Tárcsafékes hátsó híd kézifék gondjainak orvosolása
- Pacsker
- Site Admin
- Hozzászólások: 23933
- Csatlakozott: 2007 márc. 09, 06:44 pm
- Autód gyártási éve: 1988
- Autód típusa (és generációja): Corolla E9
- Autód felszereltségi jelölése: GTi
- Autód karosszéria variánsa: Liftback (5 ajtós)
- Tartózkodási hely: Budapest
- Kapcsolat:
Akkor faszb@zi vagyok
Ezért nem találtam kézibowden-t sehol?
Régen így mondtam szlengben mindenkinek (biztos mert suhanc koromban õrültködést jelentett) és köznyelvbe most is sokszor ezt mondom. Ha nagyon zavar, szóljatok!
Nem gondolod Birka, hogy komolyan írom mint üLLés, KoroLa és társai...
Ezért nem találtam kézibowden-t sehol?
Régen így mondtam szlengben mindenkinek (biztos mert suhanc koromban õrültködést jelentett) és köznyelvbe most is sokszor ezt mondom. Ha nagyon zavar, szóljatok!
Nem gondolod Birka, hogy komolyan írom mint üLLés, KoroLa és társai...
Klubelnök
Merjünk nagyban gondolkodni!
"Before you say you can't do it, try it" / Sakichi Toyoda
"I always say, the way a man treats his car is how he treats himself." / Tarconi
AE92 Liftback GT-i (4AGE, Kouki)
TE71 GT DOHC Coupe (2TG, Zenki)
KE11 Sedan felújítását várva (2K, Kouki)
KP60 Starlet versenyautó építés alatt (4AGE)
Merjünk nagyban gondolkodni!
"Before you say you can't do it, try it" / Sakichi Toyoda
"I always say, the way a man treats his car is how he treats himself." / Tarconi
AE92 Liftback GT-i (4AGE, Kouki)
TE71 GT DOHC Coupe (2TG, Zenki)
KE11 Sedan felújítását várva (2K, Kouki)
KP60 Starlet versenyautó építés alatt (4AGE)
- [Walaki]D`Lair
- Fanatikus fórumozó
- Hozzászólások: 3604
- Csatlakozott: 2009 nov. 06, 05:52 pm
- Autód gyártási éve: 1985
- Autód típusa (és generációja): Corolla E8
- Autód felszereltségi jelölése: GT
- Autód karosszéria variánsa: Hatchback (3 ajtós)
- Tartózkodási hely: Bp
feluJJított?Pacsker írta:Akkor faszb@zi vagyok
Ezért nem találtam kézibowden-t sehol?
Régen így mondtam szlengben mindenkinek (biztos mert suhanc koromban õrültködést jelentett) és köznyelvbe most is sokszor ezt mondom. Ha nagyon zavar, szóljatok!
Nem gondolod Birka, hogy komolyan írom mint üLLés, KoroLa és társai...
1985 - Toyota Corolla AE86 GT - SR20DET BlackTop //// Trackday beater
2006 - KTM 640 LC4 Supermoto ///
2006 - KTM 640 LC4 Supermoto ///
- Pacsker
- Site Admin
- Hozzászólások: 23933
- Csatlakozott: 2007 márc. 09, 06:44 pm
- Autód gyártási éve: 1988
- Autód típusa (és generációja): Corolla E9
- Autód felszereltségi jelölése: GTi
- Autód karosszéria variánsa: Liftback (5 ajtós)
- Tartózkodási hely: Budapest
- Kapcsolat:
Az...
Klubelnök
Merjünk nagyban gondolkodni!
"Before you say you can't do it, try it" / Sakichi Toyoda
"I always say, the way a man treats his car is how he treats himself." / Tarconi
AE92 Liftback GT-i (4AGE, Kouki)
TE71 GT DOHC Coupe (2TG, Zenki)
KE11 Sedan felújítását várva (2K, Kouki)
KP60 Starlet versenyautó építés alatt (4AGE)
Merjünk nagyban gondolkodni!
"Before you say you can't do it, try it" / Sakichi Toyoda
"I always say, the way a man treats his car is how he treats himself." / Tarconi
AE92 Liftback GT-i (4AGE, Kouki)
TE71 GT DOHC Coupe (2TG, Zenki)
KE11 Sedan felújítását várva (2K, Kouki)
KP60 Starlet versenyautó építés alatt (4AGE)
- médzsör
- Gyakori látogató
- Hozzászólások: 161
- Csatlakozott: 2007 máj. 13, 07:20 pm
- Autód gyártási éve: 2015
- Autód típusa (és generációja): Corolla E18
- Autód felszereltségi jelölése: Active
- Autód karosszéria variánsa: Sedan (4 ajtós)
- Tartózkodási hely: RAVAZD
Sziasztok!
