4AGE (gyorstalpaló)

Karosszéria variánsok, motorfajták, egyéb típusok. Toyotainkról szakmai beszélgetések, tudnivalók, érdekességek...
Avatar
KovZoo
Gyakori látogató
Gyakori látogató
Hozzászólások: 497
Csatlakozott: 2009 jan. 10, 01:47 pm
Tartózkodási hely: Budapest

Hozzászólás Szerző: KovZoo »

XJS írta:
KovZoo írta:
XJS írta: A TVIS-rol ott vannak a kepek is. Bizonyos legnyelesnel/fordulatszamnal elonyosebb, ha szukebb a keresztmetszet, gyorsabb az aramlas, e felett meg nem. Ez egyfajta korai megoldas a valtozo szivocsohosszra meg egyeb toltetjavito cuccra.

A csapszeg erosebb, persze. De nehezebb is. Pld az Atlantic motorok 19-es csapszeget hasznaltak, nem 18-ast vagy 20-ast. Mondjuk ami csapszeg tomegben hozzajon, az meg lejon a dugo tomegebol, biztos kiszamoltak hogy jobb, ennyire nem ertek am hozza, hogy levezessem, hogy mennyivel meg mitol. :) Gondolom a felfekvo teruletnek is van koze a meretvaltashoz. Van rola egy parezer oldalas konyvem, sok-sok sokoldalas keplettel.
Láttam a képeket, már akkor is, mert az egészet elolvastam. De nem értem, hogy miért jobb, hogyha gyorsabban megy be a levegõ egy csövön, mintha fele olyan gyorsan 2-n. Utána úgyis 2 szelepan kell bemennie agyanannyi levegõnek nem? Milyen töltés lesz jobb? Vagy hülyeséget beszélek? Nem értek annyira a témához, ezért szeretnék informálódni :) Ez a dolog vmiért non megfogott, és nem bírom ki, hogy ne érsem :D
Bocsi az értetlenkedésért :roll:
Mert a keverekkepzesnel alacsonyabb fordulaton nem csak a levego mennyisege szamit, hanem az is, hogy a toltet mennyire homogen. A toltet az a benzin/levego keverek, amit az injektor bespriccel, a motor meg besziv a szivosoron keresztul. Ha csokkented a szivosor keresztmetszetet, akkor a kisebb keresztmetszeten aramlo levego gyorsabb lesz, jobban orvenylik az egesterben, jobban keveredik a beporlasztott bengaval. Tokeletesebb lesz az eges. Matematikai szinten en sem ertek hozza, de szerintem nagyon kevesen igazan. ZDoman mutatott egy belsokameras (!) felvetelt dugos motor belsejerol mukodes kozben. Na vmi hasonlon lehetne jobban megerteni a keverekkepzodest meg az eges lefolyasat, ha mondjuk lenne hokameras felvetel egy TVIS bekapcs/kikapcs allapotokrol.

Egy belsoegesu motor fejlesztese e korul a problema korul forog nagyreszt az elmult evekben. Minel optimalisabb mennyisegu tuzeloanyagot elegetni. Ugye a lambda=1 erteket szoktak alapnak felhozni, de az uj kozvetlen befecskendezesu motorok ennel joval szegenyebb cuccal is szepen jarnak, pont a tudomanyosabb (talan retegezett?) toltet osszetetel miatt. Kozvetlen befecskendezessel mar meg lehet csinalni, hogy csak a szikra kornyeken van sztochiometrikus arany, attol tavolodva csak annyi, amennyivel meg a teljes egesterben elkerulheto a detonalo eges. A Mitsu kiserletezett ezzel az asszem GDI-nek nevezett motorral, de a kozvelekedes szerint a VW/Audinak sikerul igazan jol megoldani az FSI motorokkal.
Köszönöm! 8)
Azt hiszem, hogy mostmár megkaptam a választ :)
Érdekes dolgok ezek nagyon! De hogy pont a németeknek sikerült volna? Itt valami tévedés lehet :D:D:D:D Mondjuk nekik is kell egy kis öröm...ezért vélekedtek így ;)
Avatar
Pacsker
Site Admin
Site Admin
Hozzászólások: 23971
Csatlakozott: 2007 márc. 09, 06:44 pm
Autód gyártási éve: 1988
Autód típusa (és generációja): Corolla E9
Autód felszereltségi jelölése: GTi
Autód karosszéria variánsa: Liftback (5 ajtós)
Tartózkodási hely: Budapest
Kapcsolat:

Hozzászólás Szerző: Pacsker »

Iszonyat "sokat" számít a motor teljesítményében és fogyasztásában a T-VIS szerepe. Mondom olvasd el a topicot.

