Jogszabályok, KRESZ módosítások, hivatalos dolgok
- Pacsker
- Site Admin
- Hozzászólások: 23940
- Csatlakozott: 2007 márc. 09, 06:44 pm
- Autód gyártási éve: 1988
- Autód típusa (és generációja): Corolla E9
- Autód felszereltségi jelölése: GTi
- Autód karosszéria variánsa: Liftback (5 ajtós)
- Tartózkodási hely: Budapest
- Kapcsolat:
Re: Jogszabályok, KRESZ módosítások, hivatalos dolgok
lace00 írta:Köszi az infót. Úgy tűnik nagyjából harmad úton járok a megoldás felé.mozso írta:Irj a Toyota Central Europe-nak vagy hivd fel oket (Dénes Balázs). Alvazszam alapjan adnak igazolast, hogy milyen valojaban a kategoria. Azzal el lehet menni az okmanyirodaba uj forgalmit csinaltatni.
Toyota Central Europe-tól megkaptam az igazolást, hogy valóban Euro III és 06.
NKH-nál érdeklődtem a következő lépésekről, ezt a választ kaptam:Szóval még NKH vizsgáló állomás és okmányiroda meglátogatására kell valamikor időt szakítanom.A Nemzeti Közlekedési Hatóság jogutódjához, a Nemzeti Fejlesztési Minisztériumhoz érkezett elektronikus levelére a következő tájékoztatást adom.
A gépkocsi járműnyilvántartásban (forgalmi engedélyében) szereplő műszaki adatainak módosítását – köztük a környezetvédelmi osztályba sorolás kódszámát – a tulajdonos vagy általa meghatalmazott személy a megyei illetékességű járási hivatal által üzemeltetett műszaki vizsgáló állomáson kérelmezheti a jármű egyidejű bemutatása mellett. A vizsgáló állomás munkatársai, amennyiben szükséges, a megváltozott adatokkal műszaki adatlapot állítanak ki.
A műszaki adatlap adatai alapján az okmányirodában vagy kormányablakban az ügyintéző módosítja járműnyilvántartás adatait és nyomtat forgalmi engedélyt a megváltozott adatokkal.
Klubelnök
Merjünk nagyban gondolkodni!
"Before you say you can't do it, try it" / Sakichi Toyoda
"I always say, the way a man treats his car is how he treats himself." / Tarconi
AE92 Liftback GT-i (4AGE, Kouki)
TE71 GT DOHC Coupe (2TG, Zenki)
KE11 Sedan felújítását várva (2K, Kouki)
KP60 Starlet versenyautó építés alatt (4AGE)
Merjünk nagyban gondolkodni!
"Before you say you can't do it, try it" / Sakichi Toyoda
"I always say, the way a man treats his car is how he treats himself." / Tarconi
AE92 Liftback GT-i (4AGE, Kouki)
TE71 GT DOHC Coupe (2TG, Zenki)
KE11 Sedan felújítását várva (2K, Kouki)
KP60 Starlet versenyautó építés alatt (4AGE)
- Pacsker
- Site Admin
- Hozzászólások: 23940
- Csatlakozott: 2007 márc. 09, 06:44 pm
- Autód gyártási éve: 1988
- Autód típusa (és generációja): Corolla E9
- Autód felszereltségi jelölése: GTi
- Autód karosszéria variánsa: Liftback (5 ajtós)
- Tartózkodási hely: Budapest
- Kapcsolat:
Re: Jogszabályok, KRESZ módosítások, hivatalos dolgok
Nagyon tolják a médiában a tegnap kezdődő közúti ellenőrzési razziát.
Egy kérdés!
Most a téligumit kötelezővé tették?!?!?!
Vagy jól hallom, hogy szándékosan ködösítve beszélnek erről a témáról.
Még nem kívánom felrakni a télieket. Ha megállít, akkor joggal feleselek a járőrrel vagy inkább halgassak?
Egy kérdés!
Most a téligumit kötelezővé tették?!?!?!
Vagy jól hallom, hogy szándékosan ködösítve beszélnek erről a témáról.
Még nem kívánom felrakni a télieket. Ha megállít, akkor joggal feleselek a járőrrel vagy inkább halgassak?
Klubelnök
Merjünk nagyban gondolkodni!
"Before you say you can't do it, try it" / Sakichi Toyoda
"I always say, the way a man treats his car is how he treats himself." / Tarconi
AE92 Liftback GT-i (4AGE, Kouki)
TE71 GT DOHC Coupe (2TG, Zenki)
KE11 Sedan felújítását várva (2K, Kouki)
KP60 Starlet versenyautó építés alatt (4AGE)
Merjünk nagyban gondolkodni!
