"Meghalt az ablaktörlõ motor" - mechanika javítása

Technikai okfejtések, hasznos tippek, leírások. Önállóan megvalósítható kisebb-nagyobb szervizelések és átalakítások.
Avatar
Pacsker
Site Admin
Site Admin
Hozzászólások: 23971
Csatlakozott: 2007 márc. 09, 06:44 pm
Autód gyártási éve: 1988
Autód típusa (és generációja): Corolla E9
Autód felszereltségi jelölése: GTi
Autód karosszéria variánsa: Liftback (5 ajtós)
Tartózkodási hely: Budapest
Kapcsolat:

Re: "Meghalt az ablaktörlõ motor" - mechanika javítása

Hozzászólás Szerző: Pacsker »

Áthelyeztem ide
Először is javaslom ennek a topic-nak az átolvasását.

Ha tényleg könnyedén jár kézzel (már-már túl könnyedén, tehát nem kell leküzdened a motor ellenállását sem), akkor lehet megszűnt a kapcsolat a motor és a mechanika közt.
Ha bekapcsolod az ablaktörlőt, hallod, hogy üresen forog a motor? Szélvédő jobb alsó (anyós) része fele.

Ha igen, vedd le a motort (2db 10-es fejű csavar) és nézd meg, hogy mögötte a gömbfej nem-e ugrott szét.
Ha igen, akkor pattintsd össze, de utána kell járni a miértjének, mert oka volt!

Ha a motor sem jár, akkor biztosíték, testelés (motor egyik csavarja alatt!), kábelek...

Hajrá!
Klubelnök

Merjünk nagyban gondolkodni!
"Before you say you can't do it, try it" / Sakichi Toyoda
"I always say, the way a man treats his car is how he treats himself." / Tarconi


:e9lb: AE92 Liftback GT-i (4AGE, Kouki)
:te71matyi: TE71 GT DOHC Coupe (2TG, Zenki)
Kép KE11 Sedan felújítását várva (2K, Kouki)
:kp60: KP60 Starlet versenyautó építés alatt (4AGE)

Kép
Avatar
Jorn
Fanatikus fórumozó
Fanatikus fórumozó
Hozzászólások: 1354
Csatlakozott: 2011 dec. 20, 09:32 am
Autód gyártási éve: 1998
Autód típusa (és generációja): Corolla E11
Autód felszereltségi jelölése: Terra
Autód karosszéria variánsa: Liftback (5 ajtós)
Tartózkodási hely: Tatabánya

Re: "Meghalt az ablaktörlõ motor" - mechanika javítása

Hozzászólás Szerző: Jorn »

Köszi Pacsker ! :)

Asszony elvitte az autót szerelőhöz, aki szerint el van kopva a mechanika. Összepattintotta, de cserét javasolt.

Toyodiy szerint egy ilyen kellene (angol Liftbackhez), de úgy látom, újonnan nem lehet kapni sehol (utángyártottat), gondolom marad a bontó vagy az új gyári... Mennyi lehet az ára vajon ?

Kép
10/2006 angol ZZT251 SOL TEC EUR SED LHD 1ZZFE HTWC MTM 5F
11/1998 angol AE111 TERRA UKP EUR LB LHD 4AFE MTM 5F
(07/1998 japán AE111 TERRA EUR SED LHD 4AFE MTM 5F)
Avatar
Birka
Fanatikus fórumozó
Fanatikus fórumozó
Hozzászólások: 1915
Csatlakozott: 2008 jan. 15, 04:52 pm
Tartózkodási hely: Bp

Re: "Meghalt az ablaktörlõ motor" - mechanika javítása

Hozzászólás Szerző: Birka »

Pár ezer forintért kínálták annó a kerepesi bontóban. Madarassy utcai is készséges csapat.
Avatar
Jorn
Fanatikus fórumozó
Fanatikus fórumozó
Hozzászólások: 1354
Csatlakozott: 2011 dec. 20, 09:32 am
Autód gyártási éve: 1998
Autód típusa (és generációja): Corolla E11
Autód felszereltségi jelölése: Terra
Autód karosszéria variánsa: Liftback (5 ajtós)
Tartózkodási hely: Tatabánya

Re: "Meghalt az ablaktörlõ motor" - mechanika javítása

Hozzászólás Szerző: Jorn »

Köszi az infót :)
10/2006 angol ZZT251 SOL TEC EUR SED LHD 1ZZFE HTWC MTM 5F
11/1998 angol AE111 TERRA UKP EUR LB LHD 4AFE MTM 5F
(07/1998 japán AE111 TERRA EUR SED LHD 4AFE MTM 5F)
bhnorbert
Visszajáró
Visszajáró
Hozzászólások: 27
Csatlakozott: 2012 máj. 29, 04:36 pm

Re: "Meghalt az ablaktörlõ motor" - mechanika javítása

Hozzászólás Szerző: bhnorbert »

Szevasztok!