Szerintem amióta szépen mûködik nálam, 4500-ig kaptam +30 NM-t legalább és a fogyasztásom is barátibb lett vagy fél literrel!
Klubelnök

Merjünk nagyban gondolkodni!
"Before you say you can't do it, try it" / Sakichi Toyoda
"I always say, the way a man treats his car is how he treats himself." / Tarconi


:e9lb: AE92 Liftback GT-i (4AGE, Kouki)
:te71matyi: TE71 GT DOHC Coupe (2TG, Zenki)
Kép KE11 Sedan felújítását várva (2K, Kouki)
:kp60: KP60 Starlet versenyautó építés alatt (4AGE)

Kép
Avatar
Bruce E9
Fanatikus fórumozó
Fanatikus fórumozó
Hozzászólások: 1836
Csatlakozott: 2007 okt. 01, 03:36 pm
Autód gyártási éve: 1988
Autód típusa (és generációja): Corolla E9
Autód felszereltségi jelölése: GTi
Autód karosszéria variánsa: Liftback (5 ajtós)
Tartózkodási hely: Tiszaújváros

Hozzászólás Szerző: Bruce E9 »

Pacsker írta:Iszonyat "sokat" számít a motor teljesítményében és fogyasztásában a T-VIS szerepe. Mondom olvasd el a topicot.

Szerintem amióta szépen mûködik nálam, 4500-ig kaptam +30 NM-t legalább és a fogyasztásom is barátibb lett vagy fél literrel!
Pontosan mikor csináltad meg a T-VIS-t? Kérdezem azért, mert amikor tavaly õsszel a tali után Pesten követtelek (emlékszel) rendesen gyorsítgattál 3 személlyel, kellett utánad lépegetni. Igaz nem húzattam én sem 4500 fölé, de az átlagforgalomnál dinamikusabban gyorsítottál 0-70-ig. Szóval már megértem a városi fogyasztásod, nem is olyan rossz az. Ha ez még csökkent is, akkor meg kimondottan jó.

A 4AGE sztorihoz nincs hozzáfûznivalóm, olyan szépen összefoglaltátok, talán még annyi, hogy a 20V Silver Top motorban vastagabb/erõsebb= nehezebbek a hajtókarok, illetve a lendkerék, mint a Black Topban, emiatt a BT (titkos vágyam) gyorsabban pörög fel, jobban harap.
----------------------------------
Forró Fecske
AE92 Corolla Liftback GT-i, Black Top G6
Avatar
Pacsker
Site Admin
Site Admin
Hozzászólások: 23971
Csatlakozott: 2007 márc. 09, 06:44 pm
Autód gyártási éve: 1988
Autód típusa (és generációja): Corolla E9
Autód felszereltségi jelölése: GTi
Autód karosszéria variánsa: Liftback (5 ajtós)
Tartózkodási hely: Budapest
Kapcsolat:

Hozzászólás Szerző: Pacsker »

Éppen a tegnapi nap folyamán fogdostam vizsgáltam Silvertop Blacktop Smallport és Bigport hajtókarokat.
A Bigport feltûnõen vékonyabb, gyengébb hatást keltõ a többi 3-nál. Én félnék belerakni.
Doman Zoli azt mondta valami 9 gramm a különbség az ST-hez képest. Inkább ne szakadjon szét 8 ezernél.
Bár ki tudja. Ilyenrõl sem hallottunk még. Kitalálták ezt a Japcsik.
Ja és amit még tegnap tanultam, ami iszonyat megfogott, hogy a 20V-knek alulról is van egy olajspriccnije, ami hûti a dugattyú popóját. Nagyon jó találmány.
A hozzászólást 1 alkalommal szerkesztették, utoljára Pacsker 2010 nov. 19, 04:34 pm-kor.
Klubelnök

