Motor csörgés, kopogás szenzor, üzemanyagok

Technikai okfejtések, hasznos tippek, leírások. Önállóan megvalósítható kisebb-nagyobb szervizelések és átalakítások.
Avatar
mozso
Fanatikus fórumozó
Fanatikus fórumozó
Hozzászólások: 1923
Csatlakozott: 2010 ápr. 15, 08:54 am
Autód gyártási éve: 2006
Autód típusa (és generációja): Corolla E12
Autód felszereltségi jelölése: Luna
Autód karosszéria variánsa: Hatchback (5 ajtós)
Tartózkodási hely: BP
Kapcsolat:
Re: Motor csörgés, kopogás szenzor, üzemanyagok

Hozzászólás Szerző: mozso » 2017 ápr. 13, 12:41 pm

4ZZ-FE (1.4L) motor + gyári Bosch motorvezérlő kopogásos égés témát folytatva:
itt van egy további összehasonlítás az összes loggolt adatnál be és kikapcsolt erősítővel a 20/25/30 %-os gázpedál állásokra. Az előgyújtás (y-tengely), a motorfordulat (x-tengely) és a erősítő állapota (színek: kék - erősítő kikapcsolva / narancs - erősítő bekapcsolva).

Maximális előgyújtás értékei 20%-os gázpedál állásnál:
Kép

Átlagos előgyújtás értékei 20%-os gázpedál állásnál:
Kép

Maximális előgyújtás értékei 25%-os gázpedál állásnál:
Kép

Átlagos előgyújtás értékei 25%-os gázpedál állásnál:
Kép

Maximális előgyújtás értékei 30%-os gázpedál állásnál:
Kép

Átlagos előgyújtás értékei 30%-os gázpedál állásnál:
Kép
CCH vezetőségi tag
Corolla E12 HB - kovácsolt 1ZZ-FE motor + Garrett GT2860R turbo @ 1.5bar + sok egyéb

Avatar
mozso
Fanatikus fórumozó
Fanatikus fórumozó
Hozzászólások: 1923
Csatlakozott: 2010 ápr. 15, 08:54 am
Autód gyártási éve: 2006
Autód típusa (és generációja): Corolla E12
Autód felszereltségi jelölése: Luna
Autód karosszéria variánsa: Hatchback (5 ajtós)
Tartózkodási hely: BP
Kapcsolat:
Re: Motor csörgés, kopogás szenzor, üzemanyagok

Hozzászólás Szerző: mozso » 2017 ápr. 13, 06:09 pm

A grafikonokból az látszik, hogy 1000-2200 közötti fordulton kis gázadásra (20-25%) a narancs színű görbe 5-10 fokkal alacsonyabb előgyújtás adatokat mutat, majd 2200 felett hasonló a gyári görbéhez. Ennek hatására a meleg motornál jelentkező csörgés szinte teljesen megszűnt.

Nagyobb terhelésen (30% és afeletti gázpedál állás) minden rögzített fordulatszám tartományban konzervatívabb előgyújtás értékek vannak, az eltérés átlag 5 fok.
CCH vezetőségi tag
Corolla E12 HB - kovácsolt 1ZZ-FE motor + Garrett GT2860R turbo @ 1.5bar + sok egyéb

Avatar
AndrasM
Visszajáró
Visszajáró
Hozzászólások: 31
Csatlakozott: 2008 márc. 05, 08:01 pm
Tartózkodási hely: Budapest-Nagykovácsi
Re: Motor csörgés, kopogás szenzor, üzemanyagok

Hozzászólás Szerző: AndrasM » 2017 ápr. 14, 03:04 pm

December óta összegyűlt egy kevés tapasztalat az erősítős kopogásérzékelővel kapcsolatban. Ahogy MoZso grafikonjai is mutatják bizonyos fordulatokon és nyomatékon a az előgyújtás szöge valóban csökkent.
A gyakorlatban ez azt jelenti, hogy a csörgés teljesen megszűnt, a fogyasztás nem növekedett.
Amikor a kísérlet kedvéért kiszereltem az erősítőt, akkor a csörgés visszatért.

Ami igazán érdekes:

Úgy tűnik, hogy a motorvezérlő próbál egyre nagyobb előgyújtást adni, mintegy tesztelve azt a pontot amikor már csörög a motor. Ez azért van mert az optimális működéshez szűkséges előgyújtási szög nagyon közel van a detonációs égéshez vezető előgyújtási szöghöz. Az ECU amikor "hallja" a kopogást egy adott fordulaton és nyomatékon, akkor az ehhez tartozó előgyújtási szöget visszaveszi. Evvel eltűnik a csörgés. De nem marad nyugton, egy idő után újból próbál nagyobb szöget adni és, ha hallja a csörgést, akkor visszavesz. Ez megy folyamatosan.

