"Meghalt az ablaktörlõ motor" - mechanika javítása

Technikai okfejtések, hasznos tippek, leírások. Önállóan megvalósítható kisebb-nagyobb szervizelések és átalakítások.
Avatar
Pacsker
Site Admin
Site Admin
Hozzászólások: 23971
Csatlakozott: 2007 márc. 09, 06:44 pm
Autód gyártási éve: 1988
Autód típusa (és generációja): Corolla E9
Autód felszereltségi jelölése: GTi
Autód karosszéria variánsa: Liftback (5 ajtós)
Tartózkodási hely: Budapest
Kapcsolat:

"Meghalt az ablaktörlõ motor" - mechanika javítása

Hozzászólás Szerző: Pacsker »

Nagyon bosszantó, amikor egyik pillanatról a másikra megáll a lapát, sokszor még kézzel se nagyon lehet helyére tolni. Aztán jön az esõ és nem tudunk menni az autóval.
Sok esetben az elsõ ablaktörlõnél NEM a motor romlik el, hanem a mechanika szorul meg. Olyannyira, hogy sokszor satuban, nagy fogóval kell az elsõ fokokat fordítanunk rajta. El se hisszük, hogy a hõs kis apró villanymotorok milyen erõt fejtettek ki a végsõkig.
Érdemes egy szép nyári, ráérõs napon megelõzni a bajt és még jó állapotában kitisztítani/átzsírozni a rendszert, mert elõbb-utóbb sajnos mindenkit utolér.

Bemásolok pár korábbi javítást.
Aki kérem ezentúl megcsinálja a saját autóján, légyszi fotózza és egészítse ki a leírásokat.
Pacsker írta:
Cautionline írta:
sede7 írta:Sziasztok!

E11-hez ablaktörlõmotort hol/milyet érdemes venni? Vagyis elõször is: ha egyszer csak nagyon lelassult az ablaktörlõ, majd másnap úgy 5cm törlés után megállt, és azóta se kép, se hang, akkor van más teendõ, mint új motort keresni? Fogalmam sincs, hogyan mûködik egyáltalán.. :D

Nagyon köszi!
Nekem is megdöglött, a motorja belülrõl narancssárgára van elrohadva, gondolom az kenõ anyag lett volna benne.... :roll: :twisted:

Esetleg valakinek nincs fölös, mert közelben bontóban Corolla nincs...
Érdeklõdtetek többen új motor kapcsán.
Mint említettem, nagyon ritka, az, hogy elsõ ablaktörlõ motor meghaljon. Legalábbis nekem ezek a tapasztalataim. (egyes típusok hátsói beáznak és valóban tönkre tudnak menni)
Valóban jellemzõ, hogy minimális elõjellel (1-2 napos lassulás után, vagy anélkül) egyszerre megáll, mint a szög. Mégsem biztos, hogy a motor a ludas.

Le kell venni a motort az ablaktörlõ mechanikáról és ha magában szépen forog kapcsolásra, akkor nem ezzel van a baj. Érdemes mielõbb megjátszani, mert ha a lapátok nem nyugalmi helyzetbe állnak meg, akkor az elektronika folyamatosan azt mondja a motornak, hogy térjen vissza a szélvédõ aljába, a motor veszi fel az áramot, de nem tudja megmozdítani a mechanikát. Déneséhez, amikor hozzányúltam forró volt!

