Önindító, Generátor

Technikai okfejtések, hasznos tippek, leírások. Önállóan megvalósítható kisebb-nagyobb szervizelések és átalakítások.
Avatar
Pacsker
Site Admin
Site Admin
Hozzászólások: 23971
Csatlakozott: 2007 márc. 09, 06:44 pm
Autód gyártási éve: 1988
Autód típusa (és generációja): Corolla E9
Autód felszereltségi jelölése: GTi
Autód karosszéria variánsa: Liftback (5 ajtós)
Tartózkodási hely: Budapest
Kapcsolat:

Önindító, Generátor

Hozzászólás Szerző: Pacsker »

Az idei téli hidegekben volt egy kis akkumulátor, önindító problémám.
Szépen kiveséztük a feszültségeket, az áramerősségeket, az alapjárati, illetve fordulati értékeket, a fogyasztók áramfelvételét, generátorok kapacitását, hogy kell jó bikakábelt csinálni, milyen egy jó töltő és mi múlik rajta, stb...
Akit érdekel ETTŐL az oldaltól megtalálja az ott leírtakat.

Az önindítóval a konkrét problémám ez volt:
Pacsker írta: Az önindítómmal már hosszú idő óta olyan problémám van, hogy csak erős akksival teker, azonban olyan nincs, hogy kisebb feszültségnél haldoklódva forgatna. Ilyenkor nem húz be. Magyarul vagy teker rendesen vagy meg se moccan. Most erre is pontot tettem. Megnéztem 4db GT-i önindítóm pogácsáit. Fura módon mindegyiknek jobban kopik az egyik pofája, de teli felületen, szépen. Volt is mindegyiken anyag. Amit kivettem, annak pedig a kopása nem volt több a kopása, mint a többinek, viszont nem érintkezett a 2 félhold teljes ívében. Az egyiken volt egy pici beégés, a másik pedig azért nem ért a gyűrűhöz, mert az önindító ugyanaz a nagy 8-as csavarja fogja, amin bekötjük a nagy pluszt. Ennek az alsó hatlapja valószínűleg nem volt meghúzva eléggé és amikor a pluszt rárakva az anyát meghúztam, elfordíthatta az alját is a pogácsával együtt. Nehéz elmondani, majd esetleg fotózok.
Egy jó állapotú érintkezősre lecseréltem és tökéletes lett. Alacsony feszültségnél is behúzott és lassan tekert.
Egyéb hibaforrásra Toytib tett javaslatot, ha másnál nem ez lenne a probléma:
Toytib írta: Ilyen jellegű hibát nekem is produkált az AE82-esem.
Felújíttattam az önindítót, talán jobb lett, de pár nap állás után újra semmi :(

A lényeg az hogy el kezdtem az autóban keresni a hibát.
Sajnos a behúzótekercs (nem bendix) vezérlőjére kevés feszültség ment ki, ezáltal be sem húzott. (mint neked)
Jó autószerelőhöz méltóan, utána a motortérből egy direkt akku szállal indítottam egy pár hétig. :wink:
A gyári kábelen valamilyen varázslatos okból elfogyott a feszültség, mire az önindítóhoz ért.
A tiédnek is van csatlakozása a motortérben,azon a kábelen ami bemegy a kipufogó torok alá, mérd meg a gyújtáskapcsoló kimenő feszültségét és egyből kiderül a turpisság.
Próbáld meg egyből adni a behúzótekercsnek áramot az akkuról és meglátod mi történik.
Én egyszerűen beraktam egy indítórelét ahogyan az újabbakon is van, ha jól tudom már E10-től.
Végül a szobám íróasztalán maradt 2 önindító. Korábban Intercars-ban vettem egy csomó érintkezőt (és felújító szettet), szénkefét, kommutátort... mind önindítóhoz, mind generátorhoz. Előbbieket nem típusra találtam, hanem DENSO önindítóhoz való felújító alkatrészek közt. Egy része:
Kép

Hogy ne ott pihenjenek azok a nagy nehéz dögök az íróasztalomon, gondoltam kipucolom, leápolom őket és ahol szükséges lecserélem a pogácsáikat.. Ergó kezdetlegesen, de felújítom őket, majd kiviszem őket a helyükre.