Ma felkészítettem a vasat télre,rendesen ahogy kell.Viszont a hátsó kéziféken állítanom keletet a kis racsnis menetes orsón,most fog de viszont nagyon fent ,teljesen felsõ holtállásban.Régen az ilyet középen a box alatt a bovdenen tudtam állítani,most is ezt kellene tennem,sajna a középsõ box elég le van burkolva, lehet alatta van a csoda és a megoldás?
Ma felkészítettem a vasat télre,rendesen ahogy kell.Viszont a hátsó kéziféken állítanom keletet a kis racsnis menetes orsón,most fog de viszont nagyon fent ,teljesen felsõ holtállásban.Régen az ilyet középen a box alatt a bovdenen tudtam állítani,most is ezt kellene tennem,sajna a középsõ box elég le van burkolva, lehet alatta van a csoda és a megoldás?
- IceRocko
- Aktív fóruméletet élõ
- Hozzászólások: 975
- Csatlakozott: 2012 okt. 09, 05:14 pm
- Autód gyártási éve: 1992
- Autód típusa (és generációja): Corolla E10
- Autód felszereltségi jelölése: XLi
- Autód karosszéria variánsa: Sedan (4 ajtós)
Szerintem felesleges. A dob, úgy is bekoptatja a pofákat a kellõ formára pár 100km után. Biztos lesz aki megcáfol, de én még sosem szabályoztattam a dobokat, ennek ellenére még nem ráztak egyszer sem fékezés közben. Akkor érdemes szabályoztatni, ha már régi a dob és pereme van, vagy esetleg a túlmelegedéstõl deformálódott és ráz.Funkii írta:Talán ide illik leginkább a kérdésem:
Dobféknél fékpofa csere esetén minden esetben szükséges a dob szabályoztatása a pofák cseréje elõtt?
EE101 Sedan, 7A-FE
- Pacsker
- Site Admin
- Hozzászólások: 23933
- Csatlakozott: 2007 márc. 09, 06:44 pm
- Autód gyártási éve: 1988
- Autód típusa (és generációja): Corolla E9
- Autód felszereltségi jelölése: GTi
- Autód karosszéria variánsa: Liftback (5 ajtós)
- Tartózkodási hely: Budapest
- Kapcsolat:
Ha nagyon durva a felülete vagy tojás, akkor igen. Ha nem, akkor mehet csak a betét szerintem.
Klubelnök
Merjünk nagyban gondolkodni!
"Before you say you can't do it, try it" / Sakichi Toyoda
"I always say, the way a man treats his car is how he treats himself." / Tarconi
AE92 Liftback GT-i (4AGE, Kouki)
TE71 GT DOHC Coupe (2TG, Zenki)
KE11 Sedan felújítását várva (2K, Kouki)
KP60 Starlet versenyautó építés alatt (4AGE)
Merjünk nagyban gondolkodni!
"Before you say you can't do it, try it" / Sakichi Toyoda
"I always say, the way a man treats his car is how he treats himself." / Tarconi
AE92 Liftback GT-i (4AGE, Kouki)
TE71 GT DOHC Coupe (2TG, Zenki)
KE11 Sedan felújítását várva (2K, Kouki)
KP60 Starlet versenyautó építés alatt (4AGE)
- PiciPeti
- Fanatikus fórumozó
- Hozzászólások: 1538
- Csatlakozott: 2011 jan. 13, 12:45 am
- Tartózkodási hely: Dunaharaszti
Vagy ha nagyon jót akarsz, akkor keresel egy ügyes ferodoloztatót, akinek van minõségi anyaga is hozzá, a legvastagabbat ráragasztatod a régi pofára. Utána elsétálsz egy esztergályoshoz fékdobbal, kerékaggyal és a frissen szabályozott dob belsõ átérõjéhez esztergáltatod a kicsit kinyitott fékpofákat. Ezek után értelmetlen lesz a tárcsafék hátra...
Amúgy ha a régivel rakod össze, arra figyelj, hogy az új fékpofák ne legyen szélesebbek mint az elõzõ, mert akkor csak a peremeken fog felfeküdni, amíg be nem kopik.
Amúgy ha a régivel rakod össze, arra figyelj, hogy az új fékpofák ne legyen szélesebbek mint az elõzõ, mert akkor csak a peremeken fog felfeküdni, amíg be nem kopik.