Az ablaktörlő mechanikával én is úgy jártam, ahogy Jorn márkatárs, még a nyár elején szívtam vele.

A karokat mozgató rudazat ablaktörlő motor felőli végén van az a rögzítő hüvely, vagy minek nevezzem, amibe be van pattintva a motor mozgásátalakító karocska végén elhelyezkedő gömb, na ez a hüvely úgy, ahogy van kiesett és eltűnt a rudazatból.
Más megoldás nem lévén, az egész rudazatot cserélnem kellett. Az újat horribilis áron 50E fölötti áron adják, a Madarassy utcai bontóban 12.000-ért kínálták, de találtam magánszemélynél bontásra ítélt E11-est, ő 6.000-ért odaadta.
Javaslom, hogy nézz szét többek között a Racing bazáron is.

Üdvözlet Mindenkinek!
Avatar
attila91
Visszajáró
Visszajáró
Hozzászólások: 135
Csatlakozott: 2014 aug. 06, 06:48 pm

Re: "Meghalt az ablaktörlõ motor" - mechanika javítása

Hozzászólás Szerző: attila91 »

A napokban csináltam meg E10-es Corollám (1995. 12.) ablaktörlő mechanikájának felújítását. Az enyémnek nem volt különösebb problémája, de mivel szét volt szedve, ezért ezt is megejtettem. Nem akartam megvárni, hogy egyik pillanatról a másikra feladja a szolgálatot, mint ahogy olvasni is ebben a topikban. Röviden leírom képekkel illusztrálva, hogy mit hogyan végeztem el és hogy mire kell figyelni.

A lapátokon van egy-egy műanyag fedő kupak ami kézzel lazán leszedhető, ez alatt van a lapátot rögzítő csavar. Ezután jön az a rész, hogy a ricnis-kúpos tengelyről le kell húzni a lapátot. Mondhatni, hogy ezt nekem könnyű volt megoldani, de azért elszórakoztam vele, nehogy valami kárt tegyek a szélvédőben, a ricniben, vagy épp a motorháztetőben. Célszerű valamilyen jelölést is megejteni, azért hogy később az eredeti helyzetbe tudjuk visszarakni a lapátokat.

Bevált módszerek a leszedésre amit én is tanácsként kaptam:

->Ablaktörlő általában kúpos-ricnis kötésű. Én 2 karos csapágy lehúzóval szedtem le E11-ről. Anyát hagyd rajta a tengely végén, annyira, hogy le tudjon ugrani a kar a kúpról. Előtte csavarlazítózni, melegíteni/hűteni lehet, hátha lejön lehúzó nélkül..

->Ha nincs rárohadva az ablaktörlő, akkor:
- áztasd be
- legyen az anya rajta a tengelyvégen
- ne nyisd fel, hanem maradjon alap helyzetben
- üss tenyérrel(vagy gumi/szilikon kalapáccsal) egyet határozottan a rugóhoz és le fog ugrani

Ne félj, nem fog berepedni a szélvédő. Nagyobb erő kell hozzá először is, meg nem egy kis pontra összpontosul az energia.

Ha össze van gyógyulva, természetesen akkor marad a lehúzós módszer.


Amikor ez megvan jöhet a levélfogó? kiszedése. Nekem ehhez kellet egy ember segítsége kiszedéskor és visszarakáskor egyaránt mert a motorháztető egy bizonyos helyzetében könnyebb a műveleteket elvégezni. Aki ügyesebb annak megy egyedül is vagy kitámasztja a motorháztetőt.
Ezután ajánlom, hogy nézze meg mindenki, hogy van benne a mechanika az "üregben", nekem ez kimaradt nem kis bosszúságot okozva saját magamnak. Csavaroknak célszerű csavarlazítót locsolni.
A mechanika kiszedéséhez a villanymotor (a villanymotort 4 csavar tartja) tengelyéről lehúztam a "laposvasat" (nem tudom mi a pontos megnevezése ennek), de előtte filccel húztam egy vonalat a villanymotoron a "karchoz" igazítva. Utána simán csak ki kell húzni az egészet. Célszerű az üreget teljesen kitakarítani ilyenkor a levélfogóval együtt. Az enyém olyan tiszta lett most hogy átlátok az apró lyukú hálón :)

Láthatjátok, hogy érdemes megcsinálni ennek a takarítását is :)
Kép

A bekarikázott karchoz képest tettem a jelölést a villanymotorra.
Kép

A szétszedés...

