A Toyota márka története pár szóban
A Toyota jelenleg a világ egyik legsikeresebb vállalata, mely évről évre dinamikusan növeli eladásait és üzleti eredményét. A márka európai története az 1960-as évek elejéig nyúlik vissza. Az azóta eltelt négy évtized alatt, több mint 12 millió új Toyota gépkocsi talált gazdára az öreg kontinensen. Meggyőződésünk, hogy a sikerek mögött elsősorban az ügyfelek iránti elhivatottság áll, amely minden képviseletünkben a legfontosabb alapelvnek számít.
Megbízhatóság, ügyfélszolgálat és vásárlói elégedettség tekintetében utolérhetetlen a márka megítélése, ami azt igazolja, hogy a több mint 50 ezer európai dolgozónk valóban kimagasló minőségű termékeket és szolgáltatásokat kínál ügyfeleinknek.
A Toyota élenjár a környezetbarát technológiák alkalmazásában is, és erre alapozva a jövőben nagy hangsúlyt kíván fektetni a minél tisztább üzemű, "zöld" járművek kifejlesztésére és gyártására.
Büszkék vagyunk arra, hogy európai sikereinket a környezetvédelem elvárásainak maximális figyelembe vételével, valamint az egyre magasabb vásárlói igények maradéktalan kiszolgálásával értük el. Vállalatunk felkészült arra, hogy a jövőben is meghatározó résztvevője legyen Európa fejlődésének fenntartásában, és a kontinens mobilitásának előmozdításában.
Dr. Shuhei Toyoda
A Toyota Motor Europe elnöke
A Toyota Motor Corporation a világ 500 vezető vállalatát rangsoroló listában, a híres Fortune Global 500-ban, továbbra is az első 10 vállalat között szerepel, az autógyártók között pedig messze a legelőkelőbb helyet foglalja el* Mint a világ második legnagyobb gépkocsi gyártója, a Toyota évente összesen több mint 6,7 millió járművet értékesít a Föld mind az öt kontinensén** A vállalat rendkívül büszke arra, hogy egy szavazáson minden idők egyik legelismertebb és leginkább csodált autógyártójának választották
Ez az elismerés minden bizonnyal annak a alapfilozófiának köszönhető, amely minden szempontból a vásárlók igényeinek kielégítését helyezi középpontba. Mint minden történelmet író vállalat, a Toyota is olyan értékek és szabályok mentén fejlődött, melyek gyökerei egészen a kezdetekig, a XIX. századi Japánig vezethetők vissza.
A Toyota története a még XIX. század
végén kezdődött, amikor Sakichi Toyoda feltalálta Japán első gépesített
szövőgépét, ami forradalmasította az ország textiliparát.
1918 januárjában Sakichi megalapította a Toyoda Spinning and Weaving textilipari
vállalatot, majd fia, Kiichiro Toyoda segítségével 1924-ben valóra váltotta
élete nagy álmát, és megalkotta az automatizált szövőgépet. Két ével később,
Toyoda Automatic Loom Works néven, már az ifjabb Toyoda hozta létre a család
legújabb vállalkozását.
Édesapjához hasonlóan Kiichiro Toyoda is feltaláló volt. Az 1920-as években Európában és az USA-ban tett látogatásai alatt, érdeklődése a születőben lévő gépjárműipar felé fordult. Az automatikus szövőgép licencének eladásából édesapja, Sakichi Toyoda több mint 100 ezer fontra tett szert, amiből Kiichiro 1937-ben megalapíthatta a Toyota Motor Corporation-t.
A Toyota története tehát a szövőgépektől a gépkocsikig, az alkotás határainak folyamatos bővítéséről szólt, és szól ma is.
Nyitás a világ felé
Magán a TMC-n kívül, Kiichiro Toyoda egyik legfontosabb hagyatéka a híres Toyota Termelési Rendszer. A "többet kevesebből" szükséglettől vezérelve Kiichiro kidolgozta az úgynevezett "pontosan-a-megfelelő-időben" filozófiát, miszerint csupán a már megrendelt, pontos mennyiséget gyártják le, így csökkentve minimálisra a veszteségeket. Ez a rendszer, valamint a vásárlók iránti folyamatos tisztelet kulcsfontosságú tényezők voltak a vállalat fejlődése szempontjából. Ennek köszönhetően a Toyota Termelési Rendszer - folyamatos fejlesztéseivel és a dolgozók melletti elkötelezettségével – valódi mércévé vált a világ autóiparában.
A háború utáni Japánban a gazdasági válságból felemelkedve a Toyota az ország legnagyobb gépjárműgyártó vállalatává vált, a japán piacon 40%-os részesedést mondhatott magáénak. 1980-ban a Toyota legyártotta 30 milliomodik gépkocsiját. Ez a szám századfordulóra 100 millióra emelkedett.
