Gyári klímát utólag

Technikai okfejtések, hasznos tippek, leírások. Önállóan megvalósítható kisebb-nagyobb szervizelések és átalakítások.
Avatar
Pacsker
Site Admin
Site Admin
Hozzászólások: 23971
Csatlakozott: 2007 márc. 09, 06:44 pm
Autód gyártási éve: 1988
Autód típusa (és generációja): Corolla E9
Autód felszereltségi jelölése: GTi
Autód karosszéria variánsa: Liftback (5 ajtós)
Tartózkodási hely: Budapest
Kapcsolat:

Gyári klímát utólag

Hozzászólás Szerző: Pacsker »

Érkezett egy kérdés (E10 sedan XLi), hogy megéri/neméri, illetve milyen költségekkel, munkálatokkal jár egy autó utólagos klímásítása.
Úgy gondolom, hogy típustól független válaszom hasznos lehet több generáció birtoklói számára is, így az alábbiakban összegzem:
Ahogy az előző hozzászólásban mondtam, ha nem magadnak csinálod, simán lehet akár több százezer Ft is a vége. Ha rövidtávú gazdasági szempontokat figyelsz, akkor ne vágj bele!
Ha számít az autód előélete, kimagasló megbízhatósága, jó a bódé, netán erős érzelmi szálak is kötnek hozzá, akkor csináld meg!
Az E10-ek még nem kerülnek csilliárdokba, így egy hátul töröttet/szétrohadtad meg tudsz venni akár 100 ezer Ft-ért vagy az alatt is. A klímát MINDENESTÜL kiveszed, a maradékot eladod, anyagilag így jársz a legjobban.
Vagy kikönyörgöd az eladónál, hogy kipróbálhasd még bontás előtt és magadnak kiszeded.
Kelleni fog a külső hőcserélő, a komplett fix és flexi csövezés a nyomáskapcsolókkal (nagyon óvatosan kiszedve, az alu csövek könnyen repednek), a belső átvezető fűtésbox a belső hőcserélővel és hőmérséklet jeladóval, a kompresszor, a konzolja, hozzá csavarok, az erősítő (klíma vezérlő elektronika), a kapcsoló és a komplett kábelezés.
Előbbiekből látszik, hogy igen összetett az alkatrészek sora, így mindenképp egy működő klímájú autóból kellene kivenni egyszerre őket. Nem zöldséges rekeszben "minden megvan" alapon. A plusz motortéri alkatrészek miatt simán lehet, hogy egy fényszórómosó tartály, egy szervoszivattyú tartály konzolja a klímásban eltér a nem klímástól (hogy elférjenek azonos helyen), így erre is figyelni kell.
A kábelezés (esetleg alu csövezés) miatt fontos, hogy voltak japánból már klímásan érkezett (maker option) egyedek és a márkakereskedésben "ezt szeretném, de rakjanak bele átadás előtt, vagy pár évesen klímát" (dealer option) egyedek.
Mivel utóbbi verziók gyakorlatilag ugyanolyan klímásítások/átépítések, mint amit te is szeretnél, a Toyota készített ilyen szetteket a márkakereskedőinek. Ezekhez sokszor direkt kábelezés és kiegészítő biztosíték tábla van (sokszor még gyári "gyorskötöző" is), ami a csövek tűzfal gumi átvezetőjében lépnek be az utastérbe és az autó fő biztosíték táblájában csatlakoznak az autó rendszeréhez. SOKKAL könnyebb beépíteni ezeket, mintha egy maker option-ös donort pécéznél ki magadnak, mert ott talán a legjobb, ha műszerfaltól előre szinte minden kábelt kicserélsz az autóban. Na az giga szívás. Ahogy Doman Zoli is mondta, szerencsére ezekben (itt puruttya EU piacra, pláne balkánra szánt egyedekben) "több" a dealer option-ös klíma, így van esélyed.
Az átépítéshez szükséges bontás közepes. Műszerfal, motortér, lökhárító, lámpák, hűtőmaszk, akár sárvédő is.
Az új rendszerhez biztosan kell majd egy új szárító szűrő, egy új hosszbordás szíj, egy pollenszűrő és jó eséllyel egy külső hőcserélő is. Előbbiek pár ezer, utóbbi több 10 ezer Ft, de azt vásárlásnál már látod - porladnak-e a lamellák.
A feltöltésnél figyelni kell majd a megfelelő Denso olajra, gázra és előbbinél arra is, hogy száraz vagy nedves feltöltésről beszélünk. Utóbbi a kompresszor élettartamára és a hűtés hatásfokára nagy hatással van.
Igen, amit leírtam részben elrettentés is lehet, de azért szedtem így össze, hogy ne legyen sírás, meg nyögés a vége. Ha elhatározod magad, viszont nagy segítség lehet. Szerintem figyeld a hirdetéseket és csapj le egy zúzda előtti egyedre!
(Én megcsináltam már a műveletet egy old és egy youngtimerünknél is. Szépen működik mindkettő, így bőven van sikerélmény).
Hajrá!
Klubelnök

Merjünk nagyban gondolkodni!
"Before you say you can't do it, try it" / Sakichi Toyoda
"I always say, the way a man treats his car is how he treats himself." / Tarconi


:e9lb: AE92 Liftback GT-i (4AGE, Kouki)
:te71matyi: TE71 GT DOHC Coupe (2TG, Zenki)
Kép KE11 Sedan felújítását várva (2K, Kouki)
:kp60: KP60 Starlet versenyautó építés alatt (4AGE)

Kép
Válasz küldése