'00 E11 4E-FE Harmony-Millenium
'07 E12 D-4D, Linea Luna
'07 E12 D-4D, Linea Luna
Sziasztok.
Tudom, hogy ez kézifék topic, de nem találtam másikat.
Egy nagy problémám van.
E12-esnél 2 napja a jobb elsõ fék enyhe fékezésnél iszonyatosan erõs fémes kattogást hallat. Megnéztem, elkopva nincs. Leszereltem a munkahengert és kézzel nyomtam össze a betéteket miküzben 1-esben pörgött a kerék és úgy is hallottam a hangot. A tárcsában van egy kis görbület az biztos, de ez a hang amit ad brutális:(
Volt már valakinek ilyen problémája? Mit tegyek? Új fék?
Tudom, hogy ez kézifék topic, de nem találtam másikat.
Egy nagy problémám van.
E12-esnél 2 napja a jobb elsõ fék enyhe fékezésnél iszonyatosan erõs fémes kattogást hallat. Megnéztem, elkopva nincs. Leszereltem a munkahengert és kézzel nyomtam össze a betéteket miküzben 1-esben pörgött a kerék és úgy is hallottam a hangot. A tárcsában van egy kis görbület az biztos, de ez a hang amit ad brutális:(
Volt már valakinek ilyen problémája? Mit tegyek? Új fék?
- Pacsker
- Site Admin
- Hozzászólások: 23933
- Csatlakozott: 2007 márc. 09, 06:44 pm
- Autód gyártási éve: 1988
- Autód típusa (és generációja): Corolla E9
- Autód felszereltségi jelölése: GTi
- Autód karosszéria variánsa: Liftback (5 ajtós)
- Tartózkodási hely: Budapest
- Kapcsolat:
Re: Tárcsafékes hátsó híd kézifék gondjainak orvosolása
Toytomi projektjében ugyancsak belekezdett egy felújításnak:
viewtopic.php?f=17&t=1623&start=480
viewtopic.php?f=17&t=1623&start=480
Klubelnök
Merjünk nagyban gondolkodni!
"Before you say you can't do it, try it" / Sakichi Toyoda
"I always say, the way a man treats his car is how he treats himself." / Tarconi
AE92 Liftback GT-i (4AGE, Kouki)
TE71 GT DOHC Coupe (2TG, Zenki)
KE11 Sedan felújítását várva (2K, Kouki)
KP60 Starlet versenyautó építés alatt (4AGE)
Merjünk nagyban gondolkodni!
"Before you say you can't do it, try it" / Sakichi Toyoda
"I always say, the way a man treats his car is how he treats himself." / Tarconi
AE92 Liftback GT-i (4AGE, Kouki)
TE71 GT DOHC Coupe (2TG, Zenki)
KE11 Sedan felújítását várva (2K, Kouki)
KP60 Starlet versenyautó építés alatt (4AGE)
- toytomi
- Fanatikus fórumozó
- Hozzászólások: 2852
- Csatlakozott: 2011 okt. 21, 07:32 pm
- Autód gyártási éve: 1989
- Autód típusa (és generációja): Corolla E9
- Autód felszereltségi jelölése: GTi
- Autód karosszéria variánsa: Liftback (5 ajtós)
- Tartózkodási hely: Kübekháza, Szeged
Re: Tárcsafékes hátsó híd kézifék gondjainak orvosolása
Itt a célszerszám a rugót összenyomni. Hatalmas nagy segítség, rengeteg időt lehet vele spórolni. Kemény 1400 Ft
14-es lapolás van rajta kívül, meg belül a csapnak a menete.
14-es lapolás van rajta kívül, meg belül a csapnak a menete.
A hozzászólást 1 alkalommal szerkesztették, utoljára toytomi 2017 okt. 29, 04:21 pm-kor.
AE92 Gt-i Liftback - Zenki, 4A-GE 16V Smallport - R.I.P.
AE92 Gt-i Liftback - Zenki, 4A-GE 16V Smallport
AE92 Gt-i Liftback - Zenki, 4A-GE 16V Smallport
- toytomi
- Fanatikus fórumozó
- Hozzászólások: 2852
- Csatlakozott: 2011 okt. 21, 07:32 pm
- Autód gyártási éve: 1989
- Autód típusa (és generációja): Corolla E9
- Autód felszereltségi jelölése: GTi
- Autód karosszéria variánsa: Liftback (5 ajtós)
- Tartózkodási hely: Kübekháza, Szeged
Re: Tárcsafékes hátsó híd kézifék gondjainak orvosolása
Nem láttam még, hogy valaki csinált volna róla leírást, úgyhogy ha megengeditek akkor megírom én.