"Before you say you can't do it, try it" / Sakichi Toyoda
"I always say, the way a man treats his car is how he treats himself." / Tarconi
AE92 Liftback GT-i (4AGE, Kouki)
TE71 GT DOHC Coupe (2TG, Zenki)
KE11 Sedan felújítását várva (2K, Kouki)
KP60 Starlet versenyautó építés alatt (4AGE)
- Gugyor
- Fanatikus fórumozó
- Hozzászólások: 2002
- Csatlakozott: 2011 jan. 16, 07:21 pm
- Autód gyártási éve: 1988
- Autód típusa (és generációja): Corolla E9
- Autód felszereltségi jelölése: GTi
- Autód karosszéria variánsa: Hatchback (3 ajtós)
- Tartózkodási hely: Tatabánya
Re: Jogszabályok, KRESZ módosítások, hivatalos dolgok
Nem kötelező. Ez csak egy egyszerű ellenőrzés. Nem büntetnek. Nekem is nyári van a corollán és nem is lesz rajta mert takarodik be a garázsba. A carinát meg nézegetheti, nem talál fogást rajta
Corolla AE92 GTI HB
Toyota carina e gli
Toyota carina e gli
- toytomi
- Fanatikus fórumozó
- Hozzászólások: 2852
- Csatlakozott: 2011 okt. 21, 07:32 pm
- Autód gyártási éve: 1989
- Autód típusa (és generációja): Corolla E9
- Autód felszereltségi jelölése: GTi
- Autód karosszéria variánsa: Liftback (5 ajtós)
- Tartózkodási hely: Kübekháza, Szeged
Re: Jogszabályok, KRESZ módosítások, hivatalos dolgok
Nem kötelező a téli még. Csak a profil mélységgel foglalkoznak most.
AE92 Gt-i Liftback - Zenki, 4A-GE 16V Smallport - R.I.P.
AE92 Gt-i Liftback - Zenki, 4A-GE 16V Smallport
AE92 Gt-i Liftback - Zenki, 4A-GE 16V Smallport
- Bruce E9
- Fanatikus fórumozó
- Hozzászólások: 1836
- Csatlakozott: 2007 okt. 01, 03:36 pm
- Autód gyártási éve: 1988
- Autód típusa (és generációja): Corolla E9
- Autód felszereltségi jelölése: GTi
- Autód karosszéria variánsa: Liftback (5 ajtós)
- Tartózkodási hely: Tiszaújváros
Re: Jogszabályok, KRESZ módosítások, hivatalos dolgok
Hallottátok, hogy 2018. január 1-től utólagosan is (1 órával később) meg lehet venni az autópálya matricát?
Ez teljesen logikus és normális változtatás! Végre valami ész dereng a döntéshozók agyában és nem a bírságolásra összpontosítanak.
Engem többször olyanokért büntettek meg, amiről nem sokkal később kiderült, hogy teljesen logikátlan jogszabályok és megváltoztatták, módosították:
- harmadik pótféklámpa LADA 2104-en (1998, 5 000 Ft)
- hátsó ablak sötétítő rolló LADA 2104-en (1999, 10 000 Ft!)
- dombról lefelé menet nyíl egyenes úton záróvonal érintése Geo Prizm-mel (2002, 8 000 Ft)
- autópálya felhajtó utáni benzinkúton, a fotó után 2 perccel (!) megvett matrica (2013, 15 000 Ft)
Ez teljesen logikus és normális változtatás! Végre valami ész dereng a döntéshozók agyában és nem a bírságolásra összpontosítanak.
Engem többször olyanokért büntettek meg, amiről nem sokkal később kiderült, hogy teljesen logikátlan jogszabályok és megváltoztatták, módosították:
- harmadik pótféklámpa LADA 2104-en (1998, 5 000 Ft)
- hátsó ablak sötétítő rolló LADA 2104-en (1999, 10 000 Ft!)
- dombról lefelé menet nyíl egyenes úton záróvonal érintése Geo Prizm-mel (2002, 8 000 Ft)
- autópálya felhajtó utáni benzinkúton, a fotó után 2 perccel (!) megvett matrica (2013, 15 000 Ft)
----------------------------------
Forró Fecske
AE92 Corolla Liftback GT-i, Black Top G6
Forró Fecske
AE92 Corolla Liftback GT-i, Black Top G6
- montoya
- Fanatikus fórumozó
- Hozzászólások: 3726
- Csatlakozott: 2010 aug. 29, 10:17 pm
- Tartózkodási hely: BP XI
Re: Jogszabályok, KRESZ módosítások, hivatalos dolgok
Jah, ez egy normális módosítás.
Anno nekem még sikerült megvenni út közben, mikor még nem jártam évessel, de jah, tök jogos.