Ezt a gyűrűt kell megkeresni és kipöccinteni a helyéről, csak ezután jön le az öntvény a tengelyről. Majdnem összeér a két vége így nehéz észrevenni.
Kép

Egy "alátét"
Kép

Az öntvény amiben két bronz persely van, és friss zsírnak kell hogy legyen benne. Ez ami a képen látszik 20 éves és már jó száraz volt. A másik öntvényben meg nem volt semmi sem már.
Kép

Az öntvény alatti két rugós? alátét
Kép

Szétszedett állapotban...
Kép

Célszerű a további forgáspontoknál a gumik alá is benézni.
Kép

Az öntvényeket benzinben kiáztattam, ronggyal áttöröltem mindenét, majd féktisztítóval is átmostam. Kapott olajat és zsírt egyaránt. A tengelyt csak vékonyan befújtam olajjal. Ezután összeraktam úgy ahogy szét is szedtem. A csuklókat szintén olajoztam, zsíroztam és átforgattam, majd a gumit visszahúztam rájuk.

A villanymotort áram alá helyeztem nyomtam pár darab INT funkciót, ezután a jelöléshez igazítva óvatosan figyelve a ricnikre a kúpos tengelyre csavarral felhúzattam.
A "laposvasnak" az autó menetirány szerinti jobb oldala felé kell mutatnia.

Kép

A mechanika bedobva az üregbe így néz ki, a rudazat nekem a motortérhez van közelebb. Próbáltam úgy is hogy a szélvédőhöz volt közelebb, de akkor "ohh b@ssza meg!" kifejezések voltak sűrűn használva :D El lehet vele szórakozni :)

Jobb oldali lapát az üregből nézve...
Kép

Bal oldali lapát az üregből nézve...
Kép

Kézzel érdemes átmozgatni, átnézni hogy bárhol bármibe beleér stb...Amikor sejtettem, hogy végre alakul a dolog lapátok nélkül teszteltem le az egészet, hogy jó irányban forgat-e avagy sem, elindítottam az ablaktörlőt, megfogtam a tengelyeket és figyeltem, hogy jó irányba csavarja e a kezem.
Levélfogó vissza, majd jöhetnek a lapátok a jelölés szerint visszarakva vagy próbálgatás alapján :) A ricnit és a menetet szintén bezsíroztam. Az összes csavart érzéssel húztam meg figyelve arra, hogy a menetek épek maradjanak. Úgy nagyjából ennyi, sok infót szedtem a fórumról (ebben a szövegben is van "felhasznált irodalom") plusz sok órát töltöttem a próbálgatással is :D

Bizonyos alkatrészeket lehet rosszul neveztem meg, ezért bocsánat :) Ha valami nem stimmel javítsatok ki nyugodtan! :)
Avatar
Pacsker
Site Admin
Site Admin
Hozzászólások: 23971
Csatlakozott: 2007 márc. 09, 06:44 pm
Autód gyártási éve: 1988
Autód típusa (és generációja): Corolla E9
Autód felszereltségi jelölése: GTi
Autód karosszéria variánsa: Liftback (5 ajtós)
Tartózkodási hely: Budapest
Kapcsolat:

Re: "Meghalt az ablaktörlõ motor" - mechanika javítása

Hozzászólás Szerző: Pacsker »

Szuper, pontos és jól illusztrált beszámoló!
Sok embernek lesz még segítségül! Tartsd meg jó szokásod! Köszi!!!
Klubelnök

Merjünk nagyban gondolkodni!
"Before you say you can't do it, try it" / Sakichi Toyoda
"I always say, the way a man treats his car is how he treats himself." / Tarconi


:e9lb: AE92 Liftback GT-i (4AGE, Kouki)
:te71matyi: TE71 GT DOHC Coupe (2TG, Zenki)
Kép KE11 Sedan felújítását várva (2K, Kouki)
:kp60: KP60 Starlet versenyautó építés alatt (4AGE)

Kép
Válasz küldése