Alváz és üregvédelem

Klubtagok által ajánlott, minőségi munkát nyújtó személyek és helyek
Avatar
mozso
Fanatikus fórumozó
Fanatikus fórumozó
Hozzászólások: 1980
Csatlakozott: 2010 ápr. 15, 08:54 am
Autód gyártási éve: 2006
Autód típusa (és generációja): Corolla E12
Autód felszereltségi jelölése: Luna
Autód karosszéria variánsa: Hatchback (5 ajtós)
Tartózkodási hely: BP
Kapcsolat:
Alváz és üregvédelem

Hozzászólás Szerző: mozso » 2019 jan. 04, 09:09 pm

A Corolla Club Hungary Facebook csoportban Kovács Attila linkelt egy meglehetősen részletes, német oldtimer csapat által 5 éven át tartó alváz és üregvédő szer tesztet. A teszt német nyelven van, de korrekt, alapos, végigolvastam.

Itt van az eredeti cikk sorozat, 28 alvázvédő szer mire képes 1, 2 majd 5 év után sós fürdőben áztatva, majd a szabad ég alatt tárolva.
https://www.oldtimer-markt.de/rostschutztest

--------
Itt pedig a saját hozzászólásom a témában:
Tök hasznos amit írtál (Kovács Attila), nem tudtam, hogy vannak ilyen alapos OldTimer csapatok, akik 28 alvázvédőt tesztelnek 5 éven keresztül. Ez atom. :-)

Hasznos lett volna a saját alvázvédős projektem indulása előtt erről a tesztről tudni, de a teszt alapján mégis jó helyre vittem szerencsére, mint kiderült.

A cikket elolvasva azt látom, hogy az első 5 helyezett az lényegében nehéz zsír, ami 120 celsius fokra felmelegítve a karosszériába befújva véd. Ezen első öt helyezett zsír alapú megoldása szépen lassan lefolyik a falakról az évek során, ez jól látszik a teszt mintákon, 5 év után a legjobban védő zsír van legjobban áthelyeződve, lefolyva.

Ezen zsírok azonban 4-10x nehezebbek a teszt szerint, mint a legjobb helyezésű nem zsír alapú, évek során nem elfolyós cucc, ami a Dinitrol (hatodik az értékelésben).

Ez a Dinitrol alvázvédő mindig a hatodik, de átlagban egynegyed akkora tömegnövekedést okoz a felületvédelem felrakása után. Nekem volt Dinitrol kezelés az E12 Corollán, az kb 20kg tömegnövekedést okozott.

Ha 80-200kg növekedésért cserébe kapok olyan védelmet, mint a fotó felső két részén látható zsíros cucc, az lehet nem éppen a legideálisabb, mivel nem látványos a különbség a védelemben, de tömegben igen!

A zsír alapú cuccok tömegnövekedése olyan, mint amikor folyamatosan 1-3 felnőtt bent ül az autóban. Meg le is folyik az a zsír, aztán itt-ott már kevésbe véd, cserébe nehéz. Az igaz, hogy aki Oldtimert épít és a cél az örökkévalóság, ott nem feltétlen szempont a tömegnövekedés :-)

Az adatok szerint a Dinitrol 2009/2010/2013 években mindig a legjobb volt a nem zsír alapú megoldások mögött. Ez elég konzisztens viselkedés. Illetve ez a cikk ki is emeli mennyire nagyon jó, hogy régi autókhoz (modernekhez is) leírja a Dinitrol milyen fúvókával hova mit kell fújni, hogy jó legyen.

A felső két kép/minta 5 év elteltével a lefolyt nehéz zsírt mutatja, a legalsó - harmadik kép - a Dinitrol védelme. Mindegyik minta több évet ázott sós vízben a teszt alatt, majd oxidálódott a szabad levegőn.
Kép
CCH vezetőségi tag
Corolla E12 HB - kovácsolt 1ZZ-FE motor + Garrett GT2860R turbo @ 1.5bar + sok egyéb

Avatar
mozso
Fanatikus fórumozó
Fanatikus fórumozó
Hozzászólások: 1980
Csatlakozott: 2010 ápr. 15, 08:54 am
Autód gyártási éve: 2006
Autód típusa (és generációja): Corolla E12
Autód felszereltségi jelölése: Luna
Autód karosszéria variánsa: Hatchback (5 ajtós)
Tartózkodási hely: BP
Kapcsolat:
Re: Alváz és üregvédelem