Anno nekem még sikerült megvenni út közben, mikor még nem jártam évessel, de jah, tök jogos.
IS200 '01
Carina Coupe 1.8 XE - RIP
Carina Coupe 1.6 DX
Datsun Gloria Hardtop
Mazda 323 BF turbo 4wd
Carina Coupe 1.8 XE - RIP
Carina Coupe 1.6 DX
Datsun Gloria Hardtop
Mazda 323 BF turbo 4wd
- Pacsker
- Site Admin
- Hozzászólások: 23940
- Csatlakozott: 2007 márc. 09, 06:44 pm
- Autód gyártási éve: 1988
- Autód típusa (és generációja): Corolla E9
- Autód felszereltségi jelölése: GTi
- Autód karosszéria variánsa: Liftback (5 ajtós)
- Tartózkodási hely: Budapest
- Kapcsolat:
Re: Jogszabályok, KRESZ módosítások, hivatalos dolgok
A családi utód projektben utaltam az eddigi legnagyobb harcomra a hivatalokkal (sikerrel zárult).
Leírni nem lehet, mert pokolian sok karakter lenne.
Itt azonban egy frissebb és pár ember számára tanúlságos eset:
Hivatali ügyintézés, biztosítás - vol.87.
Annó, amikor még fórumokat használtunk, úgy tudtuk a nehezen, kényszerűségből megugrott bürokratikus kihívásokat, visszavert hivatali ügyintézéseket, "támodásokat" megosztani, hogy abból sokan okulhattunk, visszakereshető módon, akár évekkel később is felfrissíthettük emlékeinket. Ha már ott nem megy, akkor most itt.
Korábban már megjártam többször is a hadak útját, de a napokban sikerült pár kisebb - akár más számára evidens - dologra fényt derítenem, így ebben a postban osztanám meg veletek, hátha másnak sem evidencia 1-2 hasznos infó.
Preambulum
20 éve vezetek, sosem volt gyorshajtási bírságom, és hivatalos károkozásom sem. 2022-ben azonban egy mellékútról kívántam balra felhajtani a magasabb rendű útra. Tőlem balra, ~30 méterre piros lámpás kereszteződés (és egyben T elágazás), délutáni csúcs. A lámpa fele előttem araszoltak, így nem tudtam rögtön besorolni. Várok, éppen kb 5-tel csorognak, erre végre (szokás szerint a százhetvenedik autós) villant, hogy beenged. Balról senki sem jött, megindultam, azonban annak ellenére, hogy megállt a beengedőm, kis hézaggal, de az ő előtte levő is éppen megállt, hisz megint beállt a sor. A kígyó előrébb már megint nyúlni kezdett, így maradtam a kereszteződésben (részben elfoglalva közelebbi sávot)
és vártam, hogy besorolhassak az előzékeny elé. Már állunk ott vagy 10 másodperce, erre balról a piros lámpás kereszteződésbe befordul egy fekete VW Tiguan és padlóval jön felém. Igazi pszichopata gengszter volt, és ahogy már vagy 100-körül közel ért hozzám, a dudára is ráfeküdt (de nem fékezett, csak tovább gyorsult). Bevallom, úgy rámhozta a frászt, hogy reflexből menekülőre fogtam - egyszerűen túlélő efektus - , felengedtem a kuplungot és nekiugrottam az előttem álló 6-os BMW-be... A VW az utolsó utáni pillanatban mögöttem kikerült (ugyanúgy 100 felett), hisz 2x2 sáv volt az út, tehát bőven elfért még ilyen tempónál is és persze nem állt meg. Annyira egyértelmű volt a szitu, hogy azonnal odajött, aki beengedett, odaállt mellém egy Prius 2-es is, hogy tanúskodik, sőt felírta az ámokfutó rendszámát, ráadásul, akinek oldalról nekiugrottam, még ő sem volt rám mérges, hisz mindenki álló autóból végignézte pszichót... Hívtunk rendőrt, hisz itt egyértelműven harmadik fél váltotta ki a károkozást. 1 órát vártunk a járőrre, mert másik kerületből vezényelték át... Már csak én és a BMW-s maradtunk. Elmeséltük a járőrnek, hogy mi történt (tehát a teljesen vétlen károsult is), majd a rendőr trágár szavakkal illette a VW-st, hosszasan szidta és jellemezte, szóban empátiát tanúsított irányunkba, majd leszegett fejjel jelezte, hogy akármennyire is igazunk van jobb, ha nem csinálok feljelentést, sőt papíron ismerjem el a vétkességet, hisz, ha beidézik a VW-st, az úgyis azt mondja majd, hogy miközben jött, én kanyarodtam ki elé és nehezen fogom bizonyítani az igazamat, hisz a KRESZ szerint csak akkor hajthatok fel a védett útra, ha 100%-ig meggyőződtem arról, hogy azt "lehet". Mondom beengedtek, és már álltam, amikor befordult a Tiguan, tanúskodnak is mellettem... (mondta a BMW-s is, Priusos is). Nem, nem számít, higyjem el, csak rosszabbul járhatok... Igazándiból teljesen elgurult a gyógyszerem, már több órája máshol kellett volna lennem, elengedtem, aláírtam, kék-sárga, ráb@sztam.
