Trélerezés, vontatás, autószállítás

Szükség esetén nyissatok bátran új témát, de csak akkor, ha máshova tényleg nem illik.
Avatar
szipak
Gyakori látogató
Gyakori látogató
Hozzászólások: 393
Csatlakozott: 2009 jún. 04, 04:06 pm
Tartózkodási hely: leginkább újpest/zugló

Hozzászólás Szerző: szipak »

na, akkor a mondás:
B-s jogsival max 3,5t össztömegû jármû vezethetõ.
ha az autón van vonóhorog, akkor azzal akkora tömeget lehet vontatni, amire le van papírozva. a vontatmány tömege nem számít bele a vontató jármû össztömegébe.

magyarul: ha a tréler papíron engedi egy autó szállítását és a trélert húzó jármû vonóhorga is enged ekkora tömeg vontatását, akkor lehet csinálni.

jogszabályokból ez derül ki.
Avatar
Pacsker
Site Admin
Site Admin
Hozzászólások: 23971
Csatlakozott: 2007 márc. 09, 06:44 pm
Autód gyártási éve: 1988
Autód típusa (és generációja): Corolla E9
Autód felszereltségi jelölése: GTi
Autód karosszéria variánsa: Liftback (5 ajtós)
Tartózkodási hely: Budapest
Kapcsolat:

Hozzászólás Szerző: Pacsker »

Nos akkor:
könnyû (a forgalmi engedélybõl megállapíthatóan legfeljebb 750 kg megengedett legnagyobb össztömegû) pótkocsit korlátozás nélkül szabad vontatni. Az összekapcsolt jármûvek megengedett legnagyobb együttes össztömege így elérheti a 4250 kg-ot.
750kg-alatti könnyû pótot korlátozás nélkül. Magyarul, ha az én VW LT35-öm 3,5-es, akkor még mehet rá egy ilyen könnyû pót és beleférek a B-be. Esetünkben Ez nem játszik, mert könnyû póton fizikaliag nem lehet kocsit húzni. (bár, ha egy kocsit fényezõhöz viszünk kipakolva, vagy bontottunk és csak kasztni van, akkor lehet róla még szó, nem? könnyû pót saját súlya mittomén 200 kg és még 550 fogjuk rá beleférhet)
Nehéz (a forgalmi engedélybõl megállapíthatóan 750 kg-ot meghaladó megengedett legnagyobb össztömegû) pótkocsinak "B" kategóriás, nem kezdõ vezetõi engedéllyel való vontatásához
- a nehéz pótkocsi (forgalmi engedélybõl megállapítható) megengedett legnagyobb össztömege nem haladja meg a vonó gépkocsi (forgalmi engedélybõl megállapítható) saját tömegét, és
- az összekapcsolt jármûvek megengedett legnagyobb együttes össztömege (vagyis a két forgalmi engedélybõl megállapítható megengedett legnagyobb össztömegek összege) nem haladja meg a 3500 kg-ot.
Ezek szerint Toyoglide véleményével ellentétben lehet nehéz pótot is vontatni.
Tehát, ha nekem van egy terepjáróm, aminek mondjuk 1600kg a saját tömege és 2000 az össztömege, emellett van egy tréler utánfutóm, aminek 340 kg a saját tömege és 1500 kg az össztömege, (mint pl ez: hossz:3000, szélesség:1800, típusa:autó, motor száll., megengedett legnagyobb össztömeg:1500, óradíj:900, napidíj:5000), akkor húzhatok valami nagyobb behemóttal B-s jogsival tréler utánfutót, amin egy személyautó van! Azért, mert az utánfutóm össztömege (1500), nem haladja meg a kocsiét (2000) és benne vagyok a max össztömegben 3500-ban.

Köszi XJS az infót, hasznos volt. De jól logikáztam, ugye? Egyedül arra nem tért ki, hogy a vontatványon vitt autónak is számolják-e az össztömegét, de ezt nem tartom reálisnak. Hisz az nem gurul. Az csak egy tömeg ilyenkor. Értem én, hogy telepakolhatnám mindenféle szarral, de ezt majd az út széli KPM-esek lecsekkolják.

