4AGE (gyorstalpaló)
- Pacsker
- Site Admin
- Hozzászólások: 23933
- Csatlakozott: 2007 márc. 09, 06:44 pm
- Autód gyártási éve: 1988
- Autód típusa (és generációja): Corolla E9
- Autód felszereltségi jelölése: GTi
- Autód karosszéria variánsa: Liftback (5 ajtós)
- Tartózkodási hely: Budapest
- Kapcsolat:
4AGE (gyorstalpaló)
Tényleg gyors lesz, ezért lehet kiegészíteni, pontosítani!
Alapvetõen a 16 szelepes 4AGE motorok közül 4 fajta volt. 83-tól elkezdték gyártani az elsõ kettõt az AE82 GT, az AE86 GT (hachiroku), az AW11-es MR2-esekbe és az A6-os Carina-kba, Celica-kba. Bigportosoknak hívták õket. Ez a szó a hengerfej szívosoraira utal. Ennél a típusnál 8db szívójárat van. (Csináld magad T-VIS probléma topicban olvashattok róla bõvebben, hogy mi célt is szolgál). Ha ránézel a motortérre a legkönnyebben úgy tudod megmondani, hogy Bigportos-e, hogy a szívósor tetején rajta van-e egy fekete plaketten, hogy T-VIS. Ezekbõl volt két fajta. Az AFM-es, amiben volt légtömegmérõ, lambdaszonda, EGR (kipugázvisszavezetés). Ez „okosabb” volt, több helyen nézte a motor optimális mûködését (elégetetlen üzemanyag), kisebb volt a káros anyag kibocsátása, gazdaságosabb is volt (fél-1 literrel kevesebbet eszik a következõ testvérénél), és a teljesítménye 115 Le környékén mozgott. A tesója a Bigportos MAP szenzoros. Ebben a felsoroltakból egyik sincs, se légtömegmérõ, se lambda… butább, ellenben több a káros anyag kibocsátása, így több benzint is kap a moci, emiatt erõsebb is volt. 125 Le körül van a hivatalos teljesítménye, de ugye többet is eszik. Ezzel a két motorfajtával kezdték el gyártani az E9-es szériát és 89 végén fejezték be a gyártását (ekkor már elsõ kerekes Celica-ba is került a moci). Érdekesség képpen az itthoni AE92-k 90%-a ilyen Bigportos és ezeknek is túlnyomó része AFM-es, azaz a 115 lovas. Fõként Hachiba, E82 GT-be és MR2-be van Mapos.
Majd 90-tõl elkezdtek gyártani egy nagyon tuti kis motort. Csupán 2 évig tartott ez a folyamat, ezért is nagyon ritka. Ezek voltak a Smallportosak ("csak" 4db kisebb szívójárat) Úgy tudod megismerni, hogy az injektorukon semmi írás nincs, kicsit nagyobb mint a bigportosé, hosszanti irányban bordázott és fényesebb ezüst színû. A gyertyakábelek pedig el vannak rejtve. Ebbõl is volt AFM-es és MAP-os. Ugyanaz vonatkozik rájuk, mint a fentiekre, csak itt a gyengébb (AFM) volt 125 lovas, az erõsebbik (MAP) pedig 136.
A Bigportosok közül nem nagyon érezni azt a 10 ló különbséget és E9-be az enyémen kívül (MR2-bõl van a motorom) nem láttam még MAP-os Bigportost.
Mindegyik motort gyártották mindenhova. Vagyis úgy mondom, hogy mára már elkeveredtek. De mindegyik volt európában is. Pl Olaszországnak lazább volt a károsanyag kibocsátás iránti szabályozása, ezért oda sok MAP-os motor ment. Németországba meg inkább AFM. Nálunk még nem forgalmaztak ekkoriban Corollát, ezért minden ami most itt van Mo-on külföldi. Azok meg érkezhettek bárhonnan.
Aztán jött 92-2000-ig a 20 szelepes generáció. Sokkal fejlettebb, okosabb motorok voltak. VVT-i, Kopogásérzékelõ, teljesen más hengerfej, 20 szelep, más befecskendezési rendszer...
92-96-ig gyártották a Corolla E10 coupe-kban (AE101 Levin) és Japán belpiacos Sedan-okban a Silvertop motort. 160Le-nek mondják általában, valójában kevesebb. Nagyon szívós és erõs motor. AFM-es volt.
Majd 96-2000-ig jött az utolsó generációs 4AGE motor. Ezt hívták Blacktopnak. Az E11 coupekba rakták csakis kizárólagosan (AE111 Levin) és Japán belpiacos Sedan. Kb 5 Le-vel több a Silvertopnál. Szívó ugyancsak és MAP szenzoros.
Érdekesség képpen az utolsó években 6 sebességes váltóval is árulták.
Majd megpróbálok pár képet is mellékelni, de sietnem kell. Kérek valakit, akit képbe van még 4AGE-ben, hogy írja le mi is a Redtop, Bluetop, Red&Blacktop... Na meg Bigporton belül a generációkat. Blokk bordázás, csapágyak, hûtés...
Remélem érthetõ volt azért!