Láttam, hogy valószínűleg a papírmunkát akarta megspórolni a járőr, de nem akartam bíróságra idéztetni a többi tök vétlen felet, a BMW-snek így is elromlott a napja és a törésmentes "M"-be akárhogyis csak kicsit, de kárt okoztam.
A sors iróniája, hogy a műanyag küszöbborításban látható 2 karc miatti újrafényezés és a bal hátsó ajtó fénytörése miatt feltételezett horpadás kihúzása pár ezer Ft híján 1M Ft-os kárban realizálódott..
B10-ből visszament a piros autóm B8-ba (papírforma) és persze 2 éve a többi autóm biztosítási kalkulálása során is ki "kell" töltenem a "mikor okozott újra kárt" mezőt, így azok biztosítása is jelentősen nőtt. Jelentős összeggel szívtam eddig meg a bulit, de megpróbálom elfogadni, hisz az élet így akarta és sok-sok éve tényleg volt ráfutásos (kis mértékű) károkozásom, ahol nem kék-sárgán, csak hivatalos nyom nélkül rendeztem a javítás költségét. Így kell lennie..
A pár nappal ezelőtti felismerés
A Bonus-Malus besorolásnál már megszoktam, hogy józan paraszti ésszel ellentétes a rendszer (mint, ahogyan pl.: 3. országból származó külföldi küldemény esetén a postaköltségre is megy a vám+áfa fizetési kötelezettség. Tök logikus egy más országnak megfizetett immateriális szolgáltatási díjára ilyen sarcot fizetni Magyarországon...)
A Bonus-Malusnál hasonló logikus gondolkodás, hogyha 30 év vezetés alatt sosem okoztál kárt, tehát a lehető legkockázatmentesebb sofőr vagy a biztosítók számára, akkor, ha veszel egy második autót, annak besorolása szűzies módon A0-ról fog indulni. Ha abba az autódba ülsz, rögtön, remegő kezű, friss jogsis veszélyforrássá változol és ismét 10 balesetmentes ÉVEDBE! telik, hogy eljuthass a legkedvezőbb tarifájú B10-es besorolásba ezzel az autóddal is. Értem én az okokat, csak bosszantó befogadni..
Innen indultam. Egyetlen autómnál nem én vagyok a tulaj és az üzembentartó egyben. Ez pont a piros Japtimerem (=fenti károkozó jármű), aminek tulajdonosa ugyan én vagyok, de üzembentartója Édesapám, így értelemszerűen a biztosítása is az ő nevére szól.
Ahogy említettem B10-ből visszaugrott B8-ba. Most évfordulóváltásnál kalkulálok a Netrisknél, 40 ezerrel kevesebbért sikerült találni, így most Unionról Uniqua-ra váltott"am". Megkötöm, utalom, 1 hétre rá ír az Uniqua, hogy lekérték a kártörténeti adatokat és fizessek még a 26.000Ft-ra 7.000-et, mert történt károkozás az utóbbi 3 évben. Na mondom ez kemény, mert az oké, hogy a Bonus visszasorolódott 2 egységet, (hiszen ebből a szerződésből lett fizetve a "két" igen költséges elemfújás..), de, hogy Édesapám, mint szerződő nem okozott kárt az hót ziher. A kék-sárgán is én voltam a károkozó. A helyszínelési jegyzőkönyvben is, egyszóval minden hivatalos okmányon az én nevem szerepelt.
Utána mentem és kiderült, hogy sok egyéb esettel szemben most én voltam a hülye, MERT:
Mint, ahogyan az nektek is egyértelmű, amikor a KGFB alkuszi kalkulációban felteszik a kérdést, hogy "Okozott-e az elmúlt X évben? / "Mikor okozott utoljára kárt?" kérdés feltevésénél bizony nem rátok, a szerződő személyére gondolnak még az egyértelmű személyes névmás ellenére sem... Ha kinyitjátok a magyarázó szövegbuborékot, a hosszas magyarázat?! legutolsó mondata rávilágít, hogy valójában az előzmény "szerződésre", sőt magára az autóra és nem a szerződő személyére vonatkozik a kérdés?!?! Ergo tök mindegy ki okoz kárt egy autóval, a magasabb biztosítási díj elszenvedője bizony minden esetben az üzenbentartó lesz, beleértve a többi autójának kalkulációját vagy az esetben érintett lecserélése utániakat is, hiszen "az üzembertartó vállalja a felelősséget, bárkinek is adta a volánt".