Magyarul, ha találok valami nagy bálnát, vagy terpjárót, vagy dobozt, aminek van legalább 1500-ra vizsgáztatott vonóhorga és kölcsönzök egy 1500 körüli össztömegû autó szállításra alkalmas utánfutót, akkor minden baba, nem? :yeah: :nyaloka: :macho: :fel:
Klubelnök

Merjünk nagyban gondolkodni!
"Before you say you can't do it, try it" / Sakichi Toyoda
"I always say, the way a man treats his car is how he treats himself." / Tarconi


:e9lb: AE92 Liftback GT-i (4AGE, Kouki)
:te71matyi: TE71 GT DOHC Coupe (2TG, Zenki)
Kép KE11 Sedan felújítását várva (2K, Kouki)
:kp60: KP60 Starlet versenyautó építés alatt (4AGE)

Kép
Avatar
Pacsker
Site Admin
Site Admin
Hozzászólások: 23971
Csatlakozott: 2007 márc. 09, 06:44 pm
Autód gyártási éve: 1988
Autód típusa (és generációja): Corolla E9
Autód felszereltségi jelölése: GTi
Autód karosszéria variánsa: Liftback (5 ajtós)
Tartózkodási hely: Budapest
Kapcsolat:

Hozzászólás Szerző: Pacsker »

Na felhívtam az NKH-t :)
Természetesen kapcsolták a jármûvek okmányaival, mûszaki dolgaival foglalkozó osztályt. Felteszem a kérdésem, válaszul: "Én nem akarok ebben álláspontot foglalni kedves Uram. Nem tudom pontosan a választ beszéljen mással..." Egyszerûen röhej.
Aztán vissza a diszpécserhez. Mondtam, hogy a jármû vizgsáztató emberrel szeretnék beszélni, hátha. Hát hogy egy sincs bent, de miért keresem? Elmondtam a sztorit, aranyos kis néni, visszakérdez, hát miér tnem a rendõrséget hívja? :D :D mondtam, hogy tõlük a "fogalmam sincs" választ kaptam. Erre röhögtünk egy sort, kapcsolt egy embert hátha és õ megmondta végre a frankót:
A vontatványon szereplõ (mégha az autószállító is) az önsúlyt kell nézni. Mégpedig a szállított jármû forgalmiában szereplõ saját tömeget és nem a megengedett legnagyobb tömeget!! Úgyhogy mienk a pálya és SZABAD! :)
Ellenben felhívta egy nagyon fontos dologra a figyelmem! Csak saját autót szállíthatunk, ami konkrétan a vonó autó sofõrjének tulajdona, mivel, ha haverét, vagy ilyesmit teszünk, akkor az engedély nélküli áruszállításnak minõsül, konkrétabban fekete autómentõzésnek. egyszóval, ha lejár tmûszakisat veszünk, vagy papír nélkülit, akkor is érdemes egy kis adásvételit írni, hogy az a saját tulajdonunk!

Megvan tehát a kiskapu! Ha okosak vagyunk és betartunk minden fentebb írtakat, akkor nincs többé trélereztetés 40-60 ezrekért. Bérel az ember egy utánfutót 4-5 ezerért, szerez egy dobozt, vagy terepjárót, aztán 2 literes többletfogyasztással saját maga viheti a donorját, versenyautóját, külföldi papíros autóját, ahova csak akarja, vagy akár a magyar papíros második autóját kiállításra ;)
Juppííííííííííííííííííííííííííííííííííííííí
:buliii: :bungee: :bulaaaj: :juppii: :ezaz: :pattog: :fejpori: :lovag: :rock: :yeah: :donteni: :taps: :bungee: :buliii:
Klubelnök

Merjünk nagyban gondolkodni!
"Before you say you can't do it, try it" / Sakichi Toyoda
"I always say, the way a man treats his car is how he treats himself." / Tarconi


