Kuplung fõhenger folyásának orvoslása

Technikai okfejtések, hasznos tippek, leírások. Önállóan megvalósítható kisebb-nagyobb szervizelések és átalakítások.
Avatar
Pacsker
Site Admin
Site Admin
Hozzászólások: 23933
Csatlakozott: 2007 márc. 09, 06:44 pm
Autód gyártási éve: 1988
Autód típusa (és generációja): Corolla E9
Autód felszereltségi jelölése: GTi
Autód karosszéria variánsa: Liftback (5 ajtós)
Tartózkodási hely: Budapest
Kapcsolat:
Kuplung fõhenger folyásának orvoslása

Hozzászólás Szerző: Pacsker » 2009 okt. 26, 12:20 pm

Ewing írta:Üdv. mindenkinek!

Tünetek:
-kezdetben mintha kicsit könnyebb lenne benyomni a kuplungot
-idõvel egyre lentebb fog (mire megjött a tömítésgarnitúra már néhány millimétert is elég volt felengedni ahhoz, hogy teljesen fogjon)
-és ami a legidegesítõbb volt, hogy gyakorlatilag nincs csúsztatott kuplung, mert azonnal fog amint picit felengeded, (szûk helyre esélytelen volt beállni vagy ki onnan)
-mivel átengedte a tömítés az olajat, néhány másodperc után még nyomvatartott kupplungpedál mellett is elindult az autó!

Mindezt a tûzfalon levõ kupplungmunkahenger tömítésének tönkremenetele okozta.

A tömítést viszonylag könnyen ki tudtam cserélni (bár érdekes tornászmutatványokat kellett végrehajtani csere közben).

Nos a csere menete:
-Elõször is a légtelenítõcsavaron keresztül leengedtem az összes olajat a kupplung rendszerébõl
-Ezután lekötöttem a munkahengerrõl a nyomócsövet
-Majd a mûszerfal alatt levõ 2 db rögzítõanyát távolítottam el (az egyikhez elég a villáskulcs de a másik hozzáférhetetlen villáskulccsal, csak flexibilis fejû kulccsal sikerült leszedni (esetleg ha lebontottam volna a mûszerfalat, lehet hozzáférek villással is))
-A kuplungpedálból ki kell venni a rögzítõcsapszeget (csak egy sasszeg tartja), és le kell venni a munkahenger nyomótengelyérõl azt az alkatrészt amibe belemegy a rögzítõcsapszeg, mert ez nem fér át a tûzfalon levõ lyukon.
-Sajnos ez még nem elég mert a fékrásegítõ miatt nem lehet kivenni a munkahengert mert megakad benne. Csak 4 anya fogja ugyanúgy a mûszerfal alatt és nem kell teljesen kivenni csak annyira hátrabillenteni, hogy a munkahenger kivehetõ legyen. (mondjuk én még levettem a légszûrõházat is és a benzinszûrõt is, hogy jobban hozzáférjek)
-Mikor már kint van a munkahenger, mosás és a porvédõ kupak levétele után a munkahenger házában levõ seeger gyûrû eltávolításával szétjön az egész.
-Belûlrõl is alaposan kimostam majd beletettem az új tengelyt a tömítésekkel.
-Visszaszerelés fordított sorrendben
-Végül a rendszert fel kell tölteni fékfolyadékkal (DOT3 vagy DOT4), és légteleníteni (légtelenítéshez két ember kell).

Nekem az egész mûvelet kb. 3,5 órát vett igénybe. (Remélem követhetõ volt amit leírtam.)

A tömítés tönkremenetelét egyébként a munkahenger finoman megmunkált felületén levõ kis méretû zárvány okozta, ami lassan tönkrevágta a dugattyún levõ egyik tömítést. (fényképet csináltam róla de nem látszik a zárvány mert a furat végétõl kb. 40mm mélyen van). Ez a zárvány felsértette a munkahengerben levõ rugót is ami így enyhén korróziónak indult, úgyhogy ha nem a tömítés megy tönkre idõvel rugótörés miatt kellett volna cserélni az egészet mert az már összekarcolja a furatot is.
Mivel a munkahenger házát most nem cseréltem, nemsokára elõjön ugyanez a probléma de addigra szerzek gyári munkahengerházat is(zárvány nélkül).

Végül néhány kép az alkatrészekrõl:

A kiszerelt kupplungmunkahenger

Kép

A régi és az új tömítésszett a dugattyúval és a megtisztított kupplungmunkahenger ház

Kép

A zárvány sajna nem látszik a képen de a helyét és a méretét mutatja a piros folt

Kép
Klubelnök

Merjünk nagyban gondolkodni!
"Before you say you can't do it, try it" / Sakichi Toyoda
"I always say, the way a man treats his car is how he treats himself." / Tarconi


:e9lb: AE92 Liftback GT-i (4AGE, Kouki)
:te71matyi: TE71 GT DOHC Coupe (2TG, Zenki)
Kép KE11 Sedan felújítását várva (2K, Kouki)
:kp60: KP60 Starlet versenyautó építés alatt (4AGE)

Kép

Avatar
Sancy
Fanatikus fórumozó
Fanatikus fórumozó
Hozzászólások: 2934
Csatlakozott: 2010 márc. 09, 08:30 pm
Tartózkodási hely: Pécel

Hozzászólás Szerző: Sancy » 2010 nov. 02, 04:16 pm

Csöpögött az olaj a kuplung fõhengerembõl (E9 GT-i)... nem javító készletet vettem, hanem beszereltem helyette egy E10-es kuplungfõhengerét, ez már kicsit korszerûbb. Nem kis meló volt, ki kellett szerelni elsõsorban a régit...
Ahhoz hogy kiszereljem le kellett bontanom a: kuplungpedált, munkahengert, fékpedált, fékszervo dobot, üzemanyag szellõztetõt, üzemanyag szûrõt, légszûrõ házat. Nekem viszonylag könnyû volt, mert nem volt fent a váltó és hozzáfértem mindenhez.
E11 G6 TTE Facelift 1.6 VVTI
E12 TS TTE Facelift 1.8 VVTL-i

E11 TS Facelift 1.8 VVTL-i pálya autó építes folyamatban

Bandagoose
Aktív fóruméletet élõ
Aktív fóruméletet élõ
Hozzászólások: 576
Csatlakozott: 2010 máj. 22, 09:52 pm
Tartózkodási hely: Heves megye

Hozzászólás Szerző: Bandagoose » 2010 nov. 02, 09:59 pm

Nem tudom milyen zárványról volt szó, talán rozsdásodás?

Mert ilyen esetben nem célszerû felújítgatni a hengert, ezek felülete tükrösítve van, és hamarosan be fog állni újra a probléma.

Van bontottan kuplung fõ- és munkahengerem, ha esetleg valakit érdekelne.

Amúgy anno off autómhoz nem volt különösebben drága az új, nem tudom ezekhez a típusokhoz mennyi lehet...
Corolla E11 G6 HB 4E-FE

zutyuf
Újonc
Újonc
Hozzászólások: 7
Csatlakozott: 2011 jan. 30, 06:16 pm
Re: Kuplung fõhenger folyásának orvoslása

Hozzászólás Szerző: zutyuf » 2011 jan. 30, 07:10 pm

Hello
Látom kuplungfõhenger karmantyút cseréltél. Nekem is hasonló gondom van corolla 2006 1,4 d4d kombi, 2006-os, 133000 km.
Kicsit felengedem kuplungot, már indul is az autó(kb 3-4 cm-t). Elég zavaró. Én is karmantyúkra gondolok, hogy azt kell cserélni elõbb v utóbb.
Mi is ennek a hivatalos neve? kuplung fõmunkahenger karmantyú? Megkérdezhetem mennyibe kerül egy ilyen alkatrész? Csak, hogy kb mire számítsak?
Egyébként, most így hirtelen arra gondoltam, hogy ezt úgy lehet letesztelni, h egyesbe kapcsolok és nyomva tartom a kuplungot, ha átereszt a karmantyú, akkor elvileg egy idõ után zár a kuplungszerkezet és el kell, hogy induljon az autó kinyomott kuplungal is. Elvileg persze. Csak bírja szuflával a kinyomócsapágy. Ha az is valami eu-s szutyok, akkor azt is vehetek bele. Bár szerintem ez a mûvelet nem tarthat tovább egy-két percnél, bár nincs benne tapasztalatom. Ezt csak a józan karosszériás eszem szerint gondolom. Szerinted??


Válasz küldése