Bevallom férfiasan én ezt rohadtul nem tudtam és jóhiszeműen a feltett kérdés magyar értelmezése szerint feleltem mindig. Hogy ez miért érdekes méginkább? Mert az utóbbi pár évben az utóbbi egyéb (saját tulajdonú és üzemeltetésű) autóim biztosításkötései alkalmával is így, tehát IGEN-nel válaszoltam a károkozós kérdésre, ami természetesen vastagon meg is látszott a biztosítási díjakon. A biztosítóval történt egyeztetés végett pedig elhangzott, hogy az egzakt kérdésre "ön okozott-e kárt" nekem NEM-mel kellett volna válaszolnom, akárhogyis én ugrottam rá papír szerint is arra a BMW küszöb borításra.
Az utóbbi pár év felárait feleslegesen fizettem meg (ilyenkor persze nem szólnak a biztosítók, hogy a lekért kártörténeti adatok alapján Önnek kevesebbet kellene fizetni..)
Ez van, most gyorsan meg is kötöttem a Subarum biztijét (februári fordulós) kinyitottam a szövegbuborékot és az egyértelmű kérdés, valóban nem az és az utolsó mondat tisztázza, hogy nekem valóban NEM-mel kell válaszolnom. Gondolom ebbe a hibába csak én estem eddig, de ha netán van, akinek ez ugyancsak nem volt világos, figyeljen oda rá a jövőben, mert sokat lehet spórolni.
A telefonos ügyintéző egyébként végtelenül intelligens és felkészült volt tényleg! (utána írtam is a főnökének) és olyannyira szürreálisan rugalmas, hogy megküldött meghatalmazás hiányában, hogy mégis érdeklődhessek egy olyan szerződésről, amit Édesapám kötött feldobta, hogyha van a közelben egy másik teló, hívjam fel rajta fateromat, hangosítsam ki mindkettőt, fordítsam egymás felé és Édesapám mondja be a telefonba, hogy meghatalmaz, hogy az ügyben teljes körűen eljárjak. Csíptem! Azóta feltöltöttem a Netriskbe egy meghatalmazást, így már ez sem lehet gond a jövőben.
Egyéb hasznos
A telefonos beszélgetés során egy teljesen más kontextusban elhangzott, hogy a Bonus besorolás 2 évig hordozható.
Miután leraktuk, beindult a vezérhangya, írtam egy hivatalos állásfoglalás kérőt az alkusznak. Van egy autóm, amit 2020-ban felújítás okán ideiglenesen kivontam a forgalomból. Azon a biztosítás B09 volt (azaz 9 balesetmentes éven át gyűjtögettem) és ugyan nem lett felmondva a biztosítása, csak lejelentettem a szüneteltetését, de elévülhet-e a Bonus besorolása, mert nem tudom fel lesz-e újítva, mikor kerül ismét forgalomba, ha egyáltalán forgalomba kerül, de nem szeretném elbukni a B9-ét.
Visszaírtak, hogy megvizsgálták az ügyet. 2020 nyarán ideiglenesen kivontam és lejelentettem, az Allianz 2022.02.27-vel érdekmúlás miatt felmondta a biztosítást, így 2 évem van rendelkezni a felszabaduló B09 hordozásáról vagy az elvész.
Épp időben, besz@rok.. Át is rakom a legnagyobb köbcentisre, mint a sicc.
Erről a 2 év elévülésről (elfelejtek biztonságosan vezetni, főleg, ha közben ugyanazon kategóriában több autót is biztosítok? Röhej...) biztosan többen tudtok, de, ha valakinek újdonság, érdemes erre is figyelni, hisz veteránozóknál azért sűrűbben előforduló téma a forgalomból kivonogatás, de mondok egy populárisabb példát is:
Egy használt autót birtokló halandó, lecseréli pár évvel fiatalabbra a sárkányt. Hogy ne legyen földönfutó a régi mellé megveszi a már csak 16 éves újabbat, megköti rá a biztit, ami evidens, hogy A0-ból indul, pár hétre rá eladja a régi autót, aztán eszében van-e, hogy arról áthordozza az akár B10-et vagy netán újra küzd évről évre A0-ról... Nem tudom, hogy 1 autó birtoklásánál van-e valami figyelemfelhívás, automatizáció, de, ha nem, érdemes rá figyelni!
