Váltók, áttételek, sebességi értékek

Karosszéria variánsok, motorfajták, egyéb típusok. Toyotainkról szakmai beszélgetések, tudnivalók, érdekességek...
Avatar
mozso
Fanatikus fórumozó
Fanatikus fórumozó
Hozzászólások: 2038
Csatlakozott: 2010 ápr. 15, 08:54 am
Autód gyártási éve: 2006
Autód típusa (és generációja): Corolla E12
Autód felszereltségi jelölése: Luna
Autód karosszéria variánsa: Hatchback (5 ajtós)
Tartózkodási hely: BP
Kapcsolat:
Re: Váltók, áttételek, sebességi értékek

Hozzászólás Szerző: mozso » 2010 júl. 16, 10:32 pm

Hat azert lehet meg min izgulni. 12 ezer kilometer utan leengedtuk a valtoolajat (motorcsere) es tok fekete volt. Ilyet meg nem lattam....teljesen fekete, nem sotetbarna. Nem Tesco-s olaj volt benne.

Avatar
Attila
Fanatikus fórumozó
Fanatikus fórumozó
Hozzászólások: 2181
Csatlakozott: 2008 máj. 04, 10:12 am
Re: Váltók, áttételek, sebességi értékek

Hozzászólás Szerző: Attila » 2010 júl. 17, 10:24 pm

Kép
AE92 GT-Z Liftback (Smallport MAP 4AGZE)

Avatar
mozso
Fanatikus fórumozó
Fanatikus fórumozó
Hozzászólások: 2038
Csatlakozott: 2010 ápr. 15, 08:54 am
Autód gyártási éve: 2006
Autód típusa (és generációja): Corolla E12
Autód felszereltségi jelölése: Luna
Autód karosszéria variánsa: Hatchback (5 ajtós)
Tartózkodási hely: BP
Kapcsolat:
Re: Váltók, áttételek, sebességi értékek

Hozzászólás Szerző: mozso » 2010 júl. 17, 10:30 pm

Ez az öszefoglaló próbál nektek segíteni / eligazodni a “nagy Toyota váltó és féltengely Lego univerzumban”. Az információk nagyrésze saját tapasztalat, egyedi nyomozás eredménye. Hazai szervíz és Toyota márkaképviselet szinten ezek a műszaki információk nincsenek meg, mert a Toyota gyár ezeket nem osztja meg. Azonban volt / van szisztematikus tervezés Toyota oldalon a fejlesztéseket illetően, csak ki kell nyomozni :-)

Fontos ismerni, a váltókódokat:
Toyota C5x, C15x, C25x váltók 5 sebességesek.
Toyota C6x váltók 6 sebességesek.

Corolla E12 4ZZ-FE, 3ZZ-FE, 1ZZ-FE, 2ZZ-GE:
E12 1.4 benzin: C150, 23 fogas féltengely
E12 1.6 benzin: C50 / C52, 23 fogas féltengely
E12 1.8 benzin 130LE: C54 (ez az autó Europaban nem létezett, Japánban és Ázsiába igen), 20 fogas féltengely
E12 1.8 benzin 130LE, amerikai verzió: C59, 20 fogas féltengely
E12 1.8 TS 192LE: C64, 20 fogas féltengely, hatos fokozat 0.815-os
E12 1.8 TS Compressor 215LE: C64, 20 fogas féltengely, hatos fokozat 0.815-os
E12 1.4 D4D diesel: 20 fogas féltengely, megegyezik az E12 1.8 TS-el a féltengely, a váltó nagyon nem, azt nem lehet benzinesnél felhasználni, nagyon mások az áttételei

Celica T23 1ZZ-FE, 2ZZ-GE:
Celica T23 1ZZ amerikai verzió: C56, 20 fogas féltengely
Celica T23 2ZZ amerikai verzió: C60, 20 fogas féltengely
Celica T23 1ZZ Europai verzió: C63, 20 fogas féltengely, hatos fokozat 0.725-ös
Celica T23 2ZZ Europai verzió: C64, 20 fogas féltengely, hatos fokozat 0.725-ös