:e9lb: AE92 Liftback GT-i (4AGE, Kouki)
:te71matyi: TE71 GT DOHC Coupe (2TG, Zenki)
Kép KE11 Sedan felújítását várva (2K, Kouki)
:kp60: KP60 Starlet versenyautó építés alatt (4AGE)

Kép
Avatar
toyoglide
Újonc
Újonc
Hozzászólások: 23
Csatlakozott: 2009 dec. 11, 07:24 pm

Hozzászólás Szerző: toyoglide »

hali.
ha nem veszed okoskodásnak idézek egy pár sort:
Pótkocsi:a pótkocsi olyan jármû melyet gépjármû vagy mg.jármû húzhat a megengedett legnagyobb õssztömege 750kg akkor könnyû ha ezt meghaladó akkor nehézpótkocsi. hatályos kreszkönyvbõl idéztem.
üdv.
Avatar
Pacsker
Site Admin
Site Admin
Hozzászólások: 23971
Csatlakozott: 2007 márc. 09, 06:44 pm
Autód gyártási éve: 1988
Autód típusa (és generációja): Corolla E9
Autód felszereltségi jelölése: GTi
Autód karosszéria variánsa: Liftback (5 ajtós)
Tartózkodási hely: Budapest
Kapcsolat:

Hozzászólás Szerző: Pacsker »

Igen értem. És ezzel mit szeretnél mondani?
Klubelnök

Merjünk nagyban gondolkodni!
"Before you say you can't do it, try it" / Sakichi Toyoda
"I always say, the way a man treats his car is how he treats himself." / Tarconi


:e9lb: AE92 Liftback GT-i (4AGE, Kouki)
:te71matyi: TE71 GT DOHC Coupe (2TG, Zenki)
Kép KE11 Sedan felújítását várva (2K, Kouki)
:kp60: KP60 Starlet versenyautó építés alatt (4AGE)

Kép
Avatar
toyoglide
Újonc
Újonc
Hozzászólások: 23
Csatlakozott: 2009 dec. 11, 07:24 pm

Hozzászólás Szerző: toyoglide »

Értem hogy autót szeretnél utánfutón cibálni csak E-kat nélkül a rendõrön múlik hogy azonnal le puffant, vagy ad egérutat.
üdv.
Avatar
Pacsker
Site Admin
Site Admin
Hozzászólások: 23971
Csatlakozott: 2007 márc. 09, 06:44 pm
Autód gyártási éve: 1988
Autód típusa (és generációja): Corolla E9
Autód felszereltségi jelölése: GTi
Autód karosszéria variánsa: Liftback (5 ajtós)
Tartózkodási hely: Budapest
Kapcsolat:

Hozzászólás Szerző: Pacsker »

De indokold meg kérlek, hogy miért.
Láttam, hogy egy elõzõ hozzászólásod alapján azt írod, hogy csak könnyû pótot lehet B-vel, de, amit XJS posztolt, ott írja, hoyg lehet nehezet is két feltétellel és, akivel én beszéltem az NKH-nál az is azt mondta, hogyha azok teljesülnek, akkor lehet.
Klubelnök

Merjünk nagyban gondolkodni!
"Before you say you can't do it, try it" / Sakichi Toyoda
"I always say, the way a man treats his car is how he treats himself." / Tarconi


:e9lb: AE92 Liftback GT-i (4AGE, Kouki)
:te71matyi: TE71 GT DOHC Coupe (2TG, Zenki)
Kép KE11 Sedan felújítását várva (2K, Kouki)
:kp60: KP60 Starlet versenyautó építés alatt (4AGE)

Kép
Avatar
XJS
Gyakori látogató
Gyakori látogató
Hozzászólások: 383
Csatlakozott: 2008 jan. 09, 08:57 pm

Hozzászólás Szerző: XJS »

