Az ALVÁZSZÁM nem titok - kötelezõ olvasmány mindenkinek!
- szullosz
- Aktív fóruméletet élõ
- Hozzászólások: 738
- Csatlakozott: 2008 aug. 07, 10:42 pm
- Tartózkodási hely: Budapest, IV.
Az ALVÁZSZÁM nem titok - kötelezõ olvasmány mindenkinek!
ELÕSZÓ
---------
A tõlem megszokott arogáns és bunkó, de fõleg okoskodó stílusban publikálom következõ kisregényem...
A cím nem teljesen fedi a valóságot, mert nem csak az alvázszámról, hanem inkább a Jármûazonosító táblán szereplõ adatokról lesz szó. Pacskerrel már többször beszéltem errõl a témáról...
A fórumot olvasgatva többször találkozom teljesen "beteg" kérdésekkel, hozzászólásokkal amik megválaszolása az autó pontos ismerete hiányában lehetetlen. Az alvázszám sokat segít, de azért az sem minden!
Persze itt nem kell mindenkinek tudnia mindent! Azért nem árt, ha tisztában vagyunk az autónkkal.
Hogy mire gondolok:
A '99-es 1.6-os Corolla, meghajtószíja (nem ék, inkább hosszbordás) függ attól, hogy a motor 4A vagy 3ZZ, hogy kormányrásegítõ van-e, hogy japán vagy angol gyártás, hogy klíma van-e és hogy az gyári vagy "dealer opció"...
Esetleg külsõ tükör??? Fényezett vagy fekete, elektromos vagy manuális, fûthetõ vagy nem...
Netán fékbetét: hol gyártották, hátul dob- vagy tárcsafék van, ABS/VSC/TRC van-e...
És még sorolhatnám!
Azért csüggedni nem kell, mert a TOYOTA - mint mindent - ezt is tökéletesen megoldotta!
Nem ígérem, hogy a teljesség igénye nélkül összefoglalt írásom után mindenki autó/alkatrész-specialista lesz, de talán könnyebben boldogul.
Szabber
---------
A tõlem megszokott arogáns és bunkó, de fõleg okoskodó stílusban publikálom következõ kisregényem...
A cím nem teljesen fedi a valóságot, mert nem csak az alvázszámról, hanem inkább a Jármûazonosító táblán szereplõ adatokról lesz szó. Pacskerrel már többször beszéltem errõl a témáról...
A fórumot olvasgatva többször találkozom teljesen "beteg" kérdésekkel, hozzászólásokkal amik megválaszolása az autó pontos ismerete hiányában lehetetlen. Az alvázszám sokat segít, de azért az sem minden!
Persze itt nem kell mindenkinek tudnia mindent! Azért nem árt, ha tisztában vagyunk az autónkkal.
Hogy mire gondolok:
A '99-es 1.6-os Corolla, meghajtószíja (nem ék, inkább hosszbordás) függ attól, hogy a motor 4A vagy 3ZZ, hogy kormányrásegítõ van-e, hogy japán vagy angol gyártás, hogy klíma van-e és hogy az gyári vagy "dealer opció"...
Esetleg külsõ tükör??? Fényezett vagy fekete, elektromos vagy manuális, fûthetõ vagy nem...
Netán fékbetét: hol gyártották, hátul dob- vagy tárcsafék van, ABS/VSC/TRC van-e...
És még sorolhatnám!
BETEG!!! Így nem...korollka írta: Sziasztok!
1.6-os '99-es Corollámhoz keresek ékszíjat? Tudtok segíteni?
Azért csüggedni nem kell, mert a TOYOTA - mint mindent - ezt is tökéletesen megoldotta!
Nem ígérem, hogy a teljesség igénye nélkül összefoglalt írásom után mindenki autó/alkatrész-specialista lesz, de talán könnyebben boldogul.
Szabber
- szullosz
- Aktív fóruméletet élõ
- Hozzászólások: 738
- Csatlakozott: 2008 aug. 07, 10:42 pm
- Tartózkodási hely: Budapest, IV.
BEVEZETÉS
--------------
A szabványos alvázszám:
A jármûvek nemzetközileg egységes alvázszámozási rendszerét 1980-ban vezették be. Ez a ma 17 karakterbõl álló sorozat egyértelmûen meghatározza az adott jármû összes gyártáskori paraméterét. Korábban minden gyártó egyedileg számozta jármûveit. Ez az autószervizeknek és a hatóságoknak sem könnyítette a munkáját; hiszen azonos számokat kaphatott több, teljesen eltérõ gyártó jármûve is.
A felépítése:
Jelenleg két szabvány szerint készülnek ilyen kódok. Az EU-ban az ISO 3779 szerint; míg Észak-Amerikában egy ezzel kompatibilis rendszer alapján.
Ahol:
WMI: gyártó azonosító
VDS: jármû leíró rész
VIS : sorszám
(forrás: Wikipédia, http://hu.wikipedia.org/wiki/Alv%C3%A1zsz%C3%A1m)
Gyártó egyedi és üzem azonosítója (csak a TOYOTA):
JTx - alap, szent és sérthetetlen
NMx - Törökország
VNx - Franciaország
SBx - Anglia
AHx - Észak Afrika
4Tx - Észak Amerika
Mxx - Indonézia, India...
