Szilentezõs topic

Technikai okfejtések, hasznos tippek, leírások. Önállóan megvalósítható kisebb-nagyobb szervizelések és átalakítások.
Avatar
Pacsker
Site Admin
Site Admin
Hozzászólások: 23933
Csatlakozott: 2007 márc. 09, 06:44 pm
Autód gyártási éve: 1988
Autód típusa (és generációja): Corolla E9
Autód felszereltségi jelölése: GTi
Autód karosszéria variánsa: Liftback (5 ajtós)
Tartózkodási hely: Budapest
Kapcsolat:
Szilentezõs topic

Hozzászólás Szerző: Pacsker » 2012 jan. 03, 10:31 pm

Kedves érintettek!

Rég megígértem ezt a témát, de õszintén szólva nem volt nagyon idõm rá :(
Megpróbálok azért pár szóban írni a Corolla szilent kérdésrõl. Mivel hiányos a tudásom, relatív kevés a tapasztalatom, és el is feledek sok mindent, ezért kérlek titeket egészítsetek és javítsatok ki!

A hagyományos szilent egy gumiból(és fémbõl) álló általában hengeres alkatrész, amely a mozgó futómûalkatrészeket rögzíti az alvázhoz/csonkálványokhoz. Ha ezt fémmel (csapággyal) helyettesítenénk hamar tönkremennének a nagy energiák miatt és igen kellemetlen érzés lenne egy sima országúti autókázás is. Az úthibák okozta apró rezgések, ütések elnyelésében nagy szerepük van a rugók és lengéscsillapítók mellett. A még komfortosabb élmény érdekében az autógyártók általában luxus típusaikban manapság olajjal töltött szilenteket alkalmaz. A gumi és a sûrû folyadék együtt igazán kellemesen el tudja nyelni ezeket a "kocogtatásokat", persze, ha egyszer elromlik ez a technika (és miért ne romlana sûrûbben), a szervizelésük hatványozottan drágább, mint hagyományos társaiké. Így azt kell mondjam, örüljünk, hogy autóink csak a hagyományos tömör gumikkal vannak szerelve.

Azonban, mint minden alkatrész öregednek, kopnak, sokszor ki is pottyannak a helyükrõl. Mit kell tenni ekkor?
Gyakorlatilag nagyon jól állunk ezzel a kérdéssel, mi Toyotások. A legtöbb használt autó tulajdonosnak legalább egyszer, de van akinek rendszeresen kell foglalkoznia a szilentek kopása okozta problémákkal. Futómû kopogások/lógások, gumik félrekopásai, instabil úttartás...
Egy vadi új Skoda pl olyan lágy szilentekkel kerül már eladásra, hogy az elsõ kerék a kerékjáratban több centit is járkál terhelésváltásnál. Ezek hamar elkezdenek kopogni és cserére szorulnak. Egy normál személyautóban 15-20 darab is lehet belõlük, így igen költséges "hobbi" és igen komoly munkát igényel a cseréjük.
A Toyota tervezõi fura módon valami olyasfajta gumi receptet ismertek, hogy 30 év és több 100 ezer km után sem kopnak el annyira, hogy komoly problémákat okozzanak. Személy szerint nem hallottam még olyan Corolla-t, aminek a futómûve a szilenteknél kopogott volna. (Kivéve 1-2 stabilizátor szilentet, de az egy picit más elv és az is csak tompa, halk puffogás volt)

A Corolla futómû szilentek, szinte kivétel nélkül hasonló felépítésûek:

Kép

Hengeres, tömör gumi, belül egy fém rúddal, aminek a közepén átmegy a rögzítõ csavar.
Az, hogy nem kopognak a Toyoták, jelentheti azt, hogy nem is lógnak, azonban van rá példa, hogy a gumik extrém módon kilágyulnak és kóvályognak a kerekek. Általában ez 1-1 keréknél 1-1 szilentnél fordul elõ egy autón. Vagy egy korábbi baleset, vagy rossz futómû geometria, vagy valami egyéb hatás okozhatja szerintem. Ebben az esetben, vagy ha valaki maximalista Corolla fan :) , illik cserélni õket. Temrészetesen mindig párban, szimmetrikusan, de ha az ember már hozzányúl érdemes mindet.

Hátsó kerekes szépségeinknél nincs is ezzel gond. AE86-tól visszafele komoly tuning alkatrészekkel foglalkozó cégek komplett szetteket árulnak hozzájuk, szinte nevetséges áron:

Kép

Poliuretán (polyurethane) néven kell keresni õket, utóbbi az anyagukra utal, amibõl készülnek. Keményebb (több fokozat van, amit általában színek jelölnek), tartósabb darabok és szinte nem is veszít az autó a komfortjából, bár aki már vesz egy ilyen szettet, általában nem a legpuhábbat használja és "fejlesztés" céljából vásárolja a még pontosabb, feszesebb futómûvért.
Egy ilyen szettet ki lehet fogni már 35 ezer Ft-ért is szállítással együtt. Gyakorlatilag az autó összes futómû szilentjét tartalmazza, réz perselyek, irányítókarok és kis szilikon zsírok kíséretében :)

Na és mi a helyzet az elsõ kerekes táborral? Irígykedhetnek, de ez a következõ post tartalma :)
Klubelnök

Merjünk nagyban gondolkodni!
"Before you say you can't do it, try it" / Sakichi Toyoda
"I always say, the way a man treats his car is how he treats himself." / Tarconi