Az első és ahhoz hasonló esetek során felmerülő indulatok kezelésére pedig ezzel búcsúzom:
https://www.youtube.com/shorts/MKlZOZcqQ6E
Leírni nem lehet, mert pokolian sok karakter lenne.
Itt azonban egy frissebb és pár ember számára tanúlságos eset:
Hivatali ügyintézés, biztosítás - vol.87.
Annó, amikor még fórumokat használtunk, úgy tudtuk a nehezen, kényszerűségből megugrott bürokratikus kihívásokat, visszavert hivatali ügyintézéseket, "támodásokat" megosztani, hogy abból sokan okulhattunk, visszakereshető módon, akár évekkel később is felfrissíthettük emlékeinket. Ha már ott nem megy, akkor most itt.
Korábban már megjártam többször is a hadak útját, de a napokban sikerült pár kisebb - akár más számára evidens - dologra fényt derítenem, így ebben a postban osztanám meg veletek, hátha másnak sem evidencia 1-2 hasznos infó.
Preambulum
20 éve vezetek, sosem volt gyorshajtási bírságom, és hivatalos károkozásom sem. 2022-ben azonban egy mellékútról kívántam balra felhajtani a magasabb rendű útra. Tőlem balra, ~30 méterre piros lámpás kereszteződés (és egyben T elágazás), délutáni csúcs. A lámpa fele előttem araszoltak, így nem tudtam rögtön besorolni. Várok, éppen kb 5-tel csorognak, erre végre (szokás szerint a százhetvenedik autós) villant, hogy beenged. Balról senki sem jött, megindultam, azonban annak ellenére, hogy megállt a beengedőm, kis hézaggal, de az ő előtte levő is éppen megállt, hisz megint beállt a sor. A kígyó előrébb már megint nyúlni kezdett, így maradtam a kereszteződésben (részben elfoglalva közelebbi sávot)
és vártam, hogy besorolhassak az előzékeny elé. Már állunk ott vagy 10 másodperce, erre balról a piros lámpás kereszteződésbe befordul egy fekete VW Tiguan és padlóval jön felém. Igazi pszichopata gengszter volt, és ahogy már vagy 100-körül közel ért hozzám, a dudára is ráfeküdt (de nem fékezett, csak tovább gyorsult). Bevallom, úgy rámhozta a frászt, hogy reflexből menekülőre fogtam - egyszerűen túlélő efektus - , felengedtem a kuplungot és nekiugrottam az előttem álló 6-os BMW-be... A VW az utolsó utáni pillanatban mögöttem kikerült (ugyanúgy 100 felett), hisz 2x2 sáv volt az út, tehát bőven elfért még ilyen tempónál is és persze nem állt meg. Annyira egyértelmű volt a szitu, hogy azonnal odajött, aki beengedett, odaállt mellém egy Prius 2-es is, hogy tanúskodik, sőt felírta az ámokfutó rendszámát, ráadásul, akinek oldalról nekiugrottam, még ő sem volt rám mérges, hisz mindenki álló autóból végignézte pszichót... Hívtunk rendőrt, hisz itt egyértelműven harmadik fél váltotta ki a károkozást. 1 órát vártunk a járőrre, mert másik kerületből vezényelték át... Már csak én és a BMW-s maradtunk. Elmeséltük a járőrnek, hogy mi történt (tehát a teljesen vétlen károsult is), majd a rendőr trágár szavakkal illette a VW-st, hosszasan szidta és jellemezte, szóban empátiát tanúsított irányunkba, majd leszegett fejjel jelezte, hogy akármennyire is igazunk van jobb, ha nem csinálok feljelentést, sőt papíron ismerjem el a vétkességet, hisz, ha beidézik a VW-st, az úgyis azt mondja majd, hogy miközben jött, én kanyarodtam ki elé és nehezen fogom bizonyítani az igazamat, hisz a KRESZ szerint csak akkor hajthatok fel a védett útra, ha 100%-ig meggyőződtem arról, hogy azt "lehet". Mondom beengedtek, és már álltam, amikor befordult a Tiguan, tanúskodnak is mellettem... (mondta a BMW-s is, Priusos is). Nem, nem számít, higyjem el, csak rosszabbul járhatok... Igazándiból teljesen elgurult a gyógyszerem, már több órája máshol kellett volna lennem, elengedtem, aláírtam, kék-sárga, ráb@sztam.
Láttam, hogy valószínűleg a papírmunkát akarta megspórolni a járőr, de nem akartam bíróságra idéztetni a többi tök vétlen felet, a BMW-snek így is elromlott a napja és a törésmentes "M"-be akárhogyis csak kicsit, de kárt okoztam.
A sors iróniája, hogy a műanyag küszöbborításban látható 2 karc miatti újrafényezés és a bal hátsó ajtó fénytörése miatt feltételezett horpadás kihúzása pár ezer Ft híján 1M Ft-os kárban realizálódott..
