Hátsó futómû:
A tárgyalt típusoknál mindegyik azonos felépítésû. Két pár kereszt és egy pár hossz lengõkarral. 12db szilent van bennük. Hibásodásuk itt sem jellemzõ, kopogni nem szoktak, maximum kilágyulnak, ahogy az elsõ futómûnél is írtam.
Ha már cserére szorulnak, akkor jön az igazi probléma:
Gyáriban csak lengõkarral együtt lehet kapni õket, aminek darabja horror áron van. Emellett a fele a csonkálványokba van bepréselve, így ezeket is meg kell venni, ami ugyancsak nagyon drága mulatság.
Ha valaki nem milliomos, akkor két variáció marad: Vagy elmenni egy szilenteshez, aki ki is cseréli és le is gyártja az összes helyre a megfelelõ darabot (5-10000 Ft/db), vagy nagy munkával és utánajárással utángyártott darabos szilenteket keres hozzá az ember és megpróbálja kicserélni, kicseréltetni õket.
Csere, állítás:
Elsõ futómû:
A már említett két hátsót érdemes cserélni. Ha elsõbõl is találunk nagyon jó (kemény) utángyártottat, akkor lehet az elsõt is, de lehet venni lengõkarokkal együtt is.
A hátsók E8, E9, E10-nél csak fel vannak húzva a lengõkar végére, egy nagy alátéttel és csavarral lezárva. Ezt az egészet és a lengõkart egy pánt fogja oda az alvázhoz, ami 2 csavarral van felfogatva. Ha nincs elsõ kanyarstabilizátor, akkor lehetséges a helyükön cserélni, ha van, akkor le kell venni a lengõkart, hiszen útba van a stabilizátor rúd. Levételük egyáltalán nem nehéz, csupán arra kell figyelni, hogyha az elsõ szilent átmenõ csavarja be van rohadva, inkább áztassuk, mint gyötörjük, mert ha egyszer megforog az elsõ bölcsõbe (E8-nál alvázba!) a hegesztett anya, akkor az igazán nagy gondot okozhat

.
E11-nél már a hátsó is préselve van a lengõkarba. Ha jól gondolom, ott mindenképp le kell venni a bölcsõrõl. Nem nagy ördöngõsség! Az említett pontokon kívül a talpas gömbfejt és a kanyarstabilizátor pálcát kell elengedni és már az ölünkben is van.
Nagyon fontos!!! Összeszerelésnél a szilent csavarok mindig terhelt futómûnél az autó nyugalmi állapotában egyenes felületen legyenek meghúzva! Ehhez elengedhetetlen az akna, vagy egy gumiszervízes emelõ, ami a kerekeknél emel (ráállós). Ha nincs otthon, akkor is fellazított csavarokkal guruljunk el egy ilyen helyre óvatosan és ott fixáljuk õket. Ez azért kell, mert a lengõkar bölcsõbe csatlakozásánál, nincs csapágy, se tengely, csupán annyit mozog, amennyit a szilentblokkok gumi részei engednek.
Hátsó futómû:
Kényes kérdés. Márpedig azért, mert komoly gond lehet a cseréjüknél.
A már említett szilent közepén lévõ fém hengeren keresztül megy át a rögzítõ csavar. Ezek elég pontos illesztésûek, hogy ne kopogjanak menet közben.
Sajnos a hosszú évek során össze tud gyógyulni a hüvely és az átmenõ csavar.

Ez addig semmilyen problémát nem okoz, amíg nem akarjuk cserélni õket. Ha igen, akkor számtalanszor elõfordul, hogy a csavar végérõl szépen lecsavarjuk az anyát, majd csavarnánk/húznánk ki a csavart és az a szilenttel együtt forog és képtelenség kihúzni. Ebben az esetben lehet csavarlazítóval fújogatni napokig, de sajnos olyan hosszú az összegyógyult rész, hogy nem jut be odáig semmilyen vegszer sem. Lehet próbálkozni még melegítéssel, hûtéssel, csavar kiütéssel, de sokszor ez sem segít. Ebben az esetben igény szerint ki lehet égetni a szilentet de a végeredmény mindig a flex. El kell vágni a csavart (és a szilent hüvelyét), majd két irányba kihúzni õket és már szabadul is a lengõkar. Sajnos sokszor elég nehezen hozzáférhetõ helyen vannak, így mindig a megfelelõ vastagságú és átmérõjû korongot válasszuk, hogy ne vágjunk bele más alkatrészbe. Ha már szabdaltunk, akkor összeszerelésnél az új szilent mellett új csavart is kell vennünk és ha drágáljuk a gyárit, akkor csakis edzett, rozsdamenteset vegyünk és megfelelõ átmérõjût, hosszúságút. Ennek a szívásnak elkerülése végett, ha valaki hosszú távra tervez autójával és még nem rohadtak össze a csavarok, egyszer legalább huzigálja ki õket pucolja fel a felületeket és bõ zsírral rakja össze újra. Lehet szilentrõl-szilentre és akkor meg se kell nagyon bontani az autót. Megéri
Ha lejöttek a lengõkarok, jöhetnek a szilentek kiszedései. Az összes préselve van, így vagy ügyesek vagyunk és satuval, ellendarabokkal megoldjuk magunknak, vagy elvisszük egy mûhelybe az alkatrészeket és préssel hipp-hopp kiveszik és berakják az újakat. Szilentek berakásánál van aki a szárazra