É
Alapvetõen a 16 szelepes 4AGE motorok közül 4 fajta volt. 83-tól elkezdték gyártani az elsõ kettõt az AE82 GT, az AE86 GT (hachiroku), az AW11-es MR2-esekbe és az A6-os Carina-kba, Celica-kba. Bigportosoknak hívták õket. Ez a szó a hengerfej szívosoraira utal. Ennél a típusnál 8db szívójárat van. (Csináld magad T-VIS probléma topicban olvashattok róla bõvebben, hogy mi célt is szolgál). Ha ránézel a motortérre a legkönnyebben úgy tudod megmondani, hogy Bigportos-e, hogy a szívósor tetején rajta van-e egy fekete plaketten, hogy T-VIS. Ezekbõl volt két fajta. Az AFM-es, amiben volt légtömegmérõ, lambdaszonda, EGR (kipugázvisszavezetés). Ez „okosabb” volt, több helyen nézte a motor optimális mûködését (elégetetlen üzemanyag), kisebb volt a káros anyag kibocsátása, gazdaságosabb is volt (fél-1 literrel kevesebbet eszik a következõ testvérénél), és a teljesítménye 115 Le környékén mozgott. A tesója a Bigportos MAP szenzoros. Ebben a felsoroltakból egyik sincs, se légtömegmérõ, se lambda… butább, ellenben több a káros anyag kibocsátása, így több benzint is kap a moci, emiatt erõsebb is volt. 125 Le körül van a hivatalos teljesítménye, de ugye többet is eszik. Ezzel a két motorfajtával kezdték el gyártani az E9-es szériát és 89 végén fejezték be a gyártását (ekkor már elsõ kerekes Celica-ba is került a moci). Érdekesség képpen az itthoni AE92-k 90%-a ilyen Bigportos és ezeknek is túlnyomó része AFM-es, azaz a 115 lovas. Fõként Hachiba, E82 GT-be és MR2-be van Mapos.
Majd 90-tõl elkezdtek gyártani egy nagyon tuti kis motort. Csupán 2 évig tartott ez a folyamat, ezért is nagyon ritka. Ezek voltak a Smallportosak ("csak" 4db kisebb szívójárat) Úgy tudod megismerni, hogy az injektorukon semmi írás nincs, kicsit nagyobb mint a bigportosé, hosszanti irányban bordázott és fényesebb ezüst színû. A gyertyakábelek pedig el vannak rejtve. Ebbõl is volt AFM-es és MAP-os. Ugyanaz vonatkozik rájuk, mint a fentiekre, csak itt a gyengébb (AFM) volt 125 lovas, az erõsebbik (MAP) pedig 136.
A Bigportosok közül nem nagyon érezni azt a 10 ló különbséget és E9-be az enyémen kívül (MR2-bõl van a motorom) nem láttam még MAP-os Bigportost.
Mindegyik motort gyártották mindenhova. Vagyis úgy mondom, hogy mára már elkeveredtek. De mindegyik volt európában is. Pl Olaszországnak lazább volt a károsanyag kibocsátás iránti szabályozása, ezért oda sok MAP-os motor ment. Németországba meg inkább AFM. Nálunk még nem forgalmaztak ekkoriban Corollát, ezért minden ami most itt van Mo-on külföldi. Azok meg érkezhettek bárhonnan.
Aztán jött 92-2000-ig a 20 szelepes generáció. Sokkal fejlettebb, okosabb motorok voltak. VVT-i, Kopogásérzékelõ, teljesen más hengerfej, 20 szelep, más befecskendezési rendszer...
92-96-ig gyártották a Corolla E10 coupe-kban (AE101 Levin) és Japán belpiacos Sedan-okban a Silvertop motort. 160Le-nek mondják általában, valójában kevesebb. Nagyon szívós és erõs motor. AFM-es volt.
Majd 96-2000-ig jött az utolsó generációs 4AGE motor. Ezt hívták Blacktopnak. Az E11 coupekba rakták csakis kizárólagosan (AE111 Levin) és Japán belpiacos Sedan. Kb 5 Le-vel több a Silvertopnál. Szívó ugyancsak és MAP szenzoros.
Érdekesség képpen az utolsó években 6 sebességes váltóval is árulták.
Majd megpróbálok pár képet is mellékelni, de sietnem kell. Kérek valakit, akit képbe van még 4AGE-ben, hogy írja le mi is a Redtop, Bluetop, Red&Blacktop... Na meg Bigporton belül a generációkat. Blokk bordázás, csapágyak, hûtés...
Remélem érthetõ volt azért!
É
A hozzászólást 2 alkalommal szerkesztették, utoljára Pacsker 2010 nov. 25, 01:58 pm-kor.
Klubelnök
Merjünk nagyban gondolkodni!
"Before you say you can't do it, try it" / Sakichi Toyoda
"I always say, the way a man treats his car is how he treats himself." / Tarconi
AE92 Liftback GT-i (4AGE, Kouki)
TE71 GT DOHC Coupe (2TG, Zenki)
KE11 Sedan felújítását várva (2K, Kouki)
KP60 Starlet versenyautó építés alatt (4AGE)
Merjünk nagyban gondolkodni!
