Felni az autómra

Technikai okfejtések, hasznos tippek, leírások. Önállóan megvalósítható kisebb-nagyobb szervizelések és átalakítások.
Avatar
Pacsker
Site Admin
Site Admin
Hozzászólások: 23778
Csatlakozott: 2007 márc. 09, 06:44 pm
Autód gyártási éve: 1988
Autód típusa (és generációja): Corolla E9
Autód felszereltségi jelölése: GTi
Autód karosszéria variánsa: Liftback (5 ajtós)
Tartózkodási hely: Budapest
Kapcsolat:
Felni az autómra

Hozzászólás Szerző: Pacsker » 2013 márc. 18, 08:51 pm

Ha még nem írtuk volna le.
  • E18-tól E15-ig /2016-2007/ összes első kerekes Corolla 5x114,3-as osztókörű, 60mm-es agyközéppel
  • E8-tól E15-ig /1983-2007/ összes első kerekes Corolla 4x100-as osztókörű, 54mm-es agyközéppel
  • E1-től E7-ig /1966-1983/ összes hátsó kerekes Corolla 4x114,3-as osztókörű, 60mm-es agyközéppel
    Kivétel V. generációból (1983-1987) az AE86, KE72, CE71... típuskódú Coupe, Wagon és Van karosszéria kivitelű autók, mert azok az előző széria alvázával maradtak hátsó kerék hajtásúak, így 4x114,3-as osztókörűek és 60mm-es agyközepűek

Segítség, ha felni vásárlásban gondolkoztok.
Kezdeném a sort az E9-es szériával:

Gondolom nem baj, ha közösen kiötöljük, mi az a felni, ami E9-es Corolla alá befér, komolyabb módosítások nélkül.
Ha a váltóméret marad, akkor ugye csak szélességrõl és ET-rõl beszélünk.

15" már szépen áll a kocsin elõszeretettel is rakjuk fel rájuk és ennek leggyakoribb szélessége 7".
A hátsó tengely adja meg a korlátokat, mert ott kicsi a játék a felni belsõ széle és a gátló közt plusz a külsõ széle és a kerékjárati ív közt.

Eddigi tapasztalataim szerint 195-ös abronccsal:
(ha a gumi oldalfala nem túl vastag és nem túlzottan kilógó peremvédõs)

7" széles felninél olyan ~ET32-33, amitõl még épp hogy elfordul a kerék a gátlónál
a külsõ peremnél pedig ET28-29, ha be van peremezve az ív teteje.

Magyarul meglepõen nagyon nincs sok lehetõség. A gumi még 1-3 mm-t (ET számot számíthat), de nagyságrendileg érdemes ebben gondolkodni, mivel sokan kérdezitek. Tehát az Ideális mondjuk egy 7" széles ET30-31-es felni, ami szépen áll a kocsi alatt és még nem ér bele sehova sem.

Ebbõl lehet számolni már minden szélességre és ET számra egy kalkulátor segítségével:
Pl: http://www.autogumibolt.hu/autogumi/gum ... kalkulator

Elférhet alatta a 7,5" széles kerék is, hiszen azon az ugyancsak 195-ös gumi kicsit csúcsosan fog állni, így ha kijjebb is kerül a kerék, berugózásnál könnyebben "aláfordul" az ívnek.

Többieknek egyéb tapasztalata, netán valami rosszul mértem?
A hozzászólást 1 alkalommal szerkesztették, utoljára Pacsker 2013 márc. 19, 09:27 am-kor.
Klubelnök

Merjünk nagyban gondolkodni!
"Before you say you can't do it, try it" / Sakichi Toyoda
"I always say, the way a man treats his car is how he treats himself." / Tarconi


:e9lb: AE92 Liftback GT-i (4AGE, Kouki)
:te71matyi: TE71 GT DOHC Coupe (2TG, Zenki)
Kép KE11 Sedan felújítását várva (2K, Kouki)
:kp60: KP60 Starlet versenyautó építés alatt (4AGE)

Kép

Avatar
Lackó
Fanatikus fórumozó
Fanatikus fórumozó
Hozzászólások: 3459
Csatlakozott: 2008 júl. 17, 05:02 pm
Autód gyártási éve: 2017
Autód típusa (és generációja): Egyéb Toyota
Autód felszereltségi jelölése: Egyéb
Autód karosszéria variánsa: Crossover

Hozzászólás Szerző: Lackó » 2013 márc. 18, 10:42 pm

Igazából hozzátenni (egyelõre) nem tudok a történethez.

Eddig 7J15 ET28-as felniken voltak 195/50-es gumik az enyémen (E9 Sedan). Mivel a kaszni hellyel-közzel gyári állapotban van (hozzáadott rozsda nélkül), a szívem szakad(na) meg a hátsó ívek visszaperemezésétõl, így eddig nem nyúltam hozzá. 95%-ban egyedül ülök az autóban, és új M0-n járok, ilyen esetekben sosem ért bele a gumi az ívbe. Ha van élõsúly, vagy csomag az autóban, akkor már sajna elõ-elõ fordul nagyobb berugózásoknál, hogy a szívbe markoló hangot hallom ... (tehát csak meg kéne csinálni azt a peremezést).

Ráadásul, ha minden jól megy, idén összejön az álomfelni (Mátyás for Prezident), ami még "ET-sebb", 25-ös... :)

Avatar
Bohi
Fanatikus fórumozó
Fanatikus fórumozó
Hozzászólások: 3279
Csatlakozott: 2007 ápr. 17, 10:55 pm
Tartózkodási hely: Budapest

Hozzászólás Szerző: Bohi » 2013 márc. 19, 12:08 am

Ha ez nem csak E9-ekrõl szól akkor leírnám az E8 FWD-re vonatkozó tapasztalatokat. :wink:

Ami biztos, hogy nekem 15 collban 7" széles felni van, ami ET37. Belül elég necces, de egy ET40-est felraknék próba kedvéért, hogy elfér e. Talán.
Viszont elöl-hátul nekem is beleért a sárvédõívbe gyári lágy rugókkal. Felpróbáltam egyszer Feri ET12-es felnijét és az elég durván kilógott.
Nekem az ideális talán az ET30-35 körüli lenne 7 collban. Ilyen méretben ezt javasolnám ilyen típusra.
Ja igen, gumi 195/50. A T1R talán kcisit vastagabb falú, mint a mezeiek, most egy utcai TOYO-m van. Azért megnézem, hogy mennyi hely van a gólyalábnál, ha felemelem.
Azért egy 16colost feldobnék rá már... :lol:

Többiek?
'87 E8 GT SEDAN
Prius II

Avatar
TRD
Fanatikus fórumozó
Fanatikus fórumozó
Hozzászólások: 1454
Csatlakozott: 2007 márc. 11, 09:52 pm
Tartózkodási hely: Balassagyarmat
Kapcsolat:

Hozzászólás Szerző: TRD » 2013 márc. 19, 04:51 pm

Nálam egy 16-os 7.5 széles ET 30-as felni van.....195/45-ös gumival fel van peremezve és nem ér bele,pedig 80mm.t van ültetve, a gátlónál pedig olyan 5 mm lehet még.....most betettem,de csak hátra egy 5mm-es nyomtávot,ami ügye ET25-re tette a felnit és hátul még így sem ér bele....Szóval nekem E9-en ez a 16-os felni az ideális,ami nem túl nagy ,de ép elég ahhoz,h jól nézzen ki....;)
AE92 2.0 GT hatchback (3SGE) :TRD:
KE70 ??? Coupe

Avatar
Pacsker
Site Admin
Site Admin
Hozzászólások: 23778
Csatlakozott: 2007 márc. 09, 06:44 pm
Autód gyártási éve: 1988
Autód típusa (és generációja): Corolla E9
Autód felszereltségi jelölése: GTi
Autód karosszéria variánsa: Liftback (5 ajtós)
Tartózkodási hely: Budapest
Kapcsolat:

Hozzászólás Szerző: Pacsker » 2013 márc. 19, 05:05 pm

Bohi, ezek szerint ez is igazolja, amit szemmel látunk, miszerint az E8 futómûve még, ha "ugyanaz" is, de a sárvédõk öblössége jóval szolídabb.
Bohinak és nekem is télre E8 GT gyári felni van fent. Bohién még mondhatni nem is áll olyan bután, az enyémen mégis igencsak bent van ugyanaz a kerék.

Ámbár ahogy írod a kerékagy és a gátló szárának távolsága is nagyobb lehet E8-on, mert 7" széles keréknél nekem az ET37 tuti, hogy esztergálná a lengéscsillapító szárát.

Ha beleért az ET37 nagy rugózásoknál az ívekbe, akkor nem lenne túl ideális neked az ET30-35. Vagy más gumival, keményebb felfüggesztéssel.
Tudsz mondani egy tól-ig et, ami még elférne peremezéssel?


Kerestem képet és ezen a kettõn látszik, hogy áll E9-en a 7", ET28:

Kép

Kép



Itt meg TRD 16x7,5 ET30-as kereke:

Kép

Kép

Kép
Klubelnök

Merjünk nagyban gondolkodni!
"Before you say you can't do it, try it" / Sakichi Toyoda
"I always say, the way a man treats his car is how he treats himself." / Tarconi


:e9lb: AE92 Liftback GT-i (4AGE, Kouki)
:te71matyi: TE71 GT DOHC Coupe (2TG, Zenki)
Kép KE11 Sedan felújítását várva (2K, Kouki)
:kp60: KP60 Starlet versenyautó építés alatt (4AGE)

Kép

Avatar
Lackó
Fanatikus fórumozó
Fanatikus fórumozó
Hozzászólások: 3459
Csatlakozott: 2008 júl. 17, 05:02 pm
Autód gyártási éve: 2017
Autód típusa (és generációja): Egyéb Toyota
Autód felszereltségi jelölése: Egyéb
Autód karosszéria variánsa: Crossover

Hozzászólás Szerző: Lackó » 2013 márc. 19, 05:20 pm

TRD írta:Nálam egy 16-os 7.5 széles ET 30-as felni van.....195/45-ös gumival fel van peremezve és nem ér bele,pedig 80mm.t van ültetve, a gátlónál pedig olyan 5 mm lehet még.....most betettem,de csak hátra egy 5mm-es nyomtávot,ami ügye ET25-re tette a felnit és hátul még így sem ér bele....Szóval nekem E9-en ez a 16-os felni az ideális,ami nem túl nagy ,de ép elég ahhoz,h jól nézzen ki....;)
Ez jó hír, akkor talán van esélyem az ET25-ös felnivel ! 8)


Írtam egy felnisnek, hogy van-e lehetõség a felfekvõ felületbõl esztergálni, és azt válaszolta, hogy általában 1-2 mm-t lehet "büntetlenül", de akár többet is, ha van elég "húsa" a felninek.

Avatar
Pacsker
Site Admin
Site Admin
Hozzászólások: 23778
Csatlakozott: 2007 márc. 09, 06:44 pm
Autód gyártási éve: 1988
Autód típusa (és generációja): Corolla E9
Autód felszereltségi jelölése: GTi
Autód karosszéria variánsa: Liftback (5 ajtós)
Tartózkodási hely: Budapest
Kapcsolat:

Hozzászólás Szerző: Pacsker » 2013 márc. 19, 05:23 pm

De TRD kereke 7,5", tehát ~2,5 centivel szélesebb, így a 195-ös gumi csúcsosabban áll rajta, mint a tieden állna. Tehát könnyebben "aláfordul" az ívnek.
Ettõl függetlenül van esélyed, de Peremezni ezer százalék, hogy kell.
Klubelnök

Merjünk nagyban gondolkodni!
"Before you say you can't do it, try it" / Sakichi Toyoda
"I always say, the way a man treats his car is how he treats himself." / Tarconi


:e9lb: AE92 Liftback GT-i (4AGE, Kouki)
:te71matyi: TE71 GT DOHC Coupe (2TG, Zenki)
Kép KE11 Sedan felújítását várva (2K, Kouki)
:kp60: KP60 Starlet versenyautó építés alatt (4AGE)

Kép

Avatar
Bohi
Fanatikus fórumozó
Fanatikus fórumozó
Hozzászólások: 3279
Csatlakozott: 2007 ápr. 17, 10:55 pm
Tartózkodási hely: Budapest

Hozzászólás Szerző: Bohi » 2013 márc. 19, 05:27 pm

Pacsker írta:Ha beleért az ET37 nagy rugózásoknál az ívekbe, akkor nem lenne túl ideális neked az ET30-35. Vagy más gumival, keményebb felfüggesztéssel.
Tudsz mondani egy tól-ig et, ami még elférne peremezéssel?
Hát nem tudok tól-ig-ot írni, ahhoz többet fel kéne próbálni. Amit még megnézem, hogy amikor felrakom a nyárit megmérem a belül a távolságot.
Arra emlékszem, hogy beleért mindenhol régen, lehet hogy elférne nagyobb ET is? Mert azért elég szépen kint van nekem is elõl...

Lackó amúgy Sancynak ET20 van fent ha jól emlékszem, nézd meg a képeit!
'87 E8 GT SEDAN
Prius II

Avatar
Pacsker
Site Admin
Site Admin
Hozzászólások: 23778
Csatlakozott: 2007 márc. 09, 06:44 pm
Autód gyártási éve: 1988
Autód típusa (és generációja): Corolla E9
Autód felszereltségi jelölése: GTi
Autód karosszéria variánsa: Liftback (5 ajtós)
Tartózkodási hely: Budapest
Kapcsolat:

Hozzászólás Szerző: Pacsker » 2013 márc. 19, 05:30 pm

Több, mint ET20 az övé.
Ha jól tudom abból a BMW felnibõl létezett ET13 és ET25 (23) talán. Elõbbi Bardos6-é (szerintem is sok és nagy átalakítást igényel), utóbbi Sancyé. Õ biztosan megmondja a pontos értéket
Klubelnök

Merjünk nagyban gondolkodni!
"Before you say you can't do it, try it" / Sakichi Toyoda
"I always say, the way a man treats his car is how he treats himself." / Tarconi


:e9lb: AE92 Liftback GT-i (4AGE, Kouki)
:te71matyi: TE71 GT DOHC Coupe (2TG, Zenki)
Kép KE11 Sedan felújítását várva (2K, Kouki)
:kp60: KP60 Starlet versenyautó építés alatt (4AGE)

Kép

Avatar
gyiik
Visszajáró
Visszajáró
Hozzászólások: 37
Csatlakozott: 2012 okt. 15, 11:35 pm
Autód gyártási éve: 1983
Autód típusa (és generációja): Egyéb japán gyártó
Autód felszereltségi jelölése: Egyéb
Autód karosszéria variánsa: Sedan (4 ajtós)

Hozzászólás Szerző: gyiik » 2013 márc. 21, 09:28 am

E10-es Corolla gyári (alu)kerék méretében tudtok segíteni? Az ET számra és a középfurat méretére vagyok kíváncsi.
Nyári garnitúrának keresek szép papucsokat, de nem szeretnék eltérni a gyári mérettõl ezekben.

14" szettet keresek többnyire (egy nagyon szép 15" garnitúra meg tudna gyõzni), 5,5" széles a gyári, 6-os, talán 6,5 elfér még.

Avatar
Pacsker
Site Admin
Site Admin
Hozzászólások: 23778
Csatlakozott: 2007 márc. 09, 06:44 pm
Autód gyártási éve: 1988
Autód típusa (és generációja): Corolla E9
Autód felszereltségi jelölése: GTi
Autód karosszéria variánsa: Liftback (5 ajtós)
Tartózkodási hely: Budapest
Kapcsolat:

Hozzászólás Szerző: Pacsker » 2013 márc. 21, 09:44 am

Köszönöm, hogy beírtad ide is.

Agyközép minden elsõkerekes, illetve összkerekes Corolla-nál 54mm. Nem gyári alufelni esetén ez úgyis nagyobb lesz, de maximum 5 ezer Ft-ból csinálnak neked egy központosító gyûrû szettet.
E10 ET-jével kapcsolatban nem tudok pontosan nyilatkozni.
E9-et, E8-at leírtuk már, E11-nél, ha jól tudom Sede7 autóján ET35 van 7" széles felnivel és így peremezés nélkül határon van a külsõ élen.

A gyári alufelni szerintem 6x14 ET39 vagy 5,5x14 ET43 környéke lehet, de egyáltalán nem biztos.
Ha megvannak a gyári lemezkereked paraméterei, akkor abból tudsz számolni. Gondolom a gyári alufelni közepe is ugyanott helyezkedhet el, maximum a szélesség miatt jön kicsit bejjebb és kijjebb is.

Ha kicsit jobban igazodik a karosszéria széléhez a gyári értékhez képest és nem ér bele a kerékjárati ívbe berugózáskor, akkor nagy baj nem lesz.
Klubelnök

Merjünk nagyban gondolkodni!
"Before you say you can't do it, try it" / Sakichi Toyoda
"I always say, the way a man treats his car is how he treats himself." / Tarconi


:e9lb: AE92 Liftback GT-i (4AGE, Kouki)
:te71matyi: TE71 GT DOHC Coupe (2TG, Zenki)
Kép KE11 Sedan felújítását várva (2K, Kouki)
:kp60: KP60 Starlet versenyautó építés alatt (4AGE)

Kép

Avatar
Lackó
Fanatikus fórumozó
Fanatikus fórumozó
Hozzászólások: 3459
Csatlakozott: 2008 júl. 17, 05:02 pm
Autód gyártási éve: 2017
Autód típusa (és generációja): Egyéb Toyota
Autód felszereltségi jelölése: Egyéb
Autód karosszéria variánsa: Crossover

Hozzászólás Szerző: Lackó » 2013 márc. 21, 12:06 pm

Tegnap felkerültek próbából az ET25-ös "álomfelnik". :)

Elöl kicsit már durva a helyzet (E9), ott minimálisan kilóg a sárvédõ perem alól, hátul érzésem szerint egy peremezéssel jók leszünk. Teszek fel késõbb képeket (bár most valami ballonos 185-ös gumi van/volt a felnin).

Avatar
IceRocko
Aktív fóruméletet élõ
Aktív fóruméletet élõ
Hozzászólások: 974
Csatlakozott: 2012 okt. 09, 05:14 pm
Autód gyártási éve: 1992
Autód típusa (és generációja): Corolla E10
Autód felszereltségi jelölése: XLi
Autód karosszéria variánsa: Sedan (4 ajtós)

Hozzászólás Szerző: IceRocko » 2013 márc. 21, 01:51 pm

gyiik írta:E10-es Corolla gyári (alu)kerék méretében tudtok segíteni? Az ET számra és a középfurat méretére vagyok kíváncsi.
Nyári garnitúrának keresek szép papucsokat, de nem szeretnék eltérni a gyári mérettõl ezekben.

14" szettet keresek többnyire (egy nagyon szép 15" garnitúra meg tudna gyõzni), 5,5" széles a gyári, 6-os, talán 6,5 elfér még.
Nekem a Sedan-on 6,5x15" ET35-el van fent 195/50 15ös gumival. a peremnél éppen hogy elfér (1-2mm, nincs a perem felhajtva), belül a gólyalábnál meg azért van 1-2cm, de így pont az autó oldalsó vonalában van a kerék, ami jól mutat. :) Szerintem ez pont az a méret még, ami nem ront a komfortérzeten.

Ami fura volt, hogy amikor próbáltuk az autóra a felnit, felraktunk ugyan ezzel a mérettel ET40est és ugyan ott volt mint az ET35. A felnis srác is szólt a fõnöknek, hogy ugyan nézze már meg, mert ilyet még nem látott. Gyanítom a felnin vagy a dobozán volt elírva az ET szám, de ezt már sosem tudom meg. Pedig nem egy olcsó kategóriás felni, de érdekes volt minden esetre.
EE101 Sedan, 7A-FE

Avatar
gyiik
Visszajáró
Visszajáró
Hozzászólások: 37
Csatlakozott: 2012 okt. 15, 11:35 pm
Autód gyártási éve: 1983
Autód típusa (és generációja): Egyéb japán gyártó
Autód felszereltségi jelölése: Egyéb
Autód karosszéria variánsa: Sedan (4 ajtós)

Hozzászólás Szerző: gyiik » 2013 márc. 21, 11:37 pm

Mániákus gyári-megoldás hívõ vagyok, az eredeti ET kérdése ezért oly égetõ :twisted: nekem. Nem szeretnék a gyári futómûgeometriától eltérni kicsit sem. Tudom, néhány mm szinte nem számít, de a tudat. 8)

Erre csorog a nyálam: Kép

Avatar
Lackó
Fanatikus fórumozó
Fanatikus fórumozó
Hozzászólások: 3459
Csatlakozott: 2008 júl. 17, 05:02 pm
Autód gyártási éve: 2017
Autód típusa (és generációja): Egyéb Toyota
Autód felszereltségi jelölése: Egyéb
Autód karosszéria variánsa: Crossover

Hozzászólás Szerző: Lackó » 2013 márc. 23, 04:47 pm

Szép, és a klubban elég népszerû. Mondjuk ebbõl a stílusból is van ezer féle.

A gyári ET-vel annyi a "baj", hogy nem igazán mutat még egy szebb felni sem vele ...


Válasz küldése