A napokban csináltam meg
E10-es Corollám (1995. 12.) ablaktörlő mechanikájának felújítását. Az enyémnek nem volt különösebb problémája, de mivel szét volt szedve, ezért ezt is megejtettem. Nem akartam megvárni, hogy egyik pillanatról a másikra feladja a szolgálatot, mint ahogy olvasni is ebben a topikban. Röviden leírom képekkel illusztrálva, hogy mit hogyan végeztem el és hogy mire kell figyelni.
A lapátokon van egy-egy műanyag fedő kupak ami kézzel lazán leszedhető, ez alatt van a lapátot rögzítő csavar. Ezután jön az a rész, hogy a ricnis-kúpos tengelyről le kell húzni a lapátot. Mondhatni, hogy ezt nekem könnyű volt megoldani, de azért elszórakoztam vele, nehogy valami kárt tegyek a szélvédőben, a ricniben, vagy épp a motorháztetőben. Célszerű valamilyen jelölést is megejteni, azért hogy később az eredeti helyzetbe tudjuk visszarakni a lapátokat.
Bevált módszerek a leszedésre amit én is tanácsként kaptam:
->Ablaktörlő általában kúpos-ricnis kötésű. Én 2 karos csapágy lehúzóval szedtem le E11-ről. Anyát hagyd rajta a tengely végén, annyira, hogy le tudjon ugrani a kar a kúpról. Előtte csavarlazítózni, melegíteni/hűteni lehet, hátha lejön lehúzó nélkül..
->Ha nincs rárohadva az ablaktörlő, akkor:
- áztasd be
- legyen az anya rajta a tengelyvégen
- ne nyisd fel, hanem maradjon alap helyzetben
- üss tenyérrel(vagy gumi/szilikon kalapáccsal) egyet határozottan a rugóhoz és le fog ugrani
Ne félj, nem fog berepedni a szélvédő. Nagyobb erő kell hozzá először is, meg nem egy kis pontra összpontosul az energia.
Ha össze van gyógyulva, természetesen akkor marad a lehúzós módszer.
Amikor ez megvan jöhet a levélfogó? kiszedése. Nekem ehhez kellet egy ember segítsége kiszedéskor és visszarakáskor egyaránt mert a motorháztető egy bizonyos helyzetében könnyebb a műveleteket elvégezni. Aki ügyesebb annak megy egyedül is vagy kitámasztja a motorháztetőt.
Ezután ajánlom, hogy nézze meg mindenki, hogy van benne a mechanika az "üregben", nekem ez kimaradt nem kis bosszúságot okozva saját magamnak. Csavaroknak célszerű csavarlazítót locsolni.
A mechanika kiszedéséhez a villanymotor (a villanymotort 4 csavar tartja) tengelyéről lehúztam a "laposvasat" (nem tudom mi a pontos megnevezése ennek), de előtte filccel húztam egy vonalat a villanymotoron a "karchoz" igazítva. Utána simán csak ki kell húzni az egészet. Célszerű az üreget teljesen kitakarítani ilyenkor a levélfogóval együtt. Az enyém olyan tiszta lett most hogy átlátok az apró lyukú hálón
Láthatjátok, hogy érdemes megcsinálni ennek a takarítását is
A bekarikázott karchoz képest tettem a jelölést a villanymotorra.
A szétszedés...
Ezt a gyűrűt kell megkeresni és kipöccinteni a helyéről, csak ezután jön le az öntvény a tengelyről. Majdnem összeér a két vége így nehéz észrevenni.
Egy "alátét"
Az öntvény amiben két bronz persely van, és friss zsírnak kell hogy legyen benne. Ez ami a képen látszik 20 éves és már jó száraz volt. A másik öntvényben meg nem volt semmi sem már.
Az öntvény alatti két rugós? alátét
Szétszedett állapotban...
Célszerű a további forgáspontoknál a gumik alá is benézni.
Az öntvényeket benzinben kiáztattam, ronggyal áttöröltem mindenét, majd féktisztítóval is átmostam. Kapott olajat és zsírt egyaránt. A tengelyt csak vékonyan befújtam olajjal. Ezután összeraktam úgy ahogy szét is szedtem. A csuklókat szintén olajoztam, zsíroztam és átforgattam, majd a gumit visszahúztam rájuk.
A villanymotort áram alá helyeztem nyomtam pár darab INT funkciót, ezután a jelöléshez igazítva óvatosan figyelve a ricnikre a kúpos tengelyre csavarral felhúzattam.
A "laposvasnak" az autó menetirány szerinti
jobb oldala felé kell mutatnia.
A mechanika bedobva az üregbe így néz ki, a rudazat nekem a motortérhez van közelebb. Próbáltam úgy is hogy a szélvédőhöz volt közelebb, de akkor "ohh b@ssza meg!" kifejezések voltak sűrűn használva

El lehet vele szórakozni
Jobb oldali lapát az üregből nézve...
Bal oldali lapát az üregből nézve...
Kézzel érdemes átmozgatni, átnézni hogy bárhol bármibe beleér stb...Amikor sejtettem, hogy végre alakul a dolog lapátok nélkül teszteltem le az egészet, hogy jó irányban forgat-e avagy sem, elindítottam az ablaktörlőt, megfogtam a tengelyeket és figyeltem, hogy jó irányba csavarja e a kezem.
Levélfogó vissza, majd jöhetnek a lapátok a jelölés szerint visszarakva vagy próbálgatás alapján

A ricnit és a menetet szintén bezsíroztam. Az összes csavart érzéssel húztam meg figyelve arra, hogy a menetek épek maradjanak. Úgy nagyjából ennyi, sok infót szedtem a fórumról (ebben a szövegben is van "felhasznált irodalom") plusz sok órát töltöttem a próbálgatással is
Bizonyos alkatrészeket lehet rosszul neveztem meg, ezért bocsánat

Ha valami nem stimmel javítsatok ki nyugodtan!