Kiszedés után természetesen a motor magában gyönyörûen dolgozott (vétek szétszedni eddig a motort).
Majd levélfogó ki, ablaktörlõ mechanika ki (csavarjai nagyon könnyen beleszakadnak az alumíniumba. Türelmesen, oda-vissza forgatva, csavarlazítózva apránként kell kiszedni).
Az egyiket tengelyt (nem a csuklókat! azokkal általában nincs baj) teljes erõbõl tudtam 20-20°-ot ide-oda forgatni. A másik úgy állt, mintha össze lenne hegesztve. Drótkeféztem a forgáspontokban, fújkáltam sûrûn, hagytuk állni, majd jó idõ múlva megindult úgy a másik is, hogy fa alátámasztásra ráraktuk, állt rajta teljes súlyával Dénes, én meg egy nagy "kacsa" fogóval meg tudtam mozdítani 2 mm-t. Majd fújka, ide-oda mozgatás és legalább 1-2 óra kellett ahhoz, hogy körbeforduljanak és szépen PÖRÖGJENEK. Aztán féktisztítóval kimosni (megvárni, hogy a csavarlazítót, karbitisztítót... kimossa a közepébõl is és át tudjon folyni a tengelyen). Utána pedig szuper zsírspray-vel beáztatni. Direkt olyan, hogy a pici réseken folyik, mint a legfinomabb fékfolyadék (közbe forr), majd ahogy befolyt a résekbe és az oldószere elpárolog, mézesen, zsírosan szilárddá válik. Amikor már könnyebben forog, alul a rugós távtartó alátétet kicsit össze lehet szorítani, így a fenti résben és a tövénél is lehet fújkálni.
Visszarakásnál érdemes a levélfogó alatti mocsarat kitakarítani, az összes csavart és fészket vastagon bezsírozni.
Ha a motor és a mechanika találkozása a gömbfejnél ugrott szét, akkor a mechanika karján a rés felõl van egy kis kampó, amit a tûzfalba be lehet akasztani, így bele lehet nyomni "pattintani" a gömbcsuklót.
Ha a motorról lecsavaroztuk és levettük a ricnis tengelyérõl a kis karját, akkor nem mindegy hogy rakjuk össze. (van, hogy lefele indul a lapát) Általában az autó jobb oldala fele vízszintesen kell kifele néznie. (valahol van jelölés is) Fontos, hogy a kar felhelyezése elõtt a motoron nyomjunk egy INT-es ciklust megállásik, hogy nyugalmi helyzetbe kerüljön.
Figyelni kell arra, hogy a két lapát tengelyéhez képest felül vagy alul van a mechanika rudazata. (tud két irányba is forogni a két lapát :D ). Általában a tûzfalhoz közelebb legyen a mechanika ("alul"). Az irány helyességét kézzel le lehet ellenõrizni.

Végeredmény:
- Nincs hiába megvett motor
- Akármennyire is kilátástalannak tûnt, hogy az az összegyógyult tengely már sosem indul meg, mégis menthetõ volt a mechanika és nem kellett gyári újat venni (több, mint 100 ezer Ft)
- Leggyorsabb állásban: Dénes "hát ez ilyen gyorsan is tud menni?" :)
- Pollenszûrõbe is kevesebb trutyi és több friss levegõ megy.
- Itt a kaszni se fog elkezdeni rohadni a sok faleveles sártól
Klubelnök

Merjünk nagyban gondolkodni!
"Before you say you can't do it, try it" / Sakichi Toyoda
"I always say, the way a man treats his car is how he treats himself." / Tarconi


:e9lb: AE92 Liftback GT-i (4AGE, Kouki)
:te71matyi: TE71 GT DOHC Coupe (2TG, Zenki)
Kép KE11 Sedan felújítását várva (2K, Kouki)
:kp60: KP60 Starlet versenyautó építés alatt (4AGE)

Kép
Avatar
Birka
Fanatikus fórumozó
Fanatikus fórumozó
Hozzászólások: 1915
Csatlakozott: 2008 jan. 15, 04:52 pm
Tartózkodási hely: Bp

Hozzászólás Szerző: Birka »

Pár éve nekem is megszorult, valóban egyik napról a másikra. Persze mikor, ha nem az esõben, késésben egy találkozóról a belvárosban. Nulla ablaktörlõvel vicces volt a szakadó esõben araszolgatni a dugóban. :)
Persze elõször motor le, ami ment, de ha már lent volt jól szétszedtem, kicsit megzsíroztam ahol úgy gondoltam kell kenésnek lennie.
Nekem több napi (!) mindenféle áztatás és mozgatás sem segített a dolgon, miután kiszedtem a mechanikát, beállt, mint a gerely.
Bontott lett a vége, persze elõre gondolkodva, jó alapos zsíros kezelés után a megfelelõ helyeken.
Egy szónak is száz a vége, ajánlott még a tél elõtt megnézegetni a dolgot akinek van egy fölös fél órája, tényleg nem több az egész.
Avatar
Lackó
Fanatikus fórumozó
Fanatikus fórumozó
Hozzászólások: 3459
Csatlakozott: 2008 júl. 17, 05:02 pm
Autód gyártási éve: 2017
Autód típusa (és generációja): Egyéb Toyota
Autód felszereltségi jelölése: Egyéb
Autód karosszéria variánsa: Crossover

