Lehet az új Corolláról a véleményem egyszerre objektív és szubjektív?
Lehet..
Jelenleg otthon 6db autó van és ebből 5db veterán korú különlegesség. A 80-as évek első harmadában akkorát fejlődtek a négykerekűek, amire szerintem azóta sem volt példa. Műszaki megoldásokban, méretben, zajcsillapításban, felszereltségben hatalmas ugrás következett be és emiatt nagy mértékben nőtt a komfort, amelynek talán legerősebb alapja a vezethetőség volt.
Könnyebb, jobb velük menni, mint a 70-es évekbeli és az előtti autókkal, illetve a sportosság fogalma és annak gyakorlatban történő alkalmazása is megugrott egy olyan szintet, amelyet még a mai kor gyermekei is igazán tudnak élvezni.
Magyarul a 30-35 éves veteránokat nem csak a formájukért, az időutazásukért, a ritkaságukért lehet szeretni, de szinte kompromisszumot sem kell kötni a vezethetőség, a komfort és főként a vezetési élmény tekintetében sem. Ezért van az, hogy az 1969 és 1982 közti veteránok mellett 88-as gyártású szépséggel járok nap, mint nap és, hogy nem vágyom nagyon "ÚJ" autóra. (nyilván közrejátszik az is, hogy tempomatos, klímás, sok-sok extrás az egyed). Nem és ennek nem anyagi oka van. Egy veterán géppark fenntartása, főleg úgy, hogy az egyik tényleg "napi járkálós" igen költséges tud lenni..
Szumma szummárum nálam 2 fő érv szól csupán egy újabb autó vásárlása mellett. A biztonság (vitathatatlan) és az önfeledt élet rozsda kezeléstől mentesen.

A fentiekből kiderül, hogy vágyni nem vágyok új autóra, sőt egész ellenszenvesek nekem az egyéniség nélküli, "rövid" élettartam tervezett, kommersz tömegcikkek, még ha tudom is, hogy egy 0-15 éves Toyota végtelenül optimális választás annak, aki automobilt és nem szenvedélyt akar vásárolni.
Ezekből adódóan úgy gondolom tudok kellően kritikus és objektív lenni egy új "kacattal" szemben.
Mi az, amiért részben mégis szubjektív, enyhén elfogult a véleményem?
- Mégis csak a Corolla Club elnöke vagyok..

Az elmúlt 13 évben, igyekeztem szakmai támogatást, segítségnyújtást adni, különlegességeket, újdonságokat prezentálni az 53 éve bemutatott első és az aktuálisan legfrissebb generációt illetően egyaránt, függetlenül attól, hogy személyesen melyekkel szimpatizáltam jobban és melyekkel kevésbé. Ha valamivel sokat foglalkozunk és nem is volt szerelem első látásra, idővel szépülnek a hibák, feledésbe merülnek egyes hiányosságok, sőt megmutatkozhatnak előnyök is. Így voltam az újabb Corollákkal is, így mindegyikben igyekeztem megtalálni pár pozitív szempontot, pár számomra kedves tulajdonságot. Nyitott voltam mindegyik generációra és így volt ez a legújabbal is.
- Megfogott a külső, reménnyel töltöttek el a kezdeti hírek. Nem véletlenül nyitottam meg ezt a témát 2018 júliusában, amikor még szinte hírek sem szivárogtak az európai piacon történő megjelenésről. Izgatottan vártam a láthatóan sportosabb szellemben épülő új generációt.
- Nyilván számos, megfontolt okból és TAPASZTALATBÓL kifolyólag, de hamar bizalmat szavazok a Toyota termékeinek. Mondjuk úgy, az átlagnál elhivatottabb és lojálisabb vagyok.
Nézzük akkor konkrétan az új autót, azon belül is a találkozón is látható 2.0 HSD Touring Sports-ot (Wagon).
6-700 kilométer került bele, amíg nálam volt. Igyekeztem aprólékosan megfigyelni.
Formavilág:
Kategóriáján belül és helyén kezelve a dolgot, szerintem 10 pont!

Szubjektív véleményem, de a sajátom: A 90-es évek második felétől a 10-es évek elejéig szerintem 1-2 apró kivételtől eltekintve katasztrofálisan néztek ki az autók. Főleg a normál embernek elérhető mezőnyben. Remélem nem csak én érzem úgy, hogy üdvözítő módon, az utóbbi pár évben jó irányba kezd változni ez a tendencia. Tudom is az okát! Újra van "függőleges" orr, meredek "hűtőmaszk", karakán, megtoldott első lökhárító, éles kontúrok, különleges és kidolgozott részletek...
Tudja az új Corolla?
Tudja! Nagyon is tudja! Az autó nem csak egészében, de több szögből, sőt részleteiben mutatós. Sportos és egyben elegáns, különleges és mégsem hivalkodó. Aki ilyet vesz, egy tükröt mutat ízléséről és gondolkodásáról. Minőség, megbízhatóság, gazdaságosság, lokális környezettudatosság, szerénység, tudatosság és végre nem kell kompromisszumot kötnie a megjelenést illetően sem.
A paletta le sem tagadhatná, hogy japán gyártású, de már nem annyira megosztó az európai szemnek. Igenis "dögös" és már nem csak a japán autó megszállottak szívét dobogtatják meg. Valahogy az "új" Mazda 6-os bemutatásakor tapasztalt formabeli rajongáshoz tudnám hasonlítani az új, E21-es Corollát. Ez "csak" egy kis családi autó, mégis nemtől és kortól függetlenül megfordulnak utána az utcán, elismerően megcsodálják a lámpánál a különböző gyártmányú autókban ülők sofőrjei, egyszóval általánosan TETSZIK a legtöbb embernek.
Külön öröm nekem, hogy VÉGRE fiataloknak és fiatal családapáknak is újra vágyott típus lehet a férfias megjelenésével.
A Hatchback hozza, amit várunk tőle, a Sedan, ahogy töben is írták elegánsabb, de még szerintem így is erősen dinamikus formavilágú. Érdekes volt látni a CCH Típustörténeti áttekintésünkön, hogy az előző generáció, (E18) faceliftje már mennyire hasonlít megjelenésében az új szedánra.
A Wagon pedig lehetne egy diszkrét igás ló, de ennek ellenére hatalmas vigyort csal az arcomra, hogy a Hatchback orrával és egy méltó folytatással igazi, vágyott sportos-családit varázsoltak belőle.
Mellékesen meg kell jegyeznem, hogy most nálam kinézetre úgy a Number 1. vágyott kombi, hogy az utóbbi években rengeteg mutatós kategóriatárs kezdte el róni az utakat, mint pl. az új Ceed SW, Focus Turnier, Astra Sports Tourer.. Felül tudta múlni őket, persze ez tényleg ízlés kérdése.
Belső ergonómia, anyaghasználat, kezelhetőség:
Jól éreztem magam benne. Különösképp szeretem a világos belsőket és nagy szerencsémre egy ugyan kényes, de gyönyörű fehér-bőr belsős autóval cirkálhattam. Csodás, a (rendlehető) panoráma-tető hiánya ellenére is világos.
A bőrért alapvetően nem vagyok oda, de már rég leáldozott a 80-as, 90-es évek japán plüss belsőinek. Rettentő kényelmesek és jó megjelenésűek voltak a 2.0 Hybrid ülései, méltóak a korábbi GT-kben, GT-ikben található, csúcs verziók utódjai címére.
Anyaghasználatban szerintem nagy az előrelépés, ami nekem kiemelten fontos volt. A 90-es évek végén kezdődött a Corolláknál egy erős hanyatlás és úgy érzem most már újra megérett a típus beltere arra, hogy az anyagok is nagy mértékben növeljék komfortérzetünket. Valószínűleg lehet eltérés a csekélyebb felszereltségűek ajtókárpit felső borítása között. A kombiban ott is puha tapintású, szivacsozott anyagokat találtam, ellentétben egyes tapasztalataitokkal.
Külön tetszett a "fém" díszcsíkok struktúrája. Nem szálcsiszolt, nem sima ezüst. Feldobta és még a tapintása is jó volt
Két apróság van, ami nem tetszett, de ezek tényleg apróságok. Az ülések fejtámlájában található lyukak ezüst, műanyag pereme kicsit gagyi, illetve az egész műszarfalborítás, nagyon finom tapintású, varrott bőr, de a kormányoszloptól balra található kis 15 centis csúcsos elem kopogós műanyag lett. Nem értem az ideológiát sem, azt lehetett volna folytatólagosan bőrözni a középső testvér részhez hasonlóan.
A kezelőszervek továbbra is Toyotásan, tökéletes helyen vannak, illetve mennyiségük is optimális. (Se nem sok, se nem túl "downsizingolt"). Talán a tempomat alap kezelőszerveinek örültem volna, ha maradnak a kormányon, külön kis karocskán. 1 nap alatt megtanulható volt az új funkciók kezelése is (sávtartó asszisztens, adaptív tempomat, táblafelismerő, holttérfigyelő...).
Nagyon tetszik, hogy a műszeregységben más piacokkal/más felszereltségekkel ellentétesen ezekben volt még két manuális, mutatós műszer blokk és csak ezek közt volt változó tartalmú kijelző. A head up display-en is egész sok információ megjelenik a korábbi modellekéhez képest. Nappal is tökéletesen látható. A beszédfelismerő női hangja kellemes

Tényleg alig tudok számomra nem tetsző hibát felhozni. Talán jó lett volna, ha média egységnél ujjal tudom húzni (tekerni) a folyamatábráját zeneszámnak. NAVI-t nem használtam.
Csomagtérben végre rendes megvilágítás kapott helyet, jó az utastér hangulatvilágítása is.
Komfort:
Az...

Rettentő halk az autó. Nagy tempónál is! Igazi relaxálás vele utazni, ha csak A-ból B-be megy az ember. Ebben a kategóriában, ilyen csendes autóban talán még nem is ültem.
A nagy, 18-as kerekek okozta kis oldalfalú gumik miatt féltem kicsit a rosszabb utaktól, de meglepő módon, nagyon jól korrigálja az úthibákat. Persze érdemes odafigyelni, mert attól, hogy mi kevésbé érezzük, a futóműalkatrészeket bizony ugyanúgy amortizálja Hungary. Feszes és komfortos is egyben. Előbbiről később.
Kardinális kérdés nálam a helykínálat (187 centi vagyok és előszeretettel tömöm meg a csomit is). Ahogy korábban, ebben a témában ódákat zengtem róla, ez az autó tengelytávja elérte az amúgy hírhedten nagy belterű T25-ös Avensisét. A teljes hossza meg még nagyobb. Személyesen megtapasztalva sem okozott csalódást. A láb, a fejtér is egyaránt bőséges.
Nekem pozitívum, de kétségtelen, hogy feltűnően alacsony az üléspozíció, így aki erre érzékeny, annak kényelmetlenséget okozhat a sok ki és beszállás. A csomagtartó síkjának több szintes, szendvics szerű pakolhatóságát továbbra sem értem. Én továbbra is azt mondom, inkább induljon mélyebbről, de egyébként ez is hozza érzésre az említett Avensis térfogatát. Defekt javítós persze, de van hely legalább egy mankókeréknek. (javasolt).
A JBL hangrendszer is a jobbak közé tartozik. Szépen szól, nagy hangerőnél is!
Vezetési élmény:
Egy hátrány, ami persze a hajtás miatt evidencia. Sport módban sincs semmi pozitív értelemben vett "zaj". A motort persze 5-6 ezres fordulaton hallani, de a magamfajta 8 ezrekhez, "G"-s motorokhoz szokott fülnek

, főleg CVT-vel társítva igencsak semleges. Jó-jó, de nem sportos. Alapvetően a 2 literes benzinmotor már nem "béget" úgy, mint a korábbi 1.8-as HSD-k, érzésre és gáz-hajtás reakcióra kb. egy sima belső égésű CVT-s automatához hasonlítható. Ez előrelépés, mert szerintem egyáltalán nem idegesítő már, mint ahogyan azt számos ember negatívumként felrótta az elődöknek.
A HSD-re persze ezek miatt hiba is lenne kipufogót (/hangszórót) hangolni, így ezt csak szimplán el kell fogadnunk.
Ha már a hajtóműnél tartunk, teljesítménye több, mint elégséges

A villanymotor miatt határozottan indul és a kétezres benzines már nem hagyja veszni magasabb sebességtartományban sem. Mondhatni igencsak jól megy, ahhoz képest, hogy egy "zöld" hybrid.
Szerintem Ide tartozik a gazdaságossági kérdés is. Mert az is egy élmény
Ne legyenek illúzióink. Ez egy közel másfél tonnás hajó, amiben ugyan Atkinson ciklusú, de 2000ccm-es motor van. Ha normálisan használjuk, felejtsük el a 3-assal kezdődő értékeket. Taglalhatnám. Ahhoz képest, hogy az összes tesztelő mire volt kíváncsi?: "180 lovas Hybrid", így előfordult, hogy binárisan kezelték a "gáz"pedált, 6 liter alatt sikerült tartani a fogyasztást.
Volt, hogy M0-n dugóztam, csurogtam, ott egyszer kijött egy 4,9-es átlag, de nagy összességében 5,7-5,9 körül fogyasztott 1 tanknyi távon sok-sok padlógázzal, úgy, hogy még megy is. Szerintem ez az 5-6 liter simán tartható vele, ha meg odafigyelünk, akkor akár kezdődhet 4-el is.
Van kérdés?
Nincs!
A dízel személyautók tényleg eltűnhetnének már.
És a kanyarok??
Óóóó, az a drága futómű, az az áhított súlypont és az üléspozíció.
Na ezért fáj csupán, hogy nincsen sportos hangja. Mert SZERET élvezetesen menni! Egyenesbe tolni neki gáz és majom dolog.

De kanyarban ügyesen fordulni? Ahhoz a sofőrön kívül kell a jó technika is. És MENNYIRE JÓ ebben az új Corolla?!?!?!?!
IMÁDOM!!!
Annyira jó az összhang, hogy szinte kéri, hogy vigyorogd végig vele együtt az íveket! Az akksik annyira jót tettek a súlyeloszlásnak, hogy szinte versenyautósan semlegesen fordul. Meglepő, hogy nagyobb kanyarsebességnél is mennyire biztonságban érzi benne az ember magát. Tényleg imádtam, nagyon ügyes!
Hybrid sportos? Mostantól nem feltétlenül paradoxon..
Feszes, kicsinek érződik a dőlése, de mégsem kényelmetlen. Nagyon jól lett hangolva.
Az elektromos kormányszervó ellenére jó a keménysége és valamelyest még érezni is valamennyi visszacsatolást az út felől.
A fék is javult szerintem és már csak a nagyon white fenekűek veszik észre a különbséget, hogy mikor táplál vissza és mikor kezdenek el dolgozni a munkahengerek.
Hihetetlen, de tényleg van benne bugi!!

Érdekes, hogy mennyire becsapja a csend kontra tempó az utas érzékszerveit. Vikim, ha odaléptem rosszul volt benne, pedig azért ifjú éveinkben volt lehetősége edződni

Ami inkább poén, mint hátrány, hisz, ha nem akarjuk, nem használjuk, az a sport mód, váltófüles/váltóbotos pöckölgetős funkciója. Semmi értelme kategória, inkább irónikus, mint menő

Be kell látni, hogy szinte teljesen felesleges.
Mondtam már, hogy a találkozón is nagy sikerük volt?
Összességében:
Ahogy a témában is olvasható, nagyon vártam az új generációt, azon belül is a Wagon-t, az új, két literes Hybrid motorral. Tetszett, ígéretes volt és nagyon nagy elvárásokat támasztottam vele szemben, avagy "el tudja-e részben hódítani egy új autó a szívem"?
A válasz egy hatalmas
IGEN!
A TCE jóvoltából pont egy ilyen autót tesztelhettem

Nincs mit kertelni, ez egy NAGYON JÓ autó és számomra méretével, megjelenésével, Hybridségével, menetteljesítményével... az eddigi legideálisabb választás egy napi járkálós családi autónak. Ezúton kérném az egyedi engedélyt a nagyobb vontathatóság forgalmiba történő bejegyzése érdekében, hogy óvatosan, értve a fizikát húzhassam vele a versenyautóm. Ha ez megtörténik még a végén azonnal kell vennem egyet és nem tudok várni pár évet a vásárlásával, mert igen..., erősen tervezzük azt.
Az ára, főleg a jól felszerelt Wagonnak valóban jelentős, de szerintem inkább csak az összeg, egyben "kimondva" tűnik magasnak, nem pedig az ár/érték/konkurensekhez vetített aránya. Egy IS-hez meg aztán végképp nem hasonlítanám. Ez egy tágas Wagon, az meg egy "kis" Sedan. Más a célzott vevőkör..
Továbbá rutinosak tudjuk, hogy sokszor az olcsóbb a drágább, ami a konkurensek mellett voksolással ugye simán bekövetkezhet is akár. Miért ne fizetnénk meg annak az árát, ami jó és már bizonyított? (Akár értékőrrel).
Elfogadnám, ha továbbra is itt állna a kertemben/garázsomban
A Corolla hű maradt hírnevéhez, sőt!