Avensis és Corolla Verso 3ZZ-FE, 1ZZ-FE:
Avensis II és Corolla Verso 2007-ig benzines: C250 / C251, 20 fogas féltengely

MR2 Mk3 (MR-S) 1ZZ-FE:
európai MR2: C52 és 20 fogas féltengely - aki figyelmesen olvasott talált ugyanilyen kódú E12 váltot 23-as féltengellyel is - a Corolla C52-es váltója mégis gyengébb, mint az MR2 C52-es váltója...
amerikai MR2: C56 és 20 fogas féltengely

Erősorrend:
leggyengébb: C150, C51
erősebb: C50, C52 (E12 Corolla variáns)
még erősebb: C250, C251
legerősebb: C54, C56, C59, C52 (MR2 variáns), C6x sorozat

Hatos váltóknál (C6x) hátul meg van támasztva a belső rész egy hátsó csapágysorral, az 5-ös váltókon (C5x, C15x, C25x) ez nincs. Áttételek gyakran mások - lásd következő hozzászólás odalent!

E12-es benzines (1.4L - 4ZZ-FE és 1.6L - 3ZZ-FE) motorral szerelt autókkal kompatibilis váltók:
Lényegében a fent lista minden tagja, kivéve az E12 TS (192/215LE - 2ZZ)-hez és az E12 D4D diesel-hez készült váltók. Ugyanis ott a fordulatszám limit és a végáttétel különbsége miatt a sima E12-es 3zz/4zz motorral nagyon más lesz a végsebesség. A 20 fogas féltengelyes váltóknál féltengely csere szükséges, ha azokat eredetileg 23 fogas féltengelyt fogadó autóba akarjátok berakni. A 20 fogas féltengely erősebb, mint a 23-as.

További átalakítási lehetőség a kapcsolókörmök aktuátora és a bowdenek felfogatási pontjainak variálása. Ezzel a Celica és MR2 váltók is berakhatóak az E12-es Corollába. Jó szakemberrel pár nap alatt simán megoldható átalakítások, de nem plug and play cserék! Kell hozzá a gyári váltó kapcsolókörmeit mozgató mechanizmus és persze az új váltó teljes egészében. A rudazatot, amit a bowdenek mozgatnak van, hogy vágni és hegeszteni kel, hogy megfelelő legyen. A japán és angol gyártású váltók különböző váltó tartó bakokkal készültek. Ezeknek a kasztni oldali része azonos, de a váltóra szerelt villák nem. Ezt is érdemes beszerezni.

A fent leírt Toyota Legóból például:
Angol gyártású benzines E12 Corollába a gyári 5 sebességes váltó helyett beszerelhető, az Európai piacra gyártott benzines 1ZZ T23 Celica 6 sebességes váltója, a szükséges lépések ezek:
- 20 fogas féltengelyek, pl E12 Corolla 1.4 D4D vagy E12 Corolla TS-ből
- Európai piacra gyártott 1ZZ T23 Celica 6 sebességes váltó (japán gyártású amúgy), az amerikai 1ZZ T23 változat viszont csak 5 sebességes, ezt írtam fent is
- ha angol gyártású a benzines E12 Corolla, akkor kell japán gyártású benzines E12 Corolla váltó tartó villa, mert az 1ZZ Celica 6 sebességes váltó japán gyártású
- ha japán gyártású a benzines E12 Corolla, akkor nem kell váltó tartó villa, megfelel az eredeti is
- át kell alakítani a kapcsolókörmök aktuátorát, ehhez kell az eredeti E12 váltó aktuátora és az 1ZZ T23 Celica 6 sebességes aktuátora
- flex és hegesztés, váltókat szerelő szakismerettel rendelkező szaki javasolt, neki ez sima ügy
- E12 Corolla 6 sebességes váltógomb beszerzése pl.: E12 Corolla TS-ből
- friss váltóolaj, megfelelő minőségben 75W-90 viszkozitással
- hozzászokni, hol van a hátrameneti fokozat.... :D
- elektromosan bekötni a tolatást jelző csipogót (E12 Corolla TS-ből).
- VIGYOROGNI, mert atom jó a 6 sebességes 1ZZ Celica váltó E12 benzines Corollában :-)

