Szilentezõs topic
Elküldve: 2012 jan. 03, 10:31 pm
Kedves érintettek!
Rég megígértem ezt a témát, de õszintén szólva nem volt nagyon idõm rá
Megpróbálok azért pár szóban írni a Corolla szilent kérdésrõl. Mivel hiányos a tudásom, relatív kevés a tapasztalatom, és el is feledek sok mindent, ezért kérlek titeket egészítsetek és javítsatok ki!
A hagyományos szilent egy gumiból(és fémbõl) álló általában hengeres alkatrész, amely a mozgó futómûalkatrészeket rögzíti az alvázhoz/csonkálványokhoz. Ha ezt fémmel (csapággyal) helyettesítenénk hamar tönkremennének a nagy energiák miatt és igen kellemetlen érzés lenne egy sima országúti autókázás is. Az úthibák okozta apró rezgések, ütések elnyelésében nagy szerepük van a rugók és lengéscsillapítók mellett. A még komfortosabb élmény érdekében az autógyártók általában luxus típusaikban manapság olajjal töltött szilenteket alkalmaz. A gumi és a sûrû folyadék együtt igazán kellemesen el tudja nyelni ezeket a "kocogtatásokat", persze, ha egyszer elromlik ez a technika (és miért ne romlana sûrûbben), a szervizelésük hatványozottan drágább, mint hagyományos társaiké. Így azt kell mondjam, örüljünk, hogy autóink csak a hagyományos tömör gumikkal vannak szerelve.
Azonban, mint minden alkatrész öregednek, kopnak, sokszor ki is pottyannak a helyükrõl. Mit kell tenni ekkor?
Gyakorlatilag nagyon jól állunk ezzel a kérdéssel, mi Toyotások. A legtöbb használt autó tulajdonosnak legalább egyszer, de van akinek rendszeresen kell foglalkoznia a szilentek kopása okozta problémákkal. Futómû kopogások/lógások, gumik félrekopásai, instabil úttartás...
Egy vadi új Skoda pl olyan lágy szilentekkel kerül már eladásra, hogy az elsõ kerék a kerékjáratban több centit is járkál terhelésváltásnál. Ezek hamar elkezdenek kopogni és cserére szorulnak. Egy normál személyautóban 15-20 darab is lehet belõlük, így igen költséges "hobbi" és igen komoly munkát igényel a cseréjük.
A Toyota tervezõi fura módon valami olyasfajta gumi receptet ismertek, hogy 30 év és több 100 ezer km után sem kopnak el annyira, hogy komoly problémákat okozzanak. Személy szerint nem hallottam még olyan Corolla-t, aminek a futómûve a szilenteknél kopogott volna. (Kivéve 1-2 stabilizátor szilentet, de az egy picit más elv és az is csak tompa, halk puffogás volt)
A Corolla futómû szilentek, szinte kivétel nélkül hasonló felépítésûek:

Hengeres, tömör gumi, belül egy fém rúddal, aminek a közepén átmegy a rögzítõ csavar.
Az, hogy nem kopognak a Toyoták, jelentheti azt, hogy nem is lógnak, azonban van rá példa, hogy a gumik extrém módon kilágyulnak és kóvályognak a kerekek. Általában ez 1-1 keréknél 1-1 szilentnél fordul elõ egy autón. Vagy egy korábbi baleset, vagy rossz futómû geometria, vagy valami egyéb hatás okozhatja szerintem. Ebben az esetben, vagy ha valaki maximalista Corolla fan
, illik cserélni õket. Temrészetesen mindig párban, szimmetrikusan, de ha az ember már hozzányúl érdemes mindet.
Hátsó kerekes szépségeinknél nincs is ezzel gond. AE86-tól visszafele komoly tuning alkatrészekkel foglalkozó cégek komplett szetteket árulnak hozzájuk, szinte nevetséges áron:

Poliuretán (polyurethane) néven kell keresni õket, utóbbi az anyagukra utal, amibõl készülnek. Keményebb (több fokozat van, amit általában színek jelölnek), tartósabb darabok és szinte nem is veszít az autó a komfortjából, bár aki már vesz egy ilyen szettet, általában nem a legpuhábbat használja és "fejlesztés" céljából vásárolja a még pontosabb, feszesebb futómûvért.
Egy ilyen szettet ki lehet fogni már 35 ezer Ft-ért is szállítással együtt. Gyakorlatilag az autó összes futómû szilentjét tartalmazza, réz perselyek, irányítókarok és kis szilikon zsírok kíséretében
Na és mi a helyzet az elsõ kerekes táborral? Irígykedhetnek, de ez a következõ post tartalma
Rég megígértem ezt a témát, de õszintén szólva nem volt nagyon idõm rá
Megpróbálok azért pár szóban írni a Corolla szilent kérdésrõl. Mivel hiányos a tudásom, relatív kevés a tapasztalatom, és el is feledek sok mindent, ezért kérlek titeket egészítsetek és javítsatok ki!
A hagyományos szilent egy gumiból(és fémbõl) álló általában hengeres alkatrész, amely a mozgó futómûalkatrészeket rögzíti az alvázhoz/csonkálványokhoz. Ha ezt fémmel (csapággyal) helyettesítenénk hamar tönkremennének a nagy energiák miatt és igen kellemetlen érzés lenne egy sima országúti autókázás is. Az úthibák okozta apró rezgések, ütések elnyelésében nagy szerepük van a rugók és lengéscsillapítók mellett. A még komfortosabb élmény érdekében az autógyártók általában luxus típusaikban manapság olajjal töltött szilenteket alkalmaz. A gumi és a sûrû folyadék együtt igazán kellemesen el tudja nyelni ezeket a "kocogtatásokat", persze, ha egyszer elromlik ez a technika (és miért ne romlana sûrûbben), a szervizelésük hatványozottan drágább, mint hagyományos társaiké. Így azt kell mondjam, örüljünk, hogy autóink csak a hagyományos tömör gumikkal vannak szerelve.
Azonban, mint minden alkatrész öregednek, kopnak, sokszor ki is pottyannak a helyükrõl. Mit kell tenni ekkor?
Gyakorlatilag nagyon jól állunk ezzel a kérdéssel, mi Toyotások. A legtöbb használt autó tulajdonosnak legalább egyszer, de van akinek rendszeresen kell foglalkoznia a szilentek kopása okozta problémákkal. Futómû kopogások/lógások, gumik félrekopásai, instabil úttartás...
Egy vadi új Skoda pl olyan lágy szilentekkel kerül már eladásra, hogy az elsõ kerék a kerékjáratban több centit is járkál terhelésváltásnál. Ezek hamar elkezdenek kopogni és cserére szorulnak. Egy normál személyautóban 15-20 darab is lehet belõlük, így igen költséges "hobbi" és igen komoly munkát igényel a cseréjük.
A Toyota tervezõi fura módon valami olyasfajta gumi receptet ismertek, hogy 30 év és több 100 ezer km után sem kopnak el annyira, hogy komoly problémákat okozzanak. Személy szerint nem hallottam még olyan Corolla-t, aminek a futómûve a szilenteknél kopogott volna. (Kivéve 1-2 stabilizátor szilentet, de az egy picit más elv és az is csak tompa, halk puffogás volt)
A Corolla futómû szilentek, szinte kivétel nélkül hasonló felépítésûek:

Hengeres, tömör gumi, belül egy fém rúddal, aminek a közepén átmegy a rögzítõ csavar.
Az, hogy nem kopognak a Toyoták, jelentheti azt, hogy nem is lógnak, azonban van rá példa, hogy a gumik extrém módon kilágyulnak és kóvályognak a kerekek. Általában ez 1-1 keréknél 1-1 szilentnél fordul elõ egy autón. Vagy egy korábbi baleset, vagy rossz futómû geometria, vagy valami egyéb hatás okozhatja szerintem. Ebben az esetben, vagy ha valaki maximalista Corolla fan
Hátsó kerekes szépségeinknél nincs is ezzel gond. AE86-tól visszafele komoly tuning alkatrészekkel foglalkozó cégek komplett szetteket árulnak hozzájuk, szinte nevetséges áron:

Poliuretán (polyurethane) néven kell keresni õket, utóbbi az anyagukra utal, amibõl készülnek. Keményebb (több fokozat van, amit általában színek jelölnek), tartósabb darabok és szinte nem is veszít az autó a komfortjából, bár aki már vesz egy ilyen szettet, általában nem a legpuhábbat használja és "fejlesztés" céljából vásárolja a még pontosabb, feszesebb futómûvért.
Egy ilyen szettet ki lehet fogni már 35 ezer Ft-ért is szállítással együtt. Gyakorlatilag az autó összes futómû szilentjét tartalmazza, réz perselyek, irányítókarok és kis szilikon zsírok kíséretében
Na és mi a helyzet az elsõ kerekes táborral? Irígykedhetnek, de ez a következõ post tartalma












