Nem láttam még, hogy valaki csinált volna róla leírást, úgyhogy ha megengeditek akkor megírom én.
Az első és legfontosabb dolog, hogy megfelelő szerszámok nélkül neki állni szerintem öngyilkosság, rengeteg időt lehet vele veszíteni.
Tulajdonképpen csak két fontos dolog kell hozzá, egy jó hosszú seegergyűrű fogó, meg a visszanyomó rugónak az összenyomó szerszáma (fentebb a kép a cikkszámmal).
Röstellem, de elfelejtettem képeket csinálni a szétszerelésről, úgyhogy azt nem tudom, csak írásban megtenni.

Az összeszerelésről vannak képek, azok alapján be lehet azonosítani mindent.
Úgy írom le, mintha fent lenne az autón.
Szóval kezdjük a légtelenítőcsavar lazítással, nézzük meg, hogy ne legyen berohadva, próbáljuk meg kicsavarni. Ha beleszakad, akkor azt bonyolult lesz kiszedni. (bár ha nincs fent az autón a nyereg akkor satuban megoldható a dolog)
Csavarjuk ki az úszócsap csavarját és felhajtva le lehet venni a nyerget a tartóról. A másik csap a nyeregtartóra van rögzítve, így azt csak le kell húzni róla.
Lábbal pumpáljuk ki a dugattyút. Célszerű csak addig a pontig, amikor még éppen bent van a helyén és szinte márcsak a porvédő fogja. Ha ez megtörtént, akkor a gumifékcsövet szorítsuk el egy patentfogóval, hogy ne folyassuk el feleslegesen a maradék fékfolyadékot. Vagy bent maradhat a dugattyú, akkor satuban levegővel kinyomathatjuk a fékcső csatlakozási furatán(légtelenítőcsavar legyen betekerve, hogy ne szökjön el a nyomás),
de csak óvatosan! rakjunk egy fát a dugattyú elé, hogy
ne repüljön ki, sérülést is okozhat, ha nem figyelünk oda!
Csavarjuk ki a fékcső rögzítőcsavarját(tömítő aláltéteket illő cserélni utána), majd a kézifék bowdent is akasszuk ki.
Kezünkbe van a nyereg
Az alkatrészeket ne szórjuk szét innen kezdve(mondjuk eddig a pontig se kellene

)
Akasszuk ki a kézifékkar rugóját a forgató csapról. Aztán le kell csavarni az anyát a csapról(17-es lapolás) Én ezt légkulccsal oldottam meg, azzal könnyen ment. Ennyi év után azért kicsit rozsdásabb a menet, nehezebb kézzel lehajtani. Tartsuk ellen a kart közben, mert az ütköző csapját elgörbítheti, ha neki támaszkoszkodik lazítás közben.
A kézifékkart egy csapágylehúzóval le lehet húzni a forgócsapról. Itt illő megjegyezni hogyan áll, mert 180 fokkal elforgatva is fel lehet rakni. Meg érdemes még arra is figyelni, hogy ha egyszerre mind a kettő nyerget csináljuk ne keverjük össze a karokat és a csapokat. Gyárilag van egy jelölés ennek az elkerülésére. A karon és a csap menetének a végén vannak. Az egyik páron egy "X" a másikon pedig egy "O"
A csapnak van egy porvédője, azt is akarjuk cserélni, úgyhogy vegyük le. Bele van préselve a csapágy fölé egy fészekbe egy lemez, arra van ráöntve a gumi. Csavarhúzó + kalapács kombó segít ebben.
Kerítsük elő a gyári célszerszámot és a seegergyűrű fogónkat ezután. Tekerjük rá az anyát a menetesorsóra, majd a seegergyűrűt vegyük ki(ide kell a hosszú vékony fogó, mert kevés a helyünk). Szerszám lecsavar, rugótányérok, rugó, elfordulásgátló tárcsa, menetesorsó, kiemelőcsap fog eztán kijönni. Óvatosan a menetes orsó kihúzásával, van az alján egy "O" gyűrű, ami megakadályozza, hogy fékfolyadék kerülhessen a kézifékkarhoz, ezért kicsit nehezen fog kijönni.
Vigyázzunk a menetre, ha netán megakarnák fogni egy fogóval az orsót! Utána a kézifék forgatócsapot már ki tudjuk húzni.
Van még a csúszkáknak a porvédője. Ott ugye az egyik fixen van a nyeregtartón, annak csak egy lemezsapka van rakva a nyeregre porvédőként. Azt még fel kell használnunk, úgyhogy óvatosan kis vékony csavarhúzóval toljuk le. Egy kis gumi lap van benne, kívülről csak egy kis gumidugó látszik.
Ezek után lehet mindet eltakarítani, festegetni is, ha ahoz van kedvünk.
A dugattyú karmantyújának a fészkét is ki kell pucolni, meg a porvédőjét is. Ennyi a lenne a szétszerelés.
Ha készen vagyunk a takarítással és megvan a felújító készlet is, akkor lehet kezdeni összerakni mindent.
Ennyi alkatrészből áll a nyergünk, ha teljesen szét van szedve.
A kézifékforgócsap egy tűgörgős csapágyon forog.
Ez az egyik leggyengébb pontja ennek a kézifék megoldásnak, ha sérül, kiszakad a porvédő és bejut a szennyeződés, akkor megszorul a csapágy, berohad a csap stb. Keresgéltem a neten, de nem találtam ilyen csapágyat sehol, együtt van a nyereggel. Ez egy ablakolt csapágy, azért különleges.
Ha tehát ez berohad, akkor:
- nyereggel együtt lehet cserélni
- csapágyboltokban keresgélni, hátha tudnak valami okosat mondani rá
- bronzból vagy rézből perselyt esztergáltatni hozzá.
Vagy előfordulhat egy másik alternaítva is. Mivel más gyártók is használják ezt a megoldást(Ford, VW stb) utánajárni, hogy esetleg hasonló méretű csapágy lehet-e bennük is.
A csapon egy ellipszis pálya van kimarva, hogy a sugárirányú mozgást egyenesirányúra alakítsa át egy kis kiemelőcsap.
Ha mind a két nyereget szétszedtük figyeljünk oda, nehogy felcseréljük a két csapot, mert ellentétesen van rajtuk a pálya kimarva.
Ezekből az alkatrészekből tevődik össze a fék
Ahoz, hogy rögzítsen is a fékünk ennyi mindenre van szükség.
Van egy menetesorsó, amire a dugattyú van rátekerve. Ezt egy "O" gyűrű tömíti le a csapágytól, ott nincs szükség nyomásra vagy fékfolyadékra, mert a csapágyat zsírba kell majd rakni.
Ez az orsó fogja majd kinyomvatartani a dugattyút a rögzítés idejéig. A menetre az utánállítás miatt van szükség, de azt elforgás ellen is rögzíteni kell egy tárcsával, mert különben a rugó hiába nyomkodná vissza a rudat, ha az a dugattyúval együtt elforogna. A rugó fogja tehát visszanyomni a dugattyút, mert a karmantyú nem engedné.
Először zsírozzuk meg a csapágyat, majd tegyük be a forgócsapot úgy, hogy az ellipszis pálya az ablakkal szembe legyen. Aztán nyomassuk be a porvédőjét. Egy dugófej a legjobb erre a célra.(én paraszt voltam és nem satuba nyomtam be, hanem kalapáccsal ütöttem fel a dugófejjel