Az első és legfontosabb dolog, hogy megfelelő szerszámok nélkül neki állni szerintem öngyilkosság, rengeteg időt lehet vele veszíteni.
Tulajdonképpen csak két fontos dolog kell hozzá, egy jó hosszú seegergyűrű fogó, meg a visszanyomó rugónak az összenyomó szerszáma (fentebb a kép a cikkszámmal).
Röstellem, de elfelejtettem képeket csinálni a szétszerelésről, úgyhogy azt nem tudom, csak írásban megtenni. Az összeszerelésről vannak képek, azok alapján be lehet azonosítani mindent.
Úgy írom le, mintha fent lenne az autón.
Szóval kezdjük a légtelenítőcsavar lazítással, nézzük meg, hogy ne legyen berohadva, próbáljuk meg kicsavarni. Ha beleszakad, akkor azt bonyolult lesz kiszedni. (bár ha nincs fent az autón a nyereg akkor satuban megoldható a dolog)
Csavarjuk ki az úszócsap csavarját és felhajtva le lehet venni a nyerget a tartóról. A másik csap a nyeregtartóra van rögzítve, így azt csak le kell húzni róla.
Lábbal pumpáljuk ki a dugattyút. Célszerű csak addig a pontig, amikor még éppen bent van a helyén és szinte márcsak a porvédő fogja. Ha ez megtörtént, akkor a gumifékcsövet szorítsuk el egy patentfogóval, hogy ne folyassuk el feleslegesen a maradék fékfolyadékot. Vagy bent maradhat a dugattyú, akkor satuban levegővel kinyomathatjuk a fékcső csatlakozási furatán(légtelenítőcsavar legyen betekerve, hogy ne szökjön el a nyomás), de csak óvatosan! rakjunk egy fát a dugattyú elé, hogy ne repüljön ki, sérülést is okozhat, ha nem figyelünk oda!
Csavarjuk ki a fékcső rögzítőcsavarját(tömítő aláltéteket illő cserélni utána), majd a kézifék bowdent is akasszuk ki.
Kezünkbe van a nyereg
Az alkatrészeket ne szórjuk szét innen kezdve(mondjuk eddig a pontig se kellene )
Akasszuk ki a kézifékkar rugóját a forgató csapról. Aztán le kell csavarni az anyát a csapról(17-es lapolás) Én ezt légkulccsal oldottam meg, azzal könnyen ment. Ennyi év után azért kicsit rozsdásabb a menet, nehezebb kézzel lehajtani. Tartsuk ellen a kart közben, mert az ütköző csapját elgörbítheti, ha neki támaszkoszkodik lazítás közben.
A kézifékkart egy csapágylehúzóval le lehet húzni a forgócsapról. Itt illő megjegyezni hogyan áll, mert 180 fokkal elforgatva is fel lehet rakni. Meg érdemes még arra is figyelni, hogy ha egyszerre mind a kettő nyerget csináljuk ne keverjük össze a karokat és a csapokat. Gyárilag van egy jelölés ennek az elkerülésére. A karon és a csap menetének a végén vannak. Az egyik páron egy "X" a másikon pedig egy "O"
A csapnak van egy porvédője, azt is akarjuk cserélni, úgyhogy vegyük le. Bele van préselve a csapágy fölé egy fészekbe egy lemez, arra van ráöntve a gumi. Csavarhúzó + kalapács kombó segít ebben.
Kerítsük elő a gyári célszerszámot és a seegergyűrű fogónkat ezután. Tekerjük rá az anyát a menetesorsóra, majd a seegergyűrűt vegyük ki(ide kell a hosszú vékony fogó, mert kevés a helyünk). Szerszám lecsavar, rugótányérok, rugó, elfordulásgátló tárcsa, menetesorsó, kiemelőcsap fog eztán kijönni. Óvatosan a menetes orsó kihúzásával, van az alján egy "O" gyűrű, ami megakadályozza, hogy fékfolyadék kerülhessen a kézifékkarhoz, ezért kicsit nehezen fog kijönni. Vigyázzunk a menetre, ha netán megakarnák fogni egy fogóval az orsót! Utána a kézifék forgatócsapot már ki tudjuk húzni.
Van még a csúszkáknak a porvédője. Ott ugye az egyik fixen van a nyeregtartón, annak csak egy lemezsapka van rakva a nyeregre porvédőként. Azt még fel kell használnunk, úgyhogy óvatosan kis vékony csavarhúzóval toljuk le. Egy kis gumi lap van benne, kívülről csak egy kis gumidugó látszik.