A motor:

Kép

A két végükön található csapágyak, egyik önindítónál sem lógtak.
A kommutátoron semmi mély kopás, vagy érezhető váll. A szétszerelésnél a gumi alkatrészek, mint az újak.. Pedig közel 30 éves alkatrészekről beszélünk nagy futással a hátuk mögött komoly hőingással.

A 4 szénkefe szerintem még 2-300 ezer km-t kibír :D ... Közel 1 centit tudnak még kopni. A rugók kellően feszesek. Alig tudtam visszabújtatni a kommutátorra őket. :D (Az újon hogy lehet több anyag?!) :)

Kép

Kép

Alaposan letisztítottam mindent, majd a csapágyakba kemény grafitos zsírt raktam. Nagyon jó "húzósak" lettek és be is dolgozták a görgők az anyagot.

Kép

Majd a fogaskerékre is raktam az anyagból.
Utána jött a behúzótekercses rész. (Köszi Toytib)
Ez az egy érintkező pofa kopott félre, a többi gyári vastagságának 2/3-án járt, tehát nem kell pánikoni, hogy elfogy egy darabig :) :
Kép

A félrekopás azért volt, mert az a csavar fogja a helyén, aminek kinti végét legúzod egy anyával, majd rájön a nagy pozitív saru és ezt még egy anyával. Ennél a tőcsavarnál az első anya laza volt, így a második lehúzásánál elfordult pár fokot az érintkező, így kophatott félre. Érdemes egyébként ésszel lehúzni ezeket a kábeleket. Sőt, ha jól emlékszem az anya rugós alátétes gondolom pont emiatt.

Szétszedtem, eltisztítottam itt is.

Kép

A mozgó alkatrészt és hüvelyét SEM zsíroztam, nehogy később megragadhasson, megszorulhasson.
Egy felújító szett tartalma (egyik oldalra):

Kép

Látszik, hogy az új érintkező felülete nagyobb. Nem gondolom, hogy baj lenne. Egyébként minden szükséges alkatrész megvolt a zacsiban.
Ha valaki venne egyet:

Kép

Majd összeraktam az egészet.
Figyelni kellett a két érintkező lehúzásánál, hogy "vízszintesek" maradjanak. A rájuk fekvő karima is szép húsos volt. Nem igényelt felújítást/új alkatrészt!

Kép

Kép

Nem hiszem, hogy lesz velük bajom jó pár évig :)
Nincs is ennél jobb, amikor felújított alkatrészek várnak! (Hozzáteszem mindkettő működött, csak a fellazult csavaros kis feszültségnél nem indított. Denso :rizspekta:)

Egy önindító felújítás, amiért sok tíz ezret elkérnek, mit foglal magában? Mivel több? Gondolom ha ilyen állapotú, a motor kommutátorával se csinálnak semmit.



MÁS
to4m5i, egy működő önindító (aluházas E9) a tied, megígértem :)
Bohi, a BT leömlőhöz, hogy elférjen, mindig keresed a Smallport önindítót. Ahogy Toytib is jelezte, nem az kell neked, hanem a más piacra szánt 4AGE önindító. Ami nálunk van általában az az 1kW-os, vastag motoros:

Kép

Ami kell neked, az a 0,8kW-os kisebb:

Kép

Látszik a különbség:

Kép


Ha valaki csinált már ilyen felújítást (netán mélyebbre nyúlóan), vagy Generátor javítást, akkor ossza meg velünk, hátha tudunk házilag spórolni! Képek előnyt jelentenek!
A generátoros dolog nagyon érdekel!
Klubelnök

Merjünk nagyban gondolkodni!
"Before you say you can't do it, try it" / Sakichi Toyoda
"I always say, the way a man treats his car is how he treats himself." / Tarconi


:e9lb: AE92 Liftback GT-i (4AGE, Kouki)
:te71matyi: TE71 GT DOHC Coupe (2TG, Zenki)
Kép KE11 Sedan felújítását várva (2K, Kouki)
:kp60: KP60 Starlet versenyautó építés alatt (4AGE)