B10-ből visszament a piros autóm B8-ba (papírforma) és persze 2 éve a többi autóm biztosítási kalkulálása során is ki "kell" töltenem a "mikor okozott újra kárt" mezőt, így azok biztosítása is jelentősen nőtt. Jelentős összeggel szívtam eddig meg a bulit, de megpróbálom elfogadni, hisz az élet így akarta és sok-sok éve tényleg volt ráfutásos (kis mértékű) károkozásom, ahol nem kék-sárgán, csak hivatalos nyom nélkül rendeztem a javítás költségét. Így kell lennie..
A pár nappal ezelőtti felismerés
A Bonus-Malus besorolásnál már megszoktam, hogy józan paraszti ésszel ellentétes a rendszer (mint, ahogyan pl.: 3. országból származó külföldi küldemény esetén a postaköltségre is megy a vám+áfa fizetési kötelezettség. Tök logikus egy más országnak megfizetett immateriális szolgáltatási díjára ilyen sarcot fizetni Magyarországon...)
A Bonus-Malusnál hasonló logikus gondolkodás, hogyha 30 év vezetés alatt sosem okoztál kárt, tehát a lehető legkockázatmentesebb sofőr vagy a biztosítók számára, akkor, ha veszel egy második autót, annak besorolása szűzies módon A0-ról fog indulni. Ha abba az autódba ülsz, rögtön, remegő kezű, friss jogsis veszélyforrássá változol és ismét 10 balesetmentes ÉVEDBE! telik, hogy eljuthass a legkedvezőbb tarifájú B10-es besorolásba ezzel az autóddal is. Értem én az okokat, csak bosszantó befogadni..
Innen indultam. Egyetlen autómnál nem én vagyok a tulaj és az üzembentartó egyben. Ez pont a piros Japtimerem (=fenti károkozó jármű), aminek tulajdonosa ugyan én vagyok, de üzembentartója Édesapám, így értelemszerűen a biztosítása is az ő nevére szól.
Ahogy említettem B10-ből visszaugrott B8-ba. Most évfordulóváltásnál kalkulálok a Netrisknél, 40 ezerrel kevesebbért sikerült találni, így most Unionról Uniqua-ra váltott"am". Megkötöm, utalom, 1 hétre rá ír az Uniqua, hogy lekérték a kártörténeti adatokat és fizessek még a 26.000Ft-ra 7.000-et, mert történt károkozás az utóbbi 3 évben. Na mondom ez kemény, mert az oké, hogy a Bonus visszasorolódott 2 egységet, (hiszen ebből a szerződésből lett fizetve a "két" igen költséges elemfújás..), de, hogy Édesapám, mint szerződő nem okozott kárt az hót ziher. A kék-sárgán is én voltam a károkozó. A helyszínelési jegyzőkönyvben is, egyszóval minden hivatalos okmányon az én nevem szerepelt.
Utána mentem és kiderült, hogy sok egyéb esettel szemben most én voltam a hülye, MERT:
Mint, ahogyan az nektek is egyértelmű, amikor a KGFB alkuszi kalkulációban felteszik a kérdést, hogy "Okozott-e az elmúlt X évben? / "Mikor okozott utoljára kárt?" kérdés feltevésénél bizony nem rátok, a szerződő személyére gondolnak még az egyértelmű személyes névmás ellenére sem... Ha kinyitjátok a magyarázó szövegbuborékot, a hosszas magyarázat?! legutolsó mondata rávilágít, hogy valójában az előzmény "szerződésre", sőt magára az autóra és nem a szerződő személyére vonatkozik a kérdés?!?! Ergo tök mindegy ki okoz kárt egy autóval, a magasabb biztosítási díj elszenvedője bizony minden esetben az üzenbentartó lesz, beleértve a többi autójának kalkulációját vagy az esetben érintett lecserélése utániakat is, hiszen "az üzembertartó vállalja a felelősséget, bárkinek is adta a volánt".
Bevallom férfiasan én ezt rohadtul nem tudtam és jóhiszeműen a feltett kérdés magyar értelmezése szerint feleltem mindig. Hogy ez miért érdekes méginkább? Mert az utóbbi pár évben az utóbbi egyéb (saját tulajdonú és üzemeltetésű) autóim biztosításkötései alkalmával is így, tehát IGEN-nel válaszoltam a károkozós kérdésre, ami természetesen vastagon meg is látszott a biztosítási díjakon. A biztosítóval történt egyeztetés végett pedig elhangzott, hogy az egzakt kérdésre "ön okozott-e kárt" nekem NEM-mel kellett volna válaszolnom, akárhogyis én ugrottam rá papír szerint is arra a BMW küszöb borításra.