Latom a lustasag nagy ur. :D

http://totalcar.hu/tanacsok/autojogasz/ki70501/
http://www.autosuli.hu/bjogsi
http://www.jogsicentrum.hu/kategoriak.htm

de tessek, itt az NKH vonatkozo oldala. En azt javasolnam, hogy szembesitsd ezzel azt, aki telefonon hulyesegeket beszel:

http://www.nkh.hu/kepzes/content/view/39/70/lang,hu/
En meglehetosen erdekesnek talalom, hogy minden nem hivatalos oldalon ugyanaz van fent, mint a hivatalos oldalon, de biztos nekem vannak szovegertelmezesi gondjaim, elnezest emiatt.
Avatar
Pacsker
Site Admin
Site Admin
Hozzászólások: 23971
Csatlakozott: 2007 márc. 09, 06:44 pm
Autód gyártási éve: 1988
Autód típusa (és generációja): Corolla E9
Autód felszereltségi jelölése: GTi
Autód karosszéria variánsa: Liftback (5 ajtós)
Tartózkodási hely: Budapest
Kapcsolat:

Hozzászólás Szerző: Pacsker »

Ugyanezt másoltad be pár post-al feljebb :)
Nem nagy Úr a lustaság csak még mindig nem látok bizonyítékot és értelmet arra egyik leírásban sem, hogy a vontatványon szereplõ gépjármûnek ergo "tehernek" is az össztömegét néznék és nem a saját tömegét.
Nem tér ki külön a trélerre, hanem általánosságban nézi a nehézpótot.

Mindegy. Nem szeretnék vitát. Azért van ez a topic, hogy tisztázzuk a tévhiteket és legyen egy végleges válasz a fõ kérdésre. Sajnos a rendelkezés, vagyis amit látunk belõle nem részletes, így tényleg mindenkinek saját dolga eldönteni, hogy neki vág-e az útnak.

Én az NKH honlapjáról ki fogom nyomtatni a jogszabályt és ott lesz a térképtartóban. Határozottan és nem szemtelenül fogok fellépni és elmondom, hogy ismerem a vontatással kapcsolatos szabályokat. Ha köcsögöl a rendõr, úgyis megvág valamiért. Nekem megéri ez a kis rizikó, mert a tréler többszöröse sokszor ennél a költségnél.
Klubelnök

Merjünk nagyban gondolkodni!
"Before you say you can't do it, try it" / Sakichi Toyoda
"I always say, the way a man treats his car is how he treats himself." / Tarconi


:e9lb: AE92 Liftback GT-i (4AGE, Kouki)
:te71matyi: TE71 GT DOHC Coupe (2TG, Zenki)
Kép KE11 Sedan felújítását várva (2K, Kouki)
:kp60: KP60 Starlet versenyautó építés alatt (4AGE)

Kép
Avatar
toyoglide
Újonc
Újonc
Hozzászólások: 23
Csatlakozott: 2009 dec. 11, 07:24 pm

Hozzászólás Szerző: toyoglide »

minden vitát kerülve,a B-kat kizárólag könnyû pót vontatását teszi lehetõvé és sajnos nem tesz kivételt.
egyébként a közeget kizárólag a vontatmány összsúlya érdekli nem beszélve arról az apróságról hogy a szgk amit rá biggyesztesz alapból nehezebb mint a pót súlyhatára.egyébként jogában áll leméretni, a túlsúlyt drágán mérik 1000-/kg +engedély nélkül vettél részt a forgalomban.
üdv.
saját tapasztalat sajnos.
Avatar
Pacsker
Site Admin
Site Admin
Hozzászólások: 23971
Csatlakozott: 2007 márc. 09, 06:44 pm
Autód gyártási éve: 1988
Autód típusa (és generációja): Corolla E9
Autód felszereltségi jelölése: GTi
Autód karosszéria variánsa: Liftback (5 ajtós)
Tartózkodási hely: Budapest
Kapcsolat:

Hozzászólás Szerző: Pacsker »

Mostmár értem mi a gondod. Mikor történt ez? Nem lehet, hoyg azóta változtattak? Mert most nyíltan leírják, hogy NEHÉZ pótot is lehet B-vel húzni 2 feltétellel.
Elég kemény a bírságos dolog. Nem lebbeztél fel? ki kellett fizteni a több akár százezret is?
Klubelnök