Ezek után lehet mindet eltakarítani, festegetni is, ha ahoz van kedvünk.
A dugattyú karmantyújának a fészkét is ki kell pucolni, meg a porvédőjét is. Ennyi a lenne a szétszerelés.
Ha készen vagyunk a takarítással és megvan a felújító készlet is, akkor lehet kezdeni összerakni mindent.
Ennyi alkatrészből áll a nyergünk, ha teljesen szét van szedve.
A kézifékforgócsap egy tűgörgős csapágyon forog.
Ez az egyik leggyengébb pontja ennek a kézifék megoldásnak, ha sérül, kiszakad a porvédő és bejut a szennyeződés, akkor megszorul a csapágy, berohad a csap stb. Keresgéltem a neten, de nem találtam ilyen csapágyat sehol, együtt van a nyereggel. Ez egy ablakolt csapágy, azért különleges.
Ha tehát ez berohad, akkor:
- nyereggel együtt lehet cserélni
- csapágyboltokban keresgélni, hátha tudnak valami okosat mondani rá
- bronzból vagy rézből perselyt esztergáltatni hozzá.
Vagy előfordulhat egy másik alternaítva is. Mivel más gyártók is használják ezt a megoldást(Ford, VW stb) utánajárni, hogy esetleg hasonló méretű csapágy lehet-e bennük is.
A csapon egy ellipszis pálya van kimarva, hogy a sugárirányú mozgást egyenesirányúra alakítsa át egy kis kiemelőcsap.
Ha mind a két nyereget szétszedtük figyeljünk oda, nehogy felcseréljük a két csapot, mert ellentétesen van rajtuk a pálya kimarva.
Ezekből az alkatrészekből tevődik össze a fék
Ahoz, hogy rögzítsen is a fékünk ennyi mindenre van szükség.
Van egy menetesorsó, amire a dugattyú van rátekerve. Ezt egy "O" gyűrű tömíti le a csapágytól, ott nincs szükség nyomásra vagy fékfolyadékra, mert a csapágyat zsírba kell majd rakni.
Ez az orsó fogja majd kinyomvatartani a dugattyút a rögzítés idejéig. A menetre az utánállítás miatt van szükség, de azt elforgás ellen is rögzíteni kell egy tárcsával, mert különben a rugó hiába nyomkodná vissza a rudat, ha az a dugattyúval együtt elforogna. A rugó fogja tehát visszanyomni a dugattyút, mert a karmantyú nem engedné.
Először zsírozzuk meg a csapágyat, majd tegyük be a forgócsapot úgy, hogy az ellipszis pálya az ablakkal szembe legyen. Aztán nyomassuk be a porvédőjét. Egy dugófej a legjobb erre a célra.(én paraszt voltam és nem satuba nyomtam be, hanem kalapáccsal ütöttem fel a dugófejjel )
Felrakhatjuk a kézifékkart is, most még könnyebb, mint ha bent lenne minden a nyeregben, mert nem nyomja még a rugó vissza a csapot alaphelyzetbe.(szintén paraszt módszer, odavertem neki )
Itt van amit korábban említettem, hogy megvan jelölve a csap vége és a kar is "O"-val és "X"-szel. Remélem látszik, nem a legjobbak a képek.
Akkor mostmár behatolhatunk a belsőbe
A kiemelőcsapot berakjuk. Célszerű bezsírozni a fészkét, hogy egyenesen álljon a menetesorsóban.
Az "O" gyűrűt már ne zsírral, kenjük hanem fékpasztával. Sőt, a féken belül semmilyen gumi alaktrészt ne kenjünk zsírral, mert kilágyulnak. Erre vannak a szilikonos fékpaszták.
Van az elforgás elleni rögzítőtárcsának két kis furata, amibe majd a fülek fognak beakadni.
Így valahogy. Asszimetrikusnak néztem, úgyhogy egyféle képpen fog belemenni.
Aztán belerakjuk az alsó rugótányért, a rugót és a felső rugótányért, majd ismét előkerül a célszerszám és a hosszú fogó, ezután be lehet tenni a seegergyűrűt. A karmantyút is bele lehet tenni (ezt is kenjük pasztával)
Aztán a külső rugót is fel lehet rakni, hogy megnézzük minden műdödik-e rendesen, elegendőt emel-e ez a kis emelőcsap. Azt véleményem szerint célszerű megvizsgálni összeszerelés előtt, hogy van-e számottevő kopás rajta vagy a fészkén. Ha kicsit mozdul, akkor sajnos szét kell szedni és csináltatni kell bele egy hosszabbat.