Kép
Avatar
Bruce E9
Fanatikus fórumozó
Fanatikus fórumozó
Hozzászólások: 1836
Csatlakozott: 2007 okt. 01, 03:36 pm
Autód gyártási éve: 1988
Autód típusa (és generációja): Corolla E9
Autód felszereltségi jelölése: GTi
Autód karosszéria variánsa: Liftback (5 ajtós)
Tartózkodási hely: Tiszaújváros

Re: AE92 Liftback GT-i - Pacsker

Hozzászólás Szerző: Bruce E9 »

Én is egész nap szereltem a Carinát, fagyos csípős szélben. Szétfagytam, megfájdult a fejem, de mégis örömmel tölt el az eredmény. :-)

Az önindítós storyt én is megjártam párszor a 4AGE -mocinál - szétszedve mindig tökéletes es ép volt. A szaki azt monda, hogy a csatlakozókat kellett csak megtisztítani. A leírásod alapján a csatlakozók a réz csavarokat jelentik? Ezek a felújító szettek mennyire univerzálisak? Akár jó lehet Carinához is? Van egy önindítós problémám a Carinánál.
A jelenség a Carinánál: vagy egyből indít, vagy csak kattan és felpörög, mintha a bendix nem húzna be, az önindító a levegőben forogna. Másodjára, általában már indít. Ez is feszültség/csatlakozó probléma?
----------------------------------
Forró Fecske
AE92 Corolla Liftback GT-i, Black Top G6
Avatar
toytomi
Fanatikus fórumozó
Fanatikus fórumozó
Hozzászólások: 2863
Csatlakozott: 2011 okt. 21, 07:32 pm
Autód gyártási éve: 1989
Autód típusa (és generációja): Corolla E9
Autód felszereltségi jelölése: GTi
Autód karosszéria variánsa: Liftback (5 ajtós)
Tartózkodási hely: Kübekháza, Szeged

Re: Önindító, Generátor

Hozzászólás Szerző: toytomi »

Én is megcsináltam már a felújítást az enyémen, a két érintkezőt kellett cserélnem, ahol felfekszik a behúzó tekercs. Pont az orfűi találkozón halt meg.

viewtopic.php?f=17&t=1623&start=105

Az 1kW-os önindító van a dieseleken is nem? Legalábbis ha jól rémlik az 1C-n is így néz ki.
:toytomi: AE92 Gt-i Liftback - Zenki, 4A-GE 16V Smallport - R.I.P.

:toytomi: AE92 Gt-i Liftback - Zenki, 4A-GE 16V Smallport

CE90 XL Liftback - Kouki, 1C
Avatar
ramboo88us
Visszajáró
Visszajáró
Hozzászólások: 51
Csatlakozott: 2007 aug. 22, 09:03 pm
Tartózkodási hely: Dunaújváros

Re: Önindító, Generátor

Hozzászólás Szerző: ramboo88us »

Generátor felújításról:

Történetesen én is ma foglalkoztam egy kicsit a generátorral, mert sajnos elhagyta magát.
A leírás ugyan még nem komplett, mert még nem fejeztem be a műveletet, de talán másnak is segítséget nyújthatnak az eddigiek.

ez a típusa és ez alapján próbáltam beszerezni az alkatrészeket

Kép

sajnos egy beszorult csavar miatt teljesen tönkrement az állórész is....
( a hajtás oldali csapágyház leszorító lemez csavarja elszabadult a hűtőlapát pedig bedolgozta ....)

Kép

Kép

az alábbi képen pedig jól látszik, hogy a csúszógyűrű már mennyire meg van kopva

Kép

Kép

a hajtás oldali csapágy, ami tulajdonképpen egész jó állapotban volt...

Kép

az elkopott szénkefe

Kép


Mivel az állórész tekercse sérült, ezért az első ötletem az újratekercseltetés volt, azonban szerencsére még ehhez az idős
generátorhoz is elég jó alkatrész ellátás van sőt elég kedvező áron, ezért inkább megvettem az újat.
(Úgy gondolom, hogy a tekercselés nem is lett volna olcsóbb művelet....)

Az új alkatrészek:
Kép

beszerzési forrás és árak: (valamiből többet is rendeltem, mert nagyon olcsó volt :D
Kép

sajnos a magyar kereskedő oldalán nem mindíg vannak méretek, ezért az alábbi oldalon
lehet még tovább kutatni: https://en.as-pl.com/p/ABH6001

a csúszógyűrű csere előtt ezt a szigetelő műanyagot el kell távolítani úgy, hogy a tekercs kivezetései a lehető legkisebb
mértékben sérüljenek:
Kép

én így csináltam:

Kép

Kép

az utolsó képen látható, hogy mennyire kis vezeték marad ami a forgórészről jön...

a csúszógyűrű leszedve
Kép

Kép

az új a helyén:

Kép

a kivezetéseket kétkomponensű ragasztóval leragasztottam majd ellenállás mérővel meggyőződtem, hogy egyik pólus sincs letestelve..

jelen állapot szerint idáig jutottam el...

Az állórészt még kiszedtem a generátor pajzsból és a két részt megtisztogattam...

Már csak az összeszerelés és a tesztelés van hátra....
Avatar
Pacsker
Site Admin
Site Admin
Hozzászólások: 23971
Csatlakozott: 2007 márc. 09, 06:44 pm
Autód gyártási éve: 1988
Autód típusa (és generációja): Corolla E9
Autód felszereltségi jelölése: GTi
Autód karosszéria variánsa: Liftback (5 ajtós)
Tartózkodási hely: Budapest
Kapcsolat:

Re: Önindító, Generátor

Hozzászólás Szerző: Pacsker »

Srácok! Ez csapatmunka :)
Nagyon köszönöm, hogy írtatok!

Toytomi, szerintem a legtöbb önindítónk (E9) nagy mértékben hasonlít.
Ahogy nézem az utángyártott érintkeződ, neked is a kicsit szélesebb fajta került beszerzésre. Azóta jól működik? Elég durván félre kopott a tied. Érdekes..

Ramboo88us, köszi a részletes leírást és a jó képeket!! A csúszógyűrűt én is beszereztem már, de nem gondoltam volna, hogy ilyen sok alkatrészt még meg lehet venni a generátorainkhoz. Köszi az elérhetőségeket is!!
Egy napjainkban akár 40 ezer Ft-os felújítást, egy kis ügyességgel azért jócskán le tudunk redukálni magunknak. Főleg, ha az állórész nem sérült, ami ha jól gondolom nem jellemző. Kérlek a befejezésről is írj egy postot! Nagyon hasznosnak bizonyul!
Klubelnök

Merjünk nagyban gondolkodni!
"Before you say you can't do it, try it" / Sakichi Toyoda
"I always say, the way a man treats his car is how he treats himself." / Tarconi


:e9lb: AE92 Liftback GT-i (4AGE, Kouki)
:te71matyi: TE71 GT DOHC Coupe (2TG, Zenki)
Kép KE11 Sedan felújítását várva (2K, Kouki)
:kp60: KP60 Starlet versenyautó építés alatt (4AGE)

Kép
Avatar
Pacsker
Site Admin
Site Admin
Hozzászólások: 23971
Csatlakozott: 2007 márc. 09, 06:44 pm
Autód gyártási éve: 1988
Autód típusa (és generációja): Corolla E9
Autód felszereltségi jelölése: GTi
Autód karosszéria variánsa: Liftback (5 ajtós)
Tartózkodási hely: Budapest
Kapcsolat:

Re: Önindító, Generátor

Hozzászólás Szerző: Pacsker »

Kiegészítésképp, Ramboo88us generátora egy Zenki E9 GTi-jé, tehát 4AGE-be való 60A-es.
(aláírásodba írd már bele légyszi milyen autód van :) )
Klubelnök

Merjünk nagyban gondolkodni!
"Before you say you can't do it, try it" / Sakichi Toyoda
"I always say, the way a man treats his car is how he treats himself." / Tarconi


:e9lb: AE92 Liftback GT-i (4AGE, Kouki)
:te71matyi: TE71 GT DOHC Coupe (2TG, Zenki)
Kép KE11 Sedan felújítását várva (2K, Kouki)
:kp60: KP60 Starlet versenyautó építés alatt (4AGE)

Kép
Avatar
ramboo88us
Visszajáró
Visszajáró
Hozzászólások: 51
Csatlakozott: 2007 aug. 22, 09:03 pm
Tartózkodási hely: Dunaújváros

