Oldal: 1 / 3

Vásárlás utáni teendõk

Elküldve: 2010 okt. 25, 05:36 pm
Szerző: Pacsker
Sûrûn ismételjük magunkat a Vásárlási segítség, Eladó Corolla... témákban, használtautó vásárlás utáni csere-berékkel kapcsolatban.

Fontos azt tudnunk, hogy az eladó a lehetõ legtöbbért akarja eladni az autóját, szinte minden áron és minél gyorsabban. Hogy még szebb, még pompásabb fényben állítsák be, ezért az autó állapotát illetõen sokszor kegyes, de még többször igen komoly hazugságokat kapunk.
Gondolom mindenkinek feltûnt, hogy szinte minden esetben eladás elõtt cseréltek komplett vezérlést, összes lengéscsillapítót, fékeket, folyadékokat, szûrõket....
Mindez 99%-ban NEM IGAZ! A józan ész is megkérdõjelezi - Egy eladásra váró, elhasznált, sokszor megutált autóra miért költenének tulajai nagy összegeket?

Így akármilyen fájó is, használtautó vásárlásnál ne csak a vételár, plusz átírás költségeivel számoljunk, hanem a kötelezõ dolgok friss cseréjével is!

Ha lehet, mindenbõl gyárit vegyünk (sokszor meglepõen olcsóak!). Ha nem, akkor a gyári beszállítók termékeit. Sokszor megegyeznek a Toyota dobozos termékekkel, csupán a Toyota felirat nincs rajtuk. Az Alkatrészek --> Jó minõségû utángyártott márkák topic-ban is ezeket ecseteljük.

Hogy miért is éri meg mindezt megtenni?
Hogy ne aggódjunk egy esetleges vezérmûszíjszakadás miatt, ami komplett motorhalált okozhat, hogy ne koptassuk el a motort az esetleges rossz/elhasznált olaj, eltömõdött szûrõk miatt, hogy ne folytonos gyomorgörccsel üljünk az autóba, hogy TISZTA LAPPAL kezdhessük el használni az új szerzeményünket.
Tudom, hogy komoly anyagi vonzata van, de higgyétek el megéri! Ha kihagyjuk, még többe fog kerülni!


Miket is kell lecserélnünk? :

Vezérlés

- Vezérmûszíj (Gates, Mitsuboshi, (Contitech))
- Feszítõ (és vezetõ) görgõ (Koyo, SKF, NSK)
Legtöbbször szettben érdemes venni õket, de párszor külön-külön kevesebbre jönnek ki. Érdemes kibontani a dobozokat, ha pl: nem tudjuk mit takar egy SKF szett. (általában Koyo, vagy SKF csapágyak és Gates vezérmûszíj).
- zárójelben megemlíteném, hogy ilyenkor érdemes fõtengely és vezérmûtengely szimmering(ek)et cserélni. Nem nagy tétel és a rövid idõn belüli idõ és munkaigényes (díjas) szereléseket le tudjuk redukálni, mivel a régi szimmeringek lehet pár hónapon belül elkezdik ereszteni az olajat. Szimmeringekbõl, ha lehet Toyotát! (Sokszor a Corteco is a gyári beszállítót (NOK) csomagolja fillérekért)

Folyadékok

- Motorolaj
Ne tévesszen meg minket, ha szintellenõrzésnél valóban látszik a friss csere. A gyönyörû arany színû olaj is lehet rossz minõségû, vagy rossz viszkozitású.
Hogy az utóbbiból milyet, arról az adott típushoz itt érdeklõdhettek, tájékozódhattok. Motul, Liqui Moly, Mobil és Castrol közül válasszatok, ha lehet!

- Váltóolaj!
Errõl a legtöbb ember megfeledkezik. Manuális váltóknál Castrol TAF-X 75W90 az optimális megoldás. Érdemes körbenézni, hogy hol veszi az ember, mert literje közt is több ezer forintos eltérések vannak! Legtöbb C-s váltóba 2,1 - 2,4 liter kell, így 3 litert kell venni!
(Ha már nedves, olajsaras a leeresztõcsavar környéke, mindenképpen cseréljünk féltengelyszimeringeket is!)

- Hûtõfolyadék
Nagy félreértés, hogy azért kell csak fagyálló bele, hogy télen ne fagyjon meg! Aki már fogott fagyállót, tudja, milyen sikamlós nyálkás. Ez a vízpumpa kenését szolgálja, így egész évszakban szükség van rá! A másik nagy félreértés, hogy lecseréljük nyáron több desztillált víz, és kevesebb fagyálló arányra, mert lassan melegszik, ha az utóbbi összetevõbõl több van benne. Egy tiszta, hûtõrendszer, jó GYÁRI termosztáttal könnyedén melegszik üzemi hõmérsékletre. A nyugati országokban legtöbben tiszta fagyállóval járnak. A funkciói mellett nagyon jól konzerválja a hûtõrendszert, így tovább bírják a hûtõk, a vízcsövek... Jómagam 3/4ed fagyálló és 1/4-ed ioncserélt víz keveréket (vagy mégdúsabbat) használok. Ne arra törekedjünk, hogy kiszámolva épp, hogy -12 °C-ig kibírja :) Ha a régi folyadék zavaros, barnás, rozsdás, vízköves, érdemes elõtte átmosni a rendszert! Vagy szakemberrel, vagy vállalkozó szellemûeknek ezt a topicot ajánlom. Semmiképp se az Auschan-os, Tesco-s legalja termékeket vegyük! Többször okoztak iszonyat marásokat a rendszerben és a blokkban is egyaránt! Természetesen nem is a Liqui Moly 4L-es 10ezer forintos kiszerelést ajánljuk csak. Jómagam Bárdi fagyállót használok eddig hibamentesen. Fontos, hogy mondjuk E10(11)-ig, csak a kék/zöld-et vegyük. Az újfajta rózsaszínûek új autókhoz (más anyagokhoz, más hûtõrendszerhez valók).

- Fék és kuplungfolyadék
Idõvel ezek "felvizesednek", lerakódásokat okoznak és forráspontjuk is csökken. Érdemes idõsebb autóknál kicserélni. DOT4, DOT5 mehet bele. Szinte bármelyik minõségibb márkából.

- Hátsó és összkerekes autóknál differenciálmû olajról se feledkezzünk meg! Legalább olyan fontos, mint a váltó! A legtöbbre ugyanaz vonatkozik, mint a váltóra. Sperr diffivel szereltekhez a drága, de megbízható Castrol SAF-XJ javasolt! (Többnyire 2 liter elegendõ)

Szûrõk

- Motorolajszûrõ
Ha lehet Toyotát. Ha nem, akkor jók a minõségi utángyártott márkák. Érdemes (TRD-t) K&N-et venni, mivel jobban megtartja leállítás után az olajat és kevesebbet jár hidegindításnál szárazon a motor!

- Légszûrõ
A direktszûrõkkel kapcsolatban 99%-ban nagy tévhit, hogy javítanak a teljesítményen. Legtöbbjük, csak pszihésen és hallásilag gyõz meg minket errõl. A legtöbb gyári légszûrõnk is túl van méretezve, sokszor a szívócsövön még szûkítenek is! Vannak emellett jó minõségû, nem 900 forintos direktszûrõk, ajánlottabb sportbetétek. Sajnos az ember sokszor megfeledkezik ezek takarításáról, olajzásáról, így nagy kárt tehet a motorban. Ha csak nem ez szívünk vágya, inkább vegyünk gyári, vagy egy jobb utángyártott betétet és cseréljük olajcserénként! Ne csak akkor, ha szemre koszos. Sokszor okozott már torpanást, többletfogyasztást a szemre szép szûrõ!

- Pollenszûrõ!
A legtöbben nem is tudják, hogy van autójukban. (Corollaknál E10-tõl sanszos). Olyannyira el szoktak tömõdni, hogy már nemhogy csak nem szûrnek, de még levegõt sem engednek át. Sokszor masszív sár és falevél veszi õket körül. Emiatt a szélvédõk párátlanítása is sokszor szenvedéssé válik és baktériumok, gombák megtelepedésének is ideális környezete. Mindenképp megéri cserélni!!


- Gyertyák, Izzítógyertyák
Vagy gyári Toyota-Denso, vagy sima Denso, NGK. Fontos, hogy az utóbbaiknál legyünk meggyõzõdve arról, hogy Japán gyártásúak, mert már Franciaországba is csinálnak belõlük. Nem egy nagy tétel és sokáig nincs vele gondunk.

- Ékszíjak
Klíma, szervó, generátor. Ha szemmel láthatóan tényleg szépek. (szemrevételezéshez illik levenni és "kifordítani"), akkor nem feltétlenül, de egyébként illik cserélni! Nem nagy tétel!
A vezérléshez hasonlóan Toyota, vagy Gates, Mitsuboshi, (Contitech).

- Összes külsõ világítás
Ha lehet párban cseréljük õket. Ha halvány a helyzetjelzõ, bátran vegyünk bele új borsószemet. A funkció mellett sokat dob az autó éjszakai megjelenésén.
Hogy ne szúrjunk ki magunkkal minõségi márkák közül válasszunk (Tungsram, Philips, Osram...), így nem kell 2 havonta cserélni õket :)



Ha ezeket megtettük nyugodtan autózhatunk 10 ezer km-ig, ahol egy laza olaj-szûrõcsere után ismét tehetjük ezt 10 ezer km-ig és várhatóan nincs egyéb teendõnk.... A vezérléssel sincs gondunk több évig (60ezer km), a váltó se fog nagy valószínûséggel vonyítani...

Emellett van még pár dolog, ami a komfortérzetünket javíthatja:

- Beltérizzók
Sokszor az ember nem is tud róla, hogy ennek is meg annak is világítania kéne. Több olyan tulajdonossal is találkoztam, aki azt hitte, hogy csak a mûszeregységnek kell világítania. Nagyon kellemes tud lenni, amikor minden kis vezérlõszerv halványan pislákol az éjszakai utazásunk során. A legtöbb autóban, már a gyári kis gumibugyik nincsenek meg. Ezek szinezik, fehérítik az izzók fényét. Nagyon igényes, gyári hatást kelt. (fehér(kék), zöld, narancs, piros...) Ezeket sajnos csak gyáriban kapni, de megéri.

- Lábszõnyegek, gumiszõnyegek
Sokszor nagyobb multi cégeknél ki lehet fogni diszkrét egy színû, de minõségi anyagból készült darabokat is! Volt, hogy vettem 1500 Forintért egy szettet, miközben autós boltokban a legolcsóbb srákánynyelves, krómozott, világító... :S pedig 7-8 ezertõl indult.

- A nagymosáson kívül egy kárpittisztítás
Rögtön új autó hatását kelti

- Egy új illat.
Ezer forint és a választék végtelen


Természetesen megéri átvizsgáltatni az autót vásárlás elõtt. (fékek, lengéscsillapítók gömbfejek) és ha ezek is cserére szorulnak, mielõbb orvosolni õket.

Ha valakinek van még hasznos ötlete, ossza meg a friss tulajokkal! :) Siettem, így lehet kihagytam valamit!

Elküldve: 2010 okt. 26, 09:04 am
Szerző: Pepe
Szerintem nagyon alapos munka. Én is mindegyiket végigcsináltam a vásárlás elõtt. Köszönjük!

Elküldve: 2010 okt. 26, 12:04 pm
Szerző: Sancy
Pepe? vásárlás elõttt?? -Azt meg hogy??? :shock: :D

Elküldve: 2010 okt. 26, 01:59 pm
Szerző: Pepe
Végül is jogos a kérdés :oops: De mivel ismerõstõl volt az autó ezért csak miután összeraktam/rakattam, utána fizettem ki... :P

Elküldve: 2010 okt. 26, 03:00 pm
Szerző: Sancy
Így már érthetõ, jól tetted!

Elküldve: 2011 feb. 19, 11:59 pm
Szerző: ksz315
Kérdezek, lehet hülyeséget, lehet nem is a megfelelõ helyen, de akkor kéretik törölni.
A fenti nagyon részletes leírásban egy dolgot nem találok: Szervós autókban szervóolajat milyen idõközönként illik cserélni?

Elküldve: 2011 feb. 20, 02:58 pm
Szerző: Pacsker
Szerintem elég 100 ezrenként cserélni. Netán méghosszabb idõközönként. Majd az okosabbak megmondják.
Természetesen nem árt ha lecseréled! Színét és állagát mindenképpen megéri megnézni!

Elküldve: 2011 júl. 25, 12:35 pm
Szerző: Pacsker
Egy dolog eszembe jutott:

Ablaktorlõ lapátok vagy ablaktörlõ gumik cseréje.
Mind biztonság ügyileg, mind komfortérzeten javíthat és nem egy óriási tétel.

Elküldve: 2011 júl. 25, 08:01 pm
Szerző: Lackó
Pacsker írta:Egy dolog eszembe jutott:

Ablaktorlõ lapátok vagy ablaktörlõ gumik cseréje.
Mind biztonság ügyileg, mind komfortérzeten javíthat és nem egy óriási tétel.
...és szélvédõ élettartamot növel. Én évente lecserélem.

Re: Vásárlás utáni teendõk

Elküldve: 2011 dec. 20, 01:23 pm
Szerző: Jorn
Pacsker írta:Fontos, hogy mondjuk E11-ig, csak a kék/zöld-et vegyük. Az újfajta rózsaszínûek új autókhoz (más anyagokhoz) valóak.
Szia !

Megkérhetnélek, hogy ezt pontosítsd ? Nekem E11 van, legutóbb rózsaszín G12 került bele, ezt nem kellett volna ?

Elõre is köszönöm :)

Elküldve: 2011 dec. 20, 03:51 pm
Szerző: Pacsker
Jó lesz bele! Általában a rózsaszín jó visszamenõleg is, csak drágább. Szerintem ne aggódj.
Mint említettem, viszont a szín manapság már nem sokat jelent. Az összetevõket is olvasd el.

Elküldve: 2011 dec. 20, 08:07 pm
Szerző: Jorn
Pacsker írta:Jó lesz bele! Általában a rózsaszín jó visszamenõleg is, csak drágább. Szerintem ne aggódj.
Mint említettem, viszont a szín manapság már nem sokat jelent. Az összetevõket is olvasd el.
Köszönöm :)

Elküldve: 2012 feb. 28, 11:17 am
Szerző: Ozseb
Lehet, kicsit erõltetett, de magas futású autónál a benzinszûrõ cseréje is esedékes lehet.
Ami még nálam alap, de ez minden mosásnál áll, az a hûtõradiátor kicsapatása vízzel. Lehet, hogy az elõzõ tulaj telibe nem foglalkozott vele, oszt levél, bogár és talajminta gyûjtemény van benne.

Elküldve: 2012 feb. 28, 05:51 pm
Szerző: Jorn
egy kis kiegészítés: DOT5 helyett inkább DOT5.1

Elküldve: 2012 feb. 28, 09:35 pm
Szerző: PiciPeti
Inkább Dot5 szerintem. Mivel az szilikon alapú, ezért az esetleges gyengébb minõségû utángyártott alkatrészeket sem bántja....

Más kérdés, hogy szinte lehetetlenség kapni... :cry: