Gyári olajnyomásmérők és műszereik

Technikai okfejtések, hasznos tippek, leírások. Önállóan megvalósítható kisebb-nagyobb szervizelések és átalakítások.
Avatar
Pacsker
Site Admin
Site Admin
Hozzászólások: 23433
Csatlakozott: 2007 márc. 09, 06:44 pm
Autód gyártási éve: 1988
Autód típusa (és generációja): Corolla E9
Autód felszereltségi jelölése: GTi
Autód karosszéria variánsa: Liftback (5 ajtós)
Tartózkodási hely: Budapest
Kapcsolat:
Gyári olajnyomásmérők és műszereik

Hozzászólás Szerző: Pacsker » 2018 dec. 05, 10:44 am

Főként a GT, GT-i tulajokat érintik, de ugye egy utcai kivitelt is lehet (és hasznos is) bővíteni ezzel a funkcióval csupán egy új jeladó és egy "menőbb" műszeregység beépítésével.

Többször már hangot adtam annak, hogy a gyári műszereken sokszor mértékegység, sőt szám sincs. Nem azt kell nézni, hogy "mennyi", hanem azt, hogy a megszokotthoz képest, hidegen/melegen, ilyen-olyan fordulaton hol áll. Viszonyításnak tökéletes, láthatjuk a kezdődő mechanikai gondokat, a rossz olaj idő előtti összeesését, hidegindításnál az olajnyomás teljes felállását...

Sokunknál előjön, hogy idővel azonban kókadnak a mutatók, annak ellenére, hogy az olajnyomásunk még jó eséllyel megfelelő.
Ellenőrizni nem árt egy független, hiteles mérőműszerrel és ha valóban nem motor mechanikai probléma, csupán "esztétikai" gond, akkor lehet foglalkozni a mutató fickósításával.

Az E9 projektemben írtam, hogy nem csak az olajnyomás gombáknál, de még a műszeregységek közt is nagy volt az eltérés, így én a megfelelők összeválogatásával tudtam férfiasra varázsolni a piros GT-i műszerét.

Az E7 GT-nél már szomorúbb volt a helyzet. nemethaky autójánál konkrétan már SEMMIT nem mutatott fordulaton sem a műszer. Gombát cseréltünk, jobb lett, de semelyik E7-nél sem láttam hideg motoron kívül optimista mutató állásokat. Jellemzően alapjáraton éppen, hogy csak kitérnek a nulláról, fordulaton pedig fél alatt mozognak.

Kép

Nemrég szétszedtem egy sérült gombát:

Kép

Kép

Kép

A cseréjük sokat segítene a helyzeten, de a gyárin kívül még nem találtam jó, japán alternatívát. A GEN alacsony jelet küldött a Sankei túl magasat.
Azonban ahogyan a képeken látszik, ez is kalibrálható!

TRD-t megleptem egy E7 GT műszeregységgel és azt ráztam gatyába. (tisztogatás, polír, izzó+bugyicsere, átnézés, tesztelés..)
Kivettem az olajnyomás kijelzőjét és láttam, hogy hasonló elven a gombához, az is kalibrálható. (egy másikon állítgattam, majd műszerrel teszteltem is, hogy lássam, hogy alakul a gyakorlatban)

Magyarul peckesíthető a mutató két módon is. A legjobb az lenne, ha az olajgombát ösztönöznénk, azonban azzal az a baj, hogy a por/pára bejutása ellen peremezve és O gyűrűzve van a fedele, amit szétszedés után kétes, hogy vissza tudunk-e hermetikusan zárni.
Ha sikerülne, ez ugye azt okozná, hogy a mutató ugyanúgy nulláról indulna, azonban érzékenyebb lenne a gomba és nagyobb lenne a kitérése. Tehát tökély.
A műszerrel pedig úgy lehet "csalni", ahogyan ez az AE86-os úr is tette:
http://www.dreamsofdrifting.com/ae86/oilgauge/index.htm

Kép

Kép

Állít a műszeren, de ez az azzal is jár, hogy a mutató immáron nem null helyzetből indul majd ki, hanem kicsit magasabbról. Ezt pedig úgy orvosolta, hogy a mutatót levette a tengelyről és visszább rakta. Igazándiból ez nem növelhető a végtelenségig, ezért is írta, hogy fordulaton 2/3-adnál van így fordulaton a mutató. A hachikban is jellemzően teljesen impotenssé válik, így persze jobb, mint a semmi.

Magyarul, ha nincs pénz gyári, új gombára (illetve, ha annak beszerelése kalibrálást igényel), akkor így tudtok állítani az olajnyomás visszajelzésen.
Klubelnök

Merjünk nagyban gondolkodni!
"Before you say you can't do it, try it" / Sakichi Toyoda
"I always say, the way a man treats his car is how he treats himself." / Tarconi


:e9lb: AE92 Liftback GT-i (4AGE, Kouki)
:te71matyi: TE71 GT DOHC Coupe (2TG, Zenki)
Kép KE11 Sedan felújítását várva (2K, Kouki)
:kp60: KP60 Starlet versenyautó építés alatt (4AGE)

Kép

Avatar
toytomi
Fanatikus fórumozó
Fanatikus fórumozó
Hozzászólások: 2491
Csatlakozott: 2011 okt. 21, 07:32 pm
Autód gyártási éve: 1988
Autód típusa (és generációja): Corolla E9
Autód felszereltségi jelölése: GTi
Autód karosszéria variánsa: Liftback (5 ajtós)
Tartózkodási hely: Kübekháza, Szeged
Re: Gyári olajnyomásmérők és műszereik

Hozzászólás Szerző: toytomi » 2018 dec. 05, 03:57 pm

Jó topic, köszi! Majd kipróbálom az enyèmmel mit lehet ártani, nekem is rosszul mutat.
:toytomi: AE92 Gt-i Liftback - Zenki, 4A-(F)GE 16V Smallport


Válasz küldése