Kapcsolókörmök aktuátora és bowden felfogatás:
3zz/4zz benzines E12-nél a váltó feneke felől nézve a jobb oldalon.
Kép

T23 Celicanal a váltó feneke felől nézve a bal oldalon, de 90 fokkal elforgatva a Corollahoz viszonyítva.
Kép

Mk3 MR2-nél a váltó feneke felől nézve a jobb oldalon, de 90 fokkal elforgatva a Corollahoz viszonyítva.
Kép

Amit érdemes tudni:
Kívülről gyakran lehetetlen megmondani a különbségeket, hiszen a váltókon nincs feltüntetve se cikkszám, se típus (C5x, C15x, C25x, C6x). Csak a váltóharangban van jelzés, ez viszont sajnos semmit nem jelent. C5x, C15x és C25x váltókon (ezek 5 sebességesek) gyakran a harangban C60-as jelzés van (ami 6 sebességes váltóra utalna, de nem utal!!!). Ez utóbbi sokunkat megtéveszt, nem tudom miért teszi ezt a Toyota, talán a kóbor apácák megzavarása miatt. :lol: :lol: :lol:

A 20 fogas váltóhoz 20 fogas féltengely kell. A 23 fogas váltóhoz 23 fogas féltengely kell.
Ha 23 fogas féltengelyed és váltód van (pl. 3ZZ, 4ZZ), akkor értelem szerűen nem elég csak a váltót vagy csak a féltengelyt 20 fogasra cserélni. Mind a váltóban lévő differenciálmű, mint a differenciálműbe csatlakozó féltengely azonos fogszámmal kell rendelkezzen. Különben nem fog a féltengely belemenni a váltóba...

Van E12-es 1.6-os benzines Corolla C52-es váltóval és MR2 1.8-as benzines is C52-es váltóval. Hiába C52 váltó mindkettő az utóbbi erősebb és az MR2 esetében a kapcsolókörmöket mozgató aktuátor is totál más, ez utóbbi azért átszerelhető, de nem egy délután alatt.

Használt váltó keresésnél a legjobb útmutató az autó motor, alváz és trim kódjait tartalmazó táblácska - már ha van ilyen - azon ténylegesen rajta van a váltó kódja is.

A képen látható mintapélda:
Kép

ZZW30, azaz Toyota MR2 MK3 1ZZ motor, 1.8 140HP
JT-s alvázszám, japán gyártás -> japán váltótartó bak villák
Váltó kód: 02BC52, azaz sperr difis C52-es váltó, a C52 a váltó kódja, a 02B (esetenként 01B) pedig a sperrdifit jelöli. 01AC52 és 02AC52 a sperrdifi nélküli verzió lenne.

----------------
Korábbi kérdés: "Mozso, olyat tudsz-e, aminek hosszabb az ötödik fokozata, és csereszabatos az E12-ben lévõ váltókkal? Rendszeresen visszatérõ kérdés/probléma, hogy hangos a kocsi pályán, meg sokat fogyaszt, ezen egy hosszabb ötödikkel lehetne némileg kozmetikázni."
----------------

Igen: Corolla E12 1.4 D4D diesel C53-as váltó 5-os fogaskerék párja 0.725-ös áttételű a benzines 0.815-ös fogaskerekei helyett. Minden mást változatlanul hagyva ezzel:
Az elméleti végsebesség megnő 22-25km/h-val
5-ös fokozatban, 4000RPM-nél eredeti fogaskerék párral: 131km/h
5-ös fokozatban, 4000RPM-nél D4D fogaskerék párral: 148km/h
eredeti fogaskerekek vs D4D fogaskerekek: fordulatszám esés 5-ösben azonos sebességnél: kb 350-400RPM lesz

Ahogy néztem a váltó többi része azon a részen azonos cikkszám szinten, tehát csak a fogaskereket kell cserélni.
1.4 D4D 5-ös fogaskerék pár: 33036-02020 vagy 33036-20060 valamint 33428-02020 vagy 33428-12060
A hozzászólást 3 alkalommal szerkesztették, utoljára mozso 2010 júl. 17, 11:07 pm-kor.