"Before you say you can't do it, try it" / Sakichi Toyoda
"I always say, the way a man treats his car is how he treats himself." / Tarconi
AE92 Liftback GT-i (4AGE, Kouki)
TE71 GT DOHC Coupe (2TG, Zenki)
KE11 Sedan felújítását várva (2K, Kouki)
KP60 Starlet versenyautó építés alatt (4AGE)
-
- Fanatikus fórumozó
- Hozzászólások: 1681
- Csatlakozott: 2007 nov. 15, 10:00 pm
- Tartózkodási hely: Vác közelében
Re: 4AGE gyorstalpaló
Aztán jött 92-2000-ig a 20 szelepes generáció. Sokkal fejlettebb, okosabb motorok voltak. VVT-i, Kopogásérzékelõ, teljesen más hengerfej, 20 szelep, más befecskendezési rendszer...
Fogalmi zavarom van,vagy kopogásszenzor van a mienkbe is?
Csak azért kérdezem mert mint írtam van egy 52hibakódom ami elméletileg a kopogásszenzorral kapcsolatos(nyitva vagy rövidrezárva.)Ez pontosan mi és mit csinál?
Fogalmi zavarom van,vagy kopogásszenzor van a mienkbe is?
Csak azért kérdezem mert mint írtam van egy 52hibakódom ami elméletileg a kopogásszenzorral kapcsolatos(nyitva vagy rövidrezárva.)Ez pontosan mi és mit csinál?
- Pacsker
- Site Admin
- Hozzászólások: 23933
- Csatlakozott: 2007 márc. 09, 06:44 pm
- Autód gyártási éve: 1988
- Autód típusa (és generációja): Corolla E9
- Autód felszereltségi jelölése: GTi
- Autód karosszéria variánsa: Liftback (5 ajtós)
- Tartózkodási hely: Budapest
- Kapcsolat:
Tudomásom szerint NINCS!
A kopogásszenzor "figyeli, mekkora a robbanás, hogy kopog a motor" és ez alapján segít belõni az elõgyújtást. Magyarul folyamatosan állítja az elõgyújtást úgy, hogy sose legyen káros, de mindig a legoptimálisabb legyen. Ettõl sokkal nyomatékosabbak általában a motorok és kevesebbet fogyasztanak.
A kopogásszenzor "figyeli, mekkora a robbanás, hogy kopog a motor" és ez alapján segít belõni az elõgyújtást. Magyarul folyamatosan állítja az elõgyújtást úgy, hogy sose legyen káros, de mindig a legoptimálisabb legyen. Ettõl sokkal nyomatékosabbak általában a motorok és kevesebbet fogyasztanak.
Klubelnök
Merjünk nagyban gondolkodni!
"Before you say you can't do it, try it" / Sakichi Toyoda
"I always say, the way a man treats his car is how he treats himself." / Tarconi
AE92 Liftback GT-i (4AGE, Kouki)
TE71 GT DOHC Coupe (2TG, Zenki)
KE11 Sedan felújítását várva (2K, Kouki)
KP60 Starlet versenyautó építés alatt (4AGE)
Merjünk nagyban gondolkodni!
"Before you say you can't do it, try it" / Sakichi Toyoda
"I always say, the way a man treats his car is how he treats himself." / Tarconi
AE92 Liftback GT-i (4AGE, Kouki)
TE71 GT DOHC Coupe (2TG, Zenki)
KE11 Sedan felújítását várva (2K, Kouki)
KP60 Starlet versenyautó építés alatt (4AGE)
- KovZoo
- Gyakori látogató
- Hozzászólások: 497
- Csatlakozott: 2009 jan. 10, 01:47 pm
- Tartózkodási hely: Budapest
Köszi a gyors tudatkiegészítést
Már kezdenek dolgok öszeállni. Tehát a GTI, amit venni akarok, az 115LE-s okos motor
vagyis AFMes.
És ha minden igaz, akkor lehet csinálni ebbõl a motorból akár smallportos MAPes motort?
nem láttam még leszedve a hengerfejet, de a méretébõl ítélve ez duplavezérmûtengelyes ugye? Anyum 4afe mocija az szimpla vezérmûtengelyes.
Télleg köszi Matyi! És mindenkinek, aki hozzáfûz akármit.
Már kezdenek dolgok öszeállni. Tehát a GTI, amit venni akarok, az 115LE-s okos motor
vagyis AFMes.
És ha minden igaz, akkor lehet csinálni ebbõl a motorból akár smallportos MAPes motort?
nem láttam még leszedve a hengerfejet, de a méretébõl ítélve ez duplavezérmûtengelyes ugye? Anyum 4afe mocija az szimpla vezérmûtengelyes.
Télleg köszi Matyi! És mindenkinek, aki hozzáfûz akármit.
Bocsi, hogy belevau...de:
- Az AFM nem okosabb, mint a MAP. Kornyezetkimelobb, szabalyozottabb. Bizonyos tekintetben egyszerubb tuningolni (pld konnyebben kompenzal egy bizonyos foku "hegyesebb" vezermutengelyt) de egy szint utan maga a legtomegmero a szuk keresztmetszet. Ugyancsak nem a vezerlestol fugg a teljesitmeny. Lattam pld bigport MAP-os motort EGR-el meg minden egyeb emission control system -el felszerelve, az sem lehetett 125le...
- Masreszt a fogyasztas nem vezerlesfuggo, hanem lab. A MAP-os konnyebben porog, hiszen nincs ellenallas a szivooldalon, ezert konnyebb vele lenyeletni tobb tuzeloanyagot. Mindket motorral el lehet jarni 8-8.5 literbol is, ha muszaj.