Hozzászólás Szerző: Lackó »

Én az Orsiéval jártam hasonlóan, és egy - talán kissé paraszt, de - elég hatékony megoldást találtam. Az öntvények alsó részén a tengely irányába befúrtam, ha jól emlékszem 3-as fúróval, átfúrtam az öntvényt, és a furaton keresztül feltöltöttem csavarlazítóval a keletkezett "ûrt". Forgatás, majd megint bele egy adag csavarlazítót. Gyönyörûen tolta ki magából a rozsdalét. Addig mûveltem ezt, amíg tiszta lé nem kezdett folyni, majd kiszárítottam, és adtam neki kúszózsírt. Aztóa pöpec.
Avatar
six
Gyakori látogató
Gyakori látogató
Hozzászólások: 205
Csatlakozott: 2008 máj. 21, 03:44 pm

Hozzászólás Szerző: six »

Pacsker írta:Meg lett javítva. Semmi baja nem volt a motornak. Írom a projektjébe (Yellow CAB)
Csak érdeklõdés miatt megnéztem - jó olvasni, hogy szakértelemmel és türelemmel mennyi dolog javítható.
E11 JT facelift 4ZZ-FE Sedan Harmony 2001... volt 11 évig
Avatar
Yautja
Gyakori látogató
Gyakori látogató
Hozzászólások: 323
Csatlakozott: 2010 ápr. 02, 09:51 pm
Tartózkodási hely: Érd

Hozzászólás Szerző: Yautja »

Ablaktörlõ mechanikák szétszedhetõk, seeger gyûrû fogja...
Melegíteni érdemes, gázlámpással, ha megvan állva...szétszed, megtisztít és megzsírozni...
E12 '05 2ZZ-GE 1,8 TS facelift (5 ajtós) 192 Lóerõ :)

Autóvillamosság - autó javítás - Toyota szervizelés - gumiszerelés - autóhifi stb.
Avatar
Pacsker
Site Admin
Site Admin
Hozzászólások: 23971
Csatlakozott: 2007 márc. 09, 06:44 pm
Autód gyártási éve: 1988
Autód típusa (és generációja): Corolla E9
Autód felszereltségi jelölése: GTi
Autód karosszéria variánsa: Liftback (5 ajtós)
Tartózkodási hely: Budapest
Kapcsolat:

Hozzászólás Szerző: Pacsker »

Melyik típusról beszélsz? Segíthet. Csak ne általánosan beszéljünk.
E8, E9, E11-et már láttam és szerintem nem szerelhetõk, de lehet csak elkerülték a figyelmemet. (meg a többieknek is)
Klubelnök

Merjünk nagyban gondolkodni!
"Before you say you can't do it, try it" / Sakichi Toyoda
"I always say, the way a man treats his car is how he treats himself." / Tarconi


:e9lb: AE92 Liftback GT-i (4AGE, Kouki)
:te71matyi: TE71 GT DOHC Coupe (2TG, Zenki)
Kép KE11 Sedan felújítását várva (2K, Kouki)
:kp60: KP60 Starlet versenyautó építés alatt (4AGE)

Kép
Avatar
Lackó
Fanatikus fórumozó
Fanatikus fórumozó
Hozzászólások: 3459
Csatlakozott: 2008 júl. 17, 05:02 pm
Autód gyártási éve: 2017
Autód típusa (és generációja): Egyéb Toyota
Autód felszereltségi jelölése: Egyéb
Autód karosszéria variánsa: Crossover

Hozzászólás Szerző: Lackó »

E9-é, és E10-é szerintem tuti nem bontható.
lekicsjoci
Újonc
Újonc
Hozzászólások: 1
Csatlakozott: 2013 nov. 23, 02:16 pm

hátsó ablaktörlõ motor

Hozzászólás Szerző: lekicsjoci »

Sziasztok!