Az első erősítőt teljesen magam építettem, jól működött. Aztán beszereztem egy kereskedelemben kaphatót, hogy kipróbáljam mennyire nehéz átalakítani erre a feladatra. Hát nem nehéz, sőt könnyű :-) . Jelenleg is egy ilyen átalakított erősítő van a kocsiban, tök jól működik.
Üdv.

AndrasM E11 4ZZ-FE

Avatar
Atanen
Gyakori látogató
Gyakori látogató
Hozzászólások: 157
Csatlakozott: 2007 márc. 17, 12:38 pm
Autód gyártási éve: 1999
Autód típusa (és generációja): Corolla E11
Autód felszereltségi jelölése: G6R
Autód karosszéria variánsa: Hatchback (3 ajtós)
Tartózkodási hely: Bécs
Kapcsolat:
Re: Motor csörgés, kopogás szenzor, üzemanyagok

Hozzászólás Szerző: Atanen » 2018 aug. 15, 04:14 pm

AndrasM írta:
2017 ápr. 14, 03:04 pm
...Az első erősítőt teljesen magam építettem, jól működött. Aztán beszereztem egy kereskedelemben kaphatót, hogy kipróbáljam mennyire nehéz átalakítani erre a feladatra. Hát nem nehéz, sőt könnyű :-) . Jelenleg is egy ilyen átalakított erősítő van a kocsiban, tök jól működik.
Hali! Erről tudnál konkrétabban írni? Mifélét vettél, mit kellett átalakítani rajta, eső elleni védelme van-e stb...
KépKép
AE111L G6R a Vadászbékaaa!!! :karorom:

Nyisd a folytószelepet!Fék?Ne hülyülj!
fanatik-amse.uw.hu
atanen.xfree.hu

Avatar
AndrasM
Visszajáró
Visszajáró
Hozzászólások: 31
Csatlakozott: 2008 márc. 05, 08:01 pm
Tartózkodási hely: Budapest-Nagykovácsi
Re: Motor csörgés, kopogás szenzor, üzemanyagok

Hozzászólás Szerző: AndrasM » 2018 okt. 01, 10:27 am

Bocsánat a kései válaszért.
Az erősítőt megveheted / megrendelheted innét:
https://www.conrad.hu/hu/mono-mikrofon- ... 0wodaBsP5w
A bemenetét kell kicsit átalakítani.
Ide nem tudom a rajzot beszerkeszteni, de szívesen elküldöm mindenkinek privátban.

Üdv
Üdv.

AndrasM E11 4ZZ-FE

Avatar
DX11
Újonc
Újonc
Hozzászólások: 9
Csatlakozott: 2018 szept. 14, 09:15 am
Autód gyártási éve: 2000
Autód típusa (és generációja): Corolla E11
Autód felszereltségi jelölése: Terra
Autód karosszéria variánsa: Liftback (5 ajtós)
Re: Motor csörgés, kopogás szenzor, üzemanyagok

Hozzászólás Szerző: DX11 » 2018 okt. 01, 02:30 pm

Vegigolvastam a temat, es kiprobaltam en is az OMV Max Motion 95-os benyaval. Hat semmi jot nem tapasztaltam, nem erzekelek semmi valtozast, csorges ugyanugy magmaradt, es kevesebb a fogyasztas sem lett. Az auchanos 95-ossel is detto ugyanezt produkalta az auto. Csak a vicc kedveert kiprobalom majd az OMV 100-asat is, de en a jol mukodo autoban hiszek inkabb, mintsem a csodauzemanyagokban :)
Ex "lorinci" felhasználónk.

Avatar
Pacsker
Site Admin
Site Admin
Hozzászólások: 23392
Csatlakozott: 2007 márc. 09, 06:44 pm
Autód gyártási éve: 1988
Autód típusa (és generációja): Corolla E9
Autód felszereltségi jelölése: GTi
Autód karosszéria variánsa: Liftback (5 ajtós)
Tartózkodási hely: Budapest
Kapcsolat:
Re: Motor csörgés, kopogás szenzor, üzemanyagok

Hozzászólás Szerző: Pacsker » 2018 okt. 01, 02:45 pm

A jó üzemanyaggal (100-as, mert abban van érdemi oktán szám növelő) csak mérsékelni lehet a rossz motorvezérlő / lerakódott égésterű motor kopogásos égését. Nem ez a gyógyír a probléma megoldására. Ez csupán arra jó, hogy a javításig ne tegyél több kárt a motorban. Pl. dugattyú horony törés.
Klubelnök

Merjünk nagyban gondolkodni!
"Before you say you can't do it, try it" / Sakichi Toyoda
"I always say, the way a man treats his car is how he treats himself." / Tarconi


:e9lb: AE92 Liftback GT-i (4AGE, Kouki)
:te71matyi: TE71 GT DOHC Coupe (2TG, Zenki)
Kép KE11 Sedan felújítását várva (2K, Kouki)
:kp60: KP60 Starlet versenyautó építés alatt (4AGE)

Kép

Avatar
AndrasM
Visszajáró
Visszajáró
Hozzászólások: 31
Csatlakozott: 2008 márc. 05, 08:01 pm
Tartózkodási hely: Budapest-Nagykovácsi
Re: Motor csörgés, kopogás szenzor, üzemanyagok

Hozzászólás Szerző: AndrasM » 2018 okt. 01, 04:40 pm

Srácok!
Én is végigmentem ezeken a lépéseken. Nem lerakódás miatt csörög. Hanem mert az ideális gyújtás közel van ahhoz az előgyújtási ponthoz, ahol már csörög a motor. Pont ez a lényege az egésznek. Az ECU engedi egyre előrébb az előgyújtást és várja, hogy mikor kezd csörögni. Ha hallja a csörgést, akkor visszább veszi a gyújtási szöget. Ez azért van mert különböző benzinek kompresszió tűrése változó és különböző előgyújtás esetén kezdenek csörögni.
Tehát, jó rendszer esetén a gyenge benzin nem csörög és a jó benzin (meg pláne) nem csörög, de a teljesítményben és a fogyasztásban meglátszik a nafta minősége.
Csak hogy a mi esetünkben az ECU nem hallja a jeladót, mert az túl halk. Így aztán addig emeli az előgyújtás szögét amíg csak bírja. Ettől aztán csörög az autó mint a texasi csörgőkígyó.
:-)
Hangosítást neki! :lol:
Üdv.

AndrasM E11 4ZZ-FE

Avatar
Pacsker
Site Admin
Site Admin
Hozzászólások: 23392
Csatlakozott: 2007 márc. 09, 06:44 pm
Autód gyártási éve: 1988
Autód típusa (és generációja): Corolla E9
Autód felszereltségi jelölése: GTi
Autód karosszéria variánsa: Liftback (5 ajtós)
Tartózkodási hely: Budapest
Kapcsolat:
Re: Motor csörgés, kopogás szenzor, üzemanyagok

Hozzászólás Szerző: Pacsker » 2018 okt. 01, 08:23 pm

Köszönöm a többiek nevében is az elméleti oktatást :)

Bosch vagy Denso motorvezérlőd van?
Klubelnök

Merjünk nagyban gondolkodni!
"Before you say you can't do it, try it" / Sakichi Toyoda
"I always say, the way a man treats his car is how he treats himself." / Tarconi


:e9lb: AE92 Liftback GT-i (4AGE, Kouki)
:te71matyi: TE71 GT DOHC Coupe (2TG, Zenki)
Kép KE11 Sedan felújítását várva (2K, Kouki)
:kp60: KP60 Starlet versenyautó építés alatt (4AGE)

Kép

Avatar
AndrasM
Visszajáró
Visszajáró
Hozzászólások: 31
Csatlakozott: 2008 márc. 05, 08:01 pm
Tartózkodási hely: Budapest-Nagykovácsi
Re: Motor csörgés, kopogás szenzor, üzemanyagok

Hozzászólás Szerző: AndrasM » 2018 okt. 02, 08:18 am

Azt hiszem én a tipikus kombináció vagyok. Angol gyártás és Bosch ECU. :? Ezek a kocsik kopognak.
Üdv.

AndrasM E11 4ZZ-FE

Avatar
DX11
Újonc
Újonc
Hozzászólások: 9
Csatlakozott: 2018 szept. 14, 09:15 am
Autód gyártási éve: 2000
Autód típusa (és generációja): Corolla E11
Autód felszereltségi jelölése: Terra
Autód karosszéria variánsa: Liftback (5 ajtós)
Re: Motor csörgés, kopogás szenzor, üzemanyagok

Hozzászólás Szerző: DX11 » 2018 nov. 12, 03:30 pm

AndrasM megoldasaval ugy nez ki megszunt a csorges problema. Jelenleg teszteles ill. finomhangolas folyamatban. Amint eljutok egy stabil beallitashoz, es tul leszek par kulonbozo uzemanyaggal megtett x ezer km-en, irok rola beszamolot.
Ex "lorinci" felhasználónk.


Válasz küldése