Mostmár be lehet csavarni a dugattyút és be lehet tenni a porvédőt is. Célszerű a porvédő rögzítőrugót belerakni akkor, amikor még nincs bent teljesen a dugattyú, mert úgy könnyebb és nem sértjük meg a gumit.
Éééés szerintem a legnagyobb sz@&$ó az egészben ez a gumi. Nekem a felújító készletben ilyen volt, nem a nagy talpas. Itt kell türelem és óvatosság, nehogy átszúrjuk a gumit. Egy kis lapos csavarhúzó kell, meg a puszta csí az ujjakban.
Aztán fel kell kocogtatni a nyeregre a fix csúszkához. Meg a másik csúszkát is a porvédőjével bele rakjuk, azt kész is van
Lehet is feltenni az autóra, fordított sorrendben, ahogy az elején le van írva.
Nyeregtartóra rárakni, csavarozni. Fékcsövet vissza rakni, bowdent visszaakasztani és légteleníteni.
Remélem értehetően magyaráztam, meg a képekből is ki lehet nézni mindent. Picit hosszú lett, de megpróbáltam minden infót belerakni.
Jöhetnek a kiegészítések is, ha nem pontos valahol!
Az első és legfontosabb dolog, hogy megfelelő szerszámok nélkül neki állni szerintem öngyilkosság, rengeteg időt lehet vele veszíteni.
Tulajdonképpen csak két fontos dolog kell hozzá, egy jó hosszú seegergyűrű fogó, meg a visszanyomó rugónak az összenyomó szerszáma (fentebb a kép a cikkszámmal).
Röstellem, de elfelejtettem képeket csinálni a szétszerelésről, úgyhogy azt nem tudom, csak írásban megtenni. Az összeszerelésről vannak képek, azok alapján be lehet azonosítani mindent.
Úgy írom le, mintha fent lenne az autón.
Szóval kezdjük a légtelenítőcsavar lazítással, nézzük meg, hogy ne legyen berohadva, próbáljuk meg kicsavarni. Ha beleszakad, akkor azt bonyolult lesz kiszedni. (bár ha nincs fent az autón a nyereg akkor satuban megoldható a dolog)
Csavarjuk ki az úszócsap csavarját és felhajtva le lehet venni a nyerget a tartóról. A másik csap a nyeregtartóra van rögzítve, így azt csak le kell húzni róla.
Lábbal pumpáljuk ki a dugattyút. Célszerű csak addig a pontig, amikor még éppen bent van a helyén és szinte márcsak a porvédő fogja. Ha ez megtörtént, akkor a gumifékcsövet szorítsuk el egy patentfogóval, hogy ne folyassuk el feleslegesen a maradék fékfolyadékot. Vagy bent maradhat a dugattyú, akkor satuban levegővel kinyomathatjuk a fékcső csatlakozási furatán(légtelenítőcsavar legyen betekerve, hogy ne szökjön el a nyomás), de csak óvatosan! rakjunk egy fát a dugattyú elé, hogy ne repüljön ki, sérülést is okozhat, ha nem figyelünk oda!
Csavarjuk ki a fékcső rögzítőcsavarját(tömítő aláltéteket illő cserélni utána), majd a kézifék bowdent is akasszuk ki.
Kezünkbe van a nyereg
Az alkatrészeket ne szórjuk szét innen kezdve(mondjuk eddig a pontig se kellene )
Akasszuk ki a kézifékkar rugóját a forgató csapról. Aztán le kell csavarni az anyát a csapról(17-es lapolás) Én ezt légkulccsal oldottam meg, azzal könnyen ment. Ennyi év után azért kicsit rozsdásabb a menet, nehezebb kézzel lehajtani. Tartsuk ellen a kart közben, mert az ütköző csapját elgörbítheti, ha neki támaszkoszkodik lazítás közben.
A kézifékkart egy csapágylehúzóval le lehet húzni a forgócsapról. Itt illő megjegyezni hogyan áll, mert 180 fokkal elforgatva is fel lehet rakni. Meg érdemes még arra is figyelni, hogy ha egyszerre mind a kettő nyerget csináljuk ne keverjük össze a karokat és a csapokat. Gyárilag van egy jelölés ennek az elkerülésére. A karon és a csap menetének a végén vannak. Az egyik páron egy "X" a másikon pedig egy "O"
A csapnak van egy porvédője, azt is akarjuk cserélni, úgyhogy vegyük le. Bele van préselve a csapágy fölé egy fészekbe egy lemez, arra van ráöntve a gumi. Csavarhúzó + kalapács kombó segít ebben.