Merjünk nagyban gondolkodni!
"Before you say you can't do it, try it" / Sakichi Toyoda
"I always say, the way a man treats his car is how he treats himself." / Tarconi


:e9lb: AE92 Liftback GT-i (4AGE, Kouki)
:te71matyi: TE71 GT DOHC Coupe (2TG, Zenki)
Kép KE11 Sedan felújítását várva (2K, Kouki)
:kp60: KP60 Starlet versenyautó építés alatt (4AGE)

Kép
Avatar
toyoglide
Újonc
Újonc
Hozzászólások: 23
Csatlakozott: 2009 dec. 11, 07:24 pm

Hozzászólás Szerző: toyoglide »

kb. másfél éve a birságot szerencsére a volt fõõõnökasszomyom fizette ki
az igazsághoz tartozik mindez úgy festett toyota dyna+kettõtengelyes futó
ja és hogy ki ne maradjon a dynán 5.50 a plató B-s jogsival a rendõr azt kérdezte hogy mi a cirkuszi társulat neve ahol fel szeretnék lépni.
üdv.
még annyit hozzáfûzök a dyna hosszúplatós kisteher hátul dupla kerékkel.
Avatar
Bruce E9
Fanatikus fórumozó
Fanatikus fórumozó
Hozzászólások: 1836
Csatlakozott: 2007 okt. 01, 03:36 pm
Autód gyártási éve: 1988
Autód típusa (és generációja): Corolla E9
Autód felszereltségi jelölése: GTi
Autód karosszéria variánsa: Liftback (5 ajtós)
Tartózkodási hely: Tiszaújváros

Hozzászólás Szerző: Bruce E9 »

Pacsker írta: Krisztián!
Te csak ebbe ne szóljál bele, hanem írd a projected! Nagy dolog történt, nem? :D
De igen, de nem akarom elkiabálni, szeretném, ha már többet lehetne tudni a dologról. Aztán valóban nyitok egy projekt topikot. Már önmagában a hétfõi napom is megérné. Kis türelmet kérek.:-)
----------------------------------
Forró Fecske
AE92 Corolla Liftback GT-i, Black Top G6
Avatar
Bruce E9
Fanatikus fórumozó
Fanatikus fórumozó
Hozzászólások: 1836
Csatlakozott: 2007 okt. 01, 03:36 pm
Autód gyártási éve: 1988
Autód típusa (és generációja): Corolla E9
Autód felszereltségi jelölése: GTi
Autód karosszéria variánsa: Liftback (5 ajtós)
Tartózkodási hely: Tiszaújváros

Hozzászólás Szerző: Bruce E9 »

Akkor én is leírom, hogy kb. 1 évvel ezelõtt mi is vittünk Nyíregyházától, Kunfehértóig kéttengelyes utánfutón egy AE92 Liftbacket (Kb.: 1040 kg). Ami húzta egy Nissan valami Pick up (dupla kabinos, platós, zöld színû:-)) önsúlya 1600 kg körüli 2.5 turbo diesel gép.

Semmi probléma nem volt vele, senki nem állított meg, pedig láttak minket rendõrök is. Aki adta a trélert, rendszeresen trélerezik (rallye OB-1 versenyekre jár), és gond nélkül odaadta a trélerjét, amikor meglátta az autót, amivel húzni akarjuk. Ja igen: B-s jogsival. Szerinte a lényeg, hogy a tréler megengedett össztömege (a tréler forgalijába írt adat) ne legyen több, mint ami a vontató jármû forgalmijában engedélyezetten vontatható utánfutó tömege.
----------------------------------
Forró Fecske
AE92 Corolla Liftback GT-i, Black Top G6
Avatar
Pacsker
Site Admin
Site Admin
Hozzászólások: 23971
Csatlakozott: 2007 márc. 09, 06:44 pm
Autód gyártási éve: 1988
Autód típusa (és generációja): Corolla E9
Autód felszereltségi jelölése: GTi
Autód karosszéria variánsa: Liftback (5 ajtós)
Tartózkodási hely: Budapest
Kapcsolat:

Re: Trélerezés és vontatás

Hozzászólás Szerző: Pacsker »

Régen írtunk ebbe topicba... :lol:
Tudom egy Toyota sosem hagy cserben, így nem is F-F-F tulajoknak szóló priorítással kezelendő nekünk ez az autómentés fogalom, azonban trélerezésre csak szükségünk van néha nekünk is, ha másért nem, hát a projekt autóink vásárlásával, felújításával, versenypályára szállításával kapcsolatban.
Többen kértek tanácsot tőlem az utóbbi években így próbálom legjobb tudomásom szerint vázolni a lehetőségeket.

Az autó szállítása drága mulatság. Nézzünk az alábbiakban egy egyszerű példát:
Félig szétszedett, forgalomból ideiglenesen kivont/külföldi papíros, E11-es Hatchback Corollánkat (~1150kg) visszük lakatoshoz és fényezőhöz, országúton elpötyögve, 200km távolságba.
  1. A legdrágább, azonban főleg laikusok számára leginkább használt megoldás. "Hívunk egy autómentőt".
    110-180Ft/km-el dolgoznak. Bele kell adni a telephelyről való ki és visszaszállási díjat is és természetesen oda-vissza utat számolunk.
    ∑ ~ 47300Ft-77400Ft
  2. Ha a magyar okmányai rendben vannak és van rá érvényes biztosítás, kérhetünk rá útvonal engedélyt. Ha tud, a saját lábán elmegyünk vele, ha nem, akkor elvontatjuk (lehetőleg rúddal). Utóbbi általában csak nagyon rövid távon használatos módszer. Borzasztóan kényelmetlen és ha nincs összehangolódva a Vonó és a Vontatott jármű sofőrje, akkor könnyen amortizáció/baleset is lehet belőle, de a bosszankodás és a barátság pillanatnyi megromlása szinte biztosnak vehető :)
    Ne feledjük, minden közúton! max 40km/h a megengedett legnagyobb sebesség, ha hibás járművet "húzunk". Autóúton vagy pályán csak a lerobbanást követő lehajtóig szabad vontatni. A vontatott jármű féklámpáját és irányjelző berendezését - kivéve ha a járművet emelve vontatják - működtetni kell, továbbá - éjszaka és korlátozott látási viszonyok között - a vontatott járművet is ki kell világítani.
    Költségei, ha netán 200km-re számolnánk. Vonó jármű oda-vissza üzemanyag költsége ~ +2 literes fogyasztással (~14000Ft), Kedvesség honorálás a vonó jármű sofőrjének (pl: üveg pia, +ebéd... ~10000Ft)
    ∑ ~ 24000 Ft
    (Saját lábon, önerőből költség a következő pontban)
  3. Ha üzemképes és a közúti forgalomban résztvételnek megfelelő állapotú az autó (rendeletek, jogszabályok...), de külföldi papíros, vagy alkatrésznek vásárolt, forgalomba nem helyezhető (pl: versenyautó építés) utána kell járni van-e ismerős cég alkalmazottunk, aki P rendszámmal (egyedül) elvezeti az autónkat A-ból B-be. Ilyenkor az autónk odaút üzemanyag költségével számolunk (~5500Ft), Kedvesség honorálás (pl: üveg pia, +ebéd... ~10000Ft), És vagy az illető hazabuszozása/vonatozása (~4000Ft), vagy - jellemzőbb - még egy autó oda-vissza üzemanyag költsége, amivel lekísértük (és biztosítottuk) az illetőt, majd hazajöttünk vele ketten. (~11000Ft).
    ∑ ~ 19500/26500Ft
  4. Bérelünk egy max 3,5t megengedett legnagyobb össztömegű autószállítót. Tehát olyan kis IVECO-t, Renault-t, Fiat-ot, VW-t, Mercit, Ford-ot, Peugeot-ot..., aminek a 3 személyes fülkéje mögött van közvetlenül a platója. Szinte kivétel nélkül mindegyiken van csörlő, nem fog cibálni és ütögetni minket ellenben a vontatással és utánfutózással. Nem kell senki idejét rabolnunk, talán a legkomfortosabb megoldás és mehetünk elvileg 130, 110, 90 és 50km/h-val is! :) (A fogyasztás miatt persze nem célszerű száguldozni.) Minél nagyobb a táv, annál jobban megéri.
    Költségei: 1 napos bérleti díja (~ 15-20000Ft + 50-150 ezer Ft kaució), üzemanyag költség (~15000Ft), trélerért elmenni saját autóval (~2000Ft).
    ∑ ~ 34000Ft
  5. Bérelünk egy trélert (utánfutó). Relatív kényelmes dolog, ugyancsak nem szorít az idő és nem feltétlenül szükséges szívességet kérnünk. Ügyeljünk arra, hogy jól helyezzük el a szállítandó autót a tréleren (a vontató autóra is helyeződjon súly). A vonófejet ne felejtsük el alaposan bezsírozni, a csatlakozókat leápolni (kontakt sprayzni), a lámpákat és a guminyomást ellenőrizni, a szállítandó autó rendszámait levenni (útdíj kamerák). Ha személyautónak vizsgáztatott autóval vontatunk fizetős úton, akkor a trélerre elvileg nem kell matricát kérnünk, ha tehergépkocsival (3,5t-ig is, tehát pl egy Boxer!!) vagy autóbusszal, akkor kell a trélerre is matrica.
    Sebességhatárok: Város 50, Országút és Autóút 70, Autópálya 80km/h.
    Költségei: Tréler bérlés egy napra (~5-7000Ft + 40-80 ezer Ft kaució), Üzemanyag költség (~13000Ft).
    ∑ ~ 19000Ft + szívesség/költség, ha nincs megfelelő vonó járművünk