Merjünk nagyban gondolkodni!
"Before you say you can't do it, try it" / Sakichi Toyoda
"I always say, the way a man treats his car is how he treats himself." / Tarconi


:e9lb: AE92 Liftback GT-i (4AGE, Kouki)
:te71matyi: TE71 GT DOHC Coupe (2TG, Zenki)
Kép KE11 Sedan felújítását várva (2K, Kouki)
:kp60: KP60 Starlet versenyautó építés alatt (4AGE)

Kép
Avatar
Lyani
Fanatikus fórumozó
Fanatikus fórumozó
Hozzászólások: 1676
Csatlakozott: 2007 ápr. 22, 01:13 am
Autód gyártási éve: 2012
Autód típusa (és generációja): Auris
Autód felszereltségi jelölése: Sol
Autód karosszéria variánsa: Hatchback (5 ajtós)
Tartózkodási hely: Szigethalom

Hozzászólás Szerző: Lyani »

Olyan már a tiedben is van, ha jól emlékszem. XJS koma egyik táblázatában. De mindjárt meg is keresem. :wink:

Gyártás 83.5-87.5 87.5-89.5 89.5-91.6 91.6-95.5 95.5-
Olajhûtésû dugattyúk Nem Nem Igen Igen Igen
Auris MK1 HSD Sol 5 door Hatchback
OFF: 2003 Patrol Y61 LWB ZD30
Avatar
Pacsker
Site Admin
Site Admin
Hozzászólások: 23971
Csatlakozott: 2007 márc. 09, 06:44 pm
Autód gyártási éve: 1988
Autód típusa (és generációja): Corolla E9
Autód felszereltségi jelölése: GTi
Autód karosszéria variánsa: Liftback (5 ajtós)
Tartózkodási hely: Budapest
Kapcsolat:

Hozzászólás Szerző: Pacsker »

Más az olajhûtésû dugó és amirõl én beszélek!
Itt a blokkból áll ki 4 db kis spriccni fej, ami fröcsköli egy adott olajnyomás fölött a dugattyúk alját.
Klubelnök

Merjünk nagyban gondolkodni!
"Before you say you can't do it, try it" / Sakichi Toyoda
"I always say, the way a man treats his car is how he treats himself." / Tarconi


:e9lb: AE92 Liftback GT-i (4AGE, Kouki)
:te71matyi: TE71 GT DOHC Coupe (2TG, Zenki)
Kép KE11 Sedan felújítását várva (2K, Kouki)
:kp60: KP60 Starlet versenyautó építés alatt (4AGE)

Kép
Avatar
Lyani
Fanatikus fórumozó
Fanatikus fórumozó
Hozzászólások: 1676
Csatlakozott: 2007 ápr. 22, 01:13 am
Autód gyártási éve: 2012
Autód típusa (és generációja): Auris
Autód felszereltségi jelölése: Sol
Autód karosszéria variánsa: Hatchback (5 ajtós)
Tartózkodási hely: Szigethalom

Hozzászólás Szerző: Lyani »

Gondoltam, de nem voltam benne biztostuti. :)
Auris MK1 HSD Sol 5 door Hatchback
OFF: 2003 Patrol Y61 LWB ZD30
Avatar
Pacsker
Site Admin
Site Admin
Hozzászólások: 23971
Csatlakozott: 2007 márc. 09, 06:44 pm
Autód gyártási éve: 1988
Autód típusa (és generációja): Corolla E9
Autód felszereltségi jelölése: GTi
Autód karosszéria variánsa: Liftback (5 ajtós)
Tartózkodási hely: Budapest
Kapcsolat:

Hozzászólás Szerző: Pacsker »

XJS!

Írjunk már egy fasza leírást 4AGE-bõl. Tök jó lenne többünk tapasztalatát, tudását összevetni, netán több fényképpel is illusztrálni a különbségeket, esetleg motortér fényképeket is belerakni a különbözõ kiadásokat.
Felõlem kiegészíthtjük a tiedet is, mert az sokkal részletesebb és átfogóbb, mint az enyém és akor azt bemásolom elsõ postként ide. Hm?