:e9lb: AE92 Liftback GT-i (4AGE, Kouki)
:te71matyi: TE71 GT DOHC Coupe (2TG, Zenki)
Kép KE11 Sedan felújítását várva (2K, Kouki)
:kp60: KP60 Starlet versenyautó építés alatt (4AGE)

Kép

Avatar
gecsa
Fanatikus fórumozó
Fanatikus fórumozó
Hozzászólások: 3080
Csatlakozott: 2009 szept. 06, 11:17 am

Hozzászólás Szerző: gecsa » 2012 jan. 03, 11:15 pm

és hol az a post???:D:D:D

Avatar
Pacsker
Site Admin
Site Admin
Hozzászólások: 23933
Csatlakozott: 2007 márc. 09, 06:44 pm
Autód gyártási éve: 1988
Autód típusa (és generációja): Corolla E9
Autód felszereltségi jelölése: GTi
Autód karosszéria variánsa: Liftback (5 ajtós)
Tartózkodási hely: Budapest
Kapcsolat:

Hozzászólás Szerző: Pacsker » 2012 jan. 04, 12:23 pm

Kis türelmetlen :)

Akkor folytatnám az FWD részével és említenék pár szót az összkerekes típusokról is:
Ha jól gondolom az összes elsõ kerekes Corolla-t 2002-ig (E12) MacPherson futómûvel szerelték elöl-hátul független felfüggesztéssel. E12-tõl a hátsó felfüggesztés vissza"butult" merev hidasra. Utóbbival nem foglalkoznék, mert nem is annyira jellemzõ még a max 10 éves autókon a hátsó szilentes probléma, ha meg igen, akkor könnyebb cserélni.
Az összkerekes E9-es Corolla még hátul az AE86 merev hídjával, az E10 és E11 4WD-k pedig már hátul is független felfüggesztéssel voltak szerelve.

No de vissza az E8-E11(E15) futómûvekhez.
Kép


Elsõ felfüggesztés:

Kép
(a fék inkább hátramenet)

Az elsõ futómûvek, mint a képeken is látszik oldalanként 2 szilenttel vannak szerelve, az autó rugózásának "forgás"pontjában. Az elsõ kivétel nélkül a lengõkarba van préselve, a hátsó vagy ráhúzva, vagy újabb típusoknál több esetben függõlegesen belepréselve. A funkciójuk minden esetben ugyanaz.
Nagy baj nem szokott lenni velük, azonban a már sokat emlegetett -motor lötyögés- gondokba is nagy mértékbe bele tud játszani, ha elfáradnak. Az autó motortartó gumibakjai és futómû szilentjei nagy gyorsításoknál, fékezéseknél és terhelésváltásoknál (gázról motorfék (fék) és vissza) erõsen igénybe vannak véve.
Ha a futómûre koncentrálunk gázra és fékre a képen látható erõk a lengõkar hátsó szilentjét igencsak bökdösik jobbra-balra és a hosszú évek során rendesen meg tudja viselni szegény gumi alkatrészeket. Relatív nagy az erõkar és az autó tömege, motor/fékezés ereje nagyon nagy erõket tud kifejteni.

Kép

Utóbbi okok és a folyamatos rugózás okozta le-fel mozgás/forgás miatt ki tud lágyulni és kopni a hátsó szilent. A fenti képen is jól látható, hogy nem csak eltûntek az élek a gyárihoz képest, de az oda-vissza okozta lötyögés meg is törte/ki is szakította a szilentet. Ezekben a pontokban érezhetõen lágyabb is volt a gumi!
Emiatt az elõzõ postban is említett Skodás "kerékjáratban ingadozás" érzõdik vezetés közben is és bosszantó lehet még ha hangot nem is hallunk. Halkan megjegyzem sokkal inkább a motortartó bakok lötyögése okozza ezt a jelenséget, de a maximalistáknak ajánlom ezek cseréjét is! Sajnos többször már találkoztam annyira kilágyult darabbal, hogy a futómûves már nem vállalta a futómû állítását.
Nem nagy munka a cseréjük és egyáltalán nem is drága az új szilent. Nem utolsó sorban kapható gyáriban és utángyártottban is :)

Kép
Ezen a képen látszik, hogy a fõként urgózás okozta forgó mozgás (elvileg nem szabadna neki) begyûjt a házába 1-2 abró kavicsot, sõt leváló gumidarabot is, ami becsülettel kikezdi a szilent felfogató pántját. Ez csak E8, E9 szériánál érdekes, a többinél préseltekrõl beszélünk.

Kép
(a legalsó szilent az elsõ stabilizátoré, arról majd késõbb ejtek pár szót)

Az "elsõ" szilent, mivel nem az erõkar végén van, kevésbé kapja a terhelést. Egyet már szedtem szét és ha a környezettel érintkezõ külsõ részük már porlad, szakad, is kipréselve a lengõkarból gyakorlatilag új állapotúak. Kemények és gumisak. Raktam be próbának helyette egy utángyártott újat és satuba befogva sokkal jobban volt mozgatható a lengõkar. Ergo rosszabb lett volna, ha kicserélem.

Kép

Kép

Az új formája csalóka! Átmérõje a közepén nagyobb, így amikor beraktuk megdagadt széleken és kitöltötte az egész helyét. bár ki tudja... A lényeg, hogy a gyári 20+ év után is érezhetõen keményebb anyagból volt és nem szemcsésedett ki.
Toyota-tól egyébként lengõkarral együtt lehet csak rendelni, utángyártottban is fõként, de 1-1 helyen felbukkan magányosan is.