Kerítsük elő a gyári célszerszámot és a seegergyűrű fogónkat ezután. Tekerjük rá az anyát a menetesorsóra, majd a seegergyűrűt vegyük ki(ide kell a hosszú vékony fogó, mert kevés a helyünk). Szerszám lecsavar, rugótányérok, rugó, elfordulásgátló tárcsa, menetesorsó, kiemelőcsap fog eztán kijönni. Óvatosan a menetes orsó kihúzásával, van az alján egy "O" gyűrű, ami megakadályozza, hogy fékfolyadék kerülhessen a kézifékkarhoz, ezért kicsit nehezen fog kijönni. Vigyázzunk a menetre, ha netán megakarnák fogni egy fogóval az orsót! Utána a kézifék forgatócsapot már ki tudjuk húzni.
Van még a csúszkáknak a porvédője. Ott ugye az egyik fixen van a nyeregtartón, annak csak egy lemezsapka van rakva a nyeregre porvédőként. Azt még fel kell használnunk, úgyhogy óvatosan kis vékony csavarhúzóval toljuk le. Egy kis gumi lap van benne, kívülről csak egy kis gumidugó látszik.
Ezek után lehet mindet eltakarítani, festegetni is, ha ahoz van kedvünk.
A dugattyú karmantyújának a fészkét is ki kell pucolni, meg a porvédőjét is. Ennyi a lenne a szétszerelés.
Ha készen vagyunk a takarítással és megvan a felújító készlet is, akkor lehet kezdeni összerakni mindent.
Ennyi alkatrészből áll a nyergünk, ha teljesen szét van szedve.
A kézifékforgócsap egy tűgörgős csapágyon forog.
Ez az egyik leggyengébb pontja ennek a kézifék megoldásnak, ha sérül, kiszakad a porvédő és bejut a szennyeződés, akkor megszorul a csapágy, berohad a csap stb. Keresgéltem a neten, de nem találtam ilyen csapágyat sehol, együtt van a nyereggel. Ez egy ablakolt csapágy, azért különleges.
Ha tehát ez berohad, akkor:
- nyereggel együtt lehet cserélni
- csapágyboltokban keresgélni, hátha tudnak valami okosat mondani rá
- bronzból vagy rézből perselyt esztergáltatni hozzá.
Vagy előfordulhat egy másik alternaítva is. Mivel más gyártók is használják ezt a megoldást(Ford, VW stb) utánajárni, hogy esetleg hasonló méretű csapágy lehet-e bennük is.
A csapon egy ellipszis pálya van kimarva, hogy a sugárirányú mozgást egyenesirányúra alakítsa át egy kis kiemelőcsap.
Ha mind a két nyereget szétszedtük figyeljünk oda, nehogy felcseréljük a két csapot, mert ellentétesen van rajtuk a pálya kimarva.
Ezekből az alkatrészekből tevődik össze a fék
Ahoz, hogy rögzítsen is a fékünk ennyi mindenre van szükség.
Van egy menetesorsó, amire a dugattyú van rátekerve. Ezt egy "O" gyűrű tömíti le a csapágytól, ott nincs szükség nyomásra vagy fékfolyadékra, mert a csapágyat zsírba kell majd rakni.
Ez az orsó fogja majd kinyomvatartani a dugattyút a rögzítés idejéig. A menetre az utánállítás miatt van szükség, de azt elforgás ellen is rögzíteni kell egy tárcsával, mert különben a rugó hiába nyomkodná vissza a rudat, ha az a dugattyúval együtt elforogna. A rugó fogja tehát visszanyomni a dugattyút, mert a karmantyú nem engedné.
Először zsírozzuk meg a csapágyat, majd tegyük be a forgócsapot úgy, hogy az ellipszis pálya az ablakkal szembe legyen. Aztán nyomassuk be a porvédőjét. Egy dugófej a legjobb erre a célra.(én paraszt voltam és nem satuba nyomtam be, hanem kalapáccsal ütöttem fel a dugófejjel )
Felrakhatjuk a kézifékkart is, most még könnyebb, mint ha bent lenne minden a nyeregben, mert nem nyomja még a rugó vissza a csapot alaphelyzetbe.(szintén paraszt módszer, odavertem neki )
Itt van amit korábban említettem, hogy megvan jelölve a csap vége és a kar is "O"-val és "X"-szel. Remélem látszik, nem a legjobbak a képek.