Lxx - Kina
(Még nagyon sok Toyota gyártó üzem van a Földön: Ázsia, Dél-Amerika, Ausztrália...)
A régebbi modelleknél az alvázszámból nagyon szépen látszott a modell illetve a motor típusa, manapság a több féle és nagyobb volumenû gyártás miatt nehezebb átlátni a kódot...
Szabber
--------------
A szabványos alvázszám:
A jármûvek nemzetközileg egységes alvázszámozási rendszerét 1980-ban vezették be. Ez a ma 17 karakterbõl álló sorozat egyértelmûen meghatározza az adott jármû összes gyártáskori paraméterét. Korábban minden gyártó egyedileg számozta jármûveit. Ez az autószervizeknek és a hatóságoknak sem könnyítette a munkáját; hiszen azonos számokat kaphatott több, teljesen eltérõ gyártó jármûve is.
A felépítése:
Jelenleg két szabvány szerint készülnek ilyen kódok. Az EU-ban az ISO 3779 szerint; míg Észak-Amerikában egy ezzel kompatibilis rendszer alapján.
Ahol:
WMI: gyártó azonosító
VDS: jármû leíró rész
VIS : sorszám
(forrás: Wikipédia, http://hu.wikipedia.org/wiki/Alv%C3%A1zsz%C3%A1m)
Gyártó egyedi és üzem azonosítója (csak a TOYOTA):
JTx - alap, szent és sérthetetlen
NMx - Törökország
VNx - Franciaország
SBx - Anglia
AHx - Észak Afrika
4Tx - Észak Amerika
Mxx - Indonézia, India...
Lxx - Kina
(Még nagyon sok Toyota gyártó üzem van a Földön: Ázsia, Dél-Amerika, Ausztrália...)
A régebbi modelleknél az alvázszámból nagyon szépen látszott a modell illetve a motor típusa, manapság a több féle és nagyobb volumenû gyártás miatt nehezebb átlátni a kódot...
Szabber
- szullosz
- Aktív fóruméletet élõ
- Hozzászólások: 738
- Csatlakozott: 2008 aug. 07, 10:42 pm
- Tartózkodási hely: Budapest, IV.
A szépséges TOYOTA
--------------------------
Minden Toyota-ban található egy azonosító tábla. Lehet fémtábla a motortérben, a vezetõfülkében vagy matrica az utastérben, "B" oszlopon illetve alvázszámmatrica több helyen az autóban.
Ez szinte minden adatot tartalmaz az autóról:
(Toyota Power az alany)
FONTOS!
Az kódolt adatok értelmezése mindig adott modellre érvényes. A lehetséges variációknak nem a képzeletünk, hanem a gyár szab határt!
Beszéljünk róla egy kicsit
-------------------------------
Alvázszám:
Példánkban látszik, japán gyártású alváz, az "1" -es gyártóüzemben készült, Corolla (E10), "A"-s motorral, 5 ajtós és ez a 123.456 autó az adott gyártósoron az adott modellbõl. Ezt mind a VDS tartalmazza:
A VIS tartalmazza, hogy mikor készült az autó a "Gyártási alvázszám refeerencia lista" alapján. (EPC is ebbõl tud mindent...)
Modellkód:
Minden Toyota-nak van modell kódja általában 2* 5 vagy 6 karakterbõl áll. A legvégén lehet még egy "Verzió toldalék". Pl. teherautóknál (Dyna) [3] üres karosszéria vagy [0] felépítménnyel. A gyártásidõn kívûl szinte mindent tartalmaz. Nálunk jellemzõen a következõ:
*****L-*****W. Kicsit késõbb megtudjátok miért...
A gyönyörû modellkód! Nézzük, hogyan épül fel...
A lehetséges - és Magyarországon forgalmazható - variációk megtalálhatók a Közlekedési Fõfelügyelet által kiadott Típusbizonyítványban!
Mivel a fórumozók jelentõs része E9 tulajdonos egy kis csemege nekik:
Látjuk, hogy a modellkód és a VIS ismeretében egészen pontos információk kaphatunk az autónkról.
Vannak információk, amikrõl még nem beszéltünk, de az Azonosítótáblán szerepelnek. Mik ezek?
Karosszéria színkód (C):
A neve mindent elárul. Az összes fényezett alkatrész színét mutatja meg. Van, hogy az EPC enged színkódra rendelni. A példánkban: 3E5 - super red
(Mikor kicsit megbüntettem a Corolla-m, az eleje javítva, fényezve lett. Az egyik sárvédõrõl hiányzott egy díszléc és színrefújva rendeltem. Nem mondjátok meg melyik az... )
Ha szeretnétek rendelni javítóstiftet (lakkal együtt) ~3e pénz, a következõ cikkszámot használjátok:
PZ448-W***0-09, ahol az *** a karosszéria színkód.
Kárpitkód (TR):
A belsõ kárpitozást, szövet mintázatát mutatja meg. Illik tudni, mikor rendelünk pl.: egy napellenzõt. Lehet fekete, sötét szürke, kék, bézs stb.
Jellemzõen az ilyen alkatrészek cikkszáma az utolsó két kiegészítõ karakterben tér el.
Pl.: napellenzõ
74320-1A041-B0 szürke
74320-1A041-J0 kék
Szabber
--------------------------
Minden Toyota-ban található egy azonosító tábla. Lehet fémtábla a motortérben, a vezetõfülkében vagy matrica az utastérben, "B" oszlopon illetve alvázszámmatrica több helyen az autóban.
Ez szinte minden adatot tartalmaz az autóról:
(Toyota Power az alany)
FONTOS!
Az kódolt adatok értelmezése mindig adott modellre érvényes. A lehetséges variációknak nem a képzeletünk, hanem a gyár szab határt!
Beszéljünk róla egy kicsit
-------------------------------
Alvázszám:
Példánkban látszik, japán gyártású alváz, az "1" -es gyártóüzemben készült, Corolla (E10), "A"-s motorral, 5 ajtós és ez a 123.456 autó az adott gyártósoron az adott modellbõl. Ezt mind a VDS tartalmazza:
A VIS tartalmazza, hogy mikor készült az autó a "Gyártási alvázszám refeerencia lista" alapján. (EPC is ebbõl tud mindent...)
Modellkód:
Minden Toyota-nak van modell kódja általában 2* 5 vagy 6 karakterbõl áll. A legvégén lehet még egy "Verzió toldalék". Pl. teherautóknál (Dyna) [3] üres karosszéria vagy [0] felépítménnyel. A gyártásidõn kívûl szinte mindent tartalmaz. Nálunk jellemzõen a következõ:
*****L-*****W. Kicsit késõbb megtudjátok miért...
A gyönyörû modellkód! Nézzük, hogyan épül fel...
A lehetséges - és Magyarországon forgalmazható - variációk megtalálhatók a Közlekedési Fõfelügyelet által kiadott Típusbizonyítványban!
Mivel a fórumozók jelentõs része E9 tulajdonos egy kis csemege nekik:
Természetesen a fentiek alapján az összes TOYOTA modell kódolható, fantasztikus!korollka írta: HÁZI FELADAT:
Mindenki legjobb tudása szerint állítsa össze saját autója modellkódját és ellenõrizze!
Látjuk, hogy a modellkód és a VIS ismeretében egészen pontos információk kaphatunk az autónkról.
Vannak információk, amikrõl még nem beszéltünk, de az Azonosítótáblán szerepelnek. Mik ezek?
Karosszéria színkód (C):
A neve mindent elárul. Az összes fényezett alkatrész színét mutatja meg. Van, hogy az EPC enged színkódra rendelni. A példánkban: 3E5 - super red
(Mikor kicsit megbüntettem a Corolla-m, az eleje javítva, fényezve lett. Az egyik sárvédõrõl hiányzott egy díszléc és színrefújva rendeltem. Nem mondjátok meg melyik az... )
Ha szeretnétek rendelni javítóstiftet (lakkal együtt) ~3e pénz, a következõ cikkszámot használjátok:
PZ448-W***0-09, ahol az *** a karosszéria színkód.
Kárpitkód (TR):
A belsõ kárpitozást, szövet mintázatát mutatja meg. Illik tudni, mikor rendelünk pl.: egy napellenzõt. Lehet fekete, sötét szürke, kék, bézs stb.
Jellemzõen az ilyen alkatrészek cikkszáma az utolsó két kiegészítõ karakterben tér el.
Pl.: napellenzõ
74320-1A041-B0 szürke
74320-1A041-J0 kék
Szabber
-
- Újonc
- Hozzászólások: 1
- Csatlakozott: 2013 jún. 12, 08:42 am
- médzsör
- Gyakori látogató
- Hozzászólások: 161
- Csatlakozott: 2007 máj. 13, 07:20 pm
- Autód gyártási éve: 2015
- Autód típusa (és generációja): Corolla E18
- Autód felszereltségi jelölése: Active
- Autód karosszéria variánsa: Sedan (4 ajtós)
- Tartózkodási hely: RAVAZD
Re: Az ALVÁZSZÁM nem titok - kötelezõ olvasmány mindenkinek!
Van esetleg ilyen infó Lexusra vonatkozólag is? A Toyotáé sajna nem működik rá!!
- Lackó
- Fanatikus fórumozó
- Hozzászólások: 3459
- Csatlakozott: 2008 júl. 17, 05:02 pm
- Autód gyártási éve: 2017
- Autód típusa (és generációja): Egyéb Toyota
- Autód felszereltségi jelölése: Egyéb
- Autód karosszéria variánsa: Crossover
Re: Az ALVÁZSZÁM nem titok - kötelezõ olvasmány mindenkinek!
Hát...Gyula, ezt a topicot jól szét OFF-olták.
- Zolee11
- Gyakori látogató
- Hozzászólások: 241
- Csatlakozott: 2013 aug. 13, 01:10 pm
- Autód gyártási éve: 2001
- Autód típusa (és generációja): Corolla E11
- Autód felszereltségi jelölése: Terra
- Autód karosszéria variánsa: Sedan (4 ajtós)
- Tartózkodási hely: Maglód
Re: Az ALVÁZSZÁM nem titok - kötelezõ olvasmány mindenkinek!
De dulván ám. Viszont ismét előre került a listában. Az ilyen jellegű írásoknak a weblapon lenne a helye a cikkek között, csak be kéne röffenteni már azt az oldalt.Lackó írta:Hát...Gyula, ezt a topicot jól szét OFF-olták.
'01 Toyota Corolla Sedan 1,4 Linea Terra ('12-)
- Pacsker
- Site Admin
- Hozzászólások: 23931
- Csatlakozott: 2007 márc. 09, 06:44 pm
- Autód gyártási éve: 1988
- Autód típusa (és generációja): Corolla E9
- Autód felszereltségi jelölése: GTi
- Autód karosszéria variánsa: Liftback (5 ajtós)
- Tartózkodási hely: Budapest
- Kapcsolat:
Re: Az ALVÁZSZÁM nem titok - kötelezõ olvasmány mindenkinek!
Értettem
Klubelnök
Merjünk nagyban gondolkodni!
"Before you say you can't do it, try it" / Sakichi Toyoda
"I always say, the way a man treats his car is how he treats himself." / Tarconi
AE92 Liftback GT-i (4AGE, Kouki)
TE71 GT DOHC Coupe (2TG, Zenki)
KE11 Sedan felújítását várva (2K, Kouki)
KP60 Starlet versenyautó építés alatt (4AGE)
Merjünk nagyban gondolkodni!
"Before you say you can't do it, try it" / Sakichi Toyoda
"I always say, the way a man treats his car is how he treats himself." / Tarconi
AE92 Liftback GT-i (4AGE, Kouki)
TE71 GT DOHC Coupe (2TG, Zenki)
KE11 Sedan felújítását várva (2K, Kouki)
KP60 Starlet versenyautó építés alatt (4AGE)
- Pacsker
- Site Admin
- Hozzászólások: 23931
- Csatlakozott: 2007 márc. 09, 06:44 pm
- Autód gyártási éve: 1988
- Autód típusa (és generációja): Corolla E9
- Autód felszereltségi jelölése: GTi
- Autód karosszéria variánsa: Liftback (5 ajtós)
- Tartózkodási hely: Budapest
- Kapcsolat:
Re: Az ALVÁZSZÁM nem titok - kötelezõ olvasmány mindenkinek!
Tudom vétek, amit teszek, hisz Szabi most is gépeli a topic folytatását, de gondoltam megosztok veletek egy kis kiegészítést.
Gépjármű TÖMEGEK
Mint tudjuk a forgalmi engedélyekben sokszor hatalmas butaságok szerepelnek, legyen szó teljesítményről, felszereltségről, ajtók/szállítható személyek számáról, vagy éppen a tömegekről.
Főleg régebben egy dologra próbáltak nagyon odafigyelni: - Jó legyen a motor és alvázszám és az autó típusa.
Ha ez megvolt, akkor túl nagy problémát nem okozott a továbbiakban, ha 1-2 paraméter "el lett írva", így hol figyelmetlenségből, hol hozzá nem értésből, hol információ hiányából adódóan (-régen honosított autóknál) elő is fordultak ezek az eltérések.
Gondolom teljesen véletlenül volt, aki jobban járt annó a súlyadóból, vagy mostanában a teljesítmény adóból kalkulált befizetéseknél. Szerencsés emberek ...
Végül így kerekedtek gyönyörű forgalmi engedélyek... Nekem így volt 5 ajtós kombi (VAN) a TE71 Coupe-m és így lett 137 lovas GT-im még ha csak szeretnék is olyan erőset...
Okmányiroda és módosítandó rublika függő, de lehet ezeket az elírásokat javíttatni. Nyilván bemondásra nem, tehát vagy műszaki adatlapra feltűntetve, vagy okmányirodában kikeresve vagy igazolással bizonyítva lehet indítani az eljárást, aminek minden esetben velejárója egy új forgalmi+törzskönyv páros kiállítás. Készüljünk fel, hogy saját zsebből kell finanszírozni (12000Ft, -érdemes autó átíráshoz, forgalmi beteléshez igazítai), de találkoztam már olyannal is, hogyha bizonyítva volt, hogy az okmányiroda/más hatóság tévedett, akkor állták ők a költségét.
Javasolt márkaképviselettől szerzett igazolással érkezni, hisz ha okmányirodában vagy műszaki vizsgánál kell keresgélni a BM / NKH nyilvántartásban, ott is vannak szép számmal totális értelmetlenségek. (pl: Toyota Corolla GTD, GTL és társai...) Ezek nagyon hasonlóak a mostani használtautó.hu-s feltöltési rendszerhez, így ha kiválasztjuk a típust - és a nevébe már szereplő felszereltséget - , akkor kitölti az összes autóra vonatkozó adatot. Így megint téves lehet 1-1 paraméter.