- 20 szelepsnel nem VVT-i volt (Ami egyebkent VVTL-i), hanem csak VVT. Tobb info itt http://www.billzilla.org/vvtvtec.htm, es itt: http://www.billzilla.org/vvtvtec3.htm
- Csinjan a loeroadatokkal. Foleg a japo belpiacos adatokkal, meg a britekkel. Sokfele teljesitmenymeres szabvany letezik, a neten felinformaciok terjednek, es keverik az elnevezeseket. SAE hp, DIN hp, bhp, ECE, ISO, JIS, js...Nem 1:1-be valtandoak! Pld a blacktop az 165 JIS HP... Bovebben:
http://en.wikipedia.org/wiki/Horsepower
A tobbi verziorol meg akkora a kaosz, hogy nagy. Par dolgot osszeszedtem itt: http://www.ae86.hu/2004/01/08/hachi-tor ... ttekintes/
Nem linkeltem mar vagy 3x en ezt?
Ja esmeg valami. En sem vagyok mernok, de a "robbanas" meg a "robbanomotor" meg ilyenektol hat. khmm... szoval...khmm. lever a viz.
Kopogasos egesnek hivjak hivatalosan, maga a jelenseg az ongyulladas. Ha robbanna, eleg szar lenne...Nem kicsi kulonseg van az eges langfront terjedesi sebessege meg a robbanas langfront terjedesi sebessege kozott. Uff.
- Az AFM nem okosabb, mint a MAP. Kornyezetkimelobb, szabalyozottabb. Bizonyos tekintetben egyszerubb tuningolni (pld konnyebben kompenzal egy bizonyos foku "hegyesebb" vezermutengelyt) de egy szint utan maga a legtomegmero a szuk keresztmetszet. Ugyancsak nem a vezerlestol fugg a teljesitmeny. Lattam pld bigport MAP-os motort EGR-el meg minden egyeb emission control system -el felszerelve, az sem lehetett 125le...
- Masreszt a fogyasztas nem vezerlesfuggo, hanem lab. A MAP-os konnyebben porog, hiszen nincs ellenallas a szivooldalon, ezert konnyebb vele lenyeletni tobb tuzeloanyagot. Mindket motorral el lehet jarni 8-8.5 literbol is, ha muszaj.
- 20 szelepsnel nem VVT-i volt (Ami egyebkent VVTL-i), hanem csak VVT. Tobb info itt http://www.billzilla.org/vvtvtec.htm, es itt: http://www.billzilla.org/vvtvtec3.htm
- Csinjan a loeroadatokkal. Foleg a japo belpiacos adatokkal, meg a britekkel. Sokfele teljesitmenymeres szabvany letezik, a neten felinformaciok terjednek, es keverik az elnevezeseket. SAE hp, DIN hp, bhp, ECE, ISO, JIS, js...Nem 1:1-be valtandoak! Pld a blacktop az 165 JIS HP... Bovebben:
http://en.wikipedia.org/wiki/Horsepower
A tobbi verziorol meg akkora a kaosz, hogy nagy. Par dolgot osszeszedtem itt: http://www.ae86.hu/2004/01/08/hachi-tor ... ttekintes/
Nem linkeltem mar vagy 3x en ezt?
Ja esmeg valami. En sem vagyok mernok, de a "robbanas" meg a "robbanomotor" meg ilyenektol hat. khmm... szoval...khmm. lever a viz.
Kopogasos egesnek hivjak hivatalosan, maga a jelenseg az ongyulladas. Ha robbanna, eleg szar lenne...Nem kicsi kulonseg van az eges langfront terjedesi sebessege meg a robbanas langfront terjedesi sebessege kozott. Uff.
- KovZoo
- Gyakori látogató
- Hozzászólások: 497
- Csatlakozott: 2009 jan. 10, 01:47 pm
- Tartózkodási hely: Budapest
Szia!XJS írta:Bocsi, hogy belevau...de:
- Az AFM nem okosabb, mint a MAP. Kornyezetkimelobb, szabalyozottabb. Bizonyos tekintetben egyszerubb tuningolni (pld konnyebben kompenzal egy bizonyos foku "hegyesebb" vezermutengelyt) de egy szint utan maga a legtomegmero a szuk keresztmetszet. Ugyancsak nem a vezerlestol fugg a teljesitmeny. Lattam pld bigport MAP-os motort EGR-el meg minden egyeb emission control system -el felszerelve, az sem lehetett 125le...
- Masreszt a fogyasztas nem vezerlesfuggo, hanem lab. A MAP-os konnyebben porog, hiszen nincs ellenallas a szivooldalon, ezert konnyebb vele lenyeletni tobb tuzeloanyagot. Mindket motorral el lehet jarni 8-8.5 literbol is, ha muszaj.