Az utóbbi pár év felárait feleslegesen fizettem meg (ilyenkor persze nem szólnak a biztosítók, hogy a lekért kártörténeti adatok alapján Önnek kevesebbet kellene fizetni..)
Ez van, most gyorsan meg is kötöttem a Subarum biztijét (februári fordulós) kinyitottam a szövegbuborékot és az egyértelmű kérdés, valóban nem az és az utolsó mondat tisztázza, hogy nekem valóban NEM-mel kell válaszolnom. Gondolom ebbe a hibába csak én estem eddig, de ha netán van, akinek ez ugyancsak nem volt világos, figyeljen oda rá a jövőben, mert sokat lehet spórolni.
A telefonos ügyintéző egyébként végtelenül intelligens és felkészült volt tényleg! (utána írtam is a főnökének) és olyannyira szürreálisan rugalmas, hogy megküldött meghatalmazás hiányában, hogy mégis érdeklődhessek egy olyan szerződésről, amit Édesapám kötött feldobta, hogyha van a közelben egy másik teló, hívjam fel rajta fateromat, hangosítsam ki mindkettőt, fordítsam egymás felé és Édesapám mondja be a telefonba, hogy meghatalmaz, hogy az ügyben teljes körűen eljárjak. Csíptem! Azóta feltöltöttem a Netriskbe egy meghatalmazást, így már ez sem lehet gond a jövőben.
Egyéb hasznos
A telefonos beszélgetés során egy teljesen más kontextusban elhangzott, hogy a Bonus besorolás 2 évig hordozható.
Miután leraktuk, beindult a vezérhangya, írtam egy hivatalos állásfoglalás kérőt az alkusznak. Van egy autóm, amit 2020-ban felújítás okán ideiglenesen kivontam a forgalomból. Azon a biztosítás B09 volt (azaz 9 balesetmentes éven át gyűjtögettem) és ugyan nem lett felmondva a biztosítása, csak lejelentettem a szüneteltetését, de elévülhet-e a Bonus besorolása, mert nem tudom fel lesz-e újítva, mikor kerül ismét forgalomba, ha egyáltalán forgalomba kerül, de nem szeretném elbukni a B9-ét.
Visszaírtak, hogy megvizsgálták az ügyet. 2020 nyarán ideiglenesen kivontam és lejelentettem, az Allianz 2022.02.27-vel érdekmúlás miatt felmondta a biztosítást, így 2 évem van rendelkezni a felszabaduló B09 hordozásáról vagy az elvész.
Épp időben, besz@rok.. Át is rakom a legnagyobb köbcentisre, mint a sicc.
Erről a 2 év elévülésről (elfelejtek biztonságosan vezetni, főleg, ha közben ugyanazon kategóriában több autót is biztosítok? Röhej...) biztosan többen tudtok, de, ha valakinek újdonság, érdemes erre is figyelni, hisz veteránozóknál azért sűrűbben előforduló téma a forgalomból kivonogatás, de mondok egy populárisabb példát is:
Egy használt autót birtokló halandó, lecseréli pár évvel fiatalabbra a sárkányt. Hogy ne legyen földönfutó a régi mellé megveszi a már csak 16 éves újabbat, megköti rá a biztit, ami evidens, hogy A0-ból indul, pár hétre rá eladja a régi autót, aztán eszében van-e, hogy arról áthordozza az akár B10-et vagy netán újra küzd évről évre A0-ról... Nem tudom, hogy 1 autó birtoklásánál van-e valami figyelemfelhívás, automatizáció, de, ha nem, érdemes rá figyelni!
Az első és ahhoz hasonló esetek során felmerülő indulatok kezelésére pedig ezzel búcsúzom:
https://www.youtube.com/shorts/MKlZOZcqQ6E
Klubelnök
Merjünk nagyban gondolkodni!
"Before you say you can't do it, try it" / Sakichi Toyoda
"I always say, the way a man treats his car is how he treats himself." / Tarconi
AE92 Liftback GT-i (4AGE, Kouki)
TE71 GT DOHC Coupe (2TG, Zenki)
KE11 Sedan felújítását várva (2K, Kouki)
KP60 Starlet versenyautó építés alatt (4AGE)
Merjünk nagyban gondolkodni!
"Before you say you can't do it, try it" / Sakichi Toyoda
"I always say, the way a man treats his car is how he treats himself." / Tarconi
AE92 Liftback GT-i (4AGE, Kouki)
TE71 GT DOHC Coupe (2TG, Zenki)
KE11 Sedan felújítását várva (2K, Kouki)
KP60 Starlet versenyautó építés alatt (4AGE)