Ahogy telt az idő, egyre több hazai márkaképviselet lett, akik új és behozott autók forgalomba helyezésénél egyre pontosabb adatokat szolgáltattak, ezért az újabb autóknál kisebb a katyvasz. (DE VAN!)
A tömegeket illetően két kérdés is felmerült bennem, így gondoltam utánajárok.
- KP60 Starlet forgalmi szerint 697kg. Csak kíváncsiságból valójában mennyi lehet?
- 2005-ös, benzines, szélesített RAV4 mekkora önsúlyú lehet? Vontatás miatt volt rá szükségem.
A fentiek miatt a forgalmi engedély számomra hiteltelen a régi autóknál. Azonban RAV4 önsúlyára is 1270kg volt írva, ami barátok közt szólva is lehetetlen kategória... (batár nagy szélesített doboz, 235-ös kerekekkel, 5 nagy alufelnivel, összkerékhajtással... röhej)
Első gondolatom az autó adattáblája volt, amit Szullosz gyönyörűen vázolt, hátha ebből ténylegesen megtudható, hisz mégiscsak az adott motorizáltságú és felszereltségű autóra vonatkozik, nem pedig egy általános valami.
Íme a Starleté:
Rögtön 4 nagy, szembetűnő tömeg.
Nagy volt a fejvakarás és telefonálgatás, de senki nem tudta a biztosat, csak tippelni tudtunk.
Végül felhívtam a TCE-t és meglett a megfejtés.
1140kg - Műszakilag megengedett legnagyobb össztömeg
1840kg - Szerelvény megengedett legnagyobb össztömege (vontatmány + maga)
1- 555kg - Első tengely megengedett legnagyobb tengelyterhelése
2- 640kg - Hátsó tengely megengedett legnagyobb tengelyterhelése
Ebből ugye pluszban kiderülhet nekünk, hogy 700kg-t vontathat összesen (vagy többet, ha nincs tele a vonó jármű), azonban az Önsúlyt még mindig nem tudjuk.
Második ötletként típusbizonyítványokat / homológ lapokat kezdtem el keresni a neten.
Starletet majd írom, ha meglesz, RAV4 miatt felhívtam a Toyota Central Europe-ot.
Megkerestük a RAV4-et a modellkódja alapján és az alábbi szerepelt rajta:
Műszakilag megengedett össztömeg - 1825kg
Szerelvény megengedett össztömege - 3190kg
Azt mondta az úr, hogy a megengedett össztömeg nem a megengedett legnagyobb össztömeg (de akkor miért megengedet?? ) és az 1825kg feltöltött folyadékokkal és sofőrrel számolandó. Ha a sofőrt (szabvány 75kg) levonjuk, akkor meglesz a jármű Önsúlya, azaz 1750kg.
Nyilván sokkal közelebb áll a valósághoz, mint az 1270 , de ezt a megfogalmazást még sosem hallottam ÉS a forgalmiban 1825kg szerepel megengedett legnagyobb össztömegként...
Magyarul totál káosz az egész. Meg kell néznem a a RAV4 típustábláját és a forgalmiját. Ha ezek megvannak, írom a fejleményeket.
Érdekesség..
Ha Magyar üzembe helyezésű a Toyotánk, akkor a TCE ingyen ad egy igazolást a típusbizonyítványból kinézett korrekt adatokról, amivel lehet módosítani a nyilvántartásban, forgalmiban és törzskönyvben szereplő butaságokat.
Ha külföldről behozott, akkor 16000Ft + ÁFA.
Valakinek ötlete, hogy (mérlegelésen kívül) honnan lehetne megtudni az autónk hivatalos Önsúlyát?
HÁNY KÍLÓÓ AZ AÚTÓÓM?
(sokan meglepődnétek, hogy egy E9 is mennyi..)
Gépjármű TÖMEGEK
Mint tudjuk a forgalmi engedélyekben sokszor hatalmas butaságok szerepelnek, legyen szó teljesítményről, felszereltségről, ajtók/szállítható személyek számáról, vagy éppen a tömegekről.
Főleg régebben egy dologra próbáltak nagyon odafigyelni: - Jó legyen a motor és alvázszám és az autó típusa.
Ha ez megvolt, akkor túl nagy problémát nem okozott a továbbiakban, ha 1-2 paraméter "el lett írva", így hol figyelmetlenségből, hol hozzá nem értésből, hol információ hiányából adódóan (-régen honosított autóknál) elő is fordultak ezek az eltérések.
Gondolom teljesen véletlenül volt, aki jobban járt annó a súlyadóból, vagy mostanában a teljesítmény adóból kalkulált befizetéseknél. Szerencsés emberek ...