- 20 szelepsnel nem VVT-i volt (Ami egyebkent VVTL-i), hanem csak VVT. Tobb info itt http://www.billzilla.org/vvtvtec.htm, es itt: http://www.billzilla.org/vvtvtec3.htm
- Csinjan a loeroadatokkal. Foleg a japo belpiacos adatokkal, meg a britekkel. Sokfele teljesitmenymeres szabvany letezik, a neten felinformaciok terjednek, es keverik az elnevezeseket. SAE hp, DIN hp, bhp, ECE, ISO, JIS, js...Nem 1:1-be valtandoak! Pld a blacktop az 165 JIS HP... Bovebben:
http://en.wikipedia.org/wiki/Horsepower
A tobbi verziorol meg akkora a kaosz, hogy nagy. Par dolgot osszeszedtem itt: http://www.ae86.hu/2004/01/08/hachi-tor ... ttekintes/
Nem linkeltem mar vagy 3x en ezt?
Ja esmeg valami. En sem vagyok mernok, de a "robbanas" meg a "robbanomotor" meg ilyenektol hat. khmm... szoval...khmm. lever a viz.
Kopogasos egesnek hivjak hivatalosan, maga a jelenseg az ongyulladas. Ha robbanna, eleg szar lenne...Nem kicsi kulonseg van az eges langfront terjedesi sebessege meg a robbanas langfront terjedesi sebessege kozott. Uff.
Van egy ilyen mondat az elsõ kiadású 4A-GE leírásában: Az ikercsõ egyik ágának lezárásával felgyorsul a beszívott levegõ áramlása, javítva ezzel alacsony fordulaton a töltést, ezáltal nyomatéktöbbletet biztosít.
Illetve miért jó, ha a dugattyúcsapszeg mérete nagyobb? Mi változik meg tõle? Vagy csak a fizika miatt játszik szerepet? Erõsebb és lassabban kopik?
Ezeket nem igazán értem. Letudnád írni egy kicsit bõvebben?
Köszi!
A TVIS-rol ott vannak a kepek is. Bizonyos legnyelesnel/fordulatszamnal elonyosebb, ha szukebb a keresztmetszet, gyorsabb az aramlas, e felett meg nem. Ez egyfajta korai megoldas a valtozo szivocsohosszra meg egyeb toltetjavito cuccra.KovZoo írta: Szia!
Van egy ilyen mondat az elsõ kiadású 4A-GE leírásában: Az ikercsõ egyik ágának lezárásával felgyorsul a beszívott levegõ áramlása, javítva ezzel alacsony fordulaton a töltést, ezáltal nyomatéktöbbletet biztosít.
Illetve miért jó, ha a dugattyúcsapszeg mérete nagyobb? Mi változik meg tõle? Vagy csak a fizika miatt játszik szerepet? Erõsebb és lassabban kopik?
Ezeket nem igazán értem. Letudnád írni egy kicsit bõvebben?
Köszi!
A csapszeg erosebb, persze. De nehezebb is. Pld az Atlantic motorok 19-es csapszeget hasznaltak, nem 18-ast vagy 20-ast. Mondjuk ami csapszeg tomegben hozzajon, az meg lejon a dugo tomegebol, biztos kiszamoltak hogy jobb, ennyire nem ertek am hozza, hogy levezessem, hogy mennyivel meg mitol. Gondolom a felfekvo teruletnek is van koze a meretvaltashoz. Van rola egy parezer oldalas konyvem, sok-sok sokoldalas keplettel.
- KovZoo
- Gyakori látogató
- Hozzászólások: 497
- Csatlakozott: 2009 jan. 10, 01:47 pm
- Tartózkodási hely: Budapest
Láttam a képeket, már akkor is, mert az egészet elolvastam. De nem értem, hogy miért jobb, hogyha gyorsabban megy be a levegõ egy csövön, mintha fele olyan gyorsan 2-n. Utána úgyis 2 szelepan kell bemennie agyanannyi levegõnek nem? Milyen töltés lesz jobb? Vagy hülyeséget beszélek? Nem értek annyira a témához, ezért szeretnék informálódni Ez a dolog vmiért non megfogott, és nem bírom ki, hogy ne érsemXJS írta:A TVIS-rol ott vannak a kepek is. Bizonyos legnyelesnel/fordulatszamnal elonyosebb, ha szukebb a keresztmetszet, gyorsabb az aramlas, e felett meg nem. Ez egyfajta korai megoldas a valtozo szivocsohosszra meg egyeb toltetjavito cuccra.KovZoo írta: Szia!
Van egy ilyen mondat az elsõ kiadású 4A-GE leírásában: Az ikercsõ egyik ágának lezárásával felgyorsul a beszívott levegõ áramlása, javítva ezzel alacsony fordulaton a töltést, ezáltal nyomatéktöbbletet biztosít.
Illetve miért jó, ha a dugattyúcsapszeg mérete nagyobb? Mi változik meg tõle? Vagy csak a fizika miatt játszik szerepet? Erõsebb és lassabban kopik?
Ezeket nem igazán értem. Letudnád írni egy kicsit bõvebben?
Köszi!
A csapszeg erosebb, persze. De nehezebb is. Pld az Atlantic motorok 19-es csapszeget hasznaltak, nem 18-ast vagy 20-ast. Mondjuk ami csapszeg tomegben hozzajon, az meg lejon a dugo tomegebol, biztos kiszamoltak hogy jobb, ennyire nem ertek am hozza, hogy levezessem, hogy mennyivel meg mitol. Gondolom a felfekvo teruletnek is van koze a meretvaltashoz. Van rola egy parezer oldalas konyvem, sok-sok sokoldalas keplettel.