Hátsó hídról, márkákról, beszerzési helyekrõl... a következõ postban. (Sietek Gecsa :) )
Klubelnök

Merjünk nagyban gondolkodni!
"Before you say you can't do it, try it" / Sakichi Toyoda
"I always say, the way a man treats his car is how he treats himself." / Tarconi


:e9lb: AE92 Liftback GT-i (4AGE, Kouki)
:te71matyi: TE71 GT DOHC Coupe (2TG, Zenki)
Kép KE11 Sedan felújítását várva (2K, Kouki)
:kp60: KP60 Starlet versenyautó építés alatt (4AGE)

Kép

Avatar
Toytib
Aktív fóruméletet élõ
Aktív fóruméletet élõ
Hozzászólások: 720
Csatlakozott: 2007 máj. 09, 07:31 pm

Hozzászólás Szerző: Toytib » 2012 jan. 04, 01:45 pm

Húúúú!

Ez szép összefoglaló :)

Ezt szeretném egy kicsit kiegészíteni : "Ha jól gondolom az összes elsõ kerekes Corolla-t 2002-ig (E12) MacPherson futómûvel szerelték elöl-hátul független felfüggesztéssel"

Japanban a GT kiviteleket már 1992.05.-tõl úgynevezett MULTI LINK elsõ felfüggesztéssel szerelték, így kevesebb lett a teljesítménybõl visszaható erõ a kormánymûre és jobb úttartás, kormányozhatóság jellemezte.
Sajnos ez a plusz nem ment, csakis JDM piacra. :(

Bocsi, csak úgy hozzátettem :wink:
AE82 Gt 4AGE smallport 1987
AE86 GT 4AGE 1983
Prius II 2009

Avatar
[Walaki]D`Lair
Fanatikus fórumozó
Fanatikus fórumozó
Hozzászólások: 3604
Csatlakozott: 2009 nov. 06, 05:52 pm
Autód gyártási éve: 1985
Autód típusa (és generációja): Corolla E8
Autód felszereltségi jelölése: GT
Autód karosszéria variánsa: Hatchback (3 ajtós)
Tartózkodási hely: Bp

Hozzászólás Szerző: [Walaki]D`Lair » 2012 jan. 04, 03:30 pm

A merev híd (RWD) és a merev tengely (FWD) nem azonos :)
1985 - Toyota Corolla AE86 GT - SR20DET BlackTop //// Trackday beater
2006 - KTM 640 LC4 Supermoto /// :twisted: :twisted: :twisted:

Avatar
gecsa
Fanatikus fórumozó
Fanatikus fórumozó
Hozzászólások: 3080
Csatlakozott: 2009 szept. 06, 11:17 am

Hozzászólás Szerző: gecsa » 2012 jan. 04, 03:53 pm

Pacsker írta:(Sietek Gecsa :) )
:lovag:

esetleg ilyesmi csomag e9-hez is létezik?vagy látott már valaki?

Kép

Avatar
Pacsker
Site Admin
Site Admin
Hozzászólások: 23933
Csatlakozott: 2007 márc. 09, 06:44 pm
Autód gyártási éve: 1988
Autód típusa (és generációja): Corolla E9
Autód felszereltségi jelölése: GTi
Autód karosszéria variánsa: Liftback (5 ajtós)
Tartózkodási hely: Budapest
Kapcsolat:

Hozzászólás Szerző: Pacsker » 2012 jan. 04, 04:29 pm

Köszönöm a hozzászólásokat! Az elején említettem is, hogy egészítsetek, javítsatok ki :)

Tibcsi! Tudsz mutatni egy olyan GT-t? Errõl nem is hallottam még. Más, 2 dugattyús fékrõl igen, de errõl nem. Gondolom az ST, BT Corolla Levin, Trueno nem az. Érdekelne, hogy néz ki Corolla-ban egy ilyen! :)
Walaki! A tiedet nem értem :roll: "Egyezést", csak E9 4WD és AE86 hátsó merev híd közt írtam. E12-re butított hátsó merev hidas futómûvet. Ha a híd megfogalmazás a gond, ok :) Nem figyeltem rá, köszi
Gecsa! Folytatom :)
Klubelnök

Merjünk nagyban gondolkodni!
"Before you say you can't do it, try it" / Sakichi Toyoda
"I always say, the way a man treats his car is how he treats himself." / Tarconi


:e9lb: AE92 Liftback GT-i (4AGE, Kouki)
:te71matyi: TE71 GT DOHC Coupe (2TG, Zenki)
Kép KE11 Sedan felújítását várva (2K, Kouki)
:kp60: KP60 Starlet versenyautó építés alatt (4AGE)

Kép

Avatar
Toytib
Aktív fóruméletet élõ
Aktív fóruméletet élõ
Hozzászólások: 720
Csatlakozott: 2007 máj. 09, 07:31 pm

Hozzászólás Szerző: Toytib » 2012 jan. 04, 04:46 pm

De de az ST és a BT motorosok ezek pont.
Kiszaladtam hátra a vastelepre, lefényképezni a Krisztián E11 BT elejét, de eszembe jutott, hogy már az alatt nem volt futómû amikor jött.
Valószínû az külön eladják a kétdugattyús fékekkel együtt.

