Legnagyobb tisztelettel kiegészíteném az elõttem szólókat!
Kezdjük a lényeggel:
Ma Magyarországon minden hivatalos márkakereskedõnél rendelhetõ bármelyik régióba szánt Toyota-hoz gyári alkatrész - függetlenül attól,
hogy a magyar és Uniós szabályok szerint a TMH-nak csak azokhoz a modellekhez kell alkatrészt, mûszaki információt, tartozékot stb.
garantálnia amiket õ forgalmaz(ott) illetve ad(ott) el!
Besétálsz a márkakereskedésbe - kezedben a cikkszámmal - a raktáros elküldi a rendelést. A TPCE feldolgozza, ha van az osztrákoknak pár nap,
ha van a belgáknak egy hét, ha ott sincs vagy jön Japán-ból vagy közvetlnen valamalyik gyártóüzembõl pár hét múlva!
Magyarországon nincs Toyota raktár, ezért türelem!
Persze az élet nem ilyen egyszerû...
Elõfordul, hogy egy gyári cikkszám valamilyen rejtélyes okból megváltozik - részletesen kicsit késõbb - így egyszerûen nem rendelhetõ.
Az már a raktáros kolléga hozzáállásán múlik, hogy utána jár-e problémának: ritkább, régebbi alkatrész biztosan nincs a saját cikktörzsükben - sohasem hallottak róla...
On-line lekérdezhetõ, de könnyen lehet, hogy ott is elsõre nemleges választ kapunk!
Meg kell nézni a helyettesítõ cikkszámokat és mindenki boldog - ha rendelhetõ!
A leggyakrabb negatív visszaigazolások a TPCE-tõl:
- Érvénytelen cikkszám
- Megszûnt cikkszám
- Cikkszám használat technikai okokból felfüggesztve
- Cikkszám létezik, de soha nem használták
- Technikai megerõsítésre vár, rendelés visszautasítva.
- Eredeti alkatrész gyártása megszûnt, rendelés visszautasítva
- Megszûnt a gyártása
- Rendelés csak egységcsomagban
- Készlet és utánpótlás hiány
- Raktári kiadás leállítva, várakozó rendelés
- Alkatrész kiadás leállítva
Természetesen a Toyota az összes alkatrész cikkszám történetét ismeri és azok hozzáférhetõek - csak néha meg kell keresni!
Akkor miért változhat/változik egy cikkszám?
A teljesség igénye nélkül pár gyakori eset:
- ahogy Tibi is mondta, amikor egy újabb modellbe épített alkatrész teljesíti/túl teljesíti egy elõzõ feladatát, akkor a régebbi gyártása leáll és az új alkatrész/cikkszám fut tovább...
- változik az alkatrész beszállító vagy a gyártó ország:
pl.:
a "kedvenc" olajszûrõnk 90915-10001 kódra hallgatott amikor megálmodták és Made in Japan felirat ékeskedett rajta,
amikor Tájföldön készült 90915-TA001 kódot kapott, most a Made in China 90915-YYzzc1! Ez tiszta sor, a legutóbbi az érvényes és rendelhetõ!
az 1ND-TV motoros Diesel Yaris DENSO levegõszûrõje ha japán 17801-33040, ha spanyol 17801-0N010 és mind a kettõ "élõ" cikkszám, van és rendelhetõ
a T25 benzines Avensis elsõ fékbetétje az õsidõkben 04465-05130 ATE gyártmányú volt, most BOSCH 04465-05270!
(2003 és 2008 között összesen 6 cikkszámváltozás volt csak ennél a fékbetétnél)
- az teljesen elképzelhetetlen, hogy a Toyota hibázzon! Azért olyat láttunk már, hogy utólag valamit jobban megcsinálnak...

ilyenkor általában nem változtatják a cikkszámot jelentõsen, de az egyes verziókat meg kell különböztetni így az utolsó karakterrel játszanak:
pl.:
az elsõszériás 4ZZ motorvezérlõje - az angol gyártmány - 89661-02850 kezdte a pályafutását, majd lett -1, -2, -3 és végül a 89661-02854 változat
- ritka esetben elõfordul olyan, hogy régi és új/módosított alkatrész is rendelhetõ
ha jól emlékszem, a T22 Avensisnél volt olyan, hogy módosítottak valamin a stabilizátor gumin... Ha a gumit cserélni kellett, akkor cserélni kellett hozzá a leszorító konzolt is,
mert az új és a régi nem volt kompatibilis.
hasonlóan a T25 Avensis fényszórójánál, változattak a fényszórón, így a hozzá tartozó hátsó kupanon is. Minden rendelhetõ, de a régi lámpa a régi kupakkal,
az új az újjal barátkozik kizárólag...
Összegzésben Mátyás gondolatát kell megismételnem: a klubban az "új" E12 Corollák is már könnyen lehet, hogy a 10 évesek, az E10 óvatosban 20, a régi E10-rõl nem is beszélve... Nem panaszkodhatunk a Toyota alkatrész ellátására, szeritem még most is az E9 modellhez 70% fölött rendelhetõ gyári csecse-becse!
Szabber