Az 1950-es évek végén a Toyota megkezdte külföldi értékesítéseit. 1957-ben megérkeztek az első Toyota Crown modellek az Egyesült Államokba, és 1965-re, olyan modelljeivel, mint a Toyota Corolla – a márka kivívta ugyanazt a megbecsülést és vásárlói elégedettséget, mely a hazai piacon övezte, emellett az eladások számát tekintve versenyre kelt a helyi márkákkal. Napjainkban az Egyesült Államokban évente eladott Toyota modellek száma megközelíti a 2 millió,. 2002-ben több mint 1,2 millió gépjárművet és közel 1,35 millió motort és váltót gyártottak az USA-ban.
Egy igazi világhálózat
A Toyota Motor Corporation a világ második legnagyobb autógyártó vállalata, mely termékeivel a teljes gépjármű palettát lefedi a mini autóktól a kamionokig. A Toyota és Lexus márkák eladása (beleértve a Hino és Daihatsu márkákat is) 2003-ban elérte 6,78 milliós darabszámot, mely egy év alatt 127 milliárd euró bevételt jelentett a vállalatnak (Ľ136.38/€1). 2004 márciusában a Toyota vállalat Japánon kívül 26 országban 46 gyárat üzemeltet, termékeit pedig több mint 140 országban forgalmazza. A cég 264,100 embert foglalkoztat.
A Toyota európai stratégiája egyértelmű: a helyi vásárlók igényei szerint tervezni és gyártani az autókat, az egyre bővülő európai összeszerelésre építve.
A Toyota hivatalosan 1963 óta értékesít gépkocsikat az európai piacokon. Ezalatt a negyven év alatt a legjelentősebb japán autómárka lett az öreg kontinensen, ahol az igényes vevőkért ádáz kinálati verseny folyik. A Toyota európai jelenléte összetett, hiszen a folyamatos piaci-részesedés bövülésre és a széles modellválasztékra épülő értékesítés és marketing tevékenységek mellett, több országban foglalkozik autóösszeszereléssel és alkatrészgyártással is. Az első helyi összeszerelésű Toyoták 1971-ben gördültek le egy portugál üzem futószalagjáról. 1992-ben pedig Angliában is elindult az autók tömeges összeszerelése és a korszerű motorok gyártása. 2001-ben kezdődött a Yaris modellek franciaországi összeszerelése, amit 2002-ben egy törökországi és egy lengyelországi gyár megnyitása követett. A Toyota legújabb beruházását pedig már a francia PSA konszernnel közösen építendő miniautó gyár jelenti, ami várhatóan 2005-ben kezdi a termelést.
A jövőbe vetett hit igazi sikertörténetet eredményezett a Toyota számára Európában, ahol ma már az egyik legdinamikusabban növekvő volumenmárkának számít, évi közel 800.000 db. autó értékesítésével.
A Toyota európai beruházásai és erőfeszítései mára meghozták eredményüket, aminek megértréséhez elég csak belegondolni a Yaris sikereibe. Ez a modell volt a Toyota első, kifejezetten Európára tervezett autója, ami 2000-ben elnyerte az ÉV AUTÓJA címet. A sikertörténet természetesen nem állt meg, hiszen az új Corolla és Avensis modellek ugyancsak kedvező fogadtatásban részesültek.
J.D. Power 2005.
2005-ben, immár
negyedik egymást követő évben lett a Toyota az első a németországi autós
vevőelégedettséget (CSI) vizsgáló, J.D. Power felmérésen.
A 7 vizsgált autókategóriából 5-ben a Toyota lett az első.
Az összesítés után megszerezhető 1000 pontból a Toyota 856-tal lett az első,
kimagasló eredményeket érve el a minőségi, megbízhatósági, ügyfélszolgálati,
valamint a fenntartási költségeket firtató kérdésekben.
Nem csoda, hogy a vizsgált hét kategóriából ötben Toyota modell kapta a legjobb
véleményt. A legjobb kisautó a Németországban rendkívül népszerű Yaris Verso
lett, alig megelőzve kistestvérét a Yarist. Szinte már törvényszerű, hogy az
alsó középkategóriát a Corolla uralja, az üzleti autók között pedig az Avensis
tulajdonosok a legelégedettebbek.
Az idén már az egyterűek kategóriájában is Toyota fölény mutatkozott, ahol a
Corolla Verso diadala mellett az Avensis Verso második helyezése is figyelemre
méltó.
Ugyancsak megszokott, hogy a kategóriát megteremtő RAV4 pozíciója is
megingathatatlan a sportos szabadidő-terepjárók között, így ez a modell 2005-ben
is az élen végzett.