Hozzászólás Szerző: mozso » 2019 jan. 04, 09:10 pm

Reggel nyolckor kezdtük a Rusztika / Alvazvedelem.com műhelyben a folyamatot - ez a műhely egy Dinitrol specialista. Elsőnek az általam fabrikált ugratókat teszteltük (előző nap odavittem), amiket már odakészítettek, hogy csak át kelljen gurulni a központi emelő felett. Minden flottul ment :taps:

Maga a folyamat a következő lépésekből áll:
1. Előzetes állapotfelmérés:
- 2-3 hónappal a rendes kezelés előtt, ez egy 1 óra. Ennek alapján dől el szükséges-e lakatolás és egyéb beavatkozás a rozsdásodás miatt

2. Kezelés - első nap:
- műanyag és egyéb elemek, kerekek eltávolítása, hogy hozzá lehessen férni mindenhez
- alapos mosás a tiszta helyiségben
- vegyszeres mosás (lúgos Dinitrol)
- alapos mosás vízzel, majd teljes szárítás
- rozsda eltávolítás és vegyszeres rozsda passzíválás

3. Kezelés - második nap:
- ez a folyamat egy másik helyiségben zajlik már, ahol ugyanúgy fel van emelve az autó
- technológia rajzok alapján belső üregvédelem befújása
- alvázvédelem felhordása, ekkor kap fűrészporos padlót a műhely, nem egy tiszta meló ez a fázis
- kerékjárati dobok, kerekek visszaszerelése és a karosszéria letisztítása

Azaz 2 teljes nap ott van az autó. Minden autóra megvan a kisokos, hova mennyit, miből kell fújni.
Itt van pár példa kép, de a teljes leírás ennél részletesebb.
Kép
Kép

Az E12 Corolla különböző Dinotrolos leírással rendelkezik a 2001-2002, 2003-2004 és 2005-2006 időszakokra, hiszen a Toyota is próbált javítani az alváz és üregvédelmen az évek során. Ezeket a kisokosokat láthattam amikor készült az autóm, de sajnos nem oszthatom meg.

A műanyag betétek leszerelése során nekem pár patent elfáradt, azt majd pótoljuk, de a nagyrésze könnyen lejött. Patenteket mindig pótólják a munka végén, vannak olyan E12 Corolla rögzítési pontok, ahol a patentet csak levágva lehet kiszedni, ezek "fáradtak el" :D

Hátul azért van rozsda:
Kép

Hátsó kerék első fele, tipikusan E12 Corolla rozsdásodási pont. Nekem még nincs ott semmi gond, de a gyárilag műanyaggal burkolt anya már picit rozsdás, ismert hiba:
Kép

Első kerékjárat hátsó fele, itt teljesen tiszta a lemez, még por is alig van rajta:
Kép
Kép

Küszöb az első kerék felől, itt azt hittem homokbánya lesz, ehhez képest semmi:
Kép

Kapott vegyszeres mosást, majd picit hagytuk oldódni:
Kép
Kép
Kép

A tisztító folyadék is Dinitrol cucc, nagyon látványosan mosta le az összes koszt, mindenhol.
A Hungaroringen az első féktárcsára picit odasült fékbetét nyoma is dúrván látható lett (tárcsa legalsó részen az elszineződés). Ezt normál esetben nem is nagyon látom, akármivel is tisztítom...:
Kép

Gőzborotvás öblítés után, száradás után majd készen lesz az üregvédelemre:
Kép
Kép
Kép

Ezt már nem tudtam megvárni, kiraktuk száradni a kocsit, holnap pedig folyt. köv.
A folyamat után kb. 20kg-al lesz nehezebb a paripa...erre majd ki kell találnom valamit :-)
CCH vezetőségi tag
Corolla E12 HB - kovácsolt 1ZZ-FE motor + Garrett GT2860R turbo @ 1.5bar + sok egyéb

Avatar
mozso
Fanatikus fórumozó
Fanatikus fórumozó
Hozzászólások: 1980
Csatlakozott: 2010 ápr. 15, 08:54 am
Autód gyártási éve: 2006
Autód típusa (és generációja): Corolla E12
Autód felszereltségi jelölése: Luna
Autód karosszéria variánsa: Hatchback (5 ajtós)
Tartózkodási hely: BP
Kapcsolat:
Re: Alváz és üregvédelem

Hozzászólás Szerző: mozso » 2019 jan. 04, 09:12 pm

Egy ilyen kezelés minimum 2 nap és azért manapság már 100ezer felett van. Biztos lehet olcsobban is, de akkor valami más kompromisszum van a pakliban.

