Melegedés, Hengerfejesség

Technikai okfejtések, hasznos tippek, leírások. Önállóan megvalósítható kisebb-nagyobb szervizelések és átalakítások.
tcw4
Újonc
Újonc
Hozzászólások: 6
Csatlakozott: 2013 jún. 16, 02:32 pm

Melegedés, Hengerfejesség

Hozzászólás Szerző: tcw4 »

Talán lesz ötletetek a problémámra... (Wagon 1.8 4WD)
Fél évig állt az autó egy kereskedésben. Megvettem és hazafelé már többször felment majdnem a pirosba a vizhõfok mutatója, de a fûtés bekapcsolásával visszaállt középre. Kb 100-120km után nagyjából rendbe jött, szépen megállt a mutató ott, ahol kell. 200 km környékén egyszer megint elindult felfelé (dombos, kanyargós szakasz), de akkor már nem nagyon mozdult ki.
Egy héttel késõbb szerelõnél volt egyéb dolgok miatt, és a próbaút során nála is hamar felment a víz. Termosztátot kivette, megnézte, azt mondta, hogy nem nyitott ki rendesen a forró vízben sem, ezért nem tette vissza (majd õsszel egy új kerül bele), és így most jó volt neki. Mentem vele 60-70km-t, és mostanáig csak egy dombon mozdult ki egy kicsit középrõl, de ott minden alkalommal. A domb után hazaérve gyújtás le majd azonnal vissza és máris jó helyen állt a mutató.
A hétvégén indulnék vele hosszabb útra 1400kg-os vontatmánnyal, ezért ma felakasztottam a vonóhorogra, hogy mi a helyzet, nehogy menet közben legyen gond. Elsõ 7-8km sima úton, semmi gond. Akkor indulás a Mecsekre. Alig kezdett emelkedni, a mutató megindult felfelé. Fûtés bekapcs, ami eleinte segített egy kicsit. A mutató nagyon lassan, de közelít a piros felé. Valahol elõtte egy kicsivel megállt, de nem mertem tovább menni, visszafordultam dombnak lefelé. Megint elmentem a sík szakaszon, ahol kezdtem, és már ott sem sikerült a helyén maradnia a mutatónak (2-2500-as fordulatnál, 70-80-as tempónál sem).
Mi lehet a gond? Hol kezdjem? Hûtõ mosás, vízpumpa ellenõrzés lesz hamarosan. Honnan tudhatom meg, ha esetleg nagyobb a baj? Diagnosztika mutathat valamit, ha esetleg vmi probléma van a motorral? 11-es CO-ja volt a 0.xx helyett. Ennek lehet köze a melegedéshez? Egy szerelõ mondta, hogy ha nincs más, akkor Taszárra kell küldeni a motort, mert ott meg tudják röntgenezni, és megmondják mi a baja, javítható-e, és ha igen, akkor mennyiért ...
Corolla Sedan Xli 1.3 ( E10 - 95)
Corolla Wagon 1.8 4WD (E11 - 99)
Yaris 1.0 (2005)
Avatar
Lackó
Fanatikus fórumozó
Fanatikus fórumozó
Hozzászólások: 3459
Csatlakozott: 2008 júl. 17, 05:02 pm
Autód gyártási éve: 2017
Autód típusa (és generációja): Egyéb Toyota
Autód felszereltségi jelölése: Egyéb
Autód karosszéria variánsa: Crossover

Re: melegedés

Hozzászólás Szerző: Lackó »