Amúgy errõl van szó
http://www.toyodiy.com/parts/p_J_1993_T ... 802.6.html
AE82 Gt 4AGE smallport 1987
AE86 GT 4AGE 1983
Prius II 2009

Avatar
Pacsker
Site Admin
Site Admin
Hozzászólások: 23933
Csatlakozott: 2007 márc. 09, 06:44 pm
Autód gyártási éve: 1988
Autód típusa (és generációja): Corolla E9
Autód felszereltségi jelölése: GTi
Autód karosszéria variánsa: Liftback (5 ajtós)
Tartózkodási hely: Budapest
Kapcsolat:

Hozzászólás Szerző: Pacsker » 2012 jan. 04, 05:29 pm

Hátsó futómû:

Kép

Kép

Kép

A tárgyalt típusoknál mindegyik azonos felépítésû. Két pár kereszt és egy pár hossz lengõkarral. 12db szilent van bennük. Hibásodásuk itt sem jellemzõ, kopogni nem szoktak, maximum kilágyulnak, ahogy az elsõ futómûnél is írtam.

Ha már cserére szorulnak, akkor jön az igazi probléma:
Gyáriban csak lengõkarral együtt lehet kapni õket, aminek darabja horror áron van. Emellett a fele a csonkálványokba van bepréselve, így ezeket is meg kell venni, ami ugyancsak nagyon drága mulatság.
Ha valaki nem milliomos, akkor két variáció marad: Vagy elmenni egy szilenteshez, aki ki is cseréli és le is gyártja az összes helyre a megfelelõ darabot (5-10000 Ft/db), vagy nagy munkával és utánajárással utángyártott darabos szilenteket keres hozzá az ember és megpróbálja kicserélni, kicseréltetni õket.


Csere, állítás:

Elsõ futómû:
A már említett két hátsót érdemes cserélni. Ha elsõbõl is találunk nagyon jó (kemény) utángyártottat, akkor lehet az elsõt is, de lehet venni lengõkarokkal együtt is.
A hátsók E8, E9, E10-nél csak fel vannak húzva a lengõkar végére, egy nagy alátéttel és csavarral lezárva. Ezt az egészet és a lengõkart egy pánt fogja oda az alvázhoz, ami 2 csavarral van felfogatva. Ha nincs elsõ kanyarstabilizátor, akkor lehetséges a helyükön cserélni, ha van, akkor le kell venni a lengõkart, hiszen útba van a stabilizátor rúd. Levételük egyáltalán nem nehéz, csupán arra kell figyelni, hogyha az elsõ szilent átmenõ csavarja be van rohadva, inkább áztassuk, mint gyötörjük, mert ha egyszer megforog az elsõ bölcsõbe (E8-nál alvázba!) a hegesztett anya, akkor az igazán nagy gondot okozhat :) .
E11-nél már a hátsó is préselve van a lengõkarba. Ha jól gondolom, ott mindenképp le kell venni a bölcsõrõl. Nem nagy ördöngõsség! Az említett pontokon kívül a talpas gömbfejt és a kanyarstabilizátor pálcát kell elengedni és már az ölünkben is van.
Nagyon fontos!!! Összeszerelésnél a szilent csavarok mindig terhelt futómûnél az autó nyugalmi állapotában egyenes felületen legyenek meghúzva! Ehhez elengedhetetlen az akna, vagy egy gumiszervízes emelõ, ami a kerekeknél emel (ráállós). Ha nincs otthon, akkor is fellazított csavarokkal guruljunk el egy ilyen helyre óvatosan és ott fixáljuk õket. Ez azért kell, mert a lengõkar bölcsõbe csatlakozásánál, nincs csapágy, se tengely, csupán annyit mozog, amennyit a szilentblokkok gumi részei engednek.


Hátsó futómû:
Kényes kérdés. Márpedig azért, mert komoly gond lehet a cseréjüknél.
A már említett szilent közepén lévõ fém hengeren keresztül megy át a rögzítõ csavar. Ezek elég pontos illesztésûek, hogy ne kopogjanak menet közben.
Sajnos a hosszú évek során össze tud gyógyulni a hüvely és az átmenõ csavar. :( Ez addig semmilyen problémát nem okoz, amíg nem akarjuk cserélni õket. Ha igen, akkor számtalanszor elõfordul, hogy a csavar végérõl szépen lecsavarjuk az anyát, majd csavarnánk/húznánk ki a csavart és az a szilenttel együtt forog és képtelenség kihúzni. Ebben az esetben lehet csavarlazítóval fújogatni napokig, de sajnos olyan hosszú az összegyógyult rész, hogy nem jut be odáig semmilyen vegszer sem. Lehet próbálkozni még melegítéssel, hûtéssel, csavar kiütéssel, de sokszor ez sem segít. Ebben az esetben igény szerint ki lehet égetni a szilentet de a végeredmény mindig a flex. El kell vágni a csavart (és a szilent hüvelyét), majd két irányba kihúzni õket és már szabadul is a lengõkar. Sajnos sokszor elég nehezen hozzáférhetõ helyen vannak, így mindig a megfelelõ vastagságú és átmérõjû korongot válasszuk, hogy ne vágjunk bele más alkatrészbe. Ha már szabdaltunk, akkor összeszerelésnél az új szilent mellett új csavart is kell vennünk és ha drágáljuk a gyárit, akkor csakis edzett, rozsdamenteset vegyünk és megfelelõ átmérõjût, hosszúságút. Ennek a szívásnak elkerülése végett, ha valaki hosszú távra tervez autójával és még nem rohadtak össze a csavarok, egyszer legalább huzigálja ki õket pucolja fel a felületeket és bõ zsírral rakja össze újra. Lehet szilentrõl-szilentre és akkor meg se kell nagyon bontani az autót. Megéri :)

Ha lejöttek a lengõkarok, jöhetnek a szilentek kiszedései. Az összes préselve van, így vagy ügyesek vagyunk és satuval, ellendarabokkal megoldjuk magunknak, vagy elvisszük egy mûhelybe az alkatrészeket és préssel hipp-hopp kiveszik és berakják az újakat. Szilentek berakásánál van aki a szárazra :twisted: esküszik, de van aki a vékony szilikonos! (vagy gumibarát) zsír filmrétegre, hogy szépen be tudja magát pozícionálni a hüvelyébe. Tapasztaltak, ti mit mondtok? Tudom hülyeség, de esetleg szappanos víz? Az régi bringás korszakba szépen felsegítette a kormányra a markolatot, aztán úgy kiszáradt, hogy meg se mozdult. A zsírtól attól tartanék, hogy rugózás közben megmozdulna a szilent a házában és nagyon hamar elkopna. Hm?
Meghúzások itt is terhelés alatt egyenes terepen aknából, ahogy az elsõ futómûnél is írtam.
Természetesen minden csavart drótkefézés és zsírozás után rakjunk a helyére és megfelelõ nyomatékkal húzzuk le õket!

Nagyon fontos!
Minden szilentes szerelés után illik futómûvet állítani!
Fõleg, hogy nagy valószínûséggel, egy ekkora kaliberû szerelésnél már cseréltek 1-2 gömbfejet is.

Manapság már szinte mindenhol lézeres berendezéssel történik az állítás. Figyeljünk oda, hogy a kormányt szépen egyenesen fogassák és rögzítsék az "üléshez"! Ha befújkáljuk elõre az esetlegesen nem bontott hátsó állító csavarokat és elsõ kormányösszekötõ gömbfej-axiál rúd csatlakozást, annak nagyon tud örülni a futómûves :)
Állítás szempontjából egyedüli lényeges különbség E9(2.kép) - E10(~1.kép) váltásnál volt. A hátsó összetartás/széttartás állítási lehetõség a régebbi szériákon a hátsó keresztlengõkarok belsõ felfogatási pontjain az autó popója fele nézõ oldalon egy úgynevezett redõzött, excentrikus alátét. Motorosoknak ismerõs lehet, mert a hátsó kerék+láncfeszesség állításnál fordul elõ ilyen. Csavar fellazít, alátét odébb teker , aztán csavar visszahúz.
E10-tõl az állításilehetõséget egy sokkal egyszerûbb és jobb módon oldották meg: Ugyanúgy a hátsó keresztlengõkarokon egy "kerítés feszítõ"-höz hasonló össze, illetve széthúzó köztes rudat iktattak be. Könnyebben hozzáférhetõ, fokozatmentesen állítható és berohadás esetén is lánggal, erõkarral könnyebben életre kelthetõ.

Fontos! A futómûvesek többsége, régebbi típusoknál, még ha találn is hibát a hátsó értékekben, nem kísérlik meg a korrekciót, mert azt mondják, úgy össze van rohadva, hogy már biztos nem lehet semmit sem kezdeni vele. Valójában csak attól félnek, hogyha el/beletörnek valamit, akkor nekik kell megoldani, kifizetni és nem szeretnének ilyet a nyakukba vállalni. Még a régebbi excenteres állítósoknál is, ha aszilent és a csavar már össze is van gyógyulva, akkor is megoldható az állítás, ha a csavar feje megindul. Ha ezt otthon elõre beáztatjátok, leellenõrzitek, hogy forog-e, akkor bátran lehet mondani, hogy márpedig állítsa csak be!
Nagyon fontos és nem szabad elkummantani! Azon kívül, hogy a gumik hipp-hopp félre tudnak kopni, könnyedén megcsúszhat az autó kanyarban, vizes, fõleg havas úton. Vészfékezésnél is elkezdhet kitörni valamelyik irányba és legtöbbször az egyenesfutást is elveszítjük, aminek korrigálása hosszú távon még fárasztó is lehet. A két tengelyt 10 ezer Ft alatt belövik becsülettel. Ezen ne spóroljunk, hisz halmozottabb a kár, ha nem tesszük meg.


Stabilizátor szilentek:

Ezekrõl is említenék pár szót, ha már a topic címébe beletartozik :)
A kanyarstabilizátor rudak elsõ lengõkarokhoz történõ rögzítése vagy irányítókarokkal (függõleges ródon sok kis gumibogyó :) ), vagy stabilizátor pálcákkal (egy rúd végén két egy, vagy más irányba nézõ gömbfej) történik. Elõbbiek ha kopottak, akkor sem kopognak nagyon (A Toyota még E11-be is rakta "Rough Road" kivitelekbe), utóbbiak talán nagyobb mozgásteret hagynak, de a gömbfejek kopása, - fõleg hátul - egyáltalán nem ritka. Szerencsére pár ezer forintos alkatrész, így nem ver hátba, amikor PÁRBAN cseréljük, de figyeljünk a jó minõségû utángyártott márkákra. A hátsó kanyarstabilizátor rudak, mindig az utóbbi módon "pálcákkal" vannak rögzítve.
Azonban a stabilizátorok az alvázhoz, bölcsõhöz is rögzítve vannak 2 helyen. Ez is szilentekkel történik, csak nincs a közepükben fém hüvely. A rúd mocorgása miatt a belsejük idõvel kitágul és a white fülüek tompa puffogást hallhatnak onnan.