Avatar
mozso
Fanatikus fórumozó
Fanatikus fórumozó
Hozzászólások: 2038
Csatlakozott: 2010 ápr. 15, 08:54 am
Autód gyártási éve: 2006
Autód típusa (és generációja): Corolla E12
Autód felszereltségi jelölése: Luna
Autód karosszéria variánsa: Hatchback (5 ajtós)
Tartózkodási hely: BP
Kapcsolat:
Re: Váltók, áttételek, sebességi értékek

Hozzászólás Szerző: mozso » 2010 júl. 17, 10:58 pm

váltó áttételek:

Kép

Kép

Kép

Kép

Kép

Kép

Kép

Kép

Kép

Kép

Avatar
mozso
Fanatikus fórumozó
Fanatikus fórumozó
Hozzászólások: 2038
Csatlakozott: 2010 ápr. 15, 08:54 am
Autód gyártási éve: 2006
Autód típusa (és generációja): Corolla E12
Autód felszereltségi jelölése: Luna
Autód karosszéria variánsa: Hatchback (5 ajtós)
Tartózkodási hely: BP
Kapcsolat:
Re: Váltók, áttételek, sebességi értékek

Hozzászólás Szerző: mozso » 2010 júl. 17, 11:19 pm

Benzines E12-es Corollánál:

A fenti váltók közül a 20 fogas diffisek átrakhatóak (kulissza módosítás néha kell, lásd fent). Illetve a 20 fogas váltóhoz 20 fogas féltengely kell.
Ha 23 fogas féltengelyed és váltód van (3ZZ, 4ZZ), akkor értelem szerűen nem elég csak a váltót vagy csak a féltengelyt 20 fogasra cserélni. Mind a váltóban lévő differenciálmű, mint a differenciálműbe csatlakozó féltengely azonos fogszámmal kell rendelkezzen. Különben nem fog a féltengely bemenni a váltóba.

Féltengelyek, amik E12-es Corollára jók a gyári 3zz/4zz benzines 23 fogas féltengelyek mellett:
E12 Corolla 1.4 D4D 20 fogas féltengely, ami azonos az E12 Corolla TS 2ZZ féltengellyel. Mindkettő felrakható. Ezek megtámasztott kivitelűek, lásd fent, erősebbek, a színük fekete.

A fenti összes féltengelynél azonos a külső (kerékagy fogszám, ami 26) és az ABS szenzor fogszám, ami 48.

2004 utáni összes 4ZZ, 3ZZ, 1ZZ motorblokkon ott van a támasztócsapágy helye - ha európai gyártású - ha amerikai modell, akkor csak az MR2 mk3-as és Celica blokkokon van ott gyárilag a furat.

E12 Corolla 2.0 D4D nem kompatibilis. 2002+ Avensis féltengelyeket nem néztem, valószínű a nyomtáv különbség miatt nem jók.

Avatar
Pacsker
Site Admin
Site Admin
Hozzászólások: 23769
Csatlakozott: 2007 márc. 09, 06:44 pm
Autód gyártási éve: 1988
Autód típusa (és generációja): Corolla E9
Autód felszereltségi jelölése: GTi
Autód karosszéria variánsa: Liftback (5 ajtós)
Tartózkodási hely: Budapest
Kapcsolat:
Re: Váltók, áttételek, sebességi értékek

Hozzászólás Szerző: Pacsker » 2010 szept. 10, 02:31 pm

Attila, vagy aki látott már ilyet!

