Akkumulátor - Akkumulátor töltés / avagy a téli átok

Technikai okfejtések, hasznos tippek, leírások. Önállóan megvalósítható kisebb-nagyobb szervizelések és átalakítások.
Avatar
Pacsker
Site Admin
Site Admin
Hozzászólások: 23933
Csatlakozott: 2007 márc. 09, 06:44 pm
Autód gyártási éve: 1988
Autód típusa (és generációja): Corolla E9
Autód felszereltségi jelölése: GTi
Autód karosszéria variánsa: Liftback (5 ajtós)
Tartózkodási hely: Budapest
Kapcsolat:
Akkumulátor - Akkumulátor töltés / avagy a téli átok

Hozzászólás Szerző: Pacsker » 2015 jan. 13, 01:02 pm

Eljött a hideg és az 1 éves Varta Blue Dynamic méretpontos akkum összeomlott. :?
Mérésekkel pár oldalon keresztül
Nem szoktam hozzá, hogy nem indul az autóm, hogy netán külső segítséget kell kérnem, hogy a hidegekben, esőben és sötétben nyitogatnom kelljen a géptetőt. A fizetős parkolóban nincs lehetőségem akkumulátort tölteni, hajnalban pedig nincs segítség sem. Az ember komfort érzetét jelentősen rontja, hamar bosszús lesz akár az autójára is (hisz szegény nem tehet a problémáról) és a napját is akár el tudja rontani a kínlódó szenvedés.
Sajnos előbb utóbb mindenkinek aktuális lesz ez a szituáció, így nyitottam neki új topic-ot.

A saját akksim garanciális cseréje már folyamatban (köszi to4m5i és Szandi!). Gondolkoztam, hogy váltok YUASA-ra, hisz Japán autók beszállítója, de az E9 Gt-i gyári ajánlású 60Ah-s, méretpontos akksi választékai közül a Varta 560A-os indítóárammal, míg a Yuasa 380A-al rendelkezik. A riasztóm, ugyan szuperül teszi a dolgát, azonban régi gyártmány és 0,115A az áramfelvéte, plusz a sok gyári és utólagos extrám miatt kisebb a generátorom adott időintervallumon belüli visszatápláló hatásfoka. Emiatt gondolom fontosnak a minél nagyobb értékeket és adok még egy esélyt a Vartának, hátha csak egy gyártási hibás / túltárolt példány került hozzám.

Az utóbbi hetekben a szükség arra ösztökélt, hogy gyártsak saját, jó minőségű bikakábelt (projektemben pár oldallal még visszább olvasva), illetve sokszor kellett használnom akkumulátor töltőket is.
Hol a haldokló Vartához, hol a bikázó pótakkuhoz.

Otthon egy régi orosz trafós töltő szerkezet van, ami, ha kell tölt 10+A-al is. Édesapám rakott rá egy digitális kijelzőt, amivel folyamatosan követhető a pillanatnyi töltő áram és feszültség. Hasznosnak bizonyult, hisz látható, hogy 1/3-ad fokozat után, ha az akkumulátor eléri a 60-70%-os töltöttséget, ugyan a töltőáram esik, viszont a feszültség elkezd emelkedni a kritikus 14,4V-os feszültség fölé. Akár 15-16V-ra is. Itt megkezdődik a gázképződés és rohamosan csökkenthetjük az akkumulátorunk élettartamát. Ezért csak alacsony töltő árammal (1-2A) tudok töltögetni, ami ugyan az akksinak jó, azonban idegörlő, az akár 24 órát meghaladó töltések miatt.

Gondoltam itt az ideje, hogy vegyek egy jó töltőt és utánaolvastam a dolgoknak.
Talán ez a fórum tűnt a leghasznosabbnak: http://itcafe.hu/tema/re_brogyi_ctek_ak ... _1-50.html
Érdemes végigolvasni, hisz a sok butaság mellett megtalálja az ember a hasznos információt.
Közelebb kerülhettek a szulfátosodás, a processzoros töltés, a tudatlanság okozta károkozás és az adott jó ár/értékű típusok előnyeivel, hátrányaival.

Ha megvettem az adott típust, írok róla.
Drága mulatság még a jó gyártók másolata is, de remélem egyszer kell megvenni és akár meghosszabbíthatom az akkumulátoraim működési ciklusát, esetlegesen "feléleszthetek" vele pár halottnak vélt darabot.

Jelenleg ezekre szűkítettem:
- Lidle-s Ultimate Speed esetleg LCD-s változata. ~3-6 ezer Ft.
- Carstel 01.80.048 ~ 11 ezert Ft. /Extol 8897300 ugyan ez, csak ~ 5000 Ft-al többe kerül
- Profi Power BAC / (Akkukraft) 104 WR ~12 ezer Ft.
- Güde gude 85060 8A ~ 15 ezer Ft
- Forex T127 ~ 15-17 ezer Ft
- (Smart charger?) 01.80.150B ~ 16ezer Ft
- Einhell BT-BC 12 D-SE ~ 17 ezer Ft
- CTEK MXS 5 ~ 20 ezer Ft

Valakinek jó/rossz tapasztalata?
Ajánlása?

Akkumulátorokkal kapcsolatban?
Ki mit használ? Mennyi ideje?
Klubelnök

Merjünk nagyban gondolkodni!
"Before you say you can't do it, try it" / Sakichi Toyoda
"I always say, the way a man treats his car is how he treats himself." / Tarconi


:e9lb: AE92 Liftback GT-i (4AGE, Kouki)
:te71matyi: TE71 GT DOHC Coupe (2TG, Zenki)
Kép KE11 Sedan felújítását várva (2K, Kouki)
:kp60: KP60 Starlet versenyautó építés alatt (4AGE)

Kép

Avatar
bepi81
Fanatikus fórumozó
Fanatikus fórumozó
Hozzászólások: 2524
Csatlakozott: 2010 nov. 23, 03:40 pm
Autód gyártási éve: 2007
Autód típusa (és generációja): Verso
Autód felszereltségi jelölése: Sol
Autód karosszéria variánsa: MPV
Tartózkodási hely: Békéscsaba
Re: Akkumulátor - Akkumulátor töltés / avagy a téli átok

Hozzászólás Szerző: bepi81 » 2015 jan. 13, 01:41 pm

Szakemberek szerint a CTEK töltőkkel nemigen lehet mellényúlni, igaz, az áruk is ehhez van igazítva.

A felsorolásban említett Lidl-ben kapható töltővel rendelkezem. 3990Ft-ért bomba vétel 3 év jótállással (blokk ellenében). Mind az Ave, mind a Corolla aksiját regeneráltam vele, sikeresen. A Corollámban 2006-os az aksi (noname). Kb 1,5 napot volt rajta a töltőn és a 6 hónapja be nem indított autót tetszőleges környezeti hőmérséklet mellett is üzembiztosan indítja.
Az Avensisben is kb 3-4 éves lehet az aksi, egy 24 órás töltési ciklust követően is zölden világít az élettartamjelzője, gond nélkül indítja a motort több napos állást követően, -12 fokban is.

Részemről, ez a Lidl-ös töltő nagyon ajánlott vétel, ha valaki olcsón szeretne megfelelő minőségű, már a szükséges védelemmel, mikroprocesszoros vezérléssel, kijelzővel ellátott, 6-12V rendszeren is tölteni képes, kompakt méretű töltőt keres otthoni felhasználásra.
Teljesen hasonló töltő az Aldiban 5990Ft, az is jó, csak picit drágább.

Igazából ezeknél érdemben többet az olyan típusok tudnak, amikkel már bikázni is lehet...

A Toyota fórumban is van egy akkumlátorokkal és töltőkkel foglalkozó topic. Agyarka fórumtárs végletekig részletes és precíz írásait érdemes végigfutni, sokszor már idegesítően maximalista, de nagyon informatívak az írásai.
http://forum.toyotaclub.hu/index.php?topic=1284.600
4 év E11 fl Corlla liftback 1,4 vvt-i
9 év T22 fl Avensis Wagon 1,8 vvt-i
Jelenleg 2007 COV 1,8 vvt-i

Wortex
Aktív fóruméletet élõ
Aktív fóruméletet élõ
Hozzászólások: 713
Csatlakozott: 2011 jan. 30, 07:08 pm
Autód gyártási éve: 1989
Autód típusa (és generációja): Corolla E9
Autód felszereltségi jelölése: GTi
Autód karosszéria variánsa: Liftback (5 ajtós)
Tartózkodási hely: Tápiószecsõ
Re: Akkumulátor - Akkumulátor töltés / avagy a téli átok

Hozzászólás Szerző: Wortex » 2015 jan. 13, 02:18 pm

Akkumulátorokkal kapcsolatban?
Ki mit használ? Mennyi ideje?

Az E9-be Varta van 60 ah 2 éves lesz, az E10-be no name 55ah.
Mind 2 üzembiztos, a no name már lassan 5 éves, 1x töltöttem 5 hónap állást követően.
E10/liftback 1.3 4efe
AE92/liftback GTI 1.6 4age

Hajts lassan és gyönyörködj a tájban, vagy nyomjad neki és épülj bele.

Avatar
Pacsker
Site Admin
Site Admin
Hozzászólások: 23933
Csatlakozott: 2007 márc. 09, 06:44 pm
Autód gyártási éve: 1988
Autód típusa (és generációja): Corolla E9
Autód felszereltségi jelölése: GTi
Autód karosszéria variánsa: Liftback (5 ajtós)
Tartózkodási hely: Budapest
Kapcsolat:
Re: Akkumulátor - Akkumulátor töltés / avagy a téli átok

Hozzászólás Szerző: Pacsker » 2015 jan. 13, 05:23 pm

Nem véletlenül raktam be a linket. Érdemes beleolvasni.
Szeretek utánajárni a dolgoknak, mielőtt lépek.

Azt hinné az ember, hogy a Lidlis és az Aldis cuccok egyre mennek, pedig nem.
A Lidlis "Ultimate Speed" elnevezésű sima, illetve LCD-s kivitelű töltője is jó, átlag felhasználónak tökéletesen megfelel. Egyedül a "mode" gombjára panaszkodtak páran, hogy hajlamos beszarni és javítani kell.
Az Aldis "XS Auto" sima vagy LCD-s kivitelű közel ugyanazt tudná, mint a fentiek, de 14,4 Volt fölé sima, illetve csepptöltésben is el tud mászni. Valaki már 15,7V-ot is mért, amikor már igencsak "rotyogtatja" az akksit. Ez egy hagyományos "kupakos" ólom akksinál egy ideig elmegy (dvízzel utántöltessz). Egy gondozásmentesnek nagyon nem tesz jót, egy zselést, akár egy töltés alatt haza is vághat.
Na pl ezekért érdemes olvasni és nem saját bőrünkön tanulni.

A processzoros töltők közt pár fontos "drágító" tényező van.
- Az egyik, hogy hány, illetve milyen ciklusokból áll a töltési folyamat.
Pl:
1. LÉPÉS DESULPHATION
A pulzáló feszültség eltávolítja a szulfátréteget az akkumulátor vezető ólomlemezeiről, ezzel visszaállítja az akkumulátor kapacitását.
2. LÉPÉS SOFT START
Teszteli, hogy az akkumulátor tudja-e fogadni a töltést. A töltés csak akkor kezdődik el, ha az akkumulátor OK.
3. LÉPÉS BULK
Töltés maximális áramerősséggel az akkumulátor kapacitásának kb. 80 %-áig.
4. LÉPÉS ABSORPTION – HASZNÁLATRA KÉSZ
Töltés meredeken csökkenő áramerősséggel az akkumulátor 100 %-os kapacitásának maximalizálásához.
5. LÉPÉS ANALYSE
Teszteli, hogy az akkumulátor tartja-e a töltést. A töltést meg nem tartó akkumulátorokat lehet, hogy le kell cserélni.
6. LÉPÉS RECOND
A mélykisütött akkumulátorok helyreállító funkciója.
7. LÉPÉS FLOAT – TELJESEN FELTÖLTÖTT
A lépés az akkumulátor feszültségét a maximális szinten tartja a folyamatos feszültségtöltéssel.
8. LÉPÉS PULSE – KARBANTARTÓ TÖLTÉS
Az akkumulátor 95-100 %-os kapacitását tartja fenn. A töltés-felügyelő figyeli az akkumulátor feszültségét, és egy impulzust ad, ha az akkumulátort újra teljesen fel kell tölteni.
Kép

Van még ennél is több lépcsős, de kivastagítottam, amik drágító tényezők lehetnek.

- Van amelyik "Tester"-es, de ez kicsit parasztvakítás. Gondolom mindegyik elvégzi, hogy az akksi milyen állapotban van és honnan kezdje/folytassa a töltési ciklust. Ha valamelyik akksi szar, általában mindegyiknek van egy felkiáltójeles erre utaló ikonja/LEDje. Ez a teszt funkció inkább csak design, minimális pluszt ad. Persze lehet, hogy tévedek.

- Maximum töltőáram erőssége. A mi benzines, max 60Ah-s akksijainkat elég 5-6A-al tölteni. Azonban egy dízel autóhoz, haszongépjárműhöz, munkagéphez... már akár tízen amperrel is ajánlatos a fő töltő ciklust elvégezni, pl egy 120Ah-s akksinál. Azt mondják sokan az akksi kapacítása/10 az ideális maximum töltőáram. A csepptöltésnél mindegyiknél 30-100mA-ra lecsökken az áramerősség. Halkan megjegyzem a nagy akksikat is fel lehet tölteni 3A-al is, csak győzze az ember kivárni. Egy mondjuk átlagos Diesel akksinál ~74Ah kis áramerősséggel ez akár napokig is elhúzódhat.

- Van-e kijelző vagy sem. Rohadt szemét dolog, hogy több 10 ezer Ft-os termékeknél, adott márkában szinte csak a prémium kategóriában van kijelző. A feszültség/(áramerősség) mérő műszer és kijelző filléres dolog a mai világban, mégis LED-ekkel mutogat a legtöbb készülék.
Klubelnök

Merjünk nagyban gondolkodni!
"Before you say you can't do it, try it" / Sakichi Toyoda
"I always say, the way a man treats his car is how he treats himself." / Tarconi


:e9lb: AE92 Liftback GT-i (4AGE, Kouki)
:te71matyi: TE71 GT DOHC Coupe (2TG, Zenki)
Kép KE11 Sedan felújítását várva (2K, Kouki)
:kp60: KP60 Starlet versenyautó építés alatt (4AGE)

Kép

Avatar
Pacsker
Site Admin
Site Admin
Hozzászólások: 23933
Csatlakozott: 2007 márc. 09, 06:44 pm
Autód gyártási éve: 1988
Autód típusa (és generációja): Corolla E9
Autód felszereltségi jelölése: GTi
Autód karosszéria variánsa: Liftback (5 ajtós)
Tartózkodási hely: Budapest
Kapcsolat:
Re: Akkumulátor - Akkumulátor töltés / avagy a téli átok

Hozzászólás Szerző: Pacsker » 2015 jan. 13, 05:59 pm

Ma bevették a Varta-t vizsgálatra.
Megkérdeztem, hogy mennyi garis esetük van Varta-ból és Yuasa-ból természetesen az eladáshoz viszonyítva.

Yuasa-ból szinte semmi.
Vartából azért van.

Lehet, hogy az indítóáram ellenére Yuasa-t kérek majd. Hozzáteszem olcsóbb is.
Szandi mondta, hogy a Varta, Bosch helyett is inkább Exide-ot ajánl, ha nincs Yuasa-ra pénz, mert még azok is jobbak.
Szullosz megnyugtatott, hogy új Optifit nem kell nekem. Rakás kakik. Neki 2 év alatt elhasalt és rendszeresen cserélik őket.
Klubelnök

Merjünk nagyban gondolkodni!
"Before you say you can't do it, try it" / Sakichi Toyoda
"I always say, the way a man treats his car is how he treats himself." / Tarconi


:e9lb: AE92 Liftback GT-i (4AGE, Kouki)
:te71matyi: TE71 GT DOHC Coupe (2TG, Zenki)
Kép KE11 Sedan felújítását várva (2K, Kouki)
:kp60: KP60 Starlet versenyautó építés alatt (4AGE)

Kép

Avatar
PiciPeti
Fanatikus fórumozó
Fanatikus fórumozó
Hozzászólások: 1538
Csatlakozott: 2011 jan. 13, 12:45 am
Tartózkodási hely: Dunaharaszti
Re: Akkumulátor - Akkumulátor töltés / avagy a téli átok

Hozzászólás Szerző: PiciPeti » 2015 jan. 13, 06:15 pm

+1 a Lidl-ös töltőnek. Nekem volt egy, az 2 év után leadta a kulcsot, de példás gariztatás után (Futár jött a rossz töltőért, majd bevizsgálás után kaptam egy teljesen újat, szintén futár hozta...) újra ilyet használok.

Nálam egy héten, téli időszakban szinte folyamatosan megy, hol a Corollák akksiján lóg, vagy a motorakksikat csepptölti.

Szerintem sima akksikhoz vállalható, nem költenék el egy akksi árát a töltőre, nem fogja megkétszerezni az élettartamát.

Nálam tervben van egy spirálcellás Optima, na ahhoz valószínű veszek Ctek-et. :)
De addig is, Yuasa. :wink:
'00 E11 4E-FE Harmony-Millenium
'07 E12 D-4D, Linea Luna

Avatar
toytomi
Fanatikus fórumozó
Fanatikus fórumozó
Hozzászólások: 2852
Csatlakozott: 2011 okt. 21, 07:32 pm
Autód gyártási éve: 1989
Autód típusa (és generációja): Corolla E9
Autód felszereltségi jelölése: GTi
Autód karosszéria variánsa: Liftback (5 ajtós)
Tartózkodási hely: Kübekháza, Szeged
Re: Akkumulátor - Akkumulátor töltés / avagy a téli átok

Hozzászólás Szerző: toytomi » 2015 jan. 13, 07:45 pm

Én otthoni használatra ezt a töltőt ajánlanám: Bosch C3
Ezt használtuk az autókhoz, ha mondjuk éjszakára raktuk rá és nem azonnal kellett tölteni pár óra alatt. Szerintem az ára se olyan brutális.

Én pont azért nem adok pénzt a drágább akksira, mert az is ugyanúgy beszarik bármikor. Bosch, Varta, Perion és társai.
Viszont egyszer majd, ha nagyon megszalad, akkor én is szeretnék egy Optimát, azzal nem nagyon van gond. :)
:toytomi: AE92 Gt-i Liftback - Zenki, 4A-GE 16V Smallport - R.I.P.

:toytomi: AE92 Gt-i Liftback - Zenki, 4A-GE 16V Smallport

Avatar
Jorn
Fanatikus fórumozó
Fanatikus fórumozó
Hozzászólások: 1354
Csatlakozott: 2011 dec. 20, 09:32 am
Autód gyártási éve: 1998
Autód típusa (és generációja): Corolla E11
Autód felszereltségi jelölése: Terra
Autód karosszéria variánsa: Liftback (5 ajtós)
Tartózkodási hely: Tatabánya
Re: Akkumulátor - Akkumulátor töltés / avagy a téli átok

Hozzászólás Szerző: Jorn » 2015 jan. 13, 08:52 pm

Nekem két Varta Blue is meghalt, azóta hanyagolom a márkát.

Liftbackben Exide Premium 64Ah, kb. 4 éve, tökéletes.

Sedanban most cseréltem ki a közel 10 éves Yuasa-t, (54Ah) és még bírt volna egy telet, csak az autó rövid távokon van használva, ezért folyton töltött a generátor, és ezt nem akartam. (mivel nemrég kapott új generátort az autó, a régi leégett...) Banner Power Bull 63Ah-t kapott pár hónapja. Ami érdekes, hogy indítózás után olyan, mintha az akksinak meg sem kottyant volna az indítás, az autó közel alapjáratra áll vissza, és csak az indítózás után pár másodperccel kezd emelkedni a fordulatszám, hogy töltsön... remélem, ez az akku jóságát mutatja, és nem valamilyen hibát az autóban :)
10/2006 angol ZZT251 SOL TEC EUR SED LHD 1ZZFE HTWC MTM 5F
11/1998 angol AE111 TERRA UKP EUR LB LHD 4AFE MTM 5F
(07/1998 japán AE111 TERRA EUR SED LHD 4AFE MTM 5F)

Avatar
Jorn
Fanatikus fórumozó
Fanatikus fórumozó
Hozzászólások: 1354
Csatlakozott: 2011 dec. 20, 09:32 am
Autód gyártási éve: 1998
Autód típusa (és generációja): Corolla E11
Autód felszereltségi jelölése: Terra
Autód karosszéria variánsa: Liftback (5 ajtós)
Tartózkodási hely: Tatabánya
Re: Akkumulátor - Akkumulátor töltés / avagy a téli átok

Hozzászólás Szerző: Jorn » 2015 jan. 13, 08:53 pm

Ja, és csak azért nem vettem Exide-ot ismét, mert olvastam, hogy pár éve csődközelben vannak...
10/2006 angol ZZT251 SOL TEC EUR SED LHD 1ZZFE HTWC MTM 5F
11/1998 angol AE111 TERRA UKP EUR LB LHD 4AFE MTM 5F
(07/1998 japán AE111 TERRA EUR SED LHD 4AFE MTM 5F)

Avatar
PiciPeti
Fanatikus fórumozó
Fanatikus fórumozó
Hozzászólások: 1538
Csatlakozott: 2011 jan. 13, 12:45 am
Tartózkodási hely: Dunaharaszti
Re: Akkumulátor - Akkumulátor töltés / avagy a téli átok

Hozzászólás Szerző: PiciPeti » 2015 jan. 13, 08:57 pm

'00 E11 4E-FE Harmony-Millenium
'07 E12 D-4D, Linea Luna

Avatar
Pacsker
Site Admin
Site Admin
Hozzászólások: 23933
Csatlakozott: 2007 márc. 09, 06:44 pm
Autód gyártási éve: 1988
Autód típusa (és generációja): Corolla E9
Autód felszereltségi jelölése: GTi
Autód karosszéria variánsa: Liftback (5 ajtós)
Tartózkodási hely: Budapest
Kapcsolat:
Re: Akkumulátor - Akkumulátor töltés / avagy a téli átok

Hozzászólás Szerző: Pacsker » 2015 jan. 13, 09:10 pm

De jó.
Benne van az egyik kiszemelt töltőm. Olvasom is, köszi!
Klubelnök

Merjünk nagyban gondolkodni!
"Before you say you can't do it, try it" / Sakichi Toyoda
"I always say, the way a man treats his car is how he treats himself." / Tarconi


:e9lb: AE92 Liftback GT-i (4AGE, Kouki)
:te71matyi: TE71 GT DOHC Coupe (2TG, Zenki)
Kép KE11 Sedan felújítását várva (2K, Kouki)
:kp60: KP60 Starlet versenyautó építés alatt (4AGE)

Kép

Avatar
Pacsker
Site Admin
Site Admin
Hozzászólások: 23933
Csatlakozott: 2007 márc. 09, 06:44 pm
Autód gyártási éve: 1988
Autód típusa (és generációja): Corolla E9
Autód felszereltségi jelölése: GTi
Autód karosszéria variánsa: Liftback (5 ajtós)
Tartózkodási hely: Budapest
Kapcsolat:
Re: Akkumulátor - Akkumulátor töltés / avagy a téli átok

Hozzászólás Szerző: Pacsker » 2015 jan. 14, 10:06 am

Már valószínűleg megvan a választás töltő ügyében, de azért futottam még egy kört.
Van otthon RC töltőm és persze a fentiek akár fele áráért digitális kijelzővel mindent láthatunk, sok gombbal teljesen személyre szabhatjuk a töltést. Azok is simán tudnak akár 10A-okat is.

Kép

"Miért nincs egy olyan töltő, amit mindenre tudnék használni?"
NIMH-ra, LiPo-ra, zselésre, AGM-re, Ólomra...

Ugye szinte csak a PIC kérdése, hogy mire van felprogramozva. Nyilván a Kínaiak csinálják az akkutöltők és az RC töltők nagy részét, csupán igény kérdése, hogy egyben tudjanak-e mindent.
Rögtön találtam is olyanokat, amik tudnak Pb akkumulátorokat is. Az automata funkción kívül, én tudom akár beállítani a határfeszültséget és a töltő/kisütő áramerősséget is.
De nem találtam AGM-et és GEL-t. Bár gondolom ezeknél, ha nem kapjuk túl az áramerősséget, tökéletesen megfelel a Pb töltési folyamat.

Egy gond, hogy nem találtam meg a ciklusaikat.
Sima akksi töltőknél (processzorosok) is van automatából, ami egyszerűen "tölt nagy árammal majd átmegy csepptöltésbe"
és van ugye olyan, ami tesztel, buzgerál, deszulfátosít, regenerál, ... (fenti ábra)

Veszek egy autó akksi töltőt, de azért jobb lett volna egy olyan, amit akár másra is tudok használni.
Klubelnök

Merjünk nagyban gondolkodni!
"Before you say you can't do it, try it" / Sakichi Toyoda
"I always say, the way a man treats his car is how he treats himself." / Tarconi


:e9lb: AE92 Liftback GT-i (4AGE, Kouki)
:te71matyi: TE71 GT DOHC Coupe (2TG, Zenki)
Kép KE11 Sedan felújítását várva (2K, Kouki)
:kp60: KP60 Starlet versenyautó építés alatt (4AGE)

Kép

Avatar
Pacsker
Site Admin
Site Admin
Hozzászólások: 23933
Csatlakozott: 2007 márc. 09, 06:44 pm
Autód gyártási éve: 1988
Autód típusa (és generációja): Corolla E9
Autód felszereltségi jelölése: GTi
Autód karosszéria variánsa: Liftback (5 ajtós)
Tartózkodási hely: Budapest
Kapcsolat:
Re: Akkumulátor - Akkumulátor töltés / avagy a téli átok

Hozzászólás Szerző: Pacsker » 2015 jan. 15, 02:51 pm

Itt egész jól össze vannak szedve az alapok akkumulátorral kapcsolatosan.
Ha nem vagyunk tisztába 1-2 fogalommal, vagy van pár alap kérdésünk, szerintem többségére választ adhat:

http://www.panelectron.hu/akkumulator_gyik.html
Biztonság
Akkumulátor tipusok, ciklikus és indító akkumulátorok
Savas, zselés és felitatott üvegszálas rendszerek
CCA, CA, AH és RC; mik ezek?
Akkumulátor karbantartás
Akku tesztelés
Új akkumulátor kiválasztása és vásárlása
Akkumulátor élettartam és teljesítmény
Az akkumulátor töltése
Akku - mit csináljunk?
Akku - mit ne csináljunk?
Klubelnök

Merjünk nagyban gondolkodni!
"Before you say you can't do it, try it" / Sakichi Toyoda
"I always say, the way a man treats his car is how he treats himself." / Tarconi


:e9lb: AE92 Liftback GT-i (4AGE, Kouki)
:te71matyi: TE71 GT DOHC Coupe (2TG, Zenki)
Kép KE11 Sedan felújítását várva (2K, Kouki)
:kp60: KP60 Starlet versenyautó építés alatt (4AGE)

Kép

Avatar
Pacsker
Site Admin
Site Admin
Hozzászólások: 23933
Csatlakozott: 2007 márc. 09, 06:44 pm
Autód gyártási éve: 1988
Autód típusa (és generációja): Corolla E9
Autód felszereltségi jelölése: GTi
Autód karosszéria variánsa: Liftback (5 ajtós)
Tartózkodási hely: Budapest
Kapcsolat:
Re: Akkumulátor - Akkumulátor töltés / avagy a téli átok

Hozzászólás Szerző: Pacsker » 2015 jan. 20, 08:57 am

Megvettem a töltőt.
Kedvenc Szandimnak köszönöm a segítséget! :oops:
Sajnos a Vartára azt mondták nem garanciális problémája van :evil: és ha szeretném :roll: azért visszaküldik. Így rendeltem egy Yuasa-t. Nem annyira örülök a többlet kiadásnak...

A választás a Carstel / Extol 9 lépcsős processzoros töltőre esett.
Mert: deszulfátosít, elvileg figyel a feszültségekre, áramszünet esetén folytatja, ahol abbahagyta, képes több hónapos szintentartásra, folyamatosan nézi az akku paramétereit, van hozzá több csatlakozási lehetőségű kábel ("komfort is"), végig burkoltak a csipeszei és ár/érték arányban ezt találtam a legjobbnak.

Kép

Kép

Kép

Egyelőre működik és szépen teszi a dolgát. A héten megpróbálok elmenni a TE71 akkujáért és azt gatyába rázni.
Ugyan még csak adott fázisoktól vannak mért értékeim (töltött akkukat raktam rá), de ha valaki kíváncsi megosztom veletek.

Továbbá rájöttem, hogy az én RC töltőm is tud Pb akkut :) Elkerülte a figyelmem.
Ez hiányzik nekem a drága utós töltőkből. (aprólékos személyre szabhatóság/beállítás és részletes kijelzés)

Kép

Kép

Csak 20Ah-s akksit lehet beállítani maximum (bár lehet, hogy feltöltené a magasabbakat is :roll: ). Tud kisütni, amelyet a töltési áramerősséghez hasonlóan szabadon választhatok. Előbbi Pb akkunál max 1A, utóbbi max 5A. Biztos, hogy nem olyan sok ciklussal dolgozik, mint a most vett töltő. Ez a "3 lépcsős" processzoros lehet. Folyamatos töltést mutat (egyre csökkenő áramerősséggel és maximum 14,4, de néha lejjebb állított feszültséggel), majd szól, hogy full. Utána nem kezd csepptöltésbe. A töltés ideje alatt figyelemmel kísérhető a töltő bemeneti és kimeneti pillanatnyi feszültsége (műszeremmel rámértem és 1 tizeden belül van az eltérés), a pillanatnyi töltőáram, az addig felvett töltés (mAh) és az eltelt idő.
A Carstelre ráraktam a Robbe által feltöltött 17Ah-s akksit és nem sokat teketóriázott vele. ~10 perc után a Carstel is azt mondta, hogy rendben, majd átállt csepptöltésre. Az akksi a két töltő közt 12,8V-on állt.

Magyarul nagy kár, hogy az autó/motor akku töltők nincsenek ellátva ilyen kijelzővel és beállítási lehetőségekkel. Ha most lenne keret (látván a piaci hiányt), biztos gyártanék egy olyan töltőt, ami egyszerre jó mindenféle kapacítású, cellájú és fajtájú akkuhoz. A mai világ egyre inkább az energiatárolókról szól (nap-szél-HSD...) és nekem minden területre más és más töltőre kell beruházzak? Nonszensz.. :)
Klubelnök

Merjünk nagyban gondolkodni!
"Before you say you can't do it, try it" / Sakichi Toyoda
"I always say, the way a man treats his car is how he treats himself." / Tarconi


:e9lb: AE92 Liftback GT-i (4AGE, Kouki)
:te71matyi: TE71 GT DOHC Coupe (2TG, Zenki)
Kép KE11 Sedan felújítását várva (2K, Kouki)
:kp60: KP60 Starlet versenyautó építés alatt (4AGE)

Kép

Avatar
Zolee11
Gyakori látogató
Gyakori látogató
Hozzászólások: 241
Csatlakozott: 2013 aug. 13, 01:10 pm
Autód gyártási éve: 2001
Autód típusa (és generációja): Corolla E11
Autód felszereltségi jelölése: Terra
Autód karosszéria variánsa: Sedan (4 ajtós)
Tartózkodási hely: Maglód
Re: Akkumulátor - Akkumulátor töltés / avagy a téli átok

Hozzászólás Szerző: Zolee11 » 2015 jan. 20, 10:31 pm

Jó volt olvasgatni ezt a totyikot, pont én is nézegettem, hol lehetne hasznos információkat összeszedni, nem tudom mennyire haldoklik az aksim vagy mennyire nem.
Történt ugyanis, hogy másfél éve sikerült az udvaron felkapcsolva hagyni a fényszórót, pár óra múlva ami emlékeim szerint max. 3 óra lehetett, már nem tudtam elindítani. Fogyasztásban ez 2x50w + 2x5W (helyzetjelző) + 2x5w hátsó helyzetjelző, ez 120w kb. 10A, és 3 óra alatt lefektette az elvileg 56Ah-ás BOSCH S3-as marhára nem méretpontos akkut. Szerintem a kereskedő tette bele, annyira csili-vili új volt, azaz most 2,5-3 éves lehet, akkor meg 1-1,5 éves lehetett.
Nem vagyok szagértő, de úgy vélem ennyitől nem kellett volna annyit merülnie, hogy ne tudjam elindítani. Előkaptam a jó kis Lidlis töltőmet amit sok-sok éve vettem még robogóhoz, a MODE gomb már ezen is kakukk, nagyon érzéssel kell nyomogatni, hogy működjön, de pár óra alatt, elvileg max. 3A a tudása, annyit töltött, hogy beindult a szekér. :D
Utána beálltam a garázsba, és rajta hagytam a töltőt egész éjjel. Másnap reggel, már feltöltve várt. Utána még egy hétig, párszor rátettem, hogy töltse fel teljesen. Jellemzően nem használjuk rövid távra, tehát nyáron biztos feltöltődik szinte mindig teljesen, élen pedig amennyire a hőmérséklet engedi, de éccaka garázsban áll, ahol még 5-6 foknál nem volt hidegebb, napközben beindul -15 fokon is igaz nem állt még ilyen hidegben napokig. Ilyen hidegben azért a hideg motor lassabban indul, szerintem lassabban is tekeri, a hangból ítélve, de nem érzem, hogy a határon lenne a beindítás, tesztelni nem teszteltem, hogy ilyenkor hányszor tudnám elindítani egy más után.
Utódnak először egy BOSCH S4 méretpontos akkut néztem, de a fórumok olvasgatva inkább egy Yuasa méretpontos akkut választok, esetleg még Exide jöhetne szóba.
Elvileg J+-os akku kell tehát ez: Yuasa 60Ah
Pár nap állás után megmérem mennyi most a feszültsége, a nyáron 12,3 V volt, akkor 3x is elindítottam egymás után gond nélkül a hideg motort.
'01 Toyota Corolla Sedan 1,4 Linea Terra ('12-)


Válasz küldése