Írom amit észrevettem:

- "(elsõ kiadás) Szerelték hosszanti hátsókerekes konfigurációban az AE86-ba, és az AA63-as Celicaba, keresztben beépítve az MR2-ben (AW11) hátsókerekesként és az AE82 Corollában elsõkerekesként."
pl nem tudtam, hogy volt AA6-os celica, azt hittem az 1.6 belõlük csak 2T-s motor volt. Beleírhatnánk Andrew Carina GTijét is, hogy abba is szerelték!

- "Emissziós berendezésektõl függõen 115-137le közötti teljesítményeket írnak a források,"
Nem hallottam még Bigportos 137 lovasról. Bár lehet én tévedek.

- "Megjelent a kompresszoros kivitel is, 4A-GZE kóddal"
Én tök kihagytam a GZE-ket. Annak a 3 generációját is szépen össze lehetne szedni

- (Harmadik kiadás) "Az összes kiadás MAP szenzoros,"
Doman versenymotorján és Tibcsi Olasz import motorján kívül eddig csak AFM-es Smallportot láttam. (lásd Actommy, Paradoxxx volt autója) Úgyhogy létezik AFM!

- "A negyedik kiadást ‘91 júniusátol gyártották 1995 májusáig, már a 20 szelepes hengerfejjel."
Én pl elrontottam, mert 96-ig írtam

- "teljesítmény szintén 160le"
Te is annó még így írtad. Átírhatnánk akkor a Domán féle padon mért megközelítõ adatokra
A hozzászólást 1 alkalommal szerkesztették, utoljára Pacsker 2010 szept. 03, 12:45 pm-kor.
Klubelnök

Merjünk nagyban gondolkodni!
"Before you say you can't do it, try it" / Sakichi Toyoda
"I always say, the way a man treats his car is how he treats himself." / Tarconi


:e9lb: AE92 Liftback GT-i (4AGE, Kouki)
:te71matyi: TE71 GT DOHC Coupe (2TG, Zenki)
Kép KE11 Sedan felújítását várva (2K, Kouki)
:kp60: KP60 Starlet versenyautó építés alatt (4AGE)

Kép
Avatar
XJS
Gyakori látogató
Gyakori látogató
Hozzászólások: 383
Csatlakozott: 2008 jan. 09, 08:57 pm

Hozzászólás Szerző: XJS »

Pacsker írta:XJS!

Írjunk már egy fasza leírást 4AGE-bõl. Tök jó lenne többünk tapasztalatát, tudását összevetni, netán több fényképpel is illusztrálni a különbségeket, esetleg motortér fényképeket is belerakni a különbözõ kiadásokat.
Felõlem kiegészíthtjük a tiedet is, mert az sokkal részletesebb és átfogóbb, mint az enyém és akor azt bemásolom elsõ postként ide. Hm?

Írom amit észrevettem:

- "(elsõ kiadás) Szerelték hosszanti hátsókerekes konfigurációban az AE86-ba, és az AA63-as Celicaba, keresztben beépítve az MR2-ben (AW11) hátsókerekesként és az AE82 Corollában elsõkerekesként."
pl nem tudtam, hogy volt AA6-os celica, azt hittem az 1.6 belõlük csak 2T-s motor volt. Beleírhatnánk Andrew Carina GTijét is, hogy abba is szerelték!

- "Emissziós berendezésektõl függõen 115-137le közötti teljesítményeket írnak a források,"
Nem hallottam még Bigportos 137 lovasról. Bár lehet én tévedek.

- "Megjelent a kompresszoros kivitel is, 4A-GZE kóddal"
Én tök kihagytam a GZE-ket. Annak a 3 generációját is szépen össze lehetne szedni

- (Harmadik kiadás) "Az összes kiadás MAP szenzoros,"
Doman versenymotorján és Tibcsi Olasz import motorján kívül eddig csak AFM-es Smallportot láttam. (lásd Actommy, Paradoxxx volt autója) Úgyhogy létezik AFM!

- "A negyedik kiadást ‘91 júniusátol gyártották 1995 májusáig, már a 20 szelepes hengerfejjel."
Én pl elrontottam, mert 96-ig írtam

- "teljesítmény szintén 160le"
Te is annó még így írtad. Átírhatnánk akkor a Doman féle padon mért megközelítõ adatokra

Az A-s Celi (86-ig) az tulkepp Carina (82-ig) es Supra. Akkor meg a Carina-k meg a Celica/Supra modellkodja is A volt.