Új vagyok itt a fórumon, de a segítségetekre lenne szükségem. Tegnap óta valami nincs rendben a corollám hátsó ablaktörlõjével. Egész nap jó volt, majd egy éjszakai leállítást követõen az újraindításnál a hátsó ablaktörlõ magától elkezdett járni, és nem állt le. Ma szétszedtem itthon, és rájöttem, hogy az egyik rögzítõ csavarnál lévõ kis elektromos vezeték lehet a ludas. Szikrázik amikor ráadom a gyújtás, és az ablaktörlõ folyamatosan jár. Ha viszont nem teszem vissza ezt a kis vezetéket, akkor egyáltalán nem mûködik a hátsó törlõ.
Van valakinek ötlete?
Egy 1990-es 1.6 3 ajtós Corolláról lenne szó.

Köszönöm a segítséget.
bhnorbert
Visszajáró
Visszajáró
Hozzászólások: 27
Csatlakozott: 2012 máj. 29, 04:36 pm

Re: "Meghalt az ablaktörlõ motor" - mechanika javítása

Hozzászólás Szerző: bhnorbert »

Üdvözlet Mindenkinek!

Nem tökéletesen a témába vág a problémám, de azért ablaktörlővel kapcsolatos.

1999-es, E11-es gépünk első ablaktörlői alsó helyzetben nem állnak meg ott, ahol kellene, hanem nekiverődnek a szélvédő keretének és ez után indulnak újra az útjukra felfelé, törölni. Mindegy, hogy milyen fokozatban és milyen módban áll a kapcsoló, mindig "túlszaladva" járnak a lapátok, és lekapcsolt állapotban autón kívülről szemrevételezve a helyzetüket, jól látható, hogy a szélvédő alsó keretén nyugszik a jobb "csücskük".
Végálláskapcsoló hiba?
Mások leállított Corolláján is figyeltem már meg ilyen abnormális alsó helyzetben "pihenő" ablaktörlőlapátokat, tehát a probléma elég gyakori lehet.

Ha valaki ismeri a problémára az orvosságot és esetleg még szerelési ábrát is tud mellékelni, az legyen szíves ossza meg velem!

Előre is köszönök minden építő jellegű hozzászólást!

Sziasztok!
Avatar
Holli
Gyakori látogató
Gyakori látogató
Hozzászólások: 234
Csatlakozott: 2012 okt. 01, 08:27 pm
Autód gyártási éve: 1989
Autód típusa (és generációja): Corolla E9
Autód felszereltségi jelölése: XL
Autód karosszéria variánsa: Sedan (4 ajtós)
Tartózkodási hely: Hajmáskér

Re: "Meghalt az ablaktörlõ motor" - mechanika javítása

Hozzászólás Szerző: Holli »

E9-é bontható. Kb. két hete csináltam meg az enyémen mert kezdett hangoskodni. Van egy kis gyűrű a ricnis oldalon az öntvény tetejénél. Nehéz megtalálni, de nekem ott volt. Kb 1 mm vastag kör keresztmetszetű anyagból van. A végein nincs semmi és majdnem összeérnek. Az öntvényben van tengelyenként van 2 bronz persely amik között van kb. 5mm távolság, ahol jó esetben zsírnak kéne lennie. Na nekem csak az egyikben volt.:) Szétszedés után elmostam mindent. A tengelykről scotch kendővel "lecsiszoltam" a felületi rozsdát, kapott friss zsírt és ment is össze. Azóta hibátlan.
Toyota Corolla AE92 Sedan 1.6 XL 1989
Toyota Avensis T22 Liftback 2.0 Leather Sol 1999
bhnorbert
Visszajáró
Visszajáró
Hozzászólások: 27
Csatlakozott: 2012 máj. 29, 04:36 pm

Re: Autoreszelgetes

Hozzászólás Szerző: bhnorbert »

Sziasztok!

