonc
Hozzászólások: 19
Csatlakozott: 2009 márc. 26, 03:40 pm
Tartózkodási hely: Hatvan

Hozzászólás Szerző: pollipop »

Lackó írta:Egy elfogulatlan leírás a mélyádákról általánosságban. Idézet az Autóhifi-
centrum oldaláról.
...

Zárt láda rulez !
Amúgy milyen zenéket szoktál hallgatni?

Nagyon jó ez a leírás, de a reflex ládánál kimaradt a reflexcsõ elméretezésének a hatásai. Ha jól tudom, a túl rövid csõ kontrolálatlanná teszi a hangot, mert csak örvények jutnak ki a csõbõl hangok helyett (a hangszóró mellett keletkezõ örvények kijuthatnak, a legjobban úgy lehet fülöncsípni a hatást, ha egyszerûen kivesszük a csövet a ládából - kész orkán süvöltés), a hosszú meg megöli az erejét asszem, mert rossz ütemben köpi ki a levegõt... De ez nagyon nem biztos, utána kéne néznem... A vékony csövön túl kevés levegõ tud kijönni, az megint süvítõ hatást kelt, a túl vastag meg lifegteti a hangszórót és szinte megszûnik a doboz létezni, mintha csak natúr lenne a hangszóró.

Ez a zárt láda kezd egyre jobban érdekelni. Viszont ha jól tudom, az a papírmembránosnak elõnyös igazán, ezek a keményebb PP és kevlárok annyira nem kultiválják. Vagy tévedek és ennek semmi köze sincs hozzá?

A bandpass meg egy vicc. Egy jónak mondott bandpass is rosszabb, mint az a zárt láda, amit egyszer hallottam (tudod, ami miatt úgy tudtam, hogy a zárt láda kopogós).
Azért lettem Toyota, mert még kicsi vagyok Lexusnak. :)
Avatar
Lackó
Fanatikus fórumozó
Fanatikus fórumozó
Hozzászólások: 3459
Csatlakozott: 2008 júl. 17, 05:02 pm
Autód gyártási éve: 2017
Autód típusa (és generációja): Egyéb Toyota
Autód felszereltségi jelölése: Egyéb
Autód karosszéria variánsa: Crossover

Hozzászólás Szerző: Lackó »

Helló !

Hard rock, Heavy Metal, Power Metal, és egy kis Rock&Roll. :)

Zárt ládába milyen hangszóró való ?! pont tegnap merültem bele kicsit a
kérdésebe, és úgy tûnik, hogy a régi recept a jó. Igen, papírmembrán. A
PP semmiképpen, mert lágy az anyaga, és nem viseli jól a zárt ládában
keletkezõ vákuumot. Sztem talán még jó választás lehet (ha az ember
olcsóbban akar kijönni) pl egy SAL "kevlár" membrános sub, mert elég
merev, és könnyû is egyúttal.

A láda tervezéshez szükséges paraméterek az úgynevezett Thielle Small
névre hallgatnak. Ezek az adatok a legtöbb mélynyomóhoz gyári csomag-
ban mellékelve vannak.

Megint idéznék, azaz bemásolok egy hasznos leírást :

"A Thiele-Small paraméterek

Ahhoz, hogy a láda típusát és méreteit el tudjuk dönteni, minimum ismernünk kell a hangszóróThiele-Small paramétereit. Ezek közül a gyártók általában minimálisan három adatot adnak meg: Az Fs (rezonanciafrekvencia), VAS (ekvivalens levegõtérfogat) és a Qts (teljes jósági tényezõ) értékét. Röviden összefoglalva és erõsen általánosítva,
- minél alacsonyabb az Fs, annál mélyebb hangokat lesz képes leadni a kész láda,
- (többek között) a VAS értéke fogja meghatározni a szükséges ládaméretet,
- a Qts értéke fogja meghatározni a mélyláda típusát.
A hangszóró dolga ugye a hang visszaadása. :-) A hang, mint tudjuk, a közvetítõ közeg, jelen esetben a levegõ rezgése. A hangszóró tehát a levegõt rezegteti a membránja segítségével. A membrán elõre-hátra mozgását kordában kell tartani. A legjobb nyilván az lenne, ha a membrán súlytalan, de teljesen merev lenne. Ez persze nehezen megvalósítható. :-) A valóságos hangszóró egyes jellemzõinek (mozgatott tömeg, membránfelfüggesztés merevsége, elektromos jellemzõk) a "kondenzációja" a Qts paraméter. Ennek értéke sokat elárul a hangszóró alapvetõ jellemzõirõl, és így a használhatóságáról is. Gyakorlatilag ennek alapján hozhatjuk meg a döntést arról, hogy milyen ládát építünk az adott hangszóróval. A Qts értéke a gyakorlatban 0.2 és 0.5..0.8 között mozog, ennél alacsonyabb Qts-sel nem nagyon készül hangszóró, míg a nagyobb Qts esetén nem igazán lehet normális (méretû) mélyládát építeni a hangszóróval. Ez persze nem feltétlenül jelenti a hangszóró használhatatlanságát: a kalaptartóra való mélyhangszórók tipikusan magas Qts-sel rendelkeznek. Erõsen egyszerûsítve a dolgot, a Qts-t felfoghatjuk úgy, mint a membránfelfüggesztés merevségét leíró paramétert: minél alacsonyabb a Qts, annál lágyabb a membrán felfüggesztése (ezért kell dobozba zárni). Ha viszont magas a Qts (merev a membrán), akkor jól fogja viselni a terhelést a ládába zárt levegõ visszarúgó hatása nélkül is (ezért lehet kalaptartóra szerelni, és ugyanezért magas az autós hangszórszettek mélyközép hangszórójának a Qts értéke).
Igen, de az sem mindegy, mekkora dobozba szereljük a hangszórót. A kisebb dobozban kevesebb levegõ van, ami ugyanakkora membránkitérés mellett jobban összenyomódik, vagyis nagyobb rugóerõt jelent, míg nagyobb dobozban nyilván kisebbet. Azt, hogy mikor lesz a bezárt levegõ visszatérítõ ereje éppen akkora, mint az adott hangszóró membránfelfüggesztésébõl adódó erõ, a VAS paraméter adja meg. Vagyis egy VAS térfogatú ládában a membránt éppen kétszerakkora rugóerõ fogja, mint ha a hangszóró szabadon van.

A hangszórómra az van ráírva, hogy Fs/VAS/Qts=24Hz/53L/0.31. Mit jelent ez?

A gyakorlatban autóban bevethetõ mélyhangszórók Fs értéke 20..40 Hz, VAS értékük pedig lehetõleg legyen kevesebb, mint 40..50 liter. A magas Fs és VAS értékek mind felfelé tolják az adott térfogatból kihozható legalacsonyabb frekvenciát (vagy fordítva, azonos frekvencia lesugárzásához nagyobb ládát igényel a hangszóró). Jelen esetben az Fs értéke elég alacsony, a VAS elfogadható, ebbõl még akár mélyláda is lehet. :-)
A következõ kis összefoglaló körülbelül megadja, hogy milyen hangszóróparaméterek milyen célra alkalmasak.
- a Qts értéke 0.2 és 0.4 közötti: tipikusan basszreflex láda,
- a Qts értéke 0.5 és 0.7 közötti: tipikusan zárt láda,
- a Qts értéke 1-nél nagyobb: tipikusan kalaptartó."


Aki foglalkozott már ládatervezéssel, annak nem teljesen idegenek ezek
az adatok, aki pedig nem, de érdeklõdik, az áskálódjon a témában. :)
Válasz küldése