    FONTOS - Topic lényege! A korábban leírtak végül a gyakorlatban azt mutatják, hogy igaznak bizonyultak.
    Ha "B+E" kategóriás jogosítványunk van, akkor nem kell sokat stresszelni a tömegeken :) Amit a forgalmik engednek, azt ha jól tudom lehet vinni.
    Ha azonban csak "B"-s jogosítványunk van - a közhiedelemmel ellentétben, akkor is lehet legálisan trélert húznunk, amennyiben a következő feltételeknek eleget teszünk:
    - A szerelvény megengedett össztömege nem haladhatja meg a 3,5t-t. - Tehát a vonó jármű és a tréler forgalmijában szereplő össztömeget összeadjuk és ez ne haladja meg a 3500kg-ot)
    - A vontatvány megengedett legnagyobb össztömege nem haladhatja meg a vonó jármű saját tömegét. - Nagyon fontos! A legtöbb tréler MINIMUM 1500kg össztömegre van vizsgáztatva. Ez azt jelenti, hogy a vonó jármű minimum 1500kg saját tömegű lehet. MÁS NEM! Gyakorlatilag, amik szóba jönnek, Kisebb terepjárók, SUV-ok, Egyterűek, Dobozosok, de akár nagy böszme Sedánok és kombik is.
    Ha számoltok nagyon kicsi az arany középút (pár száz kg tól-ig a vontatónál), de lehet találni megfelelő autót. Az elméleti párosítás egy 1500kg össztömegű futó és egy minimum 1500kg saját tömegű, de maximum 2000kg össztömegű vonó jármű.