Mivel nekem halottnak tűnik az ablaktörlős topic, ezért bátorkodom újfent "ide" írni ablaktörlős témával kapcsolatban.

Szóval: szintén a témával foglalkozó fórumrovatban olyan gyönyörűen leírjátok, hogy leszedtem, szétszedtem, kivettem...
Én már a kar levételénél elakadtam, mert annyira rá van gyógyulva a ricnis tengelyre, hogy meg sem mozdul. Napokig áztattam WD-40-el, szilikonos spray-vel, de meg sem mozdul. Kértem kölcsön ablaktörlő kar lehúzó szerszámot is, de az a fajta, amit kaptam, nem jó hozzá.
Tud valaki segíteni, hogy miként tudnám levarázsolni a karokat?

Előre is köszönöm!

Üdv mindenkinek!
Avatar
Pacsker
Site Admin
Site Admin
Hozzászólások: 23971
Csatlakozott: 2007 márc. 09, 06:44 pm
Autód gyártási éve: 1988
Autód típusa (és generációja): Corolla E9
Autód felszereltségi jelölése: GTi
Autód karosszéria variánsa: Liftback (5 ajtós)
Tartózkodási hely: Budapest
Kapcsolat:

Re: "Meghalt az ablaktörlõ motor" - mechanika javítása

Hozzászólás Szerző: Pacsker »

bhnorbert írta:
1999-es E11-es Corollánkon széthullott az ablaktörlő mechanika, mégpedig a a motor tengelyen lévő mozgásátalakító és az ablaktörlő karokat mozgató rudazat csatlakozásánál.
A levélfogó alatti fészekben kerestem a rögzítőelemeket, de semmit nem találtam, úgyhogy rejtély, hova tűnhettek a nem tudom mik.
Na tulajdonképpen ezeknek a nem tudom miknek a listájára lenne szükségem, azaz, hogy milyen kötőelemeket kell vennem, ha kulturáltan és tartósan szeretném összepasszítani a motor mozgásátalakító tengelyt a karokat mozgató rudazat végével!

Megírnád nekem, hogy miket vegyek a csavarboltban?

Válaszodat előre is köszönöm!
Klubelnök

Merjünk nagyban gondolkodni!
"Before you say you can't do it, try it" / Sakichi Toyoda
"I always say, the way a man treats his car is how he treats himself." / Tarconi


:e9lb: AE92 Liftback GT-i (4AGE, Kouki)
:te71matyi: TE71 GT DOHC Coupe (2TG, Zenki)
Kép KE11 Sedan felújítását várva (2K, Kouki)
:kp60: KP60 Starlet versenyautó építés alatt (4AGE)

Kép
Avatar
Bruce E9
Fanatikus fórumozó
Fanatikus fórumozó
Hozzászólások: 1836
Csatlakozott: 2007 okt. 01, 03:36 pm
Autód gyártási éve: 1988
Autód típusa (és generációja): Corolla E9
Autód felszereltségi jelölése: GTi
Autód karosszéria variánsa: Liftback (5 ajtós)
Tartózkodási hely: Tiszaújváros

Re: "Meghalt az ablaktörlõ motor" - mechanika javítása

Hozzászólás Szerző: Bruce E9 »

bhnorbert írta:Üdvözlet Mindenkinek!

Nem tökéletesen a témába vág a problémám, de azért ablaktörlővel kapcsolatos.

1999-es, E11-es gépünk első ablaktörlői alsó helyzetben nem állnak meg ott, ahol kellene, hanem nekiverődnek a szélvédő keretének és ez után indulnak újra az útjukra felfelé, törölni. Mindegy, hogy milyen fokozatban és milyen módban áll a kapcsoló, mindig "túlszaladva" járnak a lapátok, és lekapcsolt állapotban autón kívülről szemrevételezve a helyzetüket, jól látható, hogy a szélvédő alsó keretén nyugszik a jobb "csücskük".
Végálláskapcsoló hiba?
Mások leállított Corolláján is figyeltem már meg ilyen abnormális alsó helyzetben "pihenő" ablaktörlőlapátokat, tehát a probléma elég gyakori lehet.