tcw4 írta:Talán lesz ötletetek a problémámra... (Wagon 1.8 4WD)
Fél évig állt az autó egy kereskedésben. Megvettem és hazafelé már többször felment majdnem a pirosba a vizhõfok mutatója, de a fûtés bekapcsolásával visszaállt középre. Kb 100-120km után nagyjából rendbe jött, szépen megállt a mutató ott, ahol kell. 200 km környékén egyszer megint elindult felfelé (dombos, kanyargós szakasz), de akkor már nem nagyon mozdult ki.
Egy héttel késõbb szerelõnél volt egyéb dolgok miatt, és a próbaút során nála is hamar felment a víz. Termosztátot kivette, megnézte, azt mondta, hogy nem nyitott ki rendesen a forró vízben sem, ezért nem tette vissza (majd õsszel egy új kerül bele), és így most jó volt neki. Mentem vele 60-70km-t, és mostanáig csak egy dombon mozdult ki egy kicsit középrõl, de ott minden alkalommal. A domb után hazaérve gyújtás le majd azonnal vissza és máris jó helyen állt a mutató.
A hétvégén indulnék vele hosszabb útra 1400kg-os vontatmánnyal, ezért ma felakasztottam a vonóhorogra, hogy mi a helyzet, nehogy menet közben legyen gond. Elsõ 7-8km sima úton, semmi gond. Akkor indulás a Mecsekre. Alig kezdett emelkedni, a mutató megindult felfelé. Fûtés bekapcs, ami eleinte segített egy kicsit. A mutató nagyon lassan, de közelít a piros felé. Valahol elõtte egy kicsivel megállt, de nem mertem tovább menni, visszafordultam dombnak lefelé. Megint elmentem a sík szakaszon, ahol kezdtem, és már ott sem sikerült a helyén maradnia a mutatónak (2-2500-as fordulatnál, 70-80-as tempónál sem).
Mi lehet a gond? Hol kezdjem? Hûtõ mosás, vízpumpa ellenõrzés lesz hamarosan. Honnan tudhatom meg, ha esetleg nagyobb a baj? Diagnosztika mutathat valamit, ha esetleg vmi probléma van a motorral? 11-es CO-ja volt a 0.xx helyett. Ennek lehet köze a melegedéshez? Egy szerelõ mondta, hogy ha nincs más, akkor Taszárra kell küldeni a motort, mert ott meg tudják röntgenezni, és megmondják mi a baja, javítható-e, és ha igen, akkor mennyiért ...
Szia !


Szerintem hengerfej gyanús a motor. Egy (lehetõleg gyári) új termosztátot mindenképpen rakj bele, mert a motor hõmérlegéért az (is) felel ! Lehet még a hûtõd eldugulva, ha nem cseréltek benne fagyállót rendesen, vagy valami csodaanyagokkal töltögették a rendszert (ha leveszed a hûtõsapkát, és belenézel, nagyjából sejtheted, hogy milyen állapotú a hûtõ a lamellák állapotából). Tehát, én úgy kezdeném, hogy valamilyen olcsó termosztátot, meg egy gyárit vennék, töltenék bele hûtõrendszer tisztítót, és járnék vele úgy 1-2 napot. Akár meg is ismételheted a dolgot. Ha ez megvolt, engedd le az egész rendszert (!!!), ne csak a hûtõbõl. Van a blokkban is leeresztõ csavar, és lehúzhatod a csöveket a fûtõradiátorról (csak óvatosan, mert vékony anyagból van). A fûtõradiátor csöveit a tûzfalon, egymás melett találod meg. Lehúzod róla a vízcsöveket, slagot bele, és kinyomatod. Ha ezek megvoltak, új termosztát, friss fagyálló, desztillált víz. Keverési arányra figyelni ! Ha ettõl rendbe jön, akkor mázlid van, ha továbbra is melegszik, akkor hengerfejes (bár annak vannak egyértelmû jelei.....nem fogy belõle a víz ? Nincs fehéres, gõz/füst ?)
Avatar
Pacsker
Site Admin
Site Admin
Hozzászólások: 23971
Csatlakozott: 2007 márc. 09, 06:44 pm
Autód gyártási éve: 1988
Autód típusa (és generációja): Corolla E9
Autód felszereltségi jelölése: GTi
Autód karosszéria variánsa: Liftback (5 ajtós)
Tartózkodási hely: Budapest
Kapcsolat:

Hozzászólás Szerző: Pacsker »

Lackó tökéletesen leírta a lényeget.
Ha ilyen problémával találkoztam 90%-ban hengerfejes volt az autó. 1-2 esetben volt olyan, hogy a hûtõ szinte teljesen el volt tömõdve vagy off autónál a termosztát fordítva volt berakva és nem tudott emiatt kinyitni teljesen.

