Corolla Verso airmix motor hiba és javítása

Technikai okfejtések, hasznos tippek, leírások. Önállóan megvalósítható kisebb-nagyobb szervizelések és átalakítások.
Avatar
bepi81
Fanatikus fórumozó
Fanatikus fórumozó
Hozzászólások: 2524
Csatlakozott: 2010 nov. 23, 03:40 pm
Autód gyártási éve: 2007
Autód típusa (és generációja): Verso
Autód felszereltségi jelölése: Sol
Autód karosszéria variánsa: MPV
Tartózkodási hely: Békéscsaba
Corolla Verso airmix motor hiba és javítása

Hozzászólás Szerző: bepi81 » 2023 okt. 08, 02:12 pm

Alany:
Corolla Verso 2007 (fl előtti) digit klíma

Jelenség:
Az utastérbe áramló levegő fix hőmérséklete (hiába tekergeted a hőfokszabályzót, a befújt levegő hőmérséklete állandó -> hideg-langyos-meleg -> lényegtelen.)

Oka:
A fűtéscsapot mozgató, másnéven airmix (blend door actuator) motor hibája.

Kép

A képen jól látszik, hogy nálam valahol középállásban akadt meg a motor, emiatt nyáron a klíma nem volt eléggé hideg, ellenben, klíma nélkül kvázi folyamatosan fűtött a gépezet.

Megoldás:
Bontóból vettem egy airmix motort (nekem T25 Avensishez valót adtak. Ennek másfajta kialakítású a fehér karja, emiatt a régi motorról le kellett műtsem az enyémet, ez viszonylag könnyen is ment. Azonban az Avensisé nem bontható, így azt roncsolással, olvasztással, farigcsálással tudtam csak megszabadítani a karjától, vigyázva közben a tengely épségére.) és kicseréltem. Szerelés közben, persze, nem hagyott nyugodni a dolog, hogy mi lehetett a baj, így szétszedtem a régi motort. Sajnos a ház eléggé silány minőségű műanyagból készült, így a kis füleket feszegetni csak nagyon-nagyon óvatosan szabad, különben pikkpakk letörnek. Szétszedve és megtakarítva a zsírtól az egységet, nem kellett sokáig keresni a hibát:
Kép
A tárcsán az a 3 bemaródás az oka, amiért a motor először csak megakad, kattog, majd recsegni kezd és végül megáll. Ez következet be nálam is.

A bemaródást ez a 3db kis érzékelő kar okozta, sajnos nem egy örökélet konstrukció, már az ötletben benne van, hogy konkrétan EZ fog tönkre menni.

Kép
A fogaskerekek mind épek és sértetlenek voltak, minden szépen illeszkedett mindennel, kivéve a tárcsát és a karokat...

Ezen felbuzdulva, szétszedtem az "újat" (bontottat) is és alaposan bezsíroztam jóféle lítiumos zsírral minden forgó, érintkező felületen. Ezt követően összeraktam és rácsatlakoztattam a vezetékre, hogy teszteljem, működik-e. Gyújtáson tartva tekergettem a hőfokszabályzót és a motor szépen állítódott ide-oda.
Ezután jött a kar felhelyezése. Ennek csak egyféle jó pozíciója van! A házat óvatosan ismét széthúztam, de csak annyira, hogy a kart fogadó tengely forgatható legyen.
Ebben a pozícióban a helyére illesztettem az airmix motort úgy, hogy a karba beakasztottam a fűtéscsap pöckét is.
Ellenőriztem, hogy a hőfokszabályzó LO (azaz, leghidegebb - értsd: alap) beállításon van és ebben a pozícióban összenyomtam a motor házát fixre, hogy a kar innen már ne mozdulhasson el.
Ezt követően a motort újra levettem a helyéről és mind a pöcköt, mind a fehér kar sínjét alaposan bezsíroztam, hogy minél könnyebben járjon benn a pöcök.
Innen már csak az összeszerelés volt hátra, ami jóval gyorsabban ment.

És íme a végeredmény:
Helyén az új motor alapállásban.
Kép

A szerelés lépései:
1. A kesztyűtartót kiszereled (1db csavar, majd 2 oldalt kipattintod és kibillented az egészet egyben)
2. A kesztyűtartó alatti burkolatot eltávolítod (3db patent a lábnál, az egészet lefelé húzod a szőnyeg irányába)
3. A gyújtáskapcsolós és szivargyújtós "függőleges" elemet kiveszed (gyújtás/indító gombot ne húzd szét!)
4. A klíma panelt kiszeded (2db csavar)
5. Váltógombot és -szoknyát eltávolítod (a gomb menetes, a szoknya kerete kipattintható)
6. A váltótakaró elemet is eltávolítod (2db csavar a klíma panel alatt és 2db műanyag patent a lábtérben)
7. A kesztyűtartó felől eltávolítod a lábtérhez menő levegő csövet (fekete színű kanyargó cső, kicsit nehezen jön ki, de kijön. Az 1db elektromos csatlakozót is leveszed róla és széthúzod)

Így lesz elegendő helyed az airmix 2db csavarját elérni, valamint a csatlakozóját is széthúzod.

Képek:
Kép

Kép

Kép

Kép

Kép

Kép

Kellemes időtöltést, aki hozzákezd. Ezzel a leírással sztem könnyebb lesz. Nekem elsőre kb 2,5 órámba telt úgy az egész művelet az elejétől a végéig, másodjára kb 1-1,5 óra is elég lenne.
4 év E11 fl Corlla liftback 1,4 vvt-i
9 év T22 fl Avensis Wagon 1,8 vvt-i
Jelenleg 2007 COV 1,8 vvt-i


Válasz küldése