Kérdésem az lenne, hogy elsõ kerekes váltónál a végáttétel (nem tudok kúp és tányérkerékrõl beszélni) a nagyobb diffin lévõ fogaskerék fogszámával változik, vagy a kicisével? Netán mindkettõvel egyszerre?
Klubelnök

Merjünk nagyban gondolkodni!
"Before you say you can't do it, try it" / Sakichi Toyoda
"I always say, the way a man treats his car is how he treats himself." / Tarconi


:e9lb: AE92 Liftback GT-i (4AGE, Kouki)
:te71matyi: TE71 GT DOHC Coupe (2TG, Zenki)
Kép KE11 Sedan felújítását várva (2K, Kouki)
:kp60: KP60 Starlet versenyautó építés alatt (4AGE)

Kép

Avatar
Attila
Fanatikus fórumozó
Fanatikus fórumozó
Hozzászólások: 2181
Csatlakozott: 2008 máj. 04, 10:12 am
Re: Váltók, áttételek, sebességi értékek

Hozzászólás Szerző: Attila » 2010 szept. 10, 03:21 pm

párban kell cserélni ha jól értettelek.
AE92 GT-Z Liftback (Smallport MAP 4AGZE)

Avatar
Pacsker
Site Admin
Site Admin
Hozzászólások: 23769
Csatlakozott: 2007 márc. 09, 06:44 pm
Autód gyártási éve: 1988
Autód típusa (és generációja): Corolla E9
Autód felszereltségi jelölése: GTi
Autód karosszéria variánsa: Liftback (5 ajtós)
Tartózkodási hely: Budapest
Kapcsolat:
Re: Váltók, áttételek, sebességi értékek

Hozzászólás Szerző: Pacsker » 2010 szept. 10, 03:44 pm

De azért kell párban, mert együtt kopnak és hogy ne legyen hangja, vagy azért mert mindkét fogszám más?
Klubelnök

Merjünk nagyban gondolkodni!
"Before you say you can't do it, try it" / Sakichi Toyoda
"I always say, the way a man treats his car is how he treats himself." / Tarconi


:e9lb: AE92 Liftback GT-i (4AGE, Kouki)
:te71matyi: TE71 GT DOHC Coupe (2TG, Zenki)
Kép KE11 Sedan felújítását várva (2K, Kouki)
:kp60: KP60 Starlet versenyautó építés alatt (4AGE)

Kép

Avatar
Attila
Fanatikus fórumozó
Fanatikus fórumozó
Hozzászólások: 2181
Csatlakozott: 2008 máj. 04, 10:12 am
Re: Váltók, áttételek, sebességi értékek

Hozzászólás Szerző: Attila » 2010 szept. 10, 03:53 pm

mert amennyivel kisebb az egyik annyival kell nagyobb a másik
AE92 GT-Z Liftback (Smallport MAP 4AGZE)

Avatar
Pacsker
Site Admin
Site Admin
Hozzászólások: 23769
Csatlakozott: 2007 márc. 09, 06:44 pm
Autód gyártási éve: 1988
Autód típusa (és generációja): Corolla E9
Autód felszereltségi jelölése: GTi
Autód karosszéria variánsa: Liftback (5 ajtós)
Tartózkodási hely: Budapest
Kapcsolat:
Re: Váltók, áttételek, sebességi értékek

Hozzászólás Szerző: Pacsker » 2010 szept. 10, 07:17 pm

Értelek! Logikus
Klubelnök

Merjünk nagyban gondolkodni!
"Before you say you can't do it, try it" / Sakichi Toyoda
"I always say, the way a man treats his car is how he treats himself." / Tarconi


:e9lb: AE92 Liftback GT-i (4AGE, Kouki)
:te71matyi: TE71 GT DOHC Coupe (2TG, Zenki)
Kép KE11 Sedan felújítását várva (2K, Kouki)
:kp60: KP60 Starlet versenyautó építés alatt (4AGE)

Kép

hislah
Újonc
Újonc
Hozzászólások: 3
Csatlakozott: 2010 júl. 31, 08:16 am
Re: Váltók, áttételek, sebességi értékek

Hozzászólás Szerző: hislah » 2010 szept. 15, 09:13 am

mozso írta:Ide is beirom, amit osszeszedtem anno es beraktam a masik forumba:

Kerdes: "Mozso, olyat tudsz-e, aminek hosszabb az ötödik fokozata, és csereszabatos az E12-ben lévõ váltókkal? Rendszeresen visszatérõ kérdés/probléma, hogy hangos a kocsi pályán, meg sokat fogyaszt, ezen egy hosszabb ötödikkel lehetne némileg kozmetikázni."


