Alapjárati problémák (vissza/nem/ejtés, ingadozás, magasam tartás...)

Technikai okfejtések, hasznos tippek, leírások. Önállóan megvalósítható kisebb-nagyobb szervizelések és átalakítások.
Avatar
frank
Újonc
Újonc
Hozzászólások: 20
Csatlakozott: 2015 jan. 09, 07:34 pm
Tartózkodási hely: Budapest-Kaposvár
Alapjárati problémák (vissza/nem/ejtés, ingadozás, magasam tartás...)

Hozzászólás Szerző: frank » 2015 jan. 09, 08:04 pm

Sziasztok!

Nemrég lettem Corolla tulajdonos (nemsokára írok is egy bemutatkozót) és a következő lenne a problémám:
Ha gázfröccsöt adok a pedállal vagy a bovdennel a motornál, akkor nem esik vissza egyből a fordulatszám, csak 1-2 másodperc elteltével. Csinálja alapjáraton és menet közben, váltáskor is. Olyan egy kicsit, mintha egy pici gázfröccsöt is adna. Felnyitva a motorháztetőt, gázt adva meg olyan, mintha fals levegőt szívna valahol, de ez azért nem 100 %, mert igazából nem tudom, hogy az mit jelent, csak olyasminek tűnik.
Valakinek esetleg lenne valami ötlete, hogy ez mitől lehet?
Levegőszűrőt meg mindenféle dolgot még nem cseréltem eddig, mert még csak most vettem a napokban.
Nagy valószínűséggel elviszem, majd egy szerelőhöz, de jó lenne azért egy kicsit felkészülten menni hozzá.
Az autó: 2002-es E12, 1.4 vvti

Szerk.: olvastam korábban olyat, hogy egy "elektromos reset" esetleg segíthet. Magyarul, akku saruk lehúzása, majd kb:30 perc múlva vissza.
Vagy ezzel ártanék az elektromos dolgoknak?

Magus
Újonc
Újonc
Hozzászólások: 13
Csatlakozott: 2015 jan. 11, 11:11 am
Tartózkodási hely: Mosonmagyaróvár
Re: Nem esik vissza egyből a fordulatszám

Hozzászólás Szerző: Magus » 2015 jan. 11, 11:53 am

Üdvözöllek!
Több dolog okozhatja a jelenséget.
Először is nem biztos, hogy hibáról van szó, hanem az lehetséges, hogy a motor vezérlő egysége tartja ott a fordulatot. Ez teljesen normális jelenség, hiszen gondold el, hogy haladsz kb. 40 km /h sebességgel 3. fokozatban, majd sebesség váltás következik. Kinyomod a kuplungot a váltás idejére. Akkor az elektronika gyárilag nem engedi leesni a fordulatot teljesen, hiszen a váltás után újból magasabb fordulaton kell, hogy dolgozzon a motor. Ez azért van, hogy minél simábban, rángatás mentesen lehessen sebességet váltani.
Második dolog már lehet probléma. Ahogy írtad fals levegőt szív a motor. Az azt jelenti, hogy kidörzsölődhetett egy vákuum cső, vagy a szívó oldalon "kiszáradt" tönkrement egy tömítés. Ezen hibák megállapítását bízd szakemberre. A kidörzsölődött vákuum csövet azt szerintem Te is meg tudod találni. Járó motornál ÓVATOSAN elkezded mozgatni a motor környezetében lévő gumicsöveket. Ha lyukas csövet találsz azt még a "Stenci néni" is észreveszi az 56. utcából, ugyanis a lyukas cső megmozdításakor megváltozik a motor hangja, ezenkívül hangos szívó, sziszegő hangot lehet hallani. Na innentől bízd szakemberre a folytatást!
Nem tudom, hogy érthetően írtam? Kérdezz bátran!
Üdv. Steiner Pál közlekedés gépész, autószerelő mester.

zoltannovak
Újonc
Újonc
Hozzászólások: 3
Csatlakozott: 2014 márc. 26, 05:16 pm
Re: Nem esik vissza egyből a fordulatszám

Hozzászólás Szerző: zoltannovak » 2015 jan. 12, 12:55 am

Kedves Pál! Nekem is van hasonló jelenség de most megnyugtattál! Esetleg Budapesti vagy? Szívesen vinném hozzád a kocsimat szervizelni :)

Avatar
Pacsker
Site Admin
Site Admin
Hozzászólások: 23724
Csatlakozott: 2007 márc. 09, 06:44 pm
Autód gyártási éve: 1988
Autód típusa (és generációja): Corolla E9
Autód felszereltségi jelölése: GTi
Autód karosszéria variánsa: Liftback (5 ajtós)
Tartózkodási hely: Budapest
Kapcsolat:
Re: Nem esik vissza egyből a fordulatszám

Hozzászólás Szerző: Pacsker » 2015 jan. 12, 08:35 am

A sziszegő hang lehet szimplán szívászaj, főleg, ha hiányos/nem gyári a szívórendszer. Pl hiányzik a szívászaj csökkentő "kamra", vagy sportlégszűrő van felszerelve.
Amennyiben úgy vélekedsz, hogy minden gyári (az eldugott helyeken is) és inkább a szívósor, fojtószelep környékéről hallod a hangot és nem találtál sérült csövet sem, akkor próbáld meg a hang forrását nagyjából beazonosítani és - járó motornál (óvatosan, tűzveszélyes) - a környékére hidegindító spray-t fújni. Ha megnövekszik az alapjárat, akkor valószínűleg tényleg jut a motorba olyan többlet levegő, ami nem a megfelelő helyen igyekszik befelé. Ezt követően adott tömítés cserével orvosolható a probléma.
Klubelnök

Merjünk nagyban gondolkodni!
"Before you say you can't do it, try it" / Sakichi Toyoda
"I always say, the way a man treats his car is how he treats himself." / Tarconi


:e9lb: AE92 Liftback GT-i (4AGE, Kouki)
:te71matyi: TE71 GT DOHC Coupe (2TG, Zenki)
Kép KE11 Sedan felújítását várva (2K, Kouki)
:kp60: KP60 Starlet versenyautó építés alatt (4AGE)

Kép

Avatar
frank
Újonc
Újonc
Hozzászólások: 20
Csatlakozott: 2015 jan. 09, 07:34 pm
Tartózkodási hely: Budapest-Kaposvár
Re: Nem esik vissza egyből a fordulatszám

Hozzászólás Szerző: frank » 2015 jan. 12, 06:40 pm

Köszönöm mindenkinek a gyors válaszokat. A "csőmozgatós" dolgot kipróbálom, de azt a sprays-et lehet, hogy inkább szerelő ismerősömnek hagyom meg. ;)
Remélem, hogy tényleg semmi komoly baja nincs! Egy kicsit, azért megnyugodtam.

Magus
Újonc
Újonc
Hozzászólások: 13
Csatlakozott: 2015 jan. 11, 11:11 am
Tartózkodási hely: Mosonmagyaróvár
Re: Nem esik vissza egyből a fordulatszám

Hozzászólás Szerző: Magus » 2015 jan. 12, 07:16 pm

Üdv. Zoltannovak!

El kell, hogy keserítselek. Vidéki vagyok (Mosonmagyaróvár), és autójavítással már nem foglalkozok. Nem érek rá.

Kérdésekre azért szívesen válaszolok, ahogy időm engedi.

Üdv. Pali.
zoltannovak írta:Kedves Pál! Nekem is van hasonló jelenség de most megnyugtattál! Esetleg Budapesti vagy? Szívesen vinném hozzád a kocsimat szervizelni :)

Magus
Újonc
Újonc
Hozzászólások: 13
Csatlakozott: 2015 jan. 11, 11:11 am
Tartózkodási hely: Mosonmagyaróvár
Re: Nem esik vissza egyből a fordulatszám

Hozzászólás Szerző: Magus » 2015 jan. 12, 07:26 pm

Üdv. Frank!

Nem akarlak megijeszteni, de valóban jobban teszed, ha a spray-s hibakeresést szakemberre hagyod. NEM MEKK ELEKRE!!! Nehogy leégesd hajadat. Készakarva nem írtam a spray-ről semmit. Én is használtam ezt a hibakereső "műszert" amíg dolgoztam a szakmában. Egyébként természetesen nekem is Corollám van és annak is magas (1200 - 1500 ford/perc) olykor-olykor az alapjárata. Ez normális jelenség.
Majd referálj légyszíves mi lett a vége a dolognak!

Üdv. Pali.

Avatar
frank
Újonc
Újonc
Hozzászólások: 20
Csatlakozott: 2015 jan. 09, 07:34 pm
Tartózkodási hely: Budapest-Kaposvár
Re: Nem esik vissza egyből a fordulatszám

Hozzászólás Szerző: frank » 2015 jan. 12, 10:08 pm

Üdv Magus!

Igazából nekem nem is magas a fordulatszám, mert a kezdeti 1000-1200 után, ha bemelegszik a motor, akkor visszamegy 600-700-ra.
Csak nem esik egyből vissza gázfröccsnél. Nem olyan nagy az "időkiesés", de azért zavaró egy kicsit. Meg, mint írtam is, olyan, mintha váltásnál, gázelvétel után egy kis gázfröccsöt adna. Finoman nyomva a gázpedált, a motorfék határán meg nehéz egy kicsit adagolni, mert olyan szaggatott, megugró lesz az autó mozgása. Nem drasztikus, de azért érezhető a hatás. Amikor nem veszed el teljesen, de nem is adsz gázt, akkor olyan megugrós, darabos a mozgása. Nehéz ezt így megfogalmazni, hogy más is értse. :)
Főleg, hogy ugyanazt ismételgetem, csak másképp. :D

Az még jó egy hónap legalább, mire el tudom vinni ismerős szerelőmhöz, de mindenképp megírom majd, hogy mire jutottunk vele.

Üdv: frank

Magus
Újonc
Újonc
Hozzászólások: 13
Csatlakozott: 2015 jan. 11, 11:11 am
Tartózkodási hely: Mosonmagyaróvár
Re: Nem esik vissza egyből a fordulatszám

Hozzászólás Szerző: Magus » 2015 jan. 13, 07:53 am

Üdv. Frank!

Igen, igen. Mindnyájan helytelenül fogalmaztunk, mert nem az alapjárat magas, hanem emelt üresjárati fordulatszámon dolgozik a motor. Egyébként van más ok is ami a leírt jelenséget okozhatja, mégpedig környezetvédelemmel magyarázható. A hirtelen záródó folytószelep mögött levegő hiány lép fel, ez pedig az NOx (nitrogén oxid) emelkedését okozza a kipufogógázban! Úgy emlékszem, hogy a NOx rákkeltő hatású, (bár erre nem emlékszem pontosan ).

Üdv. Pali.

Avatar
frank
Újonc
Újonc
Hozzászólások: 20
Csatlakozott: 2015 jan. 09, 07:34 pm
Tartózkodási hely: Budapest-Kaposvár
Re: Nem esik vissza egyből a fordulatszám

Hozzászólás Szerző: frank » 2015 jan. 13, 09:30 am

Üdv Magus!

Ha jól értelmezem amit írtál, akkor erre a jelenségre szokott megoldás lenni a fojtószelep-ház tisztítás?

Magus
Újonc
Újonc
Hozzászólások: 13
Csatlakozott: 2015 jan. 11, 11:11 am
Tartózkodási hely: Mosonmagyaróvár
Re: Nem esik vissza egyből a fordulatszám

Hozzászólás Szerző: Magus » 2015 jan. 17, 10:00 pm

Üdv. Frank.
A folytószelep ház tisztítást akkor célszerű elvégezni / elvégeztetni, amikor az alapjárat rendkívül alacsony, illetve hullámzik. Ez a jelenség akkor szokott bekövetkezni amikor már sokat futott a motor a megnövekedett kartergáz miatt ( kb. 100000 - 150000 km). Ezen lehetne vitatkozni, de teljesen felesleges. A másik ok az amikor nem megfelelő motorolajat használnak és ezáltal a kartergázból kicsapódnak az ilyen - olyan adalékok, amik a legszükebb helyen, a folytószelep környékén rakódik le. Ez a lerakódás elzárja / leszűkíti a beszívott levegő útját. Egyébként előfordulhat olyan eset is, hogy teljesen megszűnik, tehát nincs alapjárat. Én már találkoztam ilyen esettel is.
Remélem érthetően írtam.
Üdv. Pali

Avatar
frank
Újonc
Újonc
Hozzászólások: 20
Csatlakozott: 2015 jan. 09, 07:34 pm
Tartózkodási hely: Budapest-Kaposvár
Re: Nem esik vissza egyből a fordulatszám

Hozzászólás Szerző: frank » 2015 jan. 19, 05:08 pm

Üdv Magus!

Igen, teljesen érthető volt, amit írtál.
Nálam nem alacsony az alapjárat (szerintem), és nem is vettem észre, hogy ingadozna. Valószínűleg fals levegőt szív valahol, az okozhatja a tapasztalt problémát. Legalábbis remélem, hogy csak ennyi, de ez, majd csak akkor derül ki, ha elviszem a szerelőmhöz. Még pár hét. Várom már nagyon.

Üdv: Frank

Avatar
frank
Újonc
Újonc
Hozzászólások: 20
Csatlakozott: 2015 jan. 09, 07:34 pm
Tartózkodási hely: Budapest-Kaposvár
Re: Nem esik vissza egyből a fordulatszám

Hozzászólás Szerző: frank » 2015 jan. 24, 10:25 pm

Sziasztok!

Megint én vagyok. :D
A fordszám visszaesés és a vélt/valós fals levegő szívással kapcsolatban jutott eszembe, illetve olvastam egy másik topicban a facelift előtti e12-re vonatkozóan, hogy előfordulhat szívósor repedés. Kérdésem az lenne, hogy ez mit takar illetve lehet-e a fordszám lassabb visszaesés és a fals levegő szívás ennek az oka?

Magus
Újonc
Újonc
Hozzászólások: 13
Csatlakozott: 2015 jan. 11, 11:11 am
Tartózkodási hely: Mosonmagyaróvár
Re: Nem esik vissza egyből a fordulatszám

Hozzászólás Szerző: Magus » 2015 jan. 25, 11:02 am

Heló!

A szívósor repedés az, amikor pl. gyártási hiba, vagy szerelési hiba, vagy esetleg baleset során megsérül, megreped, vagy elreped a szívósor, és azon a repedésen tud fals levegőt beszívni a motor. ( A szívósor a hengerfejre van csavarozva és a levegőszűrőt köti össze a hengerfejjel.) Egyébként aránylag könnyű felismerni, mert általában ezüstös, szürkés színe van (amennyiben nem festette le valaki optikai tuning céljából). Hibáját felfedezni úgyszintén a spray-s műszer a legideálisabb. Kérdésedre a válaszom: lehet is meg nem is. Most határozott voltam, ugye? Általánosságban elmondható, hogy fals levegő bejutásakor a szívászaj hallható, és a megszokottól eltérően alacsonyabb, adott esetben (motor üzemi állapottól függően), magasabb alapjárati fordulatszámot eredményez, valamint finom gáz adagolásakor előfordulhat olyan eset is, hogy a motor megtorpan, a fordulatszám csökken, illetve a motor meg is állhat, lefullad. Ilyen élmények lehetnek szívósor repedésnél. Én még csak 31 éve vagyok az autószerelő szakmában, de Toyotánál szívósor repedésről még nem hallottam. De nem azt mondom, hogy teljesen lehetetlen!

Üdv. Pali.

Avatar
frank
Újonc
Újonc
Hozzászólások: 20
Csatlakozott: 2015 jan. 09, 07:34 pm
Tartózkodási hely: Budapest-Kaposvár
Re: Nem esik vissza egyből a fordulatszám

Hozzászólás Szerző: frank » 2015 jan. 25, 12:53 pm

Üdv Magus!

Megint megnyugtattál egy kicsit (kop-kop-kop). 31 év, azért 31. ;)
Közben észrevettem valamit a motorteret vizsgálva. Találtam egy kb:1-1,5 cm átmérőjű gumicsövet, ami a motor jobb oldaláról megy "valamerre", talán a légszűrőház felé. Bocs, de teljesen tudatlan vagyok az alkatrészeket illetően. Szóval. erre a csőre láthatóan rá van húzva egy másik cső.
Meglátásom szerint ez tuti nem gyári megoldás, mert minek kellene egy gumicsőre egy másikat is felrakni. Most arra gondoltam, hogy azért rakták rá ezt a csövet, mert valszeg kilyukadt/megrepedt valahol az eredeti, és nem volt/vettek rá pontos méretűt (ilyen volt).
Ha tudok, készítek róla fotót, és felrakom ide.

Üdv: Frank


Válasz küldése