Szervusz!
ZDoman a legtapasztaltabb, legképzettebb, fő császárja a témának. Én csak ötletelek...
A Bigportos 4AGE-k blokkjai nem voltak olajhűtésesek, így ez nem gond, hogy az F-esed sem az.
Furatok, nyugvó csapágyak, olaj-vízjáratok többnyire egyeznek.
Az égéstér, többek közt a dugattyúk tetejeinek kialakítása azért nem véletlenül lett így kitalálva.
Igen jelentős eltérés van a 4A-F és a 4A-GE dugattyú tetőkben (8-as medence kontra 4 kis félhold). Nincs tapasztalatom, hogy nem-e nyitnának-e bele a 4AGE szelepek a medence szélébe, de ha el is férnének, akkor is tök más lenne az áramlás és a keverék képzés (a térbeli test formáján és térfogatán kívül a 4AGE-nek nagyobb a szelepszöge is!). Azon kívül, hogy a gyári 4AGE teljesítménytől így akár jó messzire is kerülhetsz, igen veszélyes is a dolog. Dús / (szegény) keverék, rossz öblítés, forrópontok kialakulása, emisszió, keverékképzési ECU hibák, kopogás, horonytörés...
Magyarul 4AGE dugattyú szerintem mindenképpen "illene".
A hajtókar már kérdéses...
Létezett vastag és vékony csapos is belőle. (4AF-et egészen a 90-es évek végéig gyártottak). Meg kéne nézni, hogy a tied milyen.
És szerezni 4db 4AGE hajtókar-dugó párost.
Már csak a magas fordulat miatt is.
Ha nagyon nincs hajtókar és szeretsz izgalmasan élni, akkor csak dugattyút. Ebből is van "préselt" csapszeges és seeger gyűrűs megoldás. 4AGE dugattyúból létezett mindkettő, szerintem a csapszeg átmérő a 4AF-eknél is 18-20mm környéke (most nem olvasok utána), így lehet találni és összehozni 4AF hajtókar + 4AGE dugattyú párost. (de nem javaslom).
A dugattyú miatt fontos lesz a vezérlés (motorvezérlésre, befecskendezésre gondolok). Leegyszeűsítve van 3 féle, nem feltöltött, 16 szelepes 4AGE dugó tető.
- homorú (Bigport, AFM-es)
- nagyjából sík (Bigport, MAP-os)
- domború (Smallport AFM/MAP)
Sorban egyre nagyobb kompresszió viszonnyal.
Ezekhez kellene társítani első kettőnél az injektorokat, ECU-t, gyújtást...
Smallport-Bigport közt a hengerfejet is.
Halkan megjegyzem vannak eltérő vezérlés és dugattyú működő motor párosok, sőt tuning célú eljárások. Érdemes utána olvasni, hogy melyik működik melyikkel büntetlenül.
(Bigport AFM-es dugó Bigport MAP vezérléssel biztosan!)
Reálisan gondolom E9-ből származó AFM-es hengerfejed és sallangod van.
Ehhez kellene 4db AFM-es dugattyút szerválnod. (akár ebay-ről, akár valami "tuning" márkából, ha mondjuk a ritkábbik "préselt" csapszeges 4AF-ed van)
Főtengely
Egyre aktuálisabb kérdés ez a 4AGE tulajoknak.
Az F-es főtengely sonkái "kevésbé kidolgozottak", a csapágyakkal érintkező részek felületkezelése nem tudjuk, hogy ugyanolyan-e, DE nyugvó sor tekintetében, szimering átmérőkben egyezik a 4AGE-vel és hajtókar átmérőkből is elérhető a 4A/4AF/4AFE családból 40 és 42mm-es "kis és nagy csapos" is egyaránt.
Tehát fizikailag berakható és úgy gondolom egyre többen is fognak élni a lehetőséggel a 4AGE alapméretes 100+ezer Ft-os főtengely árak és elérhetőségi problémák miatt.
A lendkerék felfogató furatszám különbözik! Nem 8, hanem csak 6 csavaros, így hozzá való F-es lendkerék kell! Ez sem feltétlenül probléma, ki lehet ugyanúgy súlyozni, könnyíteni, sőt 4AGE-hez hasonló 200-as majd 212-es, sőt az összkerekesek miatt még nagyobb kuplung átmérő is elérhető volt hozzájuk, tehát lendkerék felett már mehet a legó.
Ezeken felül ne feledd a komplett kábelezést, az üzemanyag csövezést, hűtőrendszert, az elektromos AC-t (tankot), a műszeregység visszajelzőket, a sima C50-es váltód miatti enyhébb lomhaságot...
Ha már váltót is cserélsz, netán 4AGE önindítót, generátort is szeretnél, akkor már a vízpumpától jövő hátsó vízcsövezésen is kell módosítani, blokkra csavart acél váltó-motor közdarabot is kell cserélni, de gyorsan átgondolva talán működhet a váltócsere utóbbiak nélkül is megmaradva "F-es aljként".
A gyújtáselosztó miatt nem tudom elfér-e az F-es generátor (pont a túloldalon van), így lehet, hogy ezt a részt, így a hátsó vízcsövet elkerülhetetlneül alakítanod kell.
Ha van szervokormány a kocsidban, készülj fel arra is, hogy a szivattyúja nem lesz jó, így a csövezése és tartálya sem, hisz a helyére kerül a generátor. Az említett szervós alkatrészekból is 4AGE kompatibilist kell találnod.
Ja és az átépítés után csak 100-as benya a horonytörések elkerülése érdekében!
Szumma szummárum, szerintem nem hiszem, hogy jobban bele kell így első blikkre mélyednem.
Azért írtam mindezt le, mert hiszem, hogy tudatos, megfontolt és komoly szakmaisággal (vagy még több anyagi forrással) rendelkező tulaj vagy és nem hiába túráztattál
Összegzésképpen.
Rácsavarozhatod a hengerfejet (akkor is kell az utóbbi pár átalakítás), DE NEM AJÁNLOM. (már csak a blokk síkolás elmulasztása miatt is.)
Ha az említett dugó-hajtókar cserés megoldást választod, akkor meg már úgyis kompletten fel lesz újítva. Új csapágyak, esetleges hónolás stb és csak a blokk és a főtengely marad a régi.
Tanúlság:
A szükséges motor ÉS EGYÉB alkatrészek miatt, mindenképp egy GT-i donorral jársz jobban (anyagilag is)! Annak motorját gatyába rázva meglesz mindened, sőt ami utána úgyis kelleni fog az erősebb első-hátsó futóműved, a hátsó tárcsaféked, a toronymerevítőd, a GT-i műszeregységed, akkor már az ülések, kárpitok, elektromos extrák, külső spoilerek...
Minden esetben igen költséges egy ilyen átalakítás.
Mielőtt belevágsz, kérj meg itt egy GT-i tulajt, hogy vigyen egy körre, hogy eldönthesd, mindezt megéri-e megugranod vagy sem.
Szerintem IGEN!
(A projektekben számos szakmai leírásokkal és képekkel illusztrált E8-E9-E10-E11 4AGE-sítést, sőt komplett GTi-sítést olvashatsz!
Továbbá a 4AGE gyorstalpalóban, sőt egyéb témáinkban is találsz számodra hasznos infókat)