Kép
Általában így néznek ki

Kép
De pl elsõ bölcsõnél a lengõkar felfogató füle miatt picit máshogy is nézhet ki. A képen látható E9

Minden nagy autóalkatrész kereskedésben kaphatók különbözõ márkákban. Ha visszük a mintát azért nem árt a belsõ átmérõ miatt. Talán 1000 Ft sincs egy darab, így mindenképpen megéri cserélni. Cseréjük is nagyon hamar megvan. Ha az új gumi nincs megvágva, akkor a régi mintájára tegyük meg mi is. Felrakás elõtt azért pucoljuk meg a stabilizátor rudat a gumi környezetében!

Márkákkal, beszerzési helyekkel hamarosan folytatom :wink:
A hozzászólást 1 alkalommal szerkesztették, utoljára Pacsker 2012 jan. 05, 08:51 am-kor.
Klubelnök

Merjünk nagyban gondolkodni!
"Before you say you can't do it, try it" / Sakichi Toyoda
"I always say, the way a man treats his car is how he treats himself." / Tarconi


:e9lb: AE92 Liftback GT-i (4AGE, Kouki)
:te71matyi: TE71 GT DOHC Coupe (2TG, Zenki)
Kép KE11 Sedan felújítását várva (2K, Kouki)
:kp60: KP60 Starlet versenyautó építés alatt (4AGE)

Kép

Avatar
Pacsker
Site Admin
Site Admin
Hozzászólások: 23933
Csatlakozott: 2007 márc. 09, 06:44 pm
Autód gyártási éve: 1988
Autód típusa (és generációja): Corolla E9
Autód felszereltségi jelölése: GTi
Autód karosszéria variánsa: Liftback (5 ajtós)
Tartózkodási hely: Budapest
Kapcsolat:

Hozzászólás Szerző: Pacsker » 2012 jan. 04, 05:32 pm

Köszi Tibcsi!
Jópofa, csak kár hogy idehaza nincs ilyen :( Ahogy nézem még talán könnyebb is lehet, mint a nagy lengõkarok. Bár ki tudja...
Klubelnök

Merjünk nagyban gondolkodni!
"Before you say you can't do it, try it" / Sakichi Toyoda
"I always say, the way a man treats his car is how he treats himself." / Tarconi


:e9lb: AE92 Liftback GT-i (4AGE, Kouki)
:te71matyi: TE71 GT DOHC Coupe (2TG, Zenki)
Kép KE11 Sedan felújítását várva (2K, Kouki)
:kp60: KP60 Starlet versenyautó építés alatt (4AGE)

Kép

Avatar
toytomi
Fanatikus fórumozó
Fanatikus fórumozó
Hozzászólások: 2852
Csatlakozott: 2011 okt. 21, 07:32 pm
Autód gyártási éve: 1989
Autód típusa (és generációja): Corolla E9
Autód felszereltségi jelölése: GTi
Autód karosszéria variánsa: Liftback (5 ajtós)
Tartózkodási hely: Kübekháza, Szeged

Hozzászólás Szerző: toytomi » 2012 jan. 04, 06:04 pm

Én a futómû állításhoz annyit hozzá tennék, hogy az állítási folyamat mindig a hátuljával kezdõdik, mert a hátsó futómûhöz méri az elejét a gép. De sima tükrös beállításnál is elõször a hátulját kell állítani. Ez azért fontos, mert különben pontatlan lesz. Merev hidasnál nyilván nem lehet mit állítani, mert ott fix minden. Ja és ami még nagyon fontos, a keréknyomásokat is a gyártó által elõírt mértékûre kell állítani.
:toytomi: AE92 Gt-i Liftback - Zenki, 4A-GE 16V Smallport - R.I.P.

:toytomi: AE92 Gt-i Liftback - Zenki, 4A-GE 16V Smallport

Avatar
Pacsker
Site Admin
Site Admin
Hozzászólások: 23933
Csatlakozott: 2007 márc. 09, 06:44 pm
Autód gyártási éve: 1988
Autód típusa (és generációja): Corolla E9
Autód felszereltségi jelölése: GTi
Autód karosszéria variánsa: Liftback (5 ajtós)
Tartózkodási hely: Budapest
Kapcsolat:

Hozzászólás Szerző: Pacsker » 2012 jan. 04, 06:29 pm

Ha megpróbálom bezsúfolni ezt a nagy témát pár ilyen post-ba, sok gondolatot kihagy az ember. Elkezdek egy mondatot és már felejtem is a következõt. Így kérlek titeket bátran írjátok, ha valami kimaradt.