Akkor mostmár behatolhatunk a belsőbe
A kiemelőcsapot berakjuk. Célszerű bezsírozni a fészkét, hogy egyenesen álljon a menetesorsóban.
Az "O" gyűrűt már ne zsírral, kenjük hanem fékpasztával. Sőt, a féken belül semmilyen gumi alaktrészt ne kenjünk zsírral, mert kilágyulnak. Erre vannak a szilikonos fékpaszták.
Van az elforgás elleni rögzítőtárcsának két kis furata, amibe majd a fülek fognak beakadni.
Így valahogy. Asszimetrikusnak néztem, úgyhogy egyféle képpen fog belemenni.
Aztán belerakjuk az alsó rugótányért, a rugót és a felső rugótányért, majd ismét előkerül a célszerszám és a hosszú fogó, ezután be lehet tenni a seegergyűrűt. A karmantyút is bele lehet tenni (ezt is kenjük pasztával)
Aztán a külső rugót is fel lehet rakni, hogy megnézzük minden műdödik-e rendesen, elegendőt emel-e ez a kis emelőcsap. Azt véleményem szerint célszerű megvizsgálni összeszerelés előtt, hogy van-e számottevő kopás rajta vagy a fészkén. Ha kicsit mozdul, akkor sajnos szét kell szedni és csináltatni kell bele egy hosszabbat.
Mostmár be lehet csavarni a dugattyút és be lehet tenni a porvédőt is. Célszerű a porvédő rögzítőrugót belerakni akkor, amikor még nincs bent teljesen a dugattyú, mert úgy könnyebb és nem sértjük meg a gumit.
Éééés szerintem a legnagyobb sz@&$ó az egészben ez a gumi. Nekem a felújító készletben ilyen volt, nem a nagy talpas. Itt kell türelem és óvatosság, nehogy átszúrjuk a gumit. Egy kis lapos csavarhúzó kell, meg a puszta csí az ujjakban.
Aztán fel kell kocogtatni a nyeregre a fix csúszkához. Meg a másik csúszkát is a porvédőjével bele rakjuk, azt kész is van
Lehet is feltenni az autóra, fordított sorrendben, ahogy az elején le van írva.
Nyeregtartóra rárakni, csavarozni. Fékcsövet vissza rakni, bowdent visszaakasztani és légteleníteni.
Remélem értehetően magyaráztam, meg a képekből is ki lehet nézni mindent. Picit hosszú lett, de megpróbáltam minden infót belerakni.
Jöhetnek a kiegészítések is, ha nem pontos valahol!
A hozzászólást 2 alkalommal szerkesztették, utoljára toytomi 2017 okt. 29, 05:21 pm-kor.
AE92 Gt-i Liftback - Zenki, 4A-GE 16V Smallport - R.I.P.
AE92 Gt-i Liftback - Zenki, 4A-GE 16V Smallport
AE92 Gt-i Liftback - Zenki, 4A-GE 16V Smallport
- Pacsker
- Site Admin
- Hozzászólások: 23933
- Csatlakozott: 2007 márc. 09, 06:44 pm
- Autód gyártási éve: 1988
- Autód típusa (és generációja): Corolla E9
- Autód felszereltségi jelölése: GTi
- Autód karosszéria variánsa: Liftback (5 ajtós)
- Tartózkodási hely: Budapest
- Kapcsolat:
Re: Tárcsafékes hátsó híd kézifék gondjainak orvosolása
Szuper, alapos leírás, jó képek!
Köszönjük szépen!
Remélem kiválóan fog fogni! Neked mennyit tol a dugattyún a kis csap? Úgy vettem észre, hogy 3-4mm már elegendő lehet.
Klubelnök
Merjünk nagyban gondolkodni!
"Before you say you can't do it, try it" / Sakichi Toyoda
"I always say, the way a man treats his car is how he treats himself." / Tarconi
AE92 Liftback GT-i (4AGE, Kouki)
TE71 GT DOHC Coupe (2TG, Zenki)
KE11 Sedan felújítását várva (2K, Kouki)
KP60 Starlet versenyautó építés alatt (4AGE)
Merjünk nagyban gondolkodni!
"Before you say you can't do it, try it" / Sakichi Toyoda
"I always say, the way a man treats his car is how he treats himself." / Tarconi
AE92 Liftback GT-i (4AGE, Kouki)
TE71 GT DOHC Coupe (2TG, Zenki)
KE11 Sedan felújítását várva (2K, Kouki)
KP60 Starlet versenyautó építés alatt (4AGE)