esküszik, de van aki a vékony szilikonos! (vagy gumibarát) zsír filmrétegre, hogy szépen be tudja magát pozícionálni a hüvelyébe. Tapasztaltak, ti mit mondtok? Tudom hülyeség, de esetleg szappanos víz? Az régi bringás korszakba szépen felsegítette a kormányra a markolatot, aztán úgy kiszáradt, hogy meg se mozdult. A zsírtól attól tartanék, hogy rugózás közben megmozdulna a szilent a házában és nagyon hamar elkopna. Hm?
Meghúzások itt is terhelés alatt egyenes terepen aknából, ahogy az elsõ futómûnél is írtam.
Természetesen minden csavart drótkefézés és zsírozás után rakjunk a helyére és megfelelõ nyomatékkal húzzuk le õket!
Nagyon fontos!
Minden szilentes szerelés után illik futómûvet állítani!
Fõleg, hogy nagy valószínûséggel, egy ekkora kaliberû szerelésnél már cseréltek 1-2 gömbfejet is.
Manapság már szinte mindenhol lézeres berendezéssel történik az állítás. Figyeljünk oda, hogy a kormányt szépen egyenesen fogassák és rögzítsék az "üléshez"! Ha befújkáljuk elõre az esetlegesen nem bontott hátsó állító csavarokat és elsõ kormányösszekötõ gömbfej-axiál rúd csatlakozást, annak nagyon tud örülni a futómûves
Állítás szempontjából egyedüli lényeges különbség E9(2.kép) - E10(~1.kép) váltásnál volt. A hátsó összetartás/széttartás állítási lehetõség a régebbi szériákon a hátsó keresztlengõkarok belsõ felfogatási pontjain az autó popója fele nézõ oldalon egy úgynevezett redõzött, excentrikus alátét. Motorosoknak ismerõs lehet, mert a hátsó kerék+láncfeszesség állításnál fordul elõ ilyen. Csavar fellazít, alátét odébb teker , aztán csavar visszahúz.
E10-tõl az állításilehetõséget egy sokkal egyszerûbb és jobb módon oldották meg: Ugyanúgy a hátsó keresztlengõkarokon egy "kerítés feszítõ"-höz hasonló össze, illetve széthúzó köztes rudat iktattak be. Könnyebben hozzáférhetõ, fokozatmentesen állítható és berohadás esetén is lánggal, erõkarral könnyebben életre kelthetõ.
Fontos! A futómûvesek többsége, régebbi típusoknál, még ha találn is hibát a hátsó értékekben, nem kísérlik meg a korrekciót, mert azt mondják, úgy össze van rohadva, hogy már biztos nem lehet semmit sem kezdeni vele. Valójában csak attól félnek, hogyha el/beletörnek valamit, akkor nekik kell megoldani, kifizetni és nem szeretnének ilyet a nyakukba vállalni. Még a régebbi excenteres állítósoknál is, ha aszilent és a csavar már össze is van gyógyulva, akkor is megoldható az állítás, ha a csavar feje megindul. Ha ezt otthon elõre beáztatjátok, leellenõrzitek, hogy forog-e, akkor bátran lehet mondani, hogy márpedig állítsa csak be!
Nagyon fontos és nem szabad elkummantani! Azon kívül, hogy a gumik hipp-hopp félre tudnak kopni, könnyedén megcsúszhat az autó kanyarban, vizes, fõleg havas úton. Vészfékezésnél is elkezdhet kitörni valamelyik irányba és legtöbbször az egyenesfutást is elveszítjük, aminek korrigálása hosszú távon még fárasztó is lehet. A két tengelyt 10 ezer Ft alatt belövik becsülettel. Ezen ne spóroljunk, hisz halmozottabb a kár, ha nem tesszük meg.
Stabilizátor szilentek:
Ezekrõl is említenék pár szót, ha már a topic címébe beletartozik

A kanyarstabilizátor rudak elsõ lengõkarokhoz történõ rögzítése vagy irányítókarokkal (függõleges ródon sok kis gumibogyó

), vagy stabilizátor pálcákkal (egy rúd végén két egy, vagy más irányba nézõ gömbfej) történik. Elõbbiek ha kopottak, akkor sem kopognak nagyon (A Toyota még E11-be is rakta "Rough Road" kivitelekbe), utóbbiak talán nagyobb mozgásteret hagynak, de a gömbfejek kopása, - fõleg hátul - egyáltalán nem ritka. Szerencsére pár ezer forintos alkatrész, így nem ver hátba, amikor PÁRBAN cseréljük, de figyeljünk a jó minõségû utángyártott márkákra. A hátsó kanyarstabilizátor rudak, mindig az utóbbi módon "pálcákkal" vannak rögzítve.
Azonban a stabilizátorok az alvázhoz, bölcsõhöz is rögzítve vannak 2 helyen. Ez is szilentekkel történik, csak nincs a közepükben fém hüvely. A rúd mocorgása miatt a belsejük idõvel kitágul és a white fülüek tompa puffogást hallhatnak onnan.

Általában így néznek ki

De pl elsõ bölcsõnél a lengõkar felfogató füle miatt picit máshogy is nézhet ki. A képen látható E9
Minden nagy autóalkatrész kereskedésben kaphatók különbözõ márkákban. Ha visszük a mintát azért nem árt a belsõ átmérõ miatt. Talán 1000 Ft sincs egy darab, így mindenképpen megéri cserélni. Cseréjük is nagyon hamar megvan. Ha az új gumi nincs megvágva, akkor a régi mintájára tegyük meg mi is. Felrakás elõtt azért pucoljuk meg a stabilizátor rudat a gumi környezetében!
Márkákkal, beszerzési helyekkel hamarosan folytatom