Ha valaki ismeri a problémára az orvosságot és esetleg még szerelési ábrát is tud mellékelni, az legyen szíves ossza meg velem!

Előre is köszönök minden építő jellegű hozzászólást!

Sziasztok!
Szia,

Szerintem egyszerűen csak a kar van rosszul visszarakva, egy-két ricnivel. Valaki már valamiért levette és nem pont ugyanabba az állásba tette vissza, ahogy volt. Vedd le és rakd arrébb egy-két fokkal. Próbatörlésekkel ellenőrizd a végállás helyeit, majd ezután rögzítsd le a csavarral.

A másik lehető ok, hogy a gyári méretnél nagyobb lapát van felrakva, tipikusan jellemző ez az "anyós" oldalon, mivel oda rövidebb lapátok kellenek.

Üdv, B
----------------------------------
Forró Fecske
AE92 Corolla Liftback GT-i, Black Top G6
bhnorbert
Visszajáró
Visszajáró
Hozzászólások: 27
Csatlakozott: 2012 máj. 29, 04:36 pm

Re: "Meghalt az ablaktörlõ motor" - mechanika javítása

Hozzászólás Szerző: bhnorbert »

Bruce E9 írta: Szerintem egyszerűen csak a kar van rosszul visszarakva, egy-két ricnivel. Valaki már valamiért levette és nem pont ugyanabba az állásba tette vissza, ahogy volt. Vedd le és rakd arrébb egy-két fokkal. Próbatörlésekkel ellenőrizd a végállás helyeit, majd ezután rögzítsd le a csavarral.

A másik lehető ok, hogy a gyári méretnél nagyobb lapát van felrakva, tipikusan jellemző ez az "anyós" oldalon, mivel oda rövidebb lapátok kellenek.

Üdv, B
Hello!

Először is köszönöm a hozzászólásod!

Nos, a helyzet azóta változott, méghozzá úgy, hogy szétesett az ablaktörlő mechanika a motor tengelyen lévő mozgásátalakító és az ablaktörlő karokat mozgató rudazat csatlakozásánál.
A levélfogó alatti fészekben kerestem a rögzítőelemeket, de semmit nem találtam, úgyhogy rejtély, hova tűnhettek a "nem tudom mik".
Na tulajdonképpen ezeknek a "nem tudom miknek" a listájára lenne szükségem, azaz, hogy milyen kötőelemeket kell vennem, ha kulturáltan és tartósan szeretném összepasszítani a motor mozgásátalakító tengelyt a karokat mozgató rudazat végével!

Meg tudnád írni, hogy miket vegyek a csavarboltban?

Válaszodat előre is köszönöm!

Üdv.:
Norbi
Avatar
Jorn
Fanatikus fórumozó
Fanatikus fórumozó
Hozzászólások: 1354
Csatlakozott: 2011 dec. 20, 09:32 am
Autód gyártási éve: 1998
Autód típusa (és generációja): Corolla E11
Autód felszereltségi jelölése: Terra
Autód karosszéria variánsa: Liftback (5 ajtós)
Tartózkodási hely: Tatabánya

Re: Autoreszelgetes

Hozzászólás Szerző: Jorn »

Sziasztok,

SOS

Az esőben egyszercsak megálltak az első ablaktörlőim.

Kézzel könnyedén tudom őket mozgatni, együtt mozognak.

A mozgatómotor hangját is hallom.


Mi a megoldás, illetve hogyan kell kulturáltan hozzáférni a szerelendő részhez ?

SOS
10/2006 angol ZZT251 SOL TEC EUR SED LHD 1ZZFE HTWC MTM 5F
11/1998 angol AE111 TERRA UKP EUR LB LHD 4AFE MTM 5F
(07/1998 japán AE111 TERRA EUR SED LHD 4AFE MTM 5F)
Válasz küldése