Ilyen állapotban semmiképp sem indulnék a helyedben útnak. Még üresen csak-csak elcsordogálsz max fûtésen lehúzott ablakokkal, ha nagyon muszáj (nem ajánlatos), de ennyire megpakolva biztos lesz, hogy tetézed a bajt. Ha még nem hengerfejes, akkor az lesz, ha pedig már az, akkor csapágyassá válik.

Szerencsére Toyota-nál eddig csak egyszer találkoztam gátrepedt blokkal. Nem jellemzõ dolog. Általában (olvasd át a projekteket, legutóbb Gugyorét) a szerelõk elõszeretettel rakják össze a motorokat síkolás nélkül, utángyártott hengerfejtömítéssel. Utóbbiak már szemre sem közelítik meg a gyári minõségét, anyaghasználatát. Még a minõségibb utángyártók tömítései is nagyon rövid idõ alatt átszakadnak. Szívbõl remélem, hogy nálad is csak ez a baj. Gyári Manual szerint blokkot is és hengerfejet is síkolni kell, de ha még nem lett szétfõzve a motor, akkor talán nem görbült el a blokk síkja. Ha valaki ügyesen kiméri ezt, illetve a vízjáratok környékén nincs rohadás, az átégés helyén nincs "völgy", akkor a blokk síkjának alapos tisztítását, a hengerfej pár ezer Ft-os síkolását és egy új gyári tömítést követõen újra szaladhat a kis Corolla. A tömítés maximum 15 ezer Ft környéke, ha bemész egy márkakereskedésbe. Ha már szedtél szét motort, akkor egy délután alatt megcsinálod magadnak, ha nem, akkor egy szerelõ sem kérhet el sok sok tízezret egy ilyen procedúráért. Mindenképp ajánlok Toyota-t sokat látott és felkészült, tapasztalt szakembert. Himi-humi, mindenhez értek, havernak a haverja "mesterek" sokszor több kárt okoznak, mint hasznot. Nagyon fontos, hogy az utólagos szervízkonyvekben is sokszor rossz hengerfej lehúzási nyomatékot szerepeltetnek. Egy doboz fagyiért kérd meg a pontos adatokat egy márkaszervizestõl, vagy kis keresgéléssel az interneten megtalálod azt a Toyota service manual-t, amibõl õ is kinézné.

Fontos! (Toytib-tõl tanultam és sajnos tapasztaltam is), hogy kb 1983 (87)-tõl a Toyota mûszeregységein a vízhõfok visszajelzõk csupán csak erõsen tájékoztató jellegûek. Ha vízszintbe van a mutató, az sajnos igen tág intervallumot fed le. Kb 60-70 °C-tól 95°C-ig. Magyarul nem lineáris. A tapasztalat azt mondja, hogyha a vízszintesbõl kimozdul felfelé többet, mint 1-2mm, akkor pár másodpercen belül már forr is a víz. Attól, hogy nem éri el a pirosat, sajnos már baj van. Sõt, ha elindul felfelé, általában nagyon gyorsan fel is szalad. Ebben az esetben a legjobb amit tehetünk, hogy ne legyen nagyobb a baj, hogy azonnal kivesszük üresbe az autót, leállítjuk a motort, visszarakjuk gyújtásra (hogy járjon a hûtõventi), a fûtéscsapot átállítjuk melegre és bekapcsoljuk maximumra a fûtõventit is. Ahogy szépen lassan kigurultunk és megálltunk az út szélén (hagyjuk gurulni, ne fékezzünk, hogy a menetszél is segítsen), amint leállt a motor hûtõ ventije, beindíthatjuk 1-2 másodpercre a kocsit, hogy a vízpumpa eljuttassa a hûvösebb vizet a motorba és ne kapjon hõgutát. Ezt eljátszhatjuk még 1-2x, kisebb várakozások után. Amikor már nem forró a rendszer és nem beton kemények a csövek, nagyon óvatosan leveheted a hûtõspakát. Így picit gyorsabban hül. Amikor már kézzel fogható a motor és a hûtõrendszer (égési sérülések nélkül), akkor nagyon, de nagyon vékony sugárban lassan utántölthetõ a hiányzó hûtõfolyadék. Lehetõleg ne mélyhûtött vízzel. A feltöltés utáni "légtelenítésrõl", csövek nyomkodásáról, egyéb buktatókról az alábbi topic átolvasásával tájékozódhatsz:
Termosztát csere, hûtõrendszer tisztítása - Vizes topic

Persze a probléma továbbra is fent fog állni, de legalább így nem romlik a helyzet és akár el is tudsz gurulni lábon a szerelõhöz.