Igen: E12 1.4 D4D C53-as valto 5-os fogaskereke 0.725-os a benzines 0.815-os kereke helyett. Minden mast valtozatlanul hagyva ezzel:
elmeleti vegsebesseg megno 22-25km/h-val
5-os fokozat, 4000RPM eredeti fogaskerekkel: 131km/h
5-os fokozat, 4000RPM D4D fogaskerekkel: 148km/h
eredeti vs D4D fordulatszam eses 5-osben azonos sebessegnel: kb 350-400RPM

Ahogy neztem a valto tobbi resze azon a reszen azonos cikkszam szinten tehat elvileg csak a fogaskereket kell cserelni.
1.4 D4D 5-os fogaskerek par: 33036-02020 vagy 33036-20060 valamint 33428-02020 vagy 33428-12060


Sziasztok!

Kicsit én is szaglásztam a dologban és szerintem sajnos nem ilyen egyszerû a dolog, hogy csupán 1 fogaskerék cseréje megoldaná a "problémát". Ha más méretû, kisebb fogaskerék kerül a rendszerbe, akkor az nem éri el a nyelestengelyen lévõ ellendarabot.
Szerintem ez veszett fejsze nyele... Pedig úgy megörültem neki!

szerk. Az utolsó pár hozzászólás erre vonatkozik? :D

Avatar
Pacsker
Site Admin
Site Admin
Hozzászólások: 23769
Csatlakozott: 2007 márc. 09, 06:44 pm
Autód gyártási éve: 1988
Autód típusa (és generációja): Corolla E9
Autód felszereltségi jelölése: GTi
Autód karosszéria variánsa: Liftback (5 ajtós)
Tartózkodási hely: Budapest
Kapcsolat:
Re: Váltók, áttételek, sebességi értékek

Hozzászólás Szerző: Pacsker » 2010 szept. 15, 09:31 am

Az utolsó hozzászólások a végáttételre vonakoztak.
Klubelnök

Merjünk nagyban gondolkodni!
"Before you say you can't do it, try it" / Sakichi Toyoda
"I always say, the way a man treats his car is how he treats himself." / Tarconi


:e9lb: AE92 Liftback GT-i (4AGE, Kouki)
:te71matyi: TE71 GT DOHC Coupe (2TG, Zenki)
Kép KE11 Sedan felújítását várva (2K, Kouki)
:kp60: KP60 Starlet versenyautó építés alatt (4AGE)

Kép

hislah
Újonc
Újonc
Hozzászólások: 3
Csatlakozott: 2010 júl. 31, 08:16 am

Hozzászólás Szerző: hislah » 2010 szept. 15, 11:36 am

Pacsker írta:Az utolsó hozzászólások a végáttételre vonakoztak.
Az 5-ös fogaskerék-re gondolunk?

Avatar
mozso
Fanatikus fórumozó
Fanatikus fórumozó
Hozzászólások: 2038
Csatlakozott: 2010 ápr. 15, 08:54 am
Autód gyártási éve: 2006
Autód típusa (és generációja): Corolla E12
Autód felszereltségi jelölése: Luna
Autód karosszéria variánsa: Hatchback (5 ajtós)
Tartózkodási hely: BP
Kapcsolat:
Re: Váltók, áttételek, sebességi értékek

Hozzászólás Szerző: mozso » 2010 szept. 15, 01:33 pm

Párban kell cserélni, mint ahogy írtam eredetileg is "fogaskerek pár: 33036-02020 vagy 33036-20060 valamint 33428-02020 vagy 33428-12060".
CCH vezetőségi tag
Corolla E12 HB - kovácsolt 1ZZ-FE motor + Garrett GT2860R turbo @ 1.5bar + sok egyéb

hislah
Újonc
Újonc
Hozzászólások: 3
Csatlakozott: 2010 júl. 31, 08:16 am
Re: Váltók, áttételek, sebességi értékek

Hozzászólás Szerző: hislah » 2010 szept. 28, 07:43 am

Váltó leszedése nélkül is lehet cserélni a fogaskerék pár mindkét darabját a szerelõ "ajtón" keresztül?


Válasz küldése