    Pár kiegészítés:
    - Az, hogy a tréleren cementes zsák, tégla, vagy autó van, mindegy. A szállított autónak nem kell az össztömegét nézni, annak a valós súlyát, tehát (ha kérik) a forgalmi szerinti saját tömegét, de egy KPM-es ellenőrzésnél, ha látják, hogy a szállított autó utastere tele van dobálva alkatrészekkel, akkor úgyis lemérlegelik és akkor az lesz a mérvadó, hogy a tréler földdel érintkező kerekeire összesen hány kg terhelés jut. Ha (mondjuk) az 1500kg-ot meghaladja, akkor nagyon súlyosan fizetsz, mint a katonatiszt.
    - Ugyancsak Urban legend a tréler tengelyeinek száma. Teljesen mindegy, az össztömege a mérvadó, bár igaz, hogy van rengeteg 2 tengelyes 1750kg össztömeg feletti, ami már ugye sima "B"-vel nem vezethető.
    - Ugyanúgy vonatkozik rá minden vontatást szabályzó egyéb KRESZ rendelkezés. Pl 750kg fölött (alatta mondjuk Quad, motortréler?) fékkel kell rendelkeznie a futónak.
    - Kivétel! Lehet 3,5t össztömegű vonó járművel még kis trélert húzni "B"-vel egy kiegészítés szerint - "gépkocsiból és 750 kg megengedett legnagyobb össztömeget meg nem haladó (könnyű) pótkocsiból álló járműszerelvény. E járműszerelvény megengedett legnagyobb együttes össztömege legfeljebb 4250 kg"
    - Nagyon ritka, de van 1500kg össztömeg alatti, de még könnyebb személyautó szállítására alkalmas tréler is, így bővíthetünk a "B"-vel húzható tartományon.
    - Ha csak kis dolog van a futón, netán üres akkor SEM szabad húzni "kisebb" autóval! Ugyanaz vonatkozik rá, mintha maximumra lenne pakolva!
    - Vegyük figyelembe a tréler saját tömegét / terhelhetőségét is! Tehát ne örüljünk feltétlenül egy 1500kg-s össztömegű trélernek, ha komolyabb Corollát szállítanánk, mert egy E12 Wagon-t már valószínűleg nem tudunk elszállítani rajta, hisz a tréler saját tömege mondjuk ~350kg.
    - Vegyük figyelembe, hogy a vonó jármű forgalmijában szerepelhet téves adat. Lehet, hogy ezen múlik, hogy a saját gépkocsinkkal tudunk-e majd a fenti módon vontatni. Ez az elírás akár ingyen is orvosolható. Az ALVÁZSZÁM NEM TITOK-ban írtam róla.
Ha fizetős utakat használunk (biztonság, időtakarékosság), akkor nyilván nőhetnek a költségek és nem arányosan az 5 variációnál (kísérő autók, mivel vontatjuk a trélert...).
Ha autószállítót, vagy trélert bérlünk és nincsen rendes spaniferünk, béreljünk hozzá helyben. (1 napra további egy ezres). Mindenképp mi legyünk a szállított autó tulajdonosa (vagy üljön ott velünk az illető), ha nem, akkor legyen egy meghatalmazás a nevünkre arról, hogy INGYEN szállíthatjuk az autóját. (Tulajdonjog tisztázása és NAV félreértések elkerülése végett).
Ha magunk bérlünk trélert vagy autószállítót, egy egész napunk van arra, hogy akár több autót is "összefuvarszervezzünk"- klub... :) A költségek is drasztikusan csökkennek és nem hajt a tatár!
Hacsak nem szembetűnően kis autóval húzunk trélert, vagy nem nagy sebességgel rombolunk a szerelvénnyel, kifejezetten nem vagyunk a rendőrök célpontjai, így nem kell "rettegnünk" a sorozatos igazoltatásoktól. Ha utasítva van az NKH, NAV, Rendőrség, KPM, hogy ma az utánfutósokra kell kiemelt "figyelmet" fordítani, akkor persze bármi játszik.

Tapasztalatok, kiegészítések?
Klubelnök

Merjünk nagyban gondolkodni!
"Before you say you can't do it, try it" / Sakichi Toyoda
"I always say, the way a man treats his car is how he treats himself." / Tarconi


:e9lb: AE92 Liftback GT-i (4AGE, Kouki)
:te71matyi: TE71 GT DOHC Coupe (2TG, Zenki)
Kép KE11 Sedan felújítását várva (2K, Kouki)
:kp60: KP60 Starlet versenyautó építés alatt (4AGE)

Kép
Válasz küldése