Toytomi! Köszi a kiegészítést! Nem ismerem ennyire a futómû beállítási procedúrát és mostantól figyelni fogok erre is, ha viszem a kocsit ;)
Klubelnök

Merjünk nagyban gondolkodni!
"Before you say you can't do it, try it" / Sakichi Toyoda
"I always say, the way a man treats his car is how he treats himself." / Tarconi


:e9lb: AE92 Liftback GT-i (4AGE, Kouki)
:te71matyi: TE71 GT DOHC Coupe (2TG, Zenki)
Kép KE11 Sedan felújítását várva (2K, Kouki)
:kp60: KP60 Starlet versenyautó építés alatt (4AGE)

Kép

Avatar
Pacsker
Site Admin
Site Admin
Hozzászólások: 23933
Csatlakozott: 2007 márc. 09, 06:44 pm
Autód gyártási éve: 1988
Autód típusa (és generációja): Corolla E9
Autód felszereltségi jelölése: GTi
Autód karosszéria variánsa: Liftback (5 ajtós)
Tartózkodási hely: Budapest
Kapcsolat:

Hozzászólás Szerző: Pacsker » 2012 jan. 06, 11:30 am

Szilentek beszerzése:

Mint már említettem hátsókerekes Corolla-kat birtoklóknak igen jó dolguk van, de ez az elsõkerekes tulajoknál nem mondható el ilyen téren:

- Gyáriban csak lengõkarral, csonkálványokkal együtt kapható, horror áron

- Vagy elmegy az ember szilenteshez és legyártatja az oda illõket. Google-ban könnyen rájuk találni és darabja olyan 5-10 ezer Ft. Ez azt jelenti, hogy ha csak hátsó futómûrõl beszélünk, minimum 60-70 ezer + Ft. Sajnos az utóbbi években lett ilyen horribilisan drága. Tud valaki 1-2 évre visszamenõleg tapasztalattal szolgálni? Mennyi volt a vége, mi tartozik bele a szerelésbe, mi nem? Mennyivel olcsóbb, ha a hidat visszük?...

- Vagy nem kis idõt rászánva elkezdi összevadászni darabonként a netrõl

Utóbbi variációról ejtenék pár szót, hogy könnyebb dolgotok legyen:

Gumi:

Kép


Elsõ nekifutásra az ember nem nagyon talál az alkatrész nagykereskedõinknél (Bárdi, Unix...) sok szilentet. Amint említettem a Stabilizátor rudakhoz szinte van mindenhol, esetleg még az elsõ futómûhöz a hátsó, netántán az elsõ. Az áruk nem vészes (pár ezer Ft, de ne feledjük a kedvezményeket sem!).
Második nekifutásra azonban, ha valaki kitartó, lehet találni jó pár darabot. Intercars, Fridcar, és még 1-2 kereskedõ foglalkozik bõvebben velük. Pl: http://fridcar.hu/alkatresz/kerekfelfug ... a/corolla/
Mivel hátsóra nem találunk cikkszámokat, ezért érdemes méregetni és az alapján beazonosítani. Van, hogy írnak saját típusainkhoz, de vagy nem egyértelmû a megnevezés, vagy rossz helyre írja, vagy egyáltalán nem is jó az autónkba. A legjobb a minta, de ha más nem, méregessünk!

Febi, Nipparts, First-Line, Yamato, Checkpoint... Több márkát is találunk a honlapokon, véleményt nem nagyon tudok mondani róluk. Intercars-nál a Yamato nagyon jó minõségûnek tûnt és az elsõ futómûnél, amit vettem a gyári cikkszámok is bele voltak sütve.
Átlagosan darabjuk 3-7 ezer Ft, mínusz, ha van valakinek kedvezménye. Ha magunknak rakjuk be õket, akkor kb: 60 ezer a 12 szilent (a viszonyítás kedvéért maradunk a hátsó hídnál) + az elflexelt csavarok. Persze ha megtaláljuk mindet :)

Nagyon fontos!
Tudnunk kell, hogy a Toyota legtöbb gumi alkatrésze NOK gyártmányú. Beszélhetünk szimmeringekrõl, porvédõkrõl, vízcsövekrõl, de természetesen szilentekrõl is. Kicsit utána mentem a dolognak: NOK industry
Jó kis oldal, tökéletes keresõvel a tetején és jó sok adattal. Szinte mindent megtalálni, de még a váltókarok csuklóinak porvédõit, sõt!! motortartó bakokat is, amikben ugye erõsen érintettek vagyunk. Ami nagyon szuper, hogy gyári (még annak is van, aminek a Toyota nem közli az EPC-ben! Pl lengõkarral együtt kapható szilent)+NOK cikkszámok alapján ki lehet jegyzetelni mindent és már csak annyit szükséges tenni, hogy kell keresni egy viszonteladót Magyarországon. Ilyen lehet pl az Intercars, mivel már vettem tõlük E9 elsõ lengõkar hátsó szilentet. Ez formára, öntésre valóban teljesen megegyezett a gyárival és remélem hasonlóan ki fog bírni 15-20 évet :)

Áruk kérdéses, mivel itthon nem találtam még egyebet. Esetleg az EPC szerint nem létezõ, de innen kikeresett gyári cikkszámok alapján a Toyotás rendelés megkísérlése is megfontolandó. Hátha... Bár attól tartok drága lesz. Amit az IC-tõl tudtam venni NOK szilentet, ugyanaz gyáriban 4x-es áron lett volna legalább. Pedig teljesen ugyanaz a termék, sõt a gyárin sincs rajta, hogy Toyota.


Poliuretán:

Kép

- Gecsa kérdésére válaszolva, elsõ kerekes Corolla-khoz eddig még nem sikerült találnom komplett poliuretán szettet, mint pl AE86-hoz. Legalábbis tényleg megvásárolhatót és hasonló kedvezményes áron.
Természetesen léteznek darabonként. Néha ebayen, amazonon is felbukkan. Az se kizárt, hogy valamelyik magyarországi tuningbolt tudja rendelésre hozatni. Mélyen nem jártam utána a kérdésnek, így ha valakinek van tapasztalata, plusz információja, örülnék, ha megosztaná velünk. Engem is érdekelne, ráadásul E10-et, E11-et egyáltalán nem kerestem még.

