Sztroik, képek, modellek, adatok, tapasztalatok. Csak összkerekes legyen és Toyota.
Nem kedvelem, mikor egy műszaki berendezésről, legyen szó rádióról, vagy éppen autóról, kijelentik, hogy "A".
Mégis, azt tapasztaltam, tapasztaltuk többen is akik reálisan foglalkoztak a témával, hogy az 1960-tól 97-ig terjedő időszakban egyértelmű a Toyota fölénye ebben a szegmensben.
Ezt a fölényt megállapítani, vagy visszhangban meghallani, nem könnyű. Mert használni kell a vasat, látni a többi gyártó termékét a sárban, ahhoz hogy az ember levonja a konzekvenciákat.
Az, hogy csillag van az autó orrán, nem elég. De például hazánkban arra pont jó, hogy parttalan vitába fulladjon egy beszélgetés. Vagy az, hogy olcsón van bontott motyó, nem kellene, hogy emelje egy márka fényét. Pontosabban nem ez kellene, hogy emelje.
De a Land Cruiser! Az mégis "A"!

A laza adathalmazon túl, megpróbálom személyes tapasztalatokkal kiegészíteni a témát.
A modell első két generációját élő ember nem látta a környéken, de volt.
Az 1951-ben megjelent Toyota Jeep BJ kortársaihoz hasonlóan leplezetlenül másolta az amerikai Willyst. Felezője nem volt, de megjelent a legendás F motorcsalád szivárványt húzva az égre.

Itt még nem Land Cruiser, csak toyota jeep az elnevezés. Kicsit F-eznek meg B-znek, nem túl konzekvensen, mert itt még különböző felépítményeket jelölnek a betűk. Később, a B dízelcsalád színrelépésével helyreáll a rend. Az F betű a benzines, a B a dízel motoros variáns. Legalábbis egy darabig, és kivéve amikor nem.
A 20-30-as sorozat szebb nem lesz, de puhul egy lépést a polgári használat felé.

Ez kábé annak felel meg, mikor vega címszó alatt, Fekete Laci becuppant egy olajbogyót. Még nem az igazi.
3.4-es és 3.9-es sor hatos motorok állnak rendelkezésre. A downsizing szót még ki sem találták. Az összkerék hajtás kapcsolható rendszerű, laprugó, fogaskerék mindenhol.
1954-ben Hanji Umehara az asztalra baszarint, miszerint az angolok kapják be, ha nekik Land Rover, nekünk Land Cuiser. Stimt?
Az asztalra baszarintó, névadó:

„ Mr. HANJI UMEHARA
Former Managing Director of Toyota Motor Corporation”
1960 Megjelenik a 40-es sorozat!
A Land Cruiser sorozat hacsija. Egy az egyben.
Mert puritánságából természetesen származik hátránya, de innentől kezdve minden nehezebb és bonyolultabb. Minden fejlesztés valaminek a kárárára megy, amit a 40-es tudott. Déja vu.
Ilyet már lehet látni hazánkban is. Barátom is küzd egy ilyennek a feltámasztásáért.
A legszebb terepjáró. Talán mert nagyon hasonlít az óvodás rajzainkban megjelenő autóra.

A legjobban pimpelhető, és ezért mai napig a legjobban kiszolgált, a legnagyobb alkatrész és ötletbázissal rendelkező terepes.

Sebváltója 3 majd 4 sebességes. De pályája végén még kap egy űrtechnikát jelképező 5 gangosat is.Megjelenik a kapcsolható felezőváltó, ami nem pont felére lassítja a váltót, de így könnyű elnevezni. Még mindig össz-laprugó. Még mindig fogaskerekes osztómű.



3 féle tengelytáv 40,43,45 variánsok. Internetes képek összevissza, a tulajok -főleg az amcsik-is keverik bringáik pontos típusát. A kacifántos nevű, majdnem szép FJ45V busz legalább egyértelmű.

Tiszta Robur. Csak nem romlik el, és ebben az állapotban egy vagyont ér.
A modellre épülő biznisz határtalan. Ez kábé gyári belső.

Ez kábé nem az, de veszik, hát csinálják.

Ez kábé Harrison Ford. Hiszed vagy sem.

És a legkúlabb kúlság, a platós 45-ös:

Ezt a mutatványt flexin'-nek becézik. Lényege, hogy az autó minél magasabbra jusson orral, vagy farral, úgy hogy 3 kereke a földön marad. Ennek a tulajdonságnak terepjárásban ott van jelentősége, hogy a hidak ide-oda billenése közben a bódé (és így a súlypont) minél kisebb szögben dől meg.
Modifikálva persze:

A technika brutális. 9 colos diffik, merev híd elől-hátul, laprugók. Elől 7 lap (70 x 6mm), hátul 6 lap (70 x 7mm) plusz egy 11 mm -es segédrugó, igény szerint. Nagy lökettérfogatú dízel és benzinmotorok. Itt nem súly–lóerő, inkább összméret - összvas arányban kell gondolkozni, de az lenyűgöző. Nem is lesz több ilyen.
Motorok terén az akkori trendnek megfelelően dömping van.
A BJ-től örökölt F motorcsalád egészen 4200cm3-ig nő, 130 ps-t abszolválva. Nyitott kipufogóval öblítve olyat szól, hogy az erdő térdre ereszkedik.
A B dízel família is fejlődik. 3.0-3.2-3.4 lökettérfogattal, B-2B-3B jelzéssel csühögnek, 80-90hp-t, 190-217Nm-et produkálva.
És megjelenik a H dízelcsalád is, 3.6 literrel, majd 2H jelöléssel a 4.0 literes verzió. Ezek is OHV motorok 95-105hp, 216-240Nm-es teljesítménnyel.
Elég nyugis banda, a gyártó még nem a szervizbevételből és az alkatrészeladásból akart profitot termelni.
Volt piac, ahol a 40-es, Mercedes motort kapott, de mióta Jordan elment egy időre baseballjátékosnak, tudjuk, a nagyok is hibáznak.

(folyt köv. de nem tudom pontosan mikor, úgyhogy nyugodtan firkáljatok.)


KE11 Sedan 























Carina Coupe 1.6 DX