Alig 2 hónap és 12 éves lesz az autóm, ami 5 éves koráig nem látott garázst és napi használatban volt - mindig és mindekor. Az utóbbi 6 évből négyben már néha - majd gyakrabban pihent garázsban és télen is egyre kevesebbet használtam, de csak az utolsó 2 évben kerültem a telet és csak idén fordult elő, hogy a téligumik sem lettek felrakva.

Látva a facelift előtti E12 HB tipikus rozsdásodási pontjait (pl. hátsó kerék előtti küszöb) sokkal rosszabbra számítottam, mind rozsdában, mind dzsuvában. Egyedül a külső küszöbökben volt sok por/homok.

Egyszer találtam egy Dinitrol (belsős használatra szánt) tájékoztatót, ahol az E12 be volt kategorizálva, mennyire hajlamos a rozsdásodásra, mennyire jó a gyári védelme. Ebben szignifikáns eltérés volt 2002-2004-2006 között, lehet a gyártásban is javítottak valamit. Azóta kinyomoztam és javított is a Toyota, az E12 Corolla Facelift jobban bírja a rozsdát valamivel.
CCH vezetőségi tag
Corolla E12 HB - kovácsolt 1ZZ-FE motor + Garrett GT2860R turbo @ 1.5bar + sok egyéb

Avatar
mozso
Fanatikus fórumozó
Fanatikus fórumozó
Hozzászólások: 1980
Csatlakozott: 2010 ápr. 15, 08:54 am
Autód gyártási éve: 2006
Autód típusa (és generációja): Corolla E12
Autód felszereltségi jelölése: Luna
Autód karosszéria variánsa: Hatchback (5 ajtós)
Tartózkodási hely: BP
Kapcsolat:
Re: Alváz és üregvédelem

Hozzászólás Szerző: mozso » 2019 jan. 04, 09:13 pm

Haladunk az alvázvédelemmel (második nap). A tegnapi mosás/száradás után jött az érdemi munka: maszkolás, rozsdapasszíválás, alapozás, üregelés majd alvázvédő felvitele.
Reggel egyeztettem a műhellyel és megbeszéltünk ezt-azt és napközben beugrottam fotózni a megbeszéltek szerint.

Egy évre be vannak táblázva előre... :shock: :shock: :shock:
Én is ennyit vártam, egy évet. Sokat beszélgettünk a műhely / cégtulajjal (maga csinálja a beavatkozást is), nem csak leadtam az autót valakinek aki ott van időszakos alkalmazásban a műhelyben.

Már értem miért kell ennyit várni nála (sokan mennek, kicsi a kapacitás) és miért érdemes ennyit várni, hogy náluk készüljön (hozzáállás, alaposság, rugalmasság a kivitelezésben és a felhasznált anyagok minősége). Az első napon 3 órat voltam ott nézve/kérdezve és mindig látszott, ott van a rutin és a szakismeret, de mellette a sokat csörgő telefonhívásokból kihallatszott....hogy sok leendő ügyfelet elveszítenek, mert a műhely kapacitását jól ismerik.

Az éppen emelőn lévő autó fontosabb, mint új megrendelések szerzése. Nem vállalják el a melót minden áron. Nem kamuznak a telefon túlsó végén lévőnek, hogy jöjjön azt megoldjuk!

Akkor van üresedés, ha egy alvázvédelmet megelőző karosszériás munka nem készül el időre és nem jön az autó a megbeszélt időpontra. Az alvázvédelmet megelőző karosszériás munka szükségessége kiderül a beavatkozás előtt kb 1 hónappal megtartott szemlén - (nekem ez márciusban volt) . Megsasoltam a műhely naptárat titokban - amíg mosták az autót - tényleg 100%-ra minden nap tele van. :oo

Voltak ötleteim a CCH-t és azok tagokat illetően egy jó kis együttműködésre, azonban udvariasan (értékelve az ötletet), de el lettek ezek utasítva a cégvezető által. Túl nagy a kereslet, már így is és nem tudnak kapacitást bővíteni megbízható emberekkel, mert azok nem annyira vannak ott, amikor dolgozni is kell... :(