Re: Önindító, Generátor

Hozzászólás Szerző: ramboo88us »

Rákerestem az általad használt CQ2230004 típusjelű önindító "kapcsoló hídra"
érdekes, hogy az eredeti AS forgalmazó cég honlapján a csomagban megvan a 2 db érintkező:

Kép

míg a magyar cégnél csak az egyik pólus szerepel a képen:

Kép

mivel nem túl drága, ezért berendeltem én is belőle 2db-t :)
AE92 Hatchback Gt-i (4AGE, Zenki)
Avatar
Pacsker
Site Admin
Site Admin
Hozzászólások: 23971
Csatlakozott: 2007 márc. 09, 06:44 pm
Autód gyártási éve: 1988
Autód típusa (és generációja): Corolla E9
Autód felszereltségi jelölése: GTi
Autód karosszéria variánsa: Liftback (5 ajtós)
Tartózkodási hely: Budapest
Kapcsolat:

Re: Önindító, Generátor

Hozzászólás Szerző: Pacsker »

A nagy zacskóban van két kisebb zacskó 1-1 oldalra valónyi alkatrésszel.
Így jó esetben lesz 2 önindítóra valód :)
Ahogy nézem más márka, úgyhogy lehet itt külön van csomagolva.
A szettet ~1100Ft-ért vettem, úgyhogy reális lehet 1 oldalra az 575Ft-os ár.
Klubelnök

Merjünk nagyban gondolkodni!
"Before you say you can't do it, try it" / Sakichi Toyoda
"I always say, the way a man treats his car is how he treats himself." / Tarconi


:e9lb: AE92 Liftback GT-i (4AGE, Kouki)
:te71matyi: TE71 GT DOHC Coupe (2TG, Zenki)
Kép KE11 Sedan felújítását várva (2K, Kouki)
:kp60: KP60 Starlet versenyautó építés alatt (4AGE)

Kép
Avatar
Jorn
Fanatikus fórumozó
Fanatikus fórumozó
Hozzászólások: 1354
Csatlakozott: 2011 dec. 20, 09:32 am
Autód gyártási éve: 1998
Autód típusa (és generációja): Corolla E11
Autód felszereltségi jelölése: Terra
Autód karosszéria variánsa: Liftback (5 ajtós)
Tartózkodási hely: Tatabánya

Re: Akkumulátor - Akkumulátor töltés / avagy a téli átok

Hozzászólás Szerző: Jorn »

Fanatikusoknak (ki nem az ? :) ) javaslom az indítómotor tiszítást, 200 ezer km-enként, autóvillamossági szerelő által :)
10/2006 angol ZZT251 SOL TEC EUR SED LHD 1ZZFE HTWC MTM 5F
11/1998 angol AE111 TERRA UKP EUR LB LHD 4AFE MTM 5F
(07/1998 japán AE111 TERRA EUR SED LHD 4AFE MTM 5F)
Avatar
Jorn
Fanatikus fórumozó
Fanatikus fórumozó
Hozzászólások: 1354
Csatlakozott: 2011 dec. 20, 09:32 am
Autód gyártási éve: 1998
Autód típusa (és generációja): Corolla E11
Autód felszereltségi jelölése: Terra
Autód karosszéria variánsa: Liftback (5 ajtós)
Tartózkodási hely: Tatabánya

Re: Akkumulátor - Akkumulátor töltés / avagy a téli átok

Hozzászólás Szerző: Jorn »

Zolee11 írta:60 Ah-ás.
Ajánlott az indítómotor tisztítás, vagy csak az autóvillamossági szerelők ajánlják? :)
Én ajánlom, mert jó érzés, amikor szempillantás alatt beindul, és nagyon csendesen. Semmi kerregés meg ilyesmi.
10/2006 angol ZZT251 SOL TEC EUR SED LHD 1ZZFE HTWC MTM 5F
11/1998 angol AE111 TERRA UKP EUR LB LHD 4AFE MTM 5F
(07/1998 japán AE111 TERRA EUR SED LHD 4AFE MTM 5F)
Avatar
Zolee11
Gyakori látogató
Gyakori látogató
Hozzászólások: 243
Csatlakozott: 2013 aug. 13, 01:10 pm
Autód gyártási éve: 2019
Autód típusa (és generációja): Egyéb Toyota
Autód felszereltségi jelölése: Egyéb
Autód karosszéria variánsa: Egyéb
Tartózkodási hely: Maglód