Végül így kerekedtek gyönyörű forgalmi engedélyek... Nekem így volt 5 ajtós kombi (VAN) a TE71 Coupe-m és így lett 137 lovas GT-im még ha csak szeretnék is olyan erőset...
Okmányiroda és módosítandó rublika függő, de lehet ezeket az elírásokat javíttatni. Nyilván bemondásra nem, tehát vagy műszaki adatlapra feltűntetve, vagy okmányirodában kikeresve vagy igazolással bizonyítva lehet indítani az eljárást, aminek minden esetben velejárója egy új forgalmi+törzskönyv páros kiállítás. Készüljünk fel, hogy saját zsebből kell finanszírozni (12000Ft, -érdemes autó átíráshoz, forgalmi beteléshez igazítai), de találkoztam már olyannal is, hogyha bizonyítva volt, hogy az okmányiroda/más hatóság tévedett, akkor állták ők a költségét.
Javasolt márkaképviselettől szerzett igazolással érkezni, hisz ha okmányirodában vagy műszaki vizsgánál kell keresgélni a BM / NKH nyilvántartásban, ott is vannak szép számmal totális értelmetlenségek. (pl: Toyota Corolla GTD, GTL és társai...) Ezek nagyon hasonlóak a mostani használtautó.hu-s feltöltési rendszerhez, így ha kiválasztjuk a típust - és a nevébe már szereplő felszereltséget - , akkor kitölti az összes autóra vonatkozó adatot. Így megint téves lehet 1-1 paraméter.
Ahogy telt az idő, egyre több hazai márkaképviselet lett, akik új és behozott autók forgalomba helyezésénél egyre pontosabb adatokat szolgáltattak, ezért az újabb autóknál kisebb a katyvasz. (DE VAN!)
A tömegeket illetően két kérdés is felmerült bennem, így gondoltam utánajárok.
- KP60 Starlet forgalmi szerint 697kg. Csak kíváncsiságból valójában mennyi lehet?
- 2005-ös, benzines, szélesített RAV4 mekkora önsúlyú lehet? Vontatás miatt volt rá szükségem.
A fentiek miatt a forgalmi engedély számomra hiteltelen a régi autóknál. Azonban RAV4 önsúlyára is 1270kg volt írva, ami barátok közt szólva is lehetetlen kategória... (batár nagy szélesített doboz, 235-ös kerekekkel, 5 nagy alufelnivel, összkerékhajtással... röhej)
Első gondolatom az autó adattáblája volt, amit Szullosz gyönyörűen vázolt, hátha ebből ténylegesen megtudható, hisz mégiscsak az adott motorizáltságú és felszereltségű autóra vonatkozik, nem pedig egy általános valami.
Íme a Starleté:
Rögtön 4 nagy, szembetűnő tömeg.
Nagy volt a fejvakarás és telefonálgatás, de senki nem tudta a biztosat, csak tippelni tudtunk.
Végül felhívtam a TCE-t és meglett a megfejtés.
1140kg - Műszakilag megengedett legnagyobb össztömeg
1840kg - Szerelvény megengedett legnagyobb össztömege (vontatmány + maga)
1- 555kg - Első tengely megengedett legnagyobb tengelyterhelése
2- 640kg - Hátsó tengely megengedett legnagyobb tengelyterhelése
Ebből ugye pluszban kiderülhet nekünk, hogy 700kg-t vontathat összesen (vagy többet, ha nincs tele a vonó jármű), azonban az Önsúlyt még mindig nem tudjuk.
Második ötletként típusbizonyítványokat / homológ lapokat kezdtem el keresni a neten.
Starletet majd írom, ha meglesz, RAV4 miatt felhívtam a Toyota Central Europe-ot.
Megkerestük a RAV4-et a modellkódja alapján és az alábbi szerepelt rajta:
Műszakilag megengedett össztömeg - 1825kg
Szerelvény megengedett össztömege - 3190kg
Azt mondta az úr, hogy a megengedett össztömeg nem a megengedett legnagyobb össztömeg (de akkor miért megengedet?? ) és az 1825kg feltöltött folyadékokkal és sofőrrel számolandó. Ha a sofőrt (szabvány 75kg) levonjuk, akkor meglesz a jármű Önsúlya, azaz 1750kg.
Nyilván sokkal közelebb áll a valósághoz, mint az 1270 , de ezt a megfogalmazást még sosem hallottam ÉS a forgalmiban 1825kg szerepel megengedett legnagyobb össztömegként...
Magyarul totál káosz az egész. Meg kell néznem a a RAV4 típustábláját és a forgalmiját. Ha ezek megvannak, írom a fejleményeket.
Érdekesség..
Ha Magyar üzembe helyezésű a Toyotánk, akkor a TCE ingyen ad egy igazolást a típusbizonyítványból kinézett korrekt adatokról, amivel lehet módosítani a nyilvántartásban, forgalmiban és törzskönyvben szereplő butaságokat.
Ha külföldről behozott, akkor 16000Ft + ÁFA.
Valakinek ötlete, hogy (mérlegelésen kívül) honnan lehetne megtudni az autónk hivatalos Önsúlyát?
HÁNY KÍLÓÓ AZ AÚTÓÓM?
(sokan meglepődnétek, hogy egy E9 is mennyi..)
Klubelnök
Merjünk nagyban gondolkodni!
"Before you say you can't do it, try it" / Sakichi Toyoda
"I always say, the way a man treats his car is how he treats himself." / Tarconi
AE92 Liftback GT-i (4AGE, Kouki)
TE71 GT DOHC Coupe (2TG, Zenki)
KE11 Sedan felújítását várva (2K, Kouki)
KP60 Starlet versenyautó építés alatt (4AGE)
Merjünk nagyban gondolkodni!
"Before you say you can't do it, try it" / Sakichi Toyoda
"I always say, the way a man treats his car is how he treats himself." / Tarconi
AE92 Liftback GT-i (4AGE, Kouki)
TE71 GT DOHC Coupe (2TG, Zenki)
KE11 Sedan felújítását várva (2K, Kouki)
KP60 Starlet versenyautó építés alatt (4AGE)
-
- Aktív fóruméletet élõ
- Hozzászólások: 713
- Csatlakozott: 2011 jan. 30, 07:08 pm
- Autód gyártási éve: 1989
- Autód típusa (és generációja): Corolla E9
- Autód felszereltségi jelölése: GTi
- Autód karosszéria variánsa: Liftback (5 ajtós)
- Tartózkodási hely: Tápiószecsõ
Re: Az ALVÁZSZÁM nem titok - kötelezõ olvasmány mindenkinek!
Az E9 Gt-im forgalmi szerint 945 Kg.
E10/liftback 1.3 4efe
AE92/liftback GTI 1.6 4age
Hajts lassan és gyönyörködj a tájban, vagy nyomjad neki és épülj bele.
AE92/liftback GTI 1.6 4age
Hajts lassan és gyönyörködj a tájban, vagy nyomjad neki és épülj bele.
- Pacsker
- Site Admin
- Hozzászólások: 23931
- Csatlakozott: 2007 márc. 09, 06:44 pm
- Autód gyártási éve: 1988
- Autód típusa (és generációja): Corolla E9
- Autód felszereltségi jelölése: GTi
- Autód karosszéria variánsa: Liftback (5 ajtós)
- Tartózkodási hely: Budapest
- Kapcsolat:
Re: Az ALVÁZSZÁM nem titok - kötelezõ olvasmány mindenkinek!
RAV4
A forgalmi:
„G”- saját tömeg;
„F.1”- együttes tömeg;
„O”- vontatási adatok (O.1 fékezett; O.2 fékezetlen);
A plakett:
Tehát típusbizonyítvány szerint:
Alkalmazott által számolt "Saját tömeg" - 1750kg
Műszakilag megengedett össztömeg - 1825kg
Szerelvény megengedett össztömege - 3190kg
Forgalmija szerint:
Saját tömeg - 1270kg
Együttes tömeg - 1825kg
Fékezett futóval szerelvény össztömeg - 3325kg
Plakett szerint:
Műszakilag megengedett össztömeg - 1825kg
Szerelvény össztömeg - 3325kg
Használtautó.hu szerint (ugyanilyen szélesített, kouki, 5 ajtós, 2.0 benzines, összkerekes, manuál váltós, SOL..):
Saját tömeg: 1250kg, 1275kg (általában nem szélesített), 1305kg, 1310kg (ez lehet a "valós"?), 1365kg, 1530kg
Össztömeg: 1825kg, 1690kg, 2070kg
A két utolsó adat egy páros (ez szerintem lehetne reális..). A hirdetésben automaták, de ki lehet választani nem automatára is.
http://www.hasznaltauto.hu/auto/toyota/ ... ta-6264059
http://www.hasznaltauto.hu/auto/toyota/ ... ta-8873638
Megintcsak a lusta vagyok kitölteni a hirdetést, használtautóban előre programozott (mennyire hitelesekkel?) rakom föl...
Szuper a katyvasz.
Frool ír a Toyotának és kikér pár adatot. Remélem írnak egy saját tömeget is, ami hivatalos lesz és racionálisabb, mint az 1270.
Szumma szummárum.
Ha vesztek autót és netán számít a vontathatóság, akkor AZ ALVÁZSZÁM NEM TITOK kifejezés lebegjen a szemetek előtt.
A fenti példából kiindulva a forgalmiban szerepelhet bármi baromság, ami igencsak kedvezőtlen lehet a jövőre nézve, ha a "B" kategóriás vontatási szabályokat vesszük figyelembe, így az autó azonosító adattáblájára vessünk egy pillantást és egyeztessük a forgalmiban szereplő adatokkal. Ha hibás, járjunk utána, hogy átírásnál korrigálható-e.
A forgalmi:
„G”- saját tömeg;
„F.1”- együttes tömeg;
„O”- vontatási adatok (O.1 fékezett; O.2 fékezetlen);
A plakett:
Tehát típusbizonyítvány szerint:
Alkalmazott által számolt "Saját tömeg" - 1750kg
Műszakilag megengedett össztömeg - 1825kg
Szerelvény megengedett össztömege - 3190kg
Forgalmija szerint:
Saját tömeg - 1270kg
Együttes tömeg - 1825kg
Fékezett futóval szerelvény össztömeg - 3325kg
Plakett szerint:
Műszakilag megengedett össztömeg - 1825kg
Szerelvény össztömeg - 3325kg
Használtautó.hu szerint (ugyanilyen szélesített, kouki, 5 ajtós, 2.0 benzines, összkerekes, manuál váltós, SOL..):
Saját tömeg: 1250kg, 1275kg (általában nem szélesített), 1305kg, 1310kg (ez lehet a "valós"?), 1365kg, 1530kg
Össztömeg: 1825kg, 1690kg, 2070kg
A két utolsó adat egy páros (ez szerintem lehetne reális..). A hirdetésben automaták, de ki lehet választani nem automatára is.
http://www.hasznaltauto.hu/auto/toyota/ ... ta-6264059
http://www.hasznaltauto.hu/auto/toyota/ ... ta-8873638
Megintcsak a lusta vagyok kitölteni a hirdetést, használtautóban előre programozott (mennyire hitelesekkel?) rakom föl...
Szuper a katyvasz.
Frool ír a Toyotának és kikér pár adatot. Remélem írnak egy saját tömeget is, ami hivatalos lesz és racionálisabb, mint az 1270.
Szumma szummárum.
Ha vesztek autót és netán számít a vontathatóság, akkor AZ ALVÁZSZÁM NEM TITOK kifejezés lebegjen a szemetek előtt.
A fenti példából kiindulva a forgalmiban szerepelhet bármi baromság, ami igencsak kedvezőtlen lehet a jövőre nézve, ha a "B" kategóriás vontatási szabályokat vesszük figyelembe, így az autó azonosító adattáblájára vessünk egy pillantást és egyeztessük a forgalmiban szereplő adatokkal. Ha hibás, járjunk utána, hogy átírásnál korrigálható-e.
Klubelnök
Merjünk nagyban gondolkodni!
"Before you say you can't do it, try it" / Sakichi Toyoda
"I always say, the way a man treats his car is how he treats himself." / Tarconi
AE92 Liftback GT-i (4AGE, Kouki)
TE71 GT DOHC Coupe (2TG, Zenki)
KE11 Sedan felújítását várva (2K, Kouki)
KP60 Starlet versenyautó építés alatt (4AGE)
Merjünk nagyban gondolkodni!
"Before you say you can't do it, try it" / Sakichi Toyoda
"I always say, the way a man treats his car is how he treats himself." / Tarconi
AE92 Liftback GT-i (4AGE, Kouki)
TE71 GT DOHC Coupe (2TG, Zenki)
KE11 Sedan felújítását várva (2K, Kouki)
KP60 Starlet versenyautó építés alatt (4AGE)
- toytomi
- Fanatikus fórumozó
- Hozzászólások: 2852
- Csatlakozott: 2011 okt. 21, 07:32 pm
- Autód gyártási éve: 1989
- Autód típusa (és generációja): Corolla E9
- Autód felszereltségi jelölése: GTi
- Autód karosszéria variánsa: Liftback (5 ajtós)
- Tartózkodási hely: Kübekháza, Szeged
Re: Az ALVÁZSZÁM nem titok - kötelezõ olvasmány mindenkinek!
Le lett mérve az autóm.
Eszerint: E9 Liftback, 2E motorral, kevés üzemanyaggal (4-5 liter), személyek nélkül: 1000 kg.
Annyi plusz súlyom van, hogy bitumen lapok vannak az ajtókban és a hátsó tornyokon. Maximum 30 kg lehet.
Forgalmi szerint csak 890 kg a saját tömeg.
Eszerint: E9 Liftback, 2E motorral, kevés üzemanyaggal (4-5 liter), személyek nélkül: 1000 kg.
Annyi plusz súlyom van, hogy bitumen lapok vannak az ajtókban és a hátsó tornyokon. Maximum 30 kg lehet.
Forgalmi szerint csak 890 kg a saját tömeg.
AE92 Gt-i Liftback - Zenki, 4A-GE 16V Smallport - R.I.P.
AE92 Gt-i Liftback - Zenki, 4A-GE 16V Smallport
AE92 Gt-i Liftback - Zenki, 4A-GE 16V Smallport
- Lackó
- Fanatikus fórumozó
- Hozzászólások: 3459
- Csatlakozott: 2008 júl. 17, 05:02 pm
- Autód gyártási éve: 2017
- Autód típusa (és generációja): Egyéb Toyota
- Autód felszereltségi jelölése: Egyéb
- Autód karosszéria variánsa: Crossover
Re: Az ALVÁZSZÁM nem titok - kötelezõ olvasmány mindenkinek!
Pacsker írta:Tudom vétek, amit teszek, hisz Szabi most is gépeli a topic folytatását, de gondoltam megosztok veletek egy kis kiegészítést.