Viszont sokmindent "kölcsönöznek" tőlük :evil: : ötleteket, munkafolyamatokat, weboldal szöveget...hogy aztán legyen egy konkurens műhely, aki féláron ígéri "ugyanezt" a törődést. Többen Dinitrol alapanyagokkal hírdetik magukat, de mint kiderült a Dinitrol-tól még soha egy deci folyadékot sem vettek ezek a fura műhelyek. Bizonyos hazai olcsó műhelyekhez vitt autók cirka 2 év után gyakran átjönnek a Rusztika-hoz, mert már kilóg a lóláb az eredeti alvázvédelem hiányosságai miatt.

Megérkezésemkor kaptam rendes üdvözletet :shock: :lol: - ez nem egy tiszta meló azért....
Kép

Már csak apró pöffentéseket eszközölt a mester ide-oda alaposan körbejárva az áldozatot. Az eszközei tényleg profik, kis pöffenet kis terítést ad, nem telibenyomja azt majd jó lesz:
Kép

Minden fűrészporral borított - ez sokat segít -, de a cipőm talpára komolyan odaragadt azért. Viszont van műhelyrend, megadott helyiségbe kellett mennem, hogy a civil cipőm talpát lekaparjam, mert a másik műhelyben lévő autó alatt nem koszolhatom össze a padlót:
Kép

15kg az E12-nél az alvázvédő extra tömege és 5kg az üregvédőé, legalább ezek mind a legalacsonyabb pontokra kerültek, ha már hízni kellett -> jobb lett a tömegközéppontom :lol:
Kép
Kép

Ahol kellett ki lettek takarva a komponensek a megbeszéltek szerint:
Kép
Kép
Kép
Kép

A Dinitrol cucca sötét-metál barna, ebben van bronz por is, tartósabb és jobb is, mint a fekete Dinitrol (ami főleg bitumen alapú), de többet is kérnek érte:
Kép
Kép
Kép

A megfelelő rutinnal és a jó szórófejekkel meg lehet oldani sokmindent maszkolás nélkül is:
Kép
Kép

Itt pedig az üregvédő csordogál ki, saját elmondás alapján inkább legyen megfelelő mennyiség, mint utóbb elégedetlen ügyfél:
Kép
Kép

Engem meggyőzött az egész kivitelezés, hozzáállás, törődés. Igen sokat kell várni és ezt sokan zokon is veszik.
A műhelytulaj is néha/gyakran érzi ennek a negatív hatásait, de nála ennek ellenére fontos, hogy nem fogja összecsapni a munkát - amiatt, hogy bejöjjön pár extra ügyfél, akiket már csak ímmel-ámmal tud kiszolgálni.

Szerencsére vannak ajánlásai is, azoknak, akiknek tényleg extra sűrgős, egy-két helyen még dolgoznak valóban Dinitrol-al.
CCH vezetőségi tag
Corolla E12 HB - kovácsolt 1ZZ-FE motor + Garrett GT2860R turbo @ 1.5bar + sok egyéb

Avatar
mozso
Fanatikus fórumozó
Fanatikus fórumozó
Hozzászólások: 1980
Csatlakozott: 2010 ápr. 15, 08:54 am
Autód gyártási éve: 2006
Autód típusa (és generációja): Corolla E12
Autód felszereltségi jelölése: Luna
Autód karosszéria variánsa: Hatchback (5 ajtós)
Tartózkodási hely: BP
Kapcsolat:
Re: Alváz és üregvédelem

Hozzászólás Szerző: mozso » 2019 jan. 04, 09:20 pm

A lengőkart direkt kértem, hogy kezelje le, könnyen sérül a felülete hiába festettük le korábban.

Ma elhoztam az autót, szépen össze lett rakva. Bizonyos helyeken még apróbb folyások vannak az üregvédő miatt - ez normális jelenség, ezeket majd le kell mosnom. Kell pár nap amire a barna alvázvédő picit keményebb lesz - ez hőmérséklet függő is. Teljesen kemény viszont sohasem lesz, pont emiatt véd, hiszen nem szárad és repedezik ki, ahol bejuthatna a rozsdásodást okozó víz, hó, sólé, stb.

Kép
Kép
Kép

Ajánlott szervíz, sokat kell várni, de megéri. A Rusztika / Alvazvedelem.com ajánlotta Solymáron a "Hazai szervíz"-t is, aki szintén ezzel a technológiával dolgozik. Azoknak akiknek a Rusztika / Alvazvedelem.com várakozási ideje túl hosszú.

Zsoltee klubvezetőnk nem tudott annyit várni és Solymáron a Hazai szervíz / Hazaiszerviz.hu helyen végeztette el a hasonló Dinitrol kezelést. Hasonlóan jó tapasztalatokkal.
CCH vezetőségi tag
Corolla E12 HB - kovácsolt 1ZZ-FE motor + Garrett GT2860R turbo @ 1.5bar + sok egyéb

Avatar
Pacsker
Site Admin
Site Admin
Hozzászólások: 23578
Csatlakozott: 2007 márc. 09, 06:44 pm
Autód gyártási éve: 1988
Autód típusa (és generációja): Corolla E9
Autód felszereltségi jelölése: GTi
Autód karosszéria variánsa: Liftback (5 ajtós)
Tartózkodási hely: Budapest
Kapcsolat:
Re: Alváz és üregvédelem

Hozzászólás Szerző: Pacsker » 2019 jan. 05, 06:46 pm

Köszi, hogy itt is megosztod a tapasztalatokat!
Klubelnök

Merjünk nagyban gondolkodni!
"Before you say you can't do it, try it" / Sakichi Toyoda
"I always say, the way a man treats his car is how he treats himself." / Tarconi


:e9lb: AE92 Liftback GT-i (4AGE, Kouki)
:te71matyi: TE71 GT DOHC Coupe (2TG, Zenki)
Kép KE11 Sedan felújítását várva (2K, Kouki)
:kp60: KP60 Starlet versenyautó építés alatt (4AGE)

Kép

Avatar
[Walaki]D`Lair
Fanatikus fórumozó
Fanatikus fórumozó
Hozzászólások: 3597
Csatlakozott: 2009 nov. 06, 05:52 pm
Autód gyártási éve: 1985
Autód típusa (és generációja): Corolla E8
Autód felszereltségi jelölése: GT
Autód karosszéria variánsa: Hatchback (3 ajtós)
Tartózkodási hely: Bp
Re: Alváz és üregvédelem

Hozzászólás Szerző: [Walaki]D`Lair » 2019 jan. 05, 07:07 pm

1985 - Toyota Corolla AE86 GT - SR20DET BlackTop //// Trackday beater
2006 - KTM 640 LC4 Supermoto /// :twisted: :twisted: :twisted:

Avatar
Pacsker
Site Admin
Site Admin
Hozzászólások: 23578
Csatlakozott: 2007 márc. 09, 06:44 pm
Autód gyártási éve: 1988
Autód típusa (és generációja): Corolla E9
Autód felszereltségi jelölése: GTi
Autód karosszéria variánsa: Liftback (5 ajtós)
Tartózkodási hely: Budapest
Kapcsolat:
Re: Alváz és üregvédelem

Hozzászólás Szerző: Pacsker » 2019 jan. 05, 08:11 pm

"Mozgó" futóműalkatrészeken én nem szoktam.
De alvázra szerintem érdemes használni. FESTETT, kezelt fémre. Akkor van gáz, ha nem ellenőrzik és sérülés keletkezik a nyers fémig. Akkor beindul és dunsztol valóban. Ezért van a neves alvázvédő cégeknél is, hogy az x év gari úgy érvényes, hogy évente viszed kontrollra.

A videóban szereplőn látszik, hogy a kritikus felületeken friss a máz. Szerintem az alapvetően egy rozsdás autó volt, amit műszakira így cicomáztak ki. Így meg begyorsult a folyamat.
Klubelnök

Merjünk nagyban gondolkodni!
"Before you say you can't do it, try it" / Sakichi Toyoda
"I always say, the way a man treats his car is how he treats himself." / Tarconi


:e9lb: AE92 Liftback GT-i (4AGE, Kouki)
:te71matyi: TE71 GT DOHC Coupe (2TG, Zenki)
Kép KE11 Sedan felújítását várva (2K, Kouki)
:kp60: KP60 Starlet versenyautó építés alatt (4AGE)

Kép


Válasz küldése