"Túl sokat forog a 4AGE gyári 5 sebességes váltója autópályán, sokkal többet, mint a többi 5-ös konstrukció, csökkentsük ezt 6-os váltóval, vagy hosszabb 5 sebességessel."
Ez a dolog személy szerint engem is régóta foglalkoztat. Ha az embernek már kicsit sportosabb a kipufogója (nem feltétlenül Civic rakéta dob), igen zavaró tud lenni az autópályás 130 körüli tempó. Miért ne lehetne rárakni az E11-es Zenki Corolla-k G6-os váltóját, netán a Blactop 6-osát, ezzel megszûntetve a problémát, sõt még talán a fogyasztáson is spórolni.
A 4AGE motorban 130-as tempónál valóban van tartalék és egy sebesség tartó nagyobb fokozatot tényleg elbírhatna! Emellett sokkal jobb fokozateloszlásokat kapnánk, amely a több kapcsolgatás "hátrányára" lendületesebb közlekedést biztosíthatna, netán egy pályázós, nyílt napon, visszaváltásoknál kiegyensúlyozottabb motorfékezést nyújthatna.
Azonban egy 6 sebességes Toyota váltó iszonyatosan ritka és, ha van is, akkor is 100 ezer forint feletti áron. Ezért nem árt, ha vásárlás elõtt kiderítjük, tényleg kevesebb lenne-e a fordulat 6-os sebességben 130-nál, valóban jobb fokozateloszlásokat kaphatunk-e... Sõt, látatlanban azt is figyelembe kell venni, hogy olyan hosszú is lehet a 6 sebesség, ami már a 4AGE motor karakterisztikájának inkább erõlködõsebb lenne, így akár fogyasztás növekedéshez is vezethetne.
Felmerült párszor, hogy a hosszabb, 4AFE 5 sebességes váltót is felrakná 1-2 tulaj, de ezt is jobb elõbb megvizgsálni a fenti szempontok alapján.
A legfontosabb az volt, hogy kiderítsem a VALÓS!! sebességi és végáttételeket. Nem volt egyszerû, mivel sok helyen meg sem közelíti a valóságot a feltüntetett érték, de végül sikerült, biztos forrásból.
Egy kis gyorstalpaló a szereplõ megnevezésekhez:
- 4A, 4A-F, 4A-FE, 7A-FE motorokhoz az 5 sebességes váltó C50-es kódra hallgat.
- 4A-FE motorhoz E11-es korai Corollakban (1997-2000) létezett a G6 felszereltséghez egy 6 sebességes váltó, melyet C60-as kóddal láttak el
- (ZZE112-es és késõbbi Corolla-kban, Avensisben, Celica-ban... újakban is létezett ugyanez a C60/160-as váltó, csak teljesen más váltóharanggal<--Vvti ZZ-s motorokhoz.)
- 4A-GE 16V motor csak (FWD) 5 sebességes váltóval hagyta el a gyártósort, melyben rövidebb fokozatok voltak a nagyobb fordulatszámtartományban dolgozó motor kompenzálására. Ezt a váltót C52-esnek hívták.
- 4A-GE 20V motorok legtöbbje hasonló, de kicsit erõsített C52-es (talán E-s) váltókkal volt szerelve, azonban a Blacktopok közt már volt pár 6 sebességes C160-as is. Az utóbbi tulaj mázlista és abbahagyhatja a hozzászólás olvasását
- Érdekesség képpen megemlíteném még a 4AGZE és E58-as erõsített váltója párost, amely a következõ diagrammokban láthatóan megfelelõen hosszú sebességeket mutat az alacsony fordulaton lévõ nagy nyomaték miatt.
- (mp/h-->km/h=1.60934)
Nézzük a széria konstrukciókat:
100 km/h, 5. sebességi fokozat: ~2750 f/p
130 km/h, 5. sebességi fokozat: ~3600 f/p

100 km/h, 5. sebességi fokozat: ~3220 f/p
130 km/h, 5. sebességi fokozat: ~4180 f/p
Igen jelentõs a különbség! Ha még nem is hangos a kipufogó, akkor is érzetre sokat forog. Biztos ismerik azt az érzést a 4AGE tulajok, hogy amikor váltanának 5.-be, nem sikerül, mivel nagy sajnálatra már abban van.
Érdekesség képpen a 4AGZE konstrukció:

100 km/h, 5. sebességi fokozat: ~2950 f/p
130 km/h, 5. sebességi fokozat: ~3800 f/p
Arany középút. Erõs is, jó is, ...drága is. Köszönjük Attila a hozzászólást
Nézzük a lehetséges megoldásokat:

100 km/h, 5. sebességi fokozat: ~2780 f/p
130 km/h, 5. sebességi fokozat: ~3650 f/p

100 km/h, 6. sebességi fokozat: ~2980 f/p
130 km/h, 6. sebességi fokozat: ~3900 f/p
Mi is szûrhetõ le ebbõl?
A 4AFE C50-es váltójával igaz, majdnem 500 f/p-el csökkenthetnénk az utazó tempónkat, ami nagyon kecsegtetõ, viszont a megmaradó 5, de jóval hosszabb sebességek miatt lomhulna az autónk. Elmúlna a gyorsan felpörgõs 4AGE feeling és az utazó tempó kivételével nõne a fogyasztásunk az erõlködõbb motor miatt. Találtam egyszer a Youtube-on egy videót ilyen konstrukcióról. (ha valaki megtalálja, kérem linkelje!) Vicces, hogy 3-as sebességi fokozatban, igaz lassan érjük el a leszabályzáshoz közeli fordulatot, de 2.ban 122-vel, harmadikban 178-al is tudnánk menni. Személy szerint ezt a verziót nem ajánlanám.
Nézzük a 6-os váltót. Utolsó fokozatban kicsit több, mint 200 fordulat/percet "spórolhatunk", ami nem hangzik soknak, de higyjük el számít! Azonban az elõzõ esethez hasonlóan nem 5, hanem 6 részre oszlik fel, amelyek városi használatnál nem, hogy több, hanem kevesebb energiátt igényelnek a motortól.
A hátrányai gyakorlatilag, amelyek inkább csak ízlés kérdései: Több kapcsolás (én pl élvezném) és ami kicsit bosszantó, hogy a 0-100-as gyorsulásig már a 3. sebességet is kapcsolnunk kellene, így vesztenénk az idõbõl
Azthiszem kibírható, de cserébe mit is kapunk?
Nagy tempónál kisebb fordulat -> kisebb zaj -> picit kisebb fogyasztás. Vegyes használat mellett dinamikusabb, lendületesebb menettualjdonság, jobb visszaváltási tényezõk, és a használtautós hirdetésekbõl idézve: "fiatalos vagányság"
Szeretném, igen! Már sikerült szereznem egy 6-os váltót, amely sajnos átalakítást igényel (ZZ-s), a többit majd a projektemben. Ha valaki tud 4AFE, 4EFE, 6 sebességes (G6-os) váltót, autót eladót, vagy olyat, akinek lehet, kérem jelezze!
Érdemes megnézni a táblázatot és a többi értéket is. 4AGE-nél a váltást 8000f/p-nél adtam meg (E8-ba néha tovább engedi, E9-be néha hamarabb letilt), 4A-FE-nél pedig 6200-nál.
A felsorolt váltó csereberék nagyon könnyen elvégezhetõek. Olyanokat választottam, ahol a harang megegyezik és a diffi két kihajtása is azonos helyre kerül. Egyedül a 6-os váltónál kell kicsit játszani a kulisszánál, ha nincs meg a hozzá valónk, de, ha nincs akkor is 3 vágás...
Hajrá 4AGE tulajok!
A modellezõ programot köszönöm Mozsónak!
Ha más variánsokra is meg szeretnétek nézni, állok elébe, segítek szívesen!

KE11 Sedan 