Bocsi az értetlenkedésért
- Pacsker
- Site Admin
- Hozzászólások: 23933
- Csatlakozott: 2007 márc. 09, 06:44 pm
- Autód gyártási éve: 1988
- Autód típusa (és generációja): Corolla E9
- Autód felszereltségi jelölése: GTi
- Autód karosszéria variánsa: Liftback (5 ajtós)
- Tartózkodási hely: Budapest
- Kapcsolat:
XJS írta:Bocsi, hogy belevau...de:
- Az AFM nem okosabb, mint a MAP. Kornyezetkimelobb, szabalyozottabb. Bizonyos tekintetben egyszerubb tuningolni (pld konnyebben kompenzal egy bizonyos foku "hegyesebb" vezermutengelyt) de egy szint utan maga a legtomegmero a szuk keresztmetszet. Ugyancsak nem a vezerlestol fugg a teljesitmeny. Lattam pld bigport MAP-os motort EGR-el meg minden egyeb emission control system -el felszerelve, az sem lehetett 125le...
- Masreszt a fogyasztas nem vezerlesfuggo, hanem lab. A MAP-os konnyebben porog, hiszen nincs ellenallas a szivooldalon, ezert konnyebb vele lenyeletni tobb tuzeloanyagot. Mindket motorral el lehet jarni 8-8.5 literbol is, ha muszaj.
- 20 szelepsnel nem VVT-i volt (Ami egyebkent VVTL-i), hanem csak VVT. Tobb info itt http://www.billzilla.org/vvtvtec.htm, es itt: http://www.billzilla.org/vvtvtec3.htm
- Csinjan a loeroadatokkal. Foleg a japo belpiacos adatokkal, meg a britekkel. Sokfele teljesitmenymeres szabvany letezik, a neten felinformaciok terjednek, es keverik az elnevezeseket. SAE hp, DIN hp, bhp, ECE, ISO, JIS, js...Nem 1:1-be valtandoak! Pld a blacktop az 165 JIS HP... Bovebben:
http://en.wikipedia.org/wiki/Horsepower
A tobbi verziorol meg akkora a kaosz, hogy nagy. Par dolgot osszeszedtem itt: http://www.ae86.hu/2004/01/08/hachi-tor ... ttekintes/
Nem linkeltem mar vagy 3x en ezt?
Ja esmeg valami. En sem vagyok mernok, de a "robbanas" meg a "robbanomotor" meg ilyenektol hat. khmm... szoval...khmm. lever a viz.
Kopogasos egesnek hivjak hivatalosan, maga a jelenseg az ongyulladas. Ha robbanna, eleg szar lenne...Nem kicsi kulonseg van az eges langfront terjedesi sebessege meg a robbanas langfront terjedesi sebessege kozott. Uff.
Írtam az elején, hogy nem vagyok zseni és javítsatok ki!
Ez az egész post olyan nagyjáboli, értse meg mindenki, aki nem egész nap ezzel foglalkozik az is. Szerintem ezt a célt elértem.
Csupán tapasztalatok és az amit könyvekben/interneten olvastam. Én pl nem láttam még soha MAP-os EGR-es, légtömegmérõs motorról, de biztos van, ha mondod.
Fogyasztásba szerintem gazdaságosabb az AFM-es (csakazértis! ), de aláírom, hogy a fõ tényezõ a vezetési stílus. Egyébként meg több barát átlagából mondom. Én igen eljárkálok 8-8,5-el, de nem egy AFM-es gti E9!!! (súly) jár el 7,5-el városban. És néha odalépnek õk is neki.
20 szelep VVT-i/VVT Bocsánat!!!
A lóerõk pontos értéke tudom, hogy nagyjából ST 145, BT 155, de azért írtam a fent említett 155-160-at vagy mennyit, hogyha találkoznak a többiek a neten vele, akkor azonosítani tudják. Sõt a BT szerepel sok helyen 170 lóerõsként is. Bár igazad van, írjuk mindig a valósat!
Tudom, hogy sok butaságot írhattam és, hogy belemélyedhetnénk a dolgokba mégjobban, de csak egy gyors átlátható mindenki számára érthetõ körülbelüli képet szerettem volna kialakítani a 4AGE-krõl, hogy akinek még nem tiszta, az nagyjából képbe legyen.
Ha gondolod törlöm a kommentem és bemásolom a tied!
Klubelnök
Merjünk nagyban gondolkodni!
"Before you say you can't do it, try it" / Sakichi Toyoda
"I always say, the way a man treats his car is how he treats himself." / Tarconi
AE92 Liftback GT-i (4AGE, Kouki)
TE71 GT DOHC Coupe (2TG, Zenki)
KE11 Sedan felújítását várva (2K, Kouki)
KP60 Starlet versenyautó építés alatt (4AGE)
Merjünk nagyban gondolkodni!
"Before you say you can't do it, try it" / Sakichi Toyoda
"I always say, the way a man treats his car is how he treats himself." / Tarconi
AE92 Liftback GT-i (4AGE, Kouki)
TE71 GT DOHC Coupe (2TG, Zenki)
KE11 Sedan felújítását várva (2K, Kouki)
KP60 Starlet versenyautó építés alatt (4AGE)
- Pacsker
- Site Admin
- Hozzászólások: 23933
- Csatlakozott: 2007 márc. 09, 06:44 pm
- Autód gyártási éve: 1988
- Autód típusa (és generációja): Corolla E9
- Autód felszereltségi jelölése: GTi
- Autód karosszéria variánsa: Liftback (5 ajtós)
- Tartózkodási hely: Budapest
- Kapcsolat:
Peace srácok!
Inkább örüljünk, hogy ennyien mászunk bele a Japán régi technikákba.
Valljuk be az aki azt mondja ért mindent az akkori idõkben (milyen autó milyen felszereltséggel, melyik kasztni milyen lámpával, melyik motor milyen autóban) az hazudik!
De talán ez a legjobb az egészben! Minden nap tanul az ember valamit
Én pl örülök, hogy XJS már tapasztaltabb, mint én
Jól ki is használom majd
Inkább örüljünk, hogy ennyien mászunk bele a Japán régi technikákba.
Valljuk be az aki azt mondja ért mindent az akkori idõkben (milyen autó milyen felszereltséggel, melyik kasztni milyen lámpával, melyik motor milyen autóban) az hazudik!
De talán ez a legjobb az egészben! Minden nap tanul az ember valamit
Én pl örülök, hogy XJS már tapasztaltabb, mint én
Jól ki is használom majd
Klubelnök
Merjünk nagyban gondolkodni!
"Before you say you can't do it, try it" / Sakichi Toyoda
"I always say, the way a man treats his car is how he treats himself." / Tarconi
AE92 Liftback GT-i (4AGE, Kouki)
TE71 GT DOHC Coupe (2TG, Zenki)
KE11 Sedan felújítását várva (2K, Kouki)
KP60 Starlet versenyautó építés alatt (4AGE)
Merjünk nagyban gondolkodni!
"Before you say you can't do it, try it" / Sakichi Toyoda
"I always say, the way a man treats his car is how he treats himself." / Tarconi
AE92 Liftback GT-i (4AGE, Kouki)
TE71 GT DOHC Coupe (2TG, Zenki)
KE11 Sedan felújítását várva (2K, Kouki)
KP60 Starlet versenyautó építés alatt (4AGE)
Ne torold, inkabb adok publisher jogot az ae86.hu-ra, ami mellesleg a 4age.hu is, csak a szervercsere ota nem volt jol beallitva a domain, de holnap mar jo lesz.Pacsker írta:XJS írta:Bocsi, hogy belevau...de:
- Az AFM nem okosabb, mint a MAP. Kornyezetkimelobb, szabalyozottabb. Bizonyos tekintetben egyszerubb tuningolni (pld konnyebben kompenzal egy bizonyos foku "hegyesebb" vezermutengelyt) de egy szint utan maga a legtomegmero a szuk keresztmetszet. Ugyancsak nem a vezerlestol fugg a teljesitmeny. Lattam pld bigport MAP-os motort EGR-el meg minden egyeb emission control system -el felszerelve, az sem lehetett 125le...
- Masreszt a fogyasztas nem vezerlesfuggo, hanem lab. A MAP-os konnyebben porog, hiszen nincs ellenallas a szivooldalon, ezert konnyebb vele lenyeletni tobb tuzeloanyagot. Mindket motorral el lehet jarni 8-8.5 literbol is, ha muszaj.
- 20 szelepsnel nem VVT-i volt (Ami egyebkent VVTL-i), hanem csak VVT. Tobb info itt http://www.billzilla.org/vvtvtec.htm, es itt: http://www.billzilla.org/vvtvtec3.htm
- Csinjan a loeroadatokkal. Foleg a japo belpiacos adatokkal, meg a britekkel. Sokfele teljesitmenymeres szabvany letezik, a neten felinformaciok terjednek, es keverik az elnevezeseket. SAE hp, DIN hp, bhp, ECE, ISO, JIS, js...Nem 1:1-be valtandoak! Pld a blacktop az 165 JIS HP... Bovebben:
http://en.wikipedia.org/wiki/Horsepower
A tobbi verziorol meg akkora a kaosz, hogy nagy. Par dolgot osszeszedtem itt: http://www.ae86.hu/2004/01/08/hachi-tor ... ttekintes/
Nem linkeltem mar vagy 3x en ezt?
Ja esmeg valami. En sem vagyok mernok, de a "robbanas" meg a "robbanomotor" meg ilyenektol hat. khmm... szoval...khmm. lever a viz.
Kopogasos egesnek hivjak hivatalosan, maga a jelenseg az ongyulladas. Ha robbanna, eleg szar lenne...Nem kicsi kulonseg van az eges langfront terjedesi sebessege meg a robbanas langfront terjedesi sebessege kozott. Uff.
Írtam az elején, hogy nem vagyok zseni és javítsatok ki!
Ez az egész post olyan nagyjáboli, értse meg mindenki, aki nem egész nap ezzel foglalkozik az is. Szerintem ezt a célt elértem.
Csupán tapasztalatok és az amit könyvekben/interneten olvastam. Én pl nem láttam még soha MAP-os EGR-es, légtömegmérõs motorról, de biztos van, ha mondod.
Fogyasztásba szerintem gazdaságosabb az AFM-es (csakazértis! ), de aláírom, hogy a fõ tényezõ a vezetési stílus. Egyébként meg több barát átlagából mondom. Én igen eljárkálok 8-8,5-el, de nem egy AFM-es gti E9!!! (súly) jár el 7,5-el városban. És néha odalépnek õk is neki.
20 szelep VVT-i/VVT Bocsánat!!!
A lóerõk pontos értéke tudom, hogy nagyjából ST 145, BT 155, de azért írtam a fent említett 155-160-at vagy mennyit, hogyha találkoznak a többiek a neten vele, akkor azonosítani tudják. Sõt a BT szerepel sok helyen 170 lóerõsként is. Bár igazad van, írjuk mindig a valósat!
Tudom, hogy sok butaságot írhattam és, hogy belemélyedhetnénk a dolgokba mégjobban, de csak egy gyors átlátható mindenki számára érthetõ körülbelüli képet szerettem volna kialakítani a 4AGE-krõl, hogy akinek még nem tiszta, az nagyjából képbe legyen.
Ha gondolod törlöm a kommentem és bemásolom a tied!
- KovZoo
- Gyakori látogató
- Hozzászólások: 497
- Csatlakozott: 2009 jan. 10, 01:47 pm
- Tartózkodási hely: Budapest
Engem speciel rengeteg minden érdekel, de mivel mindent nem lehet egyszerre, ezért bekell érnem az aktuális érdeklõdésemmel. Többször volt már, hogy egyszerre akartam elektronikába is belenyúlni, mellette web, meg assembly + még a Corollákról és más finomságokról tanulgatni, de nem ment... most Corolla(4A-GE) + web + suli
Mert a keverekkepzesnel alacsonyabb fordulaton nem csak a levego mennyisege szamit, hanem az is, hogy a toltet mennyire homogen. A toltet az a benzin/levego keverek, amit az injektor bespriccel, a motor meg besziv a szivosoron keresztul. Ha csokkented a szivosor keresztmetszetet, akkor a kisebb keresztmetszeten aramlo levego gyorsabb lesz, jobban orvenylik az egesterben, jobban keveredik a beporlasztott bengaval. Tokeletesebb lesz az eges. Matematikai szinten en sem ertek hozza, de szerintem nagyon kevesen igazan. ZDoman mutatott egy belsokameras (!) felvetelt dugos motor belsejerol mukodes kozben. Na vmi hasonlon lehetne jobban megerteni a keverekkepzodest meg az eges lefolyasat, ha mondjuk lenne hokameras felvetel egy TVIS bekapcs/kikapcs allapotokrol.KovZoo írta:Láttam a képeket, már akkor is, mert az egészet elolvastam. De nem értem, hogy miért jobb, hogyha gyorsabban megy be a levegõ egy csövön, mintha fele olyan gyorsan 2-n. Utána úgyis 2 szelepan kell bemennie agyanannyi levegõnek nem? Milyen töltés lesz jobb? Vagy hülyeséget beszélek? Nem értek annyira a témához, ezért szeretnék informálódni Ez a dolog vmiért non megfogott, és nem bírom ki, hogy ne érsemXJS írta:A TVIS-rol ott vannak a kepek is. Bizonyos legnyelesnel/fordulatszamnal elonyosebb, ha szukebb a keresztmetszet, gyorsabb az aramlas, e felett meg nem. Ez egyfajta korai megoldas a valtozo szivocsohosszra meg egyeb toltetjavito cuccra.KovZoo írta: Szia!
Van egy ilyen mondat az elsõ kiadású 4A-GE leírásában: Az ikercsõ egyik ágának lezárásával felgyorsul a beszívott levegõ áramlása, javítva ezzel alacsony fordulaton a töltést, ezáltal nyomatéktöbbletet biztosít.
Illetve miért jó, ha a dugattyúcsapszeg mérete nagyobb? Mi változik meg tõle? Vagy csak a fizika miatt játszik szerepet? Erõsebb és lassabban kopik?
Ezeket nem igazán értem. Letudnád írni egy kicsit bõvebben?
Köszi!
A csapszeg erosebb, persze. De nehezebb is. Pld az Atlantic motorok 19-es csapszeget hasznaltak, nem 18-ast vagy 20-ast. Mondjuk ami csapszeg tomegben hozzajon, az meg lejon a dugo tomegebol, biztos kiszamoltak hogy jobb, ennyire nem ertek am hozza, hogy levezessem, hogy mennyivel meg mitol. Gondolom a felfekvo teruletnek is van koze a meretvaltashoz. Van rola egy parezer oldalas konyvem, sok-sok sokoldalas keplettel.
Bocsi az értetlenkedésért
Egy belsoegesu motor fejlesztese e korul a problema korul forog nagyreszt az elmult evekben. Minel optimalisabb mennyisegu tuzeloanyagot elegetni. Ugye a lambda=1 erteket szoktak alapnak felhozni, de az uj kozvetlen befecskendezesu motorok ennel joval szegenyebb cuccal is szepen jarnak, pont a tudomanyosabb (talan retegezett?) toltet osszetetel miatt. Kozvetlen befecskendezessel mar meg lehet csinalni, hogy csak a szikra kornyeken van sztochiometrikus arany, attol tavolodva csak annyi, amennyivel meg a teljes egesterben elkerulheto a detonalo eges. A Mitsu kiserletezett ezzel az asszem GDI-nek nevezett motorral, de a kozvelekedes szerint a VW/Audinak sikerul igazan jol megoldani az FSI motorokkal.