)
Felrakhatjuk a kézifékkart is, most még könnyebb, mint ha bent lenne minden a nyeregben, mert nem nyomja még a rugó vissza a csapot alaphelyzetbe.(szintén paraszt módszer, odavertem neki

)
Itt van amit korábban említettem, hogy megvan jelölve a csap vége és a kar is "O"-val és "X"-szel. Remélem látszik, nem a legjobbak a képek.
Akkor mostmár behatolhatunk a belsőbe
A kiemelőcsapot berakjuk. Célszerű bezsírozni a fészkét, hogy egyenesen álljon a menetesorsóban.
Az "O" gyűrűt már ne zsírral, kenjük hanem fékpasztával. Sőt,
a féken belül semmilyen gumi alaktrészt ne kenjünk zsírral, mert kilágyulnak. Erre vannak a szilikonos fékpaszták.
Van az elforgás elleni rögzítőtárcsának két kis furata, amibe majd a fülek fognak beakadni.
Így valahogy. Asszimetrikusnak néztem, úgyhogy egyféle képpen fog belemenni.
Aztán belerakjuk az alsó rugótányért, a rugót és a felső rugótányért, majd ismét előkerül a célszerszám és a hosszú fogó, ezután be lehet tenni a seegergyűrűt. A karmantyút is bele lehet tenni (ezt is kenjük pasztával)
Aztán a külső rugót is fel lehet rakni, hogy megnézzük minden műdödik-e rendesen, elegendőt emel-e ez a kis emelőcsap. Azt véleményem szerint célszerű megvizsgálni összeszerelés előtt, hogy van-e számottevő kopás rajta vagy a fészkén. Ha kicsit mozdul, akkor sajnos szét kell szedni és csináltatni kell bele egy hosszabbat.
Mostmár be lehet csavarni a dugattyút és be lehet tenni a porvédőt is. Célszerű a porvédő rögzítőrugót belerakni akkor, amikor még nincs bent teljesen a dugattyú, mert úgy könnyebb és nem sértjük meg a gumit.
Éééés szerintem a legnagyobb sz@&$ó az egészben ez a gumi. Nekem a felújító készletben ilyen volt, nem a nagy talpas. Itt kell türelem és óvatosság, nehogy átszúrjuk a gumit. Egy kis lapos csavarhúzó kell, meg a puszta csí az ujjakban.
Aztán fel kell kocogtatni a nyeregre a fix csúszkához. Meg a másik csúszkát is a porvédőjével bele rakjuk, azt kész is van
Lehet is feltenni az autóra, fordított sorrendben, ahogy az elején le van írva.
Nyeregtartóra rárakni, csavarozni. Fékcsövet vissza rakni, bowdent visszaakasztani és légteleníteni.
Remélem értehetően magyaráztam, meg a képekből is ki lehet nézni mindent. Picit hosszú lett, de megpróbáltam minden infót belerakni.
Jöhetnek a kiegészítések is, ha nem pontos valahol!