Amit még könnyedén meg tudsz nézni és utal a hengerfejességre:
- Fogy a hûtõfolyadék (elõször a túlfolyóból fog eltûnni)
- Járó motornál nagyon kemények a vízcsövek
- Rosszabb helyzetben ahogy Lackó is írta fehéren "füstöl" az autó
- Leállítás után, hallod, hogy a fûtõradiátor környékén bugyog, levegõs vagy forr a hûtõrendszer
- Ha már forr, járó motornál, felnyitott géptetõnél hallod, ahogy a csövekben bugyog a víz. Sokszor mocorognak is a csövek.
- Gõz csap fel a motortérbõl.
- A túlfolyótartály sapkájából kiálló csõbõl prüszköl az autó és folyik a víz
Utóbbi 3-4-nél azonnal állítsd le a motort és gyújtáson a két ventivel hûtsd a rendszert. Esetleg lehúzhatod még a hûtõventi hõfokjeladó gombáját. (1 erû kábel a termosztátház környékén általában), így direktbe fog menni a ventillátor és nem áll meg.

- Az olajbetöltõ sapka letekerésével (motorleállítás után), betekintve a szelepfedélen az olaj színe megváltozott, netán "habos", esetleg sok vízgõz száll fel.
- Ha a víztérbe az olajat dolgozza bele: A hûtõfolyadék világos barnás iszapot tartalmaz
A hozzászólást 1 alkalommal szerkesztették, utoljára Pacsker 2013 aug. 24, 08:42 am-kor.
Klubelnök

Merjünk nagyban gondolkodni!
"Before you say you can't do it, try it" / Sakichi Toyoda
"I always say, the way a man treats his car is how he treats himself." / Tarconi


:e9lb: AE92 Liftback GT-i (4AGE, Kouki)
:te71matyi: TE71 GT DOHC Coupe (2TG, Zenki)
Kép KE11 Sedan felújítását várva (2K, Kouki)
:kp60: KP60 Starlet versenyautó építés alatt (4AGE)

Kép
tcw4
Újonc
Újonc
Hozzászólások: 6
Csatlakozott: 2013 jún. 16, 02:32 pm

Hozzászólás Szerző: tcw4 »

Köszönöm a tanácsokat!

Elkeserített a dolog, ezért reggel, már nyitásra elvittem egy mûhelybe, ahol elméletileg tudnak diagnosztikát csinálni (gyakorlatilag nem volt hozzá csatlakozójuk).
Diag nem készült, de ettõl függetlenül nagyon örülök, mert hamar kiderült, a probléma forrása: a ventillátor fordítva volt bekötve :(
Ezért lehetett, hogy nem gyorsan ment a mutató, csak kúszott folyamatosan felfelé. Pirosig soha nem engedtem és többször hallgatóztam, hogy bugyog-e a víz, de szerencsére egyszer sem hallottam.
Úgy tûnik, hogy a venti rendes bekötése óta minden rendben, igaz még csak vontatmány nélkül próbáltam. Holnap este terheléses teszt lesz, de elõtte még hûtõtisztítás, mert nagyon rozsdás a víz benne :(
(Gondos gazdája volt elõttem :()
Mivel fogalmam sincs, hogy mennyit mentek korábban ilyen állapotban a kocsival, nem lehetek benne biztos, hogy nincs komolyabb baja. A biztonság kedvéért ellenõrizni fogom a fent leírtakat.


A lambdaszondát is megnézettem (a magas CO miatt), ami szintén gányolásnak tûnik: 4 vezetékes szonda van beszerelve, de ebbe a típusba 2 vezetékes kell. Azt mondja a mester, hogy ez így nincs rendben, jó lenne lecserélni olyanra, ami hozzá való, de még használhatom így.
Corolla Sedan Xli 1.3 ( E10 - 95)
Corolla Wagon 1.8 4WD (E11 - 99)
Yaris 1.0 (2005)
Válasz küldése