Re: Önindító, Generátor

Hozzászólás Szerző: Zolee11 »

Szerencsére nekem ilyen problémám nincs, az önindító szépen teszi a dolgát. A következő évben ennél nagyobb szabású műveleteket kell majd rajta végezni, arra tartalékolom a lóvét. :)
'19 Corolla Touring Sports 1.8 Hybrid Comfort Tech e-CVT
Avatar
Pacsker
Site Admin
Site Admin
Hozzászólások: 23971
Csatlakozott: 2007 márc. 09, 06:44 pm
Autód gyártási éve: 1988
Autód típusa (és generációja): Corolla E9
Autód felszereltségi jelölése: GTi
Autód karosszéria variánsa: Liftback (5 ajtós)
Tartózkodási hely: Budapest
Kapcsolat:

Re: Önindító, Generátor

Hozzászólás Szerző: Pacsker »

Kalmi is foglalkozott az önindítója felújításával.
Projektjében képekkel illusztrálva szemlélteti - sok értékes cikkszámmal egyetemben - :
viewtopic.php?p=137788#p137788
Klubelnök

Merjünk nagyban gondolkodni!
"Before you say you can't do it, try it" / Sakichi Toyoda
"I always say, the way a man treats his car is how he treats himself." / Tarconi


:e9lb: AE92 Liftback GT-i (4AGE, Kouki)
:te71matyi: TE71 GT DOHC Coupe (2TG, Zenki)
Kép KE11 Sedan felújítását várva (2K, Kouki)
:kp60: KP60 Starlet versenyautó építés alatt (4AGE)

Kép
Huszi
Visszajáró
Visszajáró
Hozzászólások: 27
Csatlakozott: 2013 máj. 24, 03:12 pm
Autód gyártási éve: 1998
Autód típusa (és generációja): Corolla E11
Autód felszereltségi jelölése: Terra
Autód karosszéria variánsa: Liftback (5 ajtós)

Re: Önindító, Generátor

Hozzászólás Szerző: Huszi »

Sziasztok!
Nagy ésszel nekiálltam a garázsban generátort cserélni, kiszedni simán ment, viszont az újat nem tudom abba a rohadt konzolba visszatenni,3 órát kínlódtam vele. Van valami trükk, vagy simán béna vagyok? Most építettem a kocsi bal elejét újra egy törés után, az viccesen könnyű volt ehhez képest. Nem hittem, hogy ez a tetű kifog rajtam.
Köszönöm.
Avatar
toytomi
Fanatikus fórumozó
Fanatikus fórumozó
Hozzászólások: 2863
Csatlakozott: 2011 okt. 21, 07:32 pm
Autód gyártási éve: 1989
Autód típusa (és generációja): Corolla E9
Autód felszereltségi jelölése: GTi
Autód karosszéria variánsa: Liftback (5 ajtós)
Tartózkodási hely: Kübekháza, Szeged

Re: Önindító, Generátor

Hozzászólás Szerző: toytomi »

Melyik motorról van szó? Biztos ugyanolyan az új is?
:toytomi: AE92 Gt-i Liftback - Zenki, 4A-GE 16V Smallport - R.I.P.

:toytomi: AE92 Gt-i Liftback - Zenki, 4A-GE 16V Smallport

CE90 XL Liftback - Kouki, 1C
Huszi
Visszajáró
Visszajáró
Hozzászólások: 27
Csatlakozott: 2013 máj. 24, 03:12 pm
Autód gyártási éve: 1998
Autód típusa (és generációja): Corolla E11
Autód felszereltségi jelölése: Terra
Autód karosszéria variánsa: Liftback (5 ajtós)

Re: Önindító, Generátor

Hozzászólás Szerző: Huszi »

4EFE, az új tökéletesen megegyezik a régivel. Egyszerűen az átmenő csavaros konzollal szenvedek.
Válasz küldése