Hát akkor….jöjjön az a leírás. Egy fontos dolog mindenekelõtt ! 4A-GE motoron végeztem el a következõ mûveletet. Ettõl eltérõ típusnál lehetséges, hogy nem pont így néz ki a munka menete, illetve az is lehet, hogy nem pontosan ezek az alkatrészek kellenek.
Anyagszükséglet :
1db. 6200 2RSC3 csapágy
1db. 10x20x5-ös szimmering
1db. 4-es átmérõjû feszítõcsap
1db. Elosztóház tömítõgyûrû (szükség esetén)
Szükség lesz még egy segítõtársra, és nem árt, ha van egy fedett mûhely, ahol van egy satu, és még egy sor szerszám….
A munka menete :
Elõször is, hogy képben legyünk….az alábbi ábrán látható az alkatrész (kiszerelt állapotban)
A motorháztetõ felpattintása után tehát egy ilyet keressünk. Ha megtaláltuk, veregessük vállon magunkat, majd rögtön ezt követõen vegyük le a negatív akkusarut, a biztonság kedvéért. Ha ezzel megvagyunk, húzzuk ki a kábeleket, amelyek az elosztófedélre mennek (az a szürke mûanyag, ami a fenti képen látható) , majd húzzuk szét az elosztó csatlakozóját. Az elosztókábelekkel összerakáskor nem lesz gondunk, mert az elosztófedélen minden csatlakozás meg van számozva, így a számozásnak megfelelõ henger kábele kerül oda. Vegyük le az elosztófedelet egy csillagcsavarhúzó, vagy egy 8-as dugókulcs segítségével. Miután leszedtük, a következõ kép tárul elénk…..1-es ábra….
A képen látható barna mûanyag az elosztópipa, külföldiül rotor. Ahová a rotor fémes vége mutat, tegyünk egy jelet az elosztóházra, majd ezután az elosztóházat jelöljük össze a hengerfejjel. Erre azért van szükség, hogy összeszerelés után ne kelljen gyújtást állítanunk. Ha a jelölésekkel megvagyunk, egy 12-es dugókulccsal az elosztót rögzítõ két csavar szedjük ki, majd húzzuk ki az elosztót. Ezek után vonuljunk be a mûhelybe.
Elsõként húzzuk le a rotort az elosztótengelyrõl (ha meg van égve a vége, csiszoljuk meg, szükség esetén szerezzünk be újat). Ha megvagyunk vele, a tengely másik végén lévõ fogaskereket kell leszednünk. Ehhez szükség van az õt rögzítõ feszítõcsap eltávolítására....2-es ábra….
Egy dorni (kiütõ) segítségével megpróbálhatjuk kiütni. Nekem ez nem sikerült, úgyhogy ki kellett fúrni egy 3-as fúró segítségével. Ehhez szükség lesz a segítõnkre is. Fogjunk be egy fadarabot a satuba, majd szóljunk Józsinak, hogy erre fektesse fel a tengely végét, majd óvatosan, és türelemmel fúrjuk át a csapot ügyelve, hogy ne menjen félre a fúró. Ha átfúrtuk a csapot, akkor már könnyen eltávolítható lesz…..3-as ábra….
Ahová az ábrán látható nyíl mutat, ajánlatos megtisztítani az olajos lerakódástól, hogy a fogaskerék könnyen lecsússzon. Ehhez használjunk egy dörzsi szivacsot Brigéciolba mártva. Miután megtisztítottuk a tengely végét, a fogaskerék könnyen le fog jönni….4-es ábra….
Ha ezzel megvagyunk, lessünk be az elosztó belsejébe, és az 5-ös ábrán lévõ két csavart szedjük ki, de óvatosan, mert van alattuk 1-1 spéci alátét, melyek az elosztótengely csapágyát rögzítik. Ne veszítsük el õket, ha lehet…..
Miután a két csavar kint van, óvatosan üssük ki az elosztótengelyt egy kalapáccsal. Ki fog jönni könnyen....6-os ábra…
Az elosztótengely eltávolítása után szemünk elé kerül maga a bûnös….7-es ábra….
Egy kisebb csavarhúzót nyugodtan üssünk bele a gumis részébe kalapáccsal, vigyázva azért az elosztóház testi épségére, majd fordítsuk ki a helyérõl. Következõ feladat az elosztótengely csapágyának eltávolítása….8-as ábrán a csapágy maga….
Megint szükségünk lesz Józsira, hacsak nincs egy hidraulikus présünk, mert akkor menõk vagyunk, és simán le tudjuk préselni a csapágyat a tengelyrõl. Ha nem vagyunk annyira menõk, akkor nyissuk ki a satut, és segítõnk két csavarhúzóval támassza alá a csapágyat, mi pedig egy fa stafni közbeiktatásával üssük az elosztótengely megfelelõ végét….elõbb-utóbb meg fogja adni magát, mert szerencsére nem túl szorosan illesztett….9;10-es ábrák…..
Ha lent van a csapágy, az elõbb használt dörzsi szivaccsal tisztítsuk meg a tengelyt ügyelve két dologra. Az elsõ, hogy a csapágy helyét ne dörzsöljük, mert oda fog kerülni az új, a másik, ahol a szimmering fut, azt a részt alaposan tisztítsuk meg. Ezek után az elosztóház külsejét-belsejét is tisztítsuk meg az olajos lerakódásoktól….közben a kiszerelt csavarok ázhatnak Brigéciloban.
Miután kitakarítottuk magunkat, és minden ragyog, helyezzük be az új szimmeringet úgy, hogy a rajta lévõ írás felénk nézzen, majd egy 13-as dugókulcs, és egy kalapács segítségével óvatosan üssük a helyére, hogy körbe egyenletesen felfeküdjön…..12-es ábra….szimmering a helyén….
Következõ mozzanat az új csapágy felszerelése az elosztótengelyre. Fogjunk be a satuba ismét egy darab fát, erre támasszuk fel az elosztótengelyt, csúsztassuk rá a csapágyat, majd ha még mindig nincs hidraulikus présünk, egy csõkulcs segítségével (ha jól emlékszem 12-es) üssük egészen addig, amíg a helyére nem kerül. Figyelem ! A csapágy külsõ gyûrûjét SOHA ne üssük. Ezért olyan csövet, vagy csõkulcsot keressünk, amely épp rácsúszik az elosztótengelyre….13-as ábra….
Ha a csapágy a helyén, csúsztassuk be az elosztótengelyt a helyére, de elõtte egy picit olajozzuk be a tengely végét, hogy az új szimmering ne fusson szárazon. Ezután a két rögzítõcsavarral (és a spéci alátétekkel) rögzítsük a tengelyt a helyén, ügyelve, hogy jól álljanak az alátétek. Elosztótengely rögzítve a helyén (ugye milyen szép feszesen forog mostmár a tengely ?!), szereljük fel a fogaskereket. Csúsztassuk a helyére, az új feszítõcsapot helyezzük bele, Józsi fektesse fel a tengely végét a satuba befogott fa stafnira, majd addig üssük a feszítõcsapot, amíg az végig ér a fogaskerékben. Ha ez megvan, vágjuk le a csap kiálló részét. Ki-ki vérmérséklete szerint…..fûrészlappal, flexxel, ipari darabolóval…..14;15;16;17-es ábrák…..
Miután megvagyunk a vágással, egy kisebb reszelõvel tisztítsuk meg a csap végét, majd tisztítsuk meg a fûrészportól a tengely végét….mondjuk egy száraz ecsettel.
Csúsztassuk a helyére a rotort (legalább így, de inkább ennél szebben nézzen ki az elosztóház)….18-as ábra…
Ezután felrakhatjuk az elosztóházra az új tömítõgyûrût (ha szükség volt rá) …19-es ábra….
Ha ezzel is meg vagyunk, mehet a helyére az elosztó. Mielõtt a helyére csúsztatjuk, nem árt beolajozni az elosztóház tömítõgyûrûjét, hogy könnyen a helyére menjen. A jelöléseinknek megfelelõen csúsztassuk a helyére az elosztót, majd rögzítsük a csavarjait 12-es dugókulccsal. Ezután mehet a helyére az elosztófedél, melyet csillagcsavarhúzóval, vagy 8-as dugókulccsal húzzunk meg. Dugjuk össze az elosztó csatlakozóját, és a sorszámoknak megfelelõen csatlakoztassuk a gyertyakábeleket. Rögzítsük az akkumulátor saruját…..és indulás.
Kellemes idõtöltést !