A Whiteline márka gyárt a legtöbb Corolla-hoz:
http://www.whiteline.com.au/search4.php
Elvileg minden van, sõt csavarok, toronymerevítõk, erõsebb kanyarstab rudak. Igazi csemegék, kérdés még rendelhetõk-e még? Ja és nem mellesleg mélyen a zsebbe kell nyúlni.
Egy külföldi fórumon olvastam, hogy elvileg van szett is, nem olyan rossz áron. Gecsa, nem kérdezel rá mailben náluk?

A másik ígéretes beszerzési forrás a Toyheadauto oldal, ahol saját gyárású uratán szilenteket árulnak! (van más finomság is! :) )
http://toyheadauto.com/PerformancePages ... 66_to_1970
Itt is van minden, csak az áruk ugye ismét borsos.
Ha jól gondolom már Superpro néven is ugyanez fut: http://www.superpro.com.au/superpro-parts?id=SPF1039K
Ha valaki talál szettet, ossza meg velünk!

Emellett van még pár oldal, de ha találtok ti is, várom szeretettel!
Talán õk is tudnak segíteni beszerzésben: PDM Racing
Ez ugyan E9 spec, de itt is van pár nyalánkság: CyberautoKép


Összegzés:

Azért elsõkerekesekhez sem lehetetlen beszerezni az újakat, de idõt igényel. Figyeljünk oda nagyon a méretekre, mert pl azt hinné az ember, hogy a hátsó hídba van 1-2 fajta, pedig ezzel szemben legalább 4 féle található. Pár oldalon van gyári cikkszám, pár oldalon méret. Sok helyen kép is. Ezek alapján könnyen kisilabizálható a hiányos paraméterekkel rendelkezõ oldalon is, hogy melyikre van szükségünk.
Személy szerint utcai használatra megrendelném (lehet meg is fogom) a NOK termékeket. Talán az egyik legolcsóbb megoldás és bizonyítottan tartós darabok :)
Sportos fiataloknak, ha picit adunk lejjebb a komfort élményébõl, akkor egy közepes keménységû poliuretán, ha tényleg játszós autó, akkor a legkeményebb. Ahogy említettétek nemrégiben, létezik ennél még keményebb , gondolom valami bakelites anyag is. Pályára mehet az is.

Nem olcsó mulatság az összes szilent csere (nem is vészesen drága), de ha már kapott az autó az élettõl, akkor mindenképpen megéri megcsinálni! Öröm olyan öreg autóban utazni, ami futómûre, legalábbis szilent kérdésben kenterbe vágja az új, közgazdászok által tervezett "csodákat". Mindenkinek ajánlom, hogy ugorjon be egy futómûveshez és egy jelképes összegért (akár konkrétan a munkásnak... :) ) cibálja meg a rázópadon a kerekeit. Ha lehetséges mennyetek le az aknába ti is és kérjétek ki az Úriember véleményét, hogy milyen állapotúak lehetnek a szilentjeitek, ha nem egyértelmû.

Remélem tudtam segíteni és nem hiába töltöttem el ennek a topic-nak az írásával is sok-sok órát ;)
Várom a kiegészítéseket, javításokat...
Ez után belemehetünk már konkrét típusokba is.

Ja és külföldi keresõ szó: "bushing"
Klubelnök

Merjünk nagyban gondolkodni!
"Before you say you can't do it, try it" / Sakichi Toyoda
"I always say, the way a man treats his car is how he treats himself." / Tarconi


:e9lb: AE92 Liftback GT-i (4AGE, Kouki)
:te71matyi: TE71 GT DOHC Coupe (2TG, Zenki)
Kép KE11 Sedan felújítását várva (2K, Kouki)
:kp60: KP60 Starlet versenyautó építés alatt (4AGE)

Kép

Avatar
Bardos6
Aktív fóruméletet élõ
Aktív fóruméletet élõ
Hozzászólások: 956
Csatlakozott: 2008 máj. 26, 11:55 pm
Tartózkodási hely: 17.ker

Hozzászólás Szerző: Bardos6 » 2012 jan. 06, 02:27 pm

Köszi Matyi! nekem is aktuális, innen már el lehet indulni keresgélni!
EE90 Hatchback XLi 1.3 2E-E
AE95 Sedan 4WD Gli 1.6 4A-FE
AE92 Liftback GT-i 1.6 4A-GE
MR2 AW11 GT 1.6 4A-GE
ST162 Coupe GT 2.0 3S-GE

Avatar
Frool
Fanatikus fórumozó
Fanatikus fórumozó
Hozzászólások: 1620
Csatlakozott: 2007 ápr. 18, 05:17 pm
Tartózkodási hely: Nagykáta, BP.IX., Pécel

Hozzászólás Szerző: Frool » 2012 jan. 06, 11:11 pm

Faragdgyad ki rúdbú Ferri! :lol:
CCH vezetőségi tag

Ajtóüvegen át figyelni a menetirányt
finoman adagolva gázt,ellenkormányt.
Szélvédõn keresztül nézni a tájat,
nincs szebb ami rám várhat!
Kilinccsel elõre!!!
AE86GT. 4AGE


Válasz küldése