137 lovas bigport az vszinu urband legend, vagy ismet csak a loerovaltos trukkozes. De miutan olvastam rola, gondoltam nem hagyom ki.

GZE mindharom verzioja fent van a tablazatban, de eloben olyat se latott meg senki.

Smallport AFM/MAP: vszinu JDM meg ROW kulonbseg. Szerintem ugyanugy nem lehet egyertelmu kasztni/motor/evjarat/felszereltseg osszefuggeseket megallapitani, mint a bigportos verzioknal. Amit fixen tudhatunk, az az amcsi piac, meg a JDM, mert mindketto jol dokumentalt. Hogy europaba a szamtalan orszag akkor meg szamtalan eloirasahoz a Toyota hogy alkalmazkodott...Javitom a cikkben, legyen ott az AFM is.

Sok atfedes volt a gyartasban. 4AGE-t gyartottak mar a hetvenes evek vegen (elso gen Celi) es ugye lattunk mar e9-es gti-t 91-bol bigporttal, ugyhogy van egy par evnyi gyartas benne. De 89 mittomen mikortol mar volt smallport, amit nyomtak meg akkor is, amikor mar volt 20V. Ez a szep benne, mindenbol ossze lehet legozni a tutit. :)
Avatar
Pacsker
Site Admin
Site Admin
Hozzászólások: 23971
Csatlakozott: 2007 márc. 09, 06:44 pm
Autód gyártási éve: 1988
Autód típusa (és generációja): Corolla E9
Autód felszereltségi jelölése: GTi
Autód karosszéria variánsa: Liftback (5 ajtós)
Tartózkodási hely: Budapest
Kapcsolat:

Hozzászólás Szerző: Pacsker »

:lol: :lol: :lol: :lol:

Sose akarjuk megtudni a frankót, mert beleõrülünk :)
Nagyjából legyünk képbe és higyjük el, hogy az úgy is van, aztán majd 5 év múlva, amikor kiutazunk együtt Japánba, majd az akkori Toyota mérnök, aki a gyártósoron mérte fékpadon az elkészült motorok erejét, megmutatja a kis noteszét. Na az lesz a Szentírás. Addig örüljünk, hogy ennyit is tudunk :wink:
Klubelnök

Merjünk nagyban gondolkodni!
"Before you say you can't do it, try it" / Sakichi Toyoda
"I always say, the way a man treats his car is how he treats himself." / Tarconi


:e9lb: AE92 Liftback GT-i (4AGE, Kouki)
:te71matyi: TE71 GT DOHC Coupe (2TG, Zenki)
Kép KE11 Sedan felújítását várva (2K, Kouki)
:kp60: KP60 Starlet versenyautó építés alatt (4AGE)

Kép
Avatar
Pacsker
Site Admin
Site Admin
Hozzászólások: 23971
Csatlakozott: 2007 márc. 09, 06:44 pm
Autód gyártási éve: 1988
Autód típusa (és generációja): Corolla E9
Autód felszereltségi jelölése: GTi
Autód karosszéria variánsa: Liftback (5 ajtós)
Tartózkodási hely: Budapest
Kapcsolat:

Hozzászólás Szerző: Pacsker »

Ja és srácok!

Amiket eddig leírtunk, fedik a valóságot nagyjából és olvasgassátok XJS leírását, mert az alapmûveltséghez az bõven elég. Sõõõt...
Csak mi vagyunk ennyire maximalisták :lol:
Klubelnök

Merjünk nagyban gondolkodni!
"Before you say you can't do it, try it" / Sakichi Toyoda
"I always say, the way a man treats his car is how he treats himself." / Tarconi


:e9lb: AE92 Liftback GT-i (4AGE, Kouki)
:te71matyi: TE71 GT DOHC Coupe (2TG, Zenki)
Kép KE11 Sedan felújítását várva (2K, Kouki)
:kp60: KP60 Starlet versenyautó építés alatt (4AGE)

Kép
Avatar
XJS
Gyakori látogató
Gyakori látogató
Hozzászólások: 383
Csatlakozott: 2008 jan. 09, 08:57 pm

Hozzászólás Szerző: XJS »

Van ott az a kep, amit blacktop illusztraciohoz hasznaltam. Most beleirtam a cikkbe, de ide is beteszem:

"Az alábbi motorról, ha valaki tud info-t, ne habozzon megosztani. Ennek a képnek egy verziója található a TRD Bible egyik belsõ oldalán, amin tisztán kivehetõ, hogy egy CT12-es csiga van ráakasztva. Ráadásul, az airbox is inkább formaautóba való, mint utcaiba, legalábbis innen annak tûnik. De sehol sem olvastam még turbós blacktopról, semmilyen versenyszériában."

Kép
Avatar
Pacsker
Site Admin
Site Admin
Hozzászólások: 23971
Csatlakozott: 2007 márc. 09, 06:44 pm
Autód gyártási éve: 1988
Autód típusa (és generációja): Corolla E9
Autód felszereltségi jelölése: GTi
Autód karosszéria variánsa: Liftback (5 ajtós)
Tartózkodási hely: Budapest
Kapcsolat:

Hozzászólás Szerző: Pacsker »

Arra gondolsz, hogy több ugyanilyen is készülhetett?
Nagyon szép! Én is szemezgettem vele, de még soha nem láttam sehol máshol ilyet.
Klubelnök

Merjünk nagyban gondolkodni!
"Before you say you can't do it, try it" / Sakichi Toyoda
"I always say, the way a man treats his car is how he treats himself." / Tarconi


:e9lb: AE92 Liftback GT-i (4AGE, Kouki)
:te71matyi: TE71 GT DOHC Coupe (2TG, Zenki)
Kép KE11 Sedan felújítását várva (2K, Kouki)
:kp60: KP60 Starlet versenyautó építés alatt (4AGE)

Kép
Avatar
Bruce E9
Fanatikus fórumozó
Fanatikus fórumozó
Hozzászólások: 1836
Csatlakozott: 2007 okt. 01, 03:36 pm
Autód gyártási éve: 1988
Autód típusa (és generációja): Corolla E9
Autód felszereltségi jelölése: GTi
Autód karosszéria variánsa: Liftback (5 ajtós)
Tartózkodási hely: Tiszaújváros

Hozzászólás Szerző: Bruce E9 »

Pacsker írta:Éppen a tegnapi nap folyamán fogdostam vizsgáltam Silvertop Blacktop Smallport és Bigport hajtókarokat.
A Bigport feltûnõen vékonyabb, gyengébb hatást keltõ a többi 3-nál. Én félnék belerakni.
Domán Zoli azt mondta valami 9 gramm a különbség az ST-hez képest. Inkább ne szakadjon szét 8 ezernél.
Bár ki tudja. Ilyenrõl sem hallottunk még. Kitalálták ezt a Japcsik.
Én már hallottam. Egy maláj JDM motorokat forgalmazó, felújító/szállító csávó szerint a 20V black top-okat (BT) szét lehet hajtani. Õ már több BT-t látott széttört hajtókarral, mert szerinte gyenge a BT hajtókar a tartós (30 percnél több) 6000-8500 rpm tartományban használt motorokhoz, vagyis versenyzéshez, ilyen esetekben javasolja, hogy BT hajtókart cseréljék ki a silver top (ST) hajtókarával. Többször említette, hogy a BT motor leggyengébb pontja a hajtókar.
Ha jól emlékszem TéZé hacsirokujában lévõ BT is már ST hajtókaros.
----------------------------------
Forró Fecske
AE92 Corolla Liftback GT-i, Black Top G6
Avatar
XJS
Gyakori látogató
Gyakori látogató
Hozzászólások: 383
Csatlakozott: 2008 jan. 09, 08:57 pm

Hozzászólás Szerző: XJS »

Pacsker írta:Más az olajhûtésû dugó és amirõl én beszélek!
Itt a blokkból áll ki 4 db kis spriccni fej, ami fröcsköli egy adott olajnyomás fölött a dugattyúk alját.
Ezt a kommentet eszre sem vettem. Nem mas, az olajhutesu dugo, az ez, amikor alulrol olajjal spriccelik a dugokat.
Válasz küldése