Sziasztok!
3 évig használtam egy E9 2E-E-t, most pedig egy e11 g6 4E-FE-m van. Mindkettõvel próbáltam már az etanolt.
Az E9-el tavaly májustól idén januárig, míg eladtam, szinte csak etanollal jártam, kb. 8000 km-t mentem így el, azt hiszem ez már elég ahhoz, hogy "hosszútávú" tapasztalatokról írhassak.
Azzal kezdeném, hogy a kocsinak semmi baja nem esett, sem a gumialkatrészekben, sem a motorban, és még dugulása sem volt, pedig a szûrõ az szerintem még a gyári volt. Igazából épp cserélni akartam, de mivel eladtam, ezt már nem tettem meg (a vevõ figyelmét természetesen felhívtam rá.)
Kísérletezõ kedvû lévén, nagyon hamar bátorkodtam a 100%-os tankolásra. Õszig szinte kivétel nélkül 100% etanollal jártam, télen 25 % benzint tankoltam hozzá.
Az autó ebben a formában már eléggé erõtlennek bizonyult, de indítási problémái sosem voltak, és teljes mértékben használható volt, bár az elõzéseknél oda kellett figyelni. Úgy 4000 fordulat környékén jelentkeztek a komoly teljesítménylyukak, de rángatni sosem rángatott, nem köhögött, nem hagyott ki stb. Az elõgyújtást majdnem maximumra állítottam, csak azért majdnem, mert úgy - valamelyik hozzászólóval ellentétben - én már csörgést tapasztaltam a motorból.
A fogyasztásom 6,8 - 7,5 között alakult, ugyanilyen körülmények között benzinnel 5,8-6,5 között jártam.
Ma már inkább 50%-os keverési arányt ajánlanék, mivel itt teljesítménycsökkenés még nem tapasztalható, és tapasztalataim szerint a kb. 300 Ft-os megtakarítást (100 km-enként) átalakítás nélkül már nem lehet növelni, hiába növeljük az etanol arányát.
Miután megvettem az e11-et, elég hamar ráálltam ezzel is az etanolra. Tapasztalataim hasonlóak, annyi különbséggel, hogy mivel intelligensebb a motorelektronikája, nincsenek olyan erõs teljesítménylyukak, de azért ennél is tapasztalható, és jellemzõen 4000 és 5500 között.
Ma már ezzel is 50%-al járok, és szerintem ez az az arány, amivel érdemes közlekedni átalakító nélkül, a 4E-FE nagyon szereti, menettulajdonságokban nem vehetõ észre.
Fogyasztása már már téma, mivel benzinnel is meglehetõsen rapszodikusan fogyasztott, 5,8-7,5 között, hasonló körülmények között.
Eddig a legjobb fogyasztásom, 100% E85-el, 6,4/100 km, ami majdnem hogy rekordnak tekinthetõ

Ezt az M0-áson 180 km-t közlekedve produkálta, 90-110 közötti tempónál.
Aztán volt olyan, mikor 50%-os keverési aránnyal, végig klímával (!), vidéki használattal, aminek 1/3-a Budapesten volt, 6,8-ra jött ki, ami szintén nagyon kedvezõ.
Máskor pedig 50%-os keverésnél 7,5-8 liter között fogyaszt, ennek okára még nem sikerült rájönnöm.
Egyelõre ennyi, gondolkodom egy E85 power átalakítón, majd ha az anyagiak megengedik. Egyébként, tapasztalataim szerint, üzemanyag-megtakarítás szempontjából nincsen jelentõsége az átalakítónak, mivel a 250-300 Ft-os 100/km-enkénti megtakarítás átalakító nélkül is elérhetõ, mivel ilyen keverési aránynál még a motorvezérlõ is el tudja végezni a megfelelõ korrekciót. Az átalakítónak inkább teljesítménynövelés szempontjából lehet jelentõsége, jellemzõen a 50%-os keverési arány felett - vagy akár 100% etanolüzemben, azonban a megnövekedett fogyasztás miatt ennél nagyobb megtakarítás már itt se nagyon érhetõ el.
Szóval, aki csak spórolni akar, nyugodtan tankoljon 50% etanolt ezekbe a Toyotákba, és na aggódjon, a motornak még használ is: kevesebb lerakódás, magasabb oktánszám, tisztább kipufogógáz, nyugodtabb járás. Néhány ezer km után egy szûrõcsere - fanatikusaknak akár benzintankmosás is - utána pedig már igényel különösebb törõdést. 4E-FE-n és VVTi